abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158942693
DIGers,

Ik heb een vraagje, ik heb enorm veel belangstelling voor computers, hardware, software en alles wat daar tussen in zit tot aan kunstmatige intelligentie toe. Misschien zoveel dat ik daar later wat wil mee gaan doen. Ik vind het hele proces van computers geweldig en bijzonder fascinerend dat ik in principe het hele proces van links tot rechts, van beneden naar boven en omgekeerd wil weten; van development tot bouwen en publiceren van software of wat dan ook.

Nu zat ik te denken om gewoon 's rustig te beginnen en een beetje te leren programmeren. Ik zou graag willen leren programmeren. Studeer zelf economie op wo niveau (voltijds) en ik zie het dus niet zitten om hiernaast nog een andere opleiding te volgen, evenals van opleiding te switchen.

Ook is het bijzonder handig omdat er veel economen zijn en alle extraatjes zijn ook nog eens meegenomen. Informatica (zelfstudie) + economie is een supercombo.

Alleen het probleem is: ik heb geen idee hoe ik moet starten, wat ik moet leren (en welke programmeertalen of wat dan ook) en op welke wijze? Is een boek tegenwoordig nog wel een juiste methode voor het leren hiervan? De meeste boeken zijn namelijk 1000+ pagina's en de kans is bijzonder klein dat je dat als individu van letter tot letter kent en alles in de praktijk kunt toepassen, althans dan heb ik het over IT boeken.

- Welke programmeertaal is mij aan te raden?
- Welke leerplekken raden jullie mij aan en op welke methodiek?
- Overige tips voor een beginner?

- Mijn doel is om uiteindelijk er zelf echt wat mee te gaan doen naast mijn hoofdoriëntatie , met name in mijn eentje naast wellicht mijn voltijd baan binnen de economische sector als 'extra baantje/ZZP'er'. Zelf ontwikkelen, publiceren e.d.

Het liefst wil ik alles weten, maar goed alles heeft zijn start en ik kan denk ik ook niet alles weten in één keer. Mijn interesses liggen vooral in:

-Ontwikkelen van hardware

-Ontwikkelen van Software/besturingssystemen op Windows en Android, zoals anti-virussen, Ccleaner achtige applicaties, evenals talloze andere applicaties/software zoals games, chatapplicaties, zaklamp-app e.d.

Het lijkt mij kicken om hardware/technologische producten of software/apps in elkaar te zetten en aan te bieden (betaald of onbetaald).

-Website in elkaar zetten: kanttekening >> tegenwoordig is het niet echt nodig om php e.d. te kennen in verband met de handigere methodieken zoals CMS.. Overigens zijn websites een instrument voor een doel en zijn geen doel opzich.. Dus is het ook een beetje doelloos om in deze tijd nog HTML/PHP/CSS/JS/Jquery e.d. te leren.

Alvast bedankt voor jullie input!

Thanks in advance ;)
  vrijdag 8 januari 2016 @ 22:40:50 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_158944043
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 22:08 schreef RustCohle het volgende:
-Website in elkaar zetten: kanttekening >> tegenwoordig is het niet echt nodig om php e.d. te kennen in verband met de handigere methodieken zoals CMS.. Overigens zijn websites een instrument voor een doel en zijn geen doel opzich.. Dus is het ook een beetje doelloos om in deze tijd nog HTML/PHP/CSS/JS/Jquery e.d. te leren.
Hier ben ik het niet mee eens. Ja, voor een simpel blogje of webshopje kun je wordpress/opencart of een cms installeren, maar zodra je er zelf iets in wil aanpassen of iets serieuzer wil gaan doen moet je toch echt die talen leren. Tegenwoordig worden er ook complete (web)apps in HTML5/CSS3/JS gemaakt.

Als basis programmeertaal lijkt Java mij een goed begin. Daarmee kun je voor windows/linux programmeren en uiteindelijk ook voor android.
C/C++ zijn ook een optie, andere talen zoals PHP zijn daar ook op gebaseerd.

Of je het uit een boek of via internet leert ligt aan je eigen voorkeur denk ik. Voor C++ kun je bijv. op http://www.learncpp.com/ zo beginnen. Een andere goede manier om het te leren is het bedenken van een eindproduct en dat, met vallen en opstaan, als einddoel in elkaar te zetten.

En als laatste tip, als je nu nog 0,0 ervaring met programmeren hebt is dit:
quote:
-Ontwikkelen van Software/besturingssystemen op Windows en Android, zoals anti-virussen, Ccleaner achtige applicaties, evenals talloze andere applicaties/software zoals games, chatapplicaties, zaklamp-app e.d.
iets voor over 10 jaar :+
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_158944681
Begin met een idee wat je tof lijkt om te maken. Vervolgens kun je de beste tools daarvoor zoeken.

Als je wat met hardware wilt doen, koop een arduino starter kit en ga los. Voor computer/mobile device software ligt het er erg aan welk platform je kiest en wat je wilt. Java is idd een mogelijkheid, maar kijk ook zeker eens naar python. Er zijn ontelbaar veel talen met allen hun voor en tegens en fanboys, maar uiteindelijk kun je in iedere taal leren programmeren en als je later naar een andere taal wilt switchen is dat vrij makkelijk, dus denk er nu nog niet te lang over na.

Als je webdevelopment interessant vindt kun je natuurlijk ook gewoon een framework pakken en je eigen CMS schrijven. Nee, je zult het niet gelijk beter doen dan de grote namen, maar je zult er wel een hoop van leren.

Maar welke kant je ook op gaat, het valt of staat bij uitdagende doelstellingen. Leg de lat niet te hoog maar probeer wel iedere keer wat nieuws.
pi_158948149
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 22:57 schreef KomtTijd... het volgende:
Begin met een idee wat je tof lijkt om te maken. Vervolgens kun je de beste tools daarvoor zoeken.

Als je wat met hardware wilt doen, koop een arduino starter kit en ga los. Voor computer/mobile device software ligt het er erg aan welk platform je kiest en wat je wilt. Java is idd een mogelijkheid, maar kijk ook zeker eens naar python. Er zijn ontelbaar veel talen met allen hun voor en tegens en fanboys, maar uiteindelijk kun je in iedere taal leren programmeren en als je later naar een andere taal wilt switchen is dat vrij makkelijk, dus denk er nu nog niet te lang over na.

Als je webdevelopment interessant vindt kun je natuurlijk ook gewoon een framework pakken en je eigen CMS schrijven. Nee, je zult het niet gelijk beter doen dan de grote namen, maar je zult er wel een hoop van leren.

Maar welke kant je ook op gaat, het valt of staat bij uitdagende doelstellingen. Leg de lat niet te hoog maar probeer wel iedere keer wat nieuws.
Windows en Android zijn de gewenste platformen, met name omdat ik het zelf gebruik. Dat maakt testen en ontwikkelen makkelijker.

Tja als ik het zo bekijk.. en een bepaalde kant op wil: dan liever de software kant. Op 1 of andere manier kijk ik laagdunkend naar web development. Niet omdat het programmeren met twee vingers in de neus is, maar omdat er enorm veel tools zijn die helpen in web development, waaronder bootstrap en CMS (plugins).

Het is echt een trade off en weet niet waar ik wil ik nu zowel software/apps maken als in de web developen. Toch neig ik te kiezen voor software/apps, want ook al heb ik de kennis van web dev:ik kan er niks mee, totdat ik een idee heb voor een website oid, maar tegenwoordig lukt het maken vh gros vd websites wel met cms en plugins.

Bedankt voor het reageren. Welke talen zou jij kiezen en waarom? Welke plekken raad jij aan om te leren en wat is de beste leermethode? Ik vind boeken best fijn, maar dat is meer voor mijn studie. Voor IT/programmeren lijken online tuts/courses beter en efficienter. De vraag is echter of daar ook alles goed behandeld wordt. Ik wil later niet dat ik maar wat losse dingen heb geleerd.. en dus maar 3-10 procent weet..
pi_158948262
Er is nogal een verschil tussen een standaard blog website of een custom webapplicatie. Wat jij bedoelt met webdevelopment is wat de meeste webdevelopment-freelancers doen, idd een standaard CMS installeren, leuke template erop en klaar. Dat is heel wat anders dan zelf met PHP of Python aan de slag gaan om from scratch een applicatie te maken. Of naja, met een goed framework natuurlijk, maar dat zou je met een desktopapplicatie ook doen.
  zaterdag 9 januari 2016 @ 01:01:54 #6
230788 n8n
Pragmatisch
pi_158948750
JavaScript (of veel andere talen) afschrijven voor 1 letter code te hebben getypt is natuurlijk behoorlijk voorbarig. Wat je kiest is afhankelijk van;
Waar draait het op,
Wat wil ik er mee,
Wat is gangbaar,
Heb ik een voorkeur,
Is performance erg belangrijk...

Om te beginnen zijn Python en JavaScript handig, met beide kan je snel iets gedaan krijgen om jezelf te ontwikkelen, beide zijn loose typed , ‘interpreted’, en draaien op vrijwel alles.

Overigens kan een website ook een full-blown applicatie zijn waar de data via een (Rest) API uitgepoept wordt en zowel ‘de website’ als ‘app’ niets meer is dan een smoelwerk voor de eindgebruiker (of computer/wasmachine/stokbrood).

[ Bericht 34% gewijzigd door n8n op 09-01-2016 01:22:00 ]
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_158948938
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 00:39 schreef RustCohle het volgende:
ik wil later niet dat ik maar wat losse dingen heb geleerd.. en dus maar 3-10 procent weet..
En goede vers afgestudeerde HBO Informatica student zit kwa kennis op misschien 10 a 15% van Java. Om dat verder te bouwen moet je er jaren in werken.

Even wat boeken doorlezen werkt voor een stukje fundering en kennis van wat algemene mogelijkheden. Maar voor de rest zal je toch echt ermee moeten gaan werken en diep in documentatie graven.

Je moet echt niet onderschatten wat je met 10% van een taal zoals Java al kan bereiken.. Een taal is zoveel meer dan alleen maar een stukje syntax.

Al zal je ook een hoop gasten hebben die beweren vrijwel àlles te weten en zeker 80% van een taal te weten nadat ze er een boekje van hebben uitgewerkt en hun eerste 2 programmatjes hebben geschreven :')

Veel programmeurs zijn dan ook Autodidact. Ze hebben een brede basis. Maar zullen afhankelijk van bepaalde vaardigheden die voor een klus nodig zijn zichzelf deze vaardigheden aanleren dmv gericht zoeken. Kennis van google en hoe je een probleem casus duidelijk uitschrijft voor jezelf zodat je weet hoe je een antwoord op je probleem kan vinden. Zijn haast belangrijker dan de taal uit je hoofd leren.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2016 01:15:30 ]
  zaterdag 9 januari 2016 @ 01:41:51 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_158949637
Je moet leren programmeren. Het maakt niet uit in welke taal, het gaat om het concept.

Wanneer je kunt programmeren, kun je die kennis gebruiken op welk vlak van informatica dan ook.
pi_158952058
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 01:41 schreef Tijn het volgende:
Je moet leren programmeren. Het maakt niet uit in welke taal, het gaat om het concept.

Wanneer je kunt programmeren, kun je die kennis gebruiken op welk vlak van informatica dan ook.
Dit dus ^O^ ^O^ ^O^ Al raad ik wel aan om in Fortran te beginnen,
pi_158952124
Ik denk dat TS eerst eens met scratch2 moet gaan spelen. :D
pi_158957287
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 01:09 schreef CrashO het volgende:

[..]

En goede vers afgestudeerde HBO Informatica student zit kwa kennis op misschien 10 a 15% van Java. Om dat verder te bouwen moet je er jaren in werken.

Even wat boeken doorlezen werkt voor een stukje fundering en kennis van wat algemene mogelijkheden. Maar voor de rest zal je toch echt ermee moeten gaan werken en diep in documentatie graven.

Je moet echt niet onderschatten wat je met 10% van een taal zoals Java al kan bereiken.. Een taal is zoveel meer dan alleen maar een stukje syntax.

Al zal je ook een hoop gasten hebben die beweren vrijwel àlles te weten en zeker 80% van een taal te weten nadat ze er een boekje van hebben uitgewerkt en hun eerste 2 programmatjes hebben geschreven :')

Veel programmeurs zijn dan ook Autodidact. Ze hebben een brede basis. Maar zullen afhankelijk van bepaalde vaardigheden die voor een klus nodig zijn zichzelf deze vaardigheden aanleren dmv gericht zoeken. Kennis van google en hoe je een probleem casus duidelijk uitschrijft voor jezelf zodat je weet hoe je een antwoord op je probleem kan vinden. Zijn haast belangrijker dan de taal uit je hoofd leren.
Werken programmeurs altijd op deze wijze? Het lijkt mij een logische werkwijze, maar werken ze ook zo bijvoorbeeld op kantoor of doen ze alles uit hun hoofd? Al lijkt mij dat laatste mij wel té sterk.

Dus jij vind documentatie + praktijk de beste leermethode in plaats van tutorials/video cursussen via het internet of boeken?

Waar kan ik terecht?
pi_158957329
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 januari 2016 22:57 schreef KomtTijd... het volgende:

Ik heb op dit moment een aantal ideeën wat betreft smartphone apps op android telefoons, maar ik weet dus niet welke taal handig en multifunctioneel is. Ik zie enorm veel talen en het lijkt mij sterk dat ik alles zou moeten weten:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages
pi_158957499
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:08 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb op dit moment een aantal ideeën wat betreft smartphone apps op android telefoons, maar ik weet dus niet welke taal handig en multifunctioneel is. Ik zie enorm veel talen en het lijkt mij sterk dat ik alles zou moeten weten:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_programming_languages
Gewoon beginnen met Java. Programmeren is programmeren. Kan je dat eenmaal goed dan is switchen van taal niks meer dan een dagje de syntax bestuderen. Tuurlijk kost het wat meer tijd om dan ook in die taal soepel te worden en zal je geen diepe kennis hebben. Maar de basis-principes zijn vrijwel overal hetzelfde.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2016 14:14:36 ]
pi_158957744
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:07 schreef RustCohle het volgende:
Werken programmeurs altijd op deze wijze? Het lijkt mij een logische werkwijze, maar werken ze ook zo bijvoorbeeld op kantoor of doen ze alles uit hun hoofd? Al lijkt mij dat laatste mij wel té sterk.
:Y
Ik werk al 10 jaar als programmeur (waarvan een groot deel parttime naast mijn studies). En dat is de gangbare manier van werken ja.

Het is ook niet alsof ze iedere minuut op google zitten ofzo hoor :P . Solide basis is bij elke programmeur wel aanwezig. Net als wat algemene kennis over wat er mogelijk is in de verschillende talen.

Het opzoeken van dingen moet je dan dus ook meer zien als gerichte zoekakties op iets wat ze nodig hebben maar wat niet direct in hun hoofd zit. Stel ik moet een lijst maken waar ik snel doorheen willen kunnen loopen, maar vindt performance belangrijk. Dan weet ik dat een hashmap daarvoor in aanmerking komt. Maar de syntax en specifics ervan ben ik compleet vergeten.
Dan ram ik even snel in google "java hashmap" en 10 seconden later kan ik weer vrolijk verder tikken.

Of ik heb veel te veel gezopen (hypothetisch voorbeeld, ofc :+ ) en ben complete basis kennis kwijt en wil iets met objecten van objecten doen, maar weet het helemaal niet meer. Dan ram ik dat in google , ala "java child object" en voila, 1 blik op een stukje random voorbeeld code en mijn hoofd is weer vers om verder te kunnen.

Punt wat ik een beetje probeer te maken is dat de meeste programmeurs heel veel kennis kunnen verwerken, maar veel minder paraat hebben. Ik switch zelf nogal veel van taal, vaak een half jaartje in Java, dan weer een half jaar in php, dan weer een project in C, etc.. En ben vaak een hoop kwijt als ik weer begin na lange tijd met een taal, maar met goed weten hoe je dingen op kan zoeken en hoe je je "problemen/vragen" generiek kan maken, kan ik dan vaak binnen een dag weer verder werken alsof ik er nooit mee gestopt was.

Dus algemene basis (if/else, loops, vars, objects, inheritance, etc) goed leren gebruiken. Wat prima kan met tutorials op 1 van die onderwerpen. En daarna een keertje een boek of online course doornemen zodat je weet wat er "ongeveer" mogelijk is. Niemand verwacht dat je na een Java boek weet wat ieder ding doet en dat ook gebruiken kan. Maar als je ergens mee bezig bent en je herinnert ergens in je achterhoofd "zag ik niet ooit in een boek dat daar een functie voor was?" en dat ram je dan in google. Dan kan je daar weer mee verder.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2016 14:26:00 ]
pi_158957803
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:14 schreef CrashO het volgende:

[..]

Gewoon beginnen met Java. Programmeren is programmeren. Kan je dat eenmaal goed dan is switchen van taal niks meer dan een dagje de syntax bestuderen. Tuurlijk kost het wat meer tijd om dan ook in die taal soepel te worden en zal je geen diepe kennis hebben. Maar de basis-principes zijn vrijwel overal hetzelfde.
Ik waardeer het zéér voor je tijd voor het beantwoorden van mijn vragen en onduidelijkheden. Ik heb echter 0 kennis en ervaring wat betreft dit hele gebeuren. Welke leerplek raad jij aan? Een linkje? Zou ik naast Java wat anders moeten leren erbij of heb ik hier al een tijdje mijn handen aan vol? Wat is jouw advies? Direct app ontwikkelen (die ik dus in mijn gedachte heb) icm de documentatie of eerst maar eens gaan leren adhv *iets* ?

Wat kun je met Java allemaal en wat is de voordelen en nadelen tov python? Ik las hier ergens iets over dat python dé concurrent is van Java.
pi_158957880
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:21 schreef CrashO het volgende:

[..]

Ik werk al 10 jaar als programmeur (waarvan een groot deel parttime naast mijn studies). En dat is de gangbare manier van werken ja.

Het is ook niet alsof ze iedere minuut op google zitten ofzo hoor :P . Solide basis is bij elke programmeur wel aanwezig. Net als wat algemene kennis over wat er mogelijk is in de verschillende talen.

Het opzoeken van dingen moet je dan dus ook meer zien als gerichte zoekakties op iets wat ze nodig hebben maar wat niet direct in hun hoofd zit. Stel ik moet een lijst maken waar ik snel doorheen willen kunnen loopen, maar vindt performance belangrijk. Dan weet ik dat een hashmap daarvoor in aanmerking komt. Maar de syntax en specifics ervan ben ik compleet vergeten.
Dan ram ik even snel in google "java hashmap" en 10 seconden later kan ik weer vrolijk verder tikken.

Of ik heb veel te veel gezopen (hypothetisch voorbeeld, ofc :+ ) en ben complete basis kennis kwijt en wil iets met objecten van objecten doen, maar weet het helemaal niet meer. Dan ram ik dat in google , ala "java child object" en voila, 1 blik op een stukje random voorbeeld code en mijn hoofd is weer vers om verder te kunnen.

Punt wat ik een beetje probeer te maken is dat de meeste programmeurs heel veel kennis kunnen verwerken, maar veel minder paraat hebben. Ik switch zelf nogal veel van taal, vaak een half jaartje in Java, dan weer een half jaar in php, dan weer een project in C, etc.. En ben vaak een hoop kwijt als ik weer begin na lange tijd met een taal, maar met goed weten hoe je dingen op kan zoeken en hoe je je "problemen/vragen" generiek kan maken, kan ik dan vaak binnen een dag weer verder werken alsof ik er nooit mee gestopt was.
Zo'n type ben ik dus ook op het gebied van programmeren, ook al heb ik geen ervaring. Ik weet in ieder geval wat voor een type ik ben.

Nu je het over 'studies' hebt. Ik zit ook met een soortgelijk geval, misschien net iets anders;

Ik ben behoorlijk tevreden met mijn studie en het is ook de kant die ik wil opgaan, maar daarnaast heb ik een behoorlijke affiniteit en liefde voor de IT-sector. Ik zou eigenlijk zowel de kant op willen gaan binnen de IT-sector (dmv zelfstudie en dingetjes maken) en de kant op willen waarvoor ik studeer...
pi_158958002
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:21 schreef CrashO het volgende:

[..]

Dus algemene basis (if/else, loops, vars, objects, inheritance, etc) goed leren gebruiken. Wat prima kan met tutorials op 1 van die onderwerpen. En daarna een keertje een boek of online course doornemen zodat je weet wat er "ongeveer" mogelijk is. Niemand verwacht dat je na een Java boek weet wat ieder ding doet en dat ook gebruiken kan. Maar als je ergens mee bezig bent en je herinnert ergens in je achterhoofd "zag ik niet ooit in een boek dat daar een functie voor was?" en dat ram je dan in google. Dan kan je daar weer mee verder.
Omdat ik redelijk goed wiskundig aangelegd ben, ken ik de algemene technieken zoals if/else statements wel. Van loops heb ik ook wel iets opgepikt, inmiddels vergeten.. Van vars weet ik (weet niet of het hetzelfde is als bij php/JS) dat je bepaalde woorden/letters/getallen kunt aanwijzen aan een variabele en daar later op kan terugkomen door de naam van de var(s) in te typen.. Dus Var1=CrashO of iets dergelijks en dat je daarna later terugkomt door var1 in te tikken ipv weer het hele formule oid.

Desondanks moet ik dan de syntax (schrijf)wijze toch echt even opzoeken.. want dat heb ik, zoals jij zegt, niet paraat. Geen flauw idee hoe het bij Java werkt.

Ik merk overigens ook dat ik een behoorlijke controlfreak ben. Ik wil van alles alle betekenissen weten. Dus als ik iets als void; zie of iets waarmee een lege java-codeer template mee begint, dan wil ik alles tot op het bodem weten. Weet niet of dat de juiste instelling is voor programmeurs, want ik bots dan direct tegen het volgende aan:

Ik weet wat ik wil maken wat betreft de smartphone app, maar als ik dan zo'n if/else statement weet en opgezocht heb hoe den notatie is: dan denk ik ''en nu? Wat nu? Ben nog steeds geen stap verder om iets aan de ontwikkeling van mijn app te moeten doen.'' Ik weet precies hoe ik de app wil hebben, maar heb geen flauw idee naar welke punten ik moet zoeken en waar ik moet beginnen.
pi_158958026
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:23 schreef RustCohle het volgende:
Wat kun je met Java allemaal en wat is de voordelen en nadelen tov python? Ik las hier ergens iets over dat python dé concurrent is van Java.
Inprincipe maakt de taal waarmee je begint niet heel veel uit. Python heeft voordelen en Java heeft voordelen.

Al zou ik in jou geval voor Java gaan, omdat : Syntax..
De syntax van Java (desktop/android) heeft veel overeenkomsten met javascript (web), c (hardware), c++ (hardware/software) en zelfs in mindere mate php (web). Tuurlijk zijn er grote verschillen tussen de talen (alleen al objectgeoriënteerd vs functioneel) . Maar de algemene structuur van deze allemaal is C gebaseerd. Dus accolades { }, blokhaken [ ], for loops, while loops, switches, commando's afsluiten met punt-comma's ; en nog veel meer.

Dit is ook waarom ik vroegah zo'n schijthekel had aan Visual Basic.. het lijkt absoluut niks op de populaire grote talen. Dus bij de overstap lijkt een hoop weer helemaal nieuw.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2016 14:34:08 ]
pi_158958091
quote:
99s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:32 schreef CrashO het volgende:

[..]

Inprincipe maakt de taal waarmee je begint niet heel veel uit. Python heeft voordelen en Java heeft voordelen.

Al zou ik in jou geval voor Java gaan, omdat : Syntax..
De syntax van Java (desktop/android) heeft veel overeenkomsten met javascript (web), c (hardware), c++ (hardware/software) en zelfs in mindere mate php (web). Tuurlijk zijn er grote verschillen tussen de talen. Maar de algemene structuur van deze allemaal is C gebaseerd. Dus accolades { }, blokhaken [ ], commando's afsluiten met punt-comma's ; en nog veel meer.

Dit is ook waarom ik vroegah zo'n schijthekel had aan Visual Basic.. het lijkt absoluut niks op de populaire grote talen. Dus bij de overstap lijkt een hoop weer helemaal nieuw.
Oké toppie!

Dan toch mijn slotvraag:

Zie de laatste twee postjes en graag een linkje waar ik moet zijn wat betreft leren/opzoeken.. Ik wil eigenlijk direct aan de slag. Dingen maken/ontwikkelen, leren! :@
pi_158958215
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 januari 2016 14:34 schreef RustCohle het volgende:

Zie de laatste twee postjes en graag een linkje waar ik moet zijn wat betreft leren/opzoeken.. Ik wil eigenlijk direct aan de slag. Dingen maken/ontwikkelen, leren! :@
Google, Google, Google :*
Dat is eigenlijk de moraal van het hele programmeurs verhaal. Als iemand je moet vertellen wat je moet leren. Doe je het fout O-)

Begin met zoeken op ala "java beginner tutorial" en start vanaf daar. Begin wat door de basis te werken en ga daarna gewoon beginnen met iets. Ik zou niet als uitgangspunt nemen om een besturingsysteem te schrijven.. maar bijvoorbeeld iets bruikbaars edoch simpel. Zoals "een rekenmachine" in een console. Gewoon textbased. Dan heb je loopjes nodig, wat statements, stukje feedback. Leuk om mee te beginnen maar toch al stukje basis.

Heb je die af, dan hoog je hem op. Rekenmachine met een GUI. Dus knopjes, display'tje. En zo verder bouwen aan je kennis. En dan steeds (gericht) opzoeken wat je op dat moment mist aan kennis. Dus "java how button", "java gui", "java power of number" dat soort dingen. En vooral niet de standaard methode gebruiken die veel "noobs" doen, "Java build calculator", want daar leer je dus niks van :P

Niet in 1 keer alles willen kunnen. Dat lukt je (niemand) toch niet :P

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-01-2016 14:42:29 ]
  zaterdag 9 januari 2016 @ 14:39:17 #21
12221 Tijn