quote:Geschiedenis
V&D, voor 2007 ook bekend als Vroom & Dreesmann, is een Nederlands warenhuis en is eigendom van investeringsmaatschappij Sun European Partners (onderdeel van Sun Capital Partners). V&D is in 1887 opgericht door Willem Vroom en Anton Dreesmann. Het eerste filiaal bevond zich aan de Weesperstraat in Amsterdam. Vroom & Dreesmann heeft heden ten dage 62 filialen, verspreid over heel Nederland.
Aan het einde van de 19e eeuw waren er twee succesvolle zakenlieden in Amsterdam actief: Willem Vroom en Anton Dreesmann. Beiden hadden manufacturenzaken en waren Rooms-Katholiek. Vroom trouwde in 1883 met een zuster (Francisca Tombrock) van de vrouw (Helena Tombrock) van Dreesmann, wat hen zwagers maakte.
Dreesmann, en later ook Vroom, gebruikte in zijn winkel een voor die tijd ongebruikelijke strategie: lage en vaste prijzen tegen contante betaling. In die tijd was het namelijk gebruikelijk dat men altijd korting kreeg.
Aanvankelijk werkten Vroom en Dreesmann alleen samen op het gebied van inkopen, maar in 1887 leidde dit tot een verregaande samenwerking en de oprichting van het bedrijf Vroom & Dreesmann. Hun eerste zaak werd geopend aan de Weesperstraat. Vroom hield zich vooral bezig met de financiële zaken en de administratie, terwijl Dreesmann de inkoop en verkoop leidde.
V&D groeide snel en de beide ondernemers woonden al snel met hun families in panden aan de Amsterdamse grachten. Er werden in een hoog tempo nieuwe filialen in het hele land geopend: Rotterdam (1892), Den Haag (1893), Nijmegen (1895), Arnhem (1896), Haarlem (1896) en Utrecht (1898), Venlo (1912).
Aan het begin van de 20e eeuw werden alle filialen stuk voor stuk omgezet in NV's, maar de aandelen bleven in handen van de familie.
De keten maakte deel uit van hetzelfde concern als de Bijenkorf na een fusie tussen de moederbedrijven KBB (Koninklijke Bijenkorf Beheer) en Vendex (V&D) onder de naam Vendex KBB (later Maxeda). V&D werd (inclusief La Place) vervolgens in 2010 verkocht aan de huidige eigenaar: Sun European Partners (onderdeel van Sun Capital Partners).
Gedeeltes uit http://nl.wikipedia.org/wiki/V%26D
quote:19 januari
Alle werknemers van V&D moeten salaris inleveren. Het gaat om ''een structurele salarisbijdrage van 5,8 procent'' die per 1 februari wordt doorgevoerd.
V&D schrapt verder vijftig van de 450 arbeidsplaatsen op het service center in Amsterdam. Dat maakt het warenhuisconcern maandag bekend.
De maatregelen zijn volgens het bedrijf nodig ''om te kunnen concurreren met nieuwe aanbieders en de groeiende onlinemarkt''. Daarvoor moeten kosten structureel omlaag.
Naast het loonoffer streeft V&D ook naar verdere versobering van de arbeidsvoorwaarden. De vakbonden en ondernemingsraad zijn over de maatregelen geïnformeerd, aldus een woordvoerster.
Huurcontracten
Het bedrijf kondigt verder aan te gaan heronderhandelen over alle huurcontracten. Het doel is de huurlasten permanent te verlagen. V&D heeft 63 vestigingen in Nederland.
"Dit alles is nodig om de strategie van V&D te continueren en aan te laten sluiten bij de huidige trends en de marktontwikkelingen", aldus waanemend ceo Don Roach.
V&D leed in 2013 een nettoverlies van 42 miljoen euro op een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet beschikbaar.
Het concern maakt ook bekend John van der Ent per 1 maart 2015 tot nieuwe ceo te benoemen. Van der Ent was eerder directeur van Etam Groep en werkte ooit als bedrijfsleider bij V&D. Hij volgt Jacob de Jonge op, die in augustus vorig jaar plotseling vertrok. Roach nam hierop tijdelijk het roer over.
Buiten proportie
Martijn den Heijer, beestuurder bij CNV Dienstenbond, noemt de loonmaatregel "buiten proportioneel". Bovendien biedt het volgens hem "geen enkele structurele oplossing voor de problemen waar V&D mee kampt."
Hoewel de vakbondsman begrijpt dat er ingegrepen moet worden bij het warenhuis, zegt hij enorm geschrokken te zijn van de manier waarop. ''Het genoemde percentage is astronomisch en is een ramp voor het personeel, zeker voor de mensen in de lage loonschalen. Bovendien biedt het de werknemers geen enkele zekerheid op behoud van werk", aldus Den Heijer.
http://www.nu.nl/ondernem(...)laris-inleveren.html
quote:27 januari
Ruim honderd medewerkers van V&D stappen naar de rechter vanwege de salarisverlaging die hen is opgelegd door hun werkgever.
Dat bevestigt FNV-bestuurder Niels Suijker dinsdag na berichtgeving van de Volkskrant.
Volgens FNV-bestuurslid Niels Suijker gaat "een overgrote meerderheid van de leden zeker procederen tegen deze eenzijdige maatregel van V&D".
Dat werd maandagavond duidelijk tijdens verschillende bijeenkomsten die in het land georganiseerd waren voor de medewerkers. Deze week staan ook nog bijeenkomsten op de planning in Utrecht, Deventer, Rotterdam en Weert.
Suijker verwacht dan ook nog meer aanmeldingen. Hij wil vanuit de bond een collectieve procedure gaan regelen. Die zal wel pas opgestart worden als de loonstrookjes van volgende maand op de deurmat liggen. Het loonoffer bij V&D wordt per 1 februari doorgevoerd.
Loonstrookjes
De medewerkers zijn van plan om direct na het ontvangen van de loonstrookjes van februari de gang naar de rechter te maken. De vakbonden De Unie, FNV en CNV, waar de medewerkers bij aangesloten zijn, lieten weten juridische ondersteuning te verlenen. Mogelijk wordt een collectieve zaak aangespannen.
Alle medewerkers van V&D moeten per 1 februari 5,8 procent van hun salaris inleveren. Verder schrapt het bedrijf 50 van de 450 arbeidsplaatsen op het service center in Amsterdam.
Volgens de warenhuisketen zijn de maatregelen nodig "om te kunnen concurreren met nieuwe aanbieders en de groeiende onlinemarkt". Daarvoor moeten kosten structureel omlaag. V&D wil naast het korten van de medewerkers ook dat de huurlasten omlaag gaan.
V&D, eigendom van de investeringsmaatschappij Sun Capital, draait al een paar jaar met verlies. In 2013 liep het nettoverlies op tot 42 miljoen euro op een omzet van 619 miljoen euro. Cijfers over 2014 zijn nog niet bekend.
http://www.nu.nl/ondernem(...)e-lager-salaris.html
quote:30 januari
Vastgoedeigenaar IEF Capital neemt juridische stappen tegen warenhuis V&D. Het bedrijf eist dat V&D vier toplocaties ontruimt als er geen huur betaald wordt. Het gaat om panden in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Maastricht.
De huur wordt door V&D meestal voor de eerste van de maand betaald. Vandaag is de huur niet overgemaakt naar in ieder geval drie eigenaren van samen meer dan vijftien panden. V&D liet eerder al weten niet van zins te zijn de huur de komende maanden over te maken. Het bedrijf staat er slecht voor en vroeg ook werknemers al om een loonoffer.
"Enige oplossing"
IEF Capital heeft de afgelopen week een voorstel gedaan waarbij V&D vierkante meters inlevert in ruil voor huurverlaging. De vastgoedeigenaar laat weten dat de Amerikaanse aandeelhouder van V&D die afspraak niet ziet zitten.
In een verklaring schrijft het bedrijf: "IEF Capital betreurt dit zeer en ziet geen andere oplossing dan in een kort geding ontruiming van haar winkels te vorderen. Het financiële belang is erg groot voor IEF Capital en zij wenst zo snel mogelijk in staat te zijn de panden aan andere partijen te verhuren om de schade voor IEF Capital zoveel mogelijk te beperken."
V&D is teleurgesteld over de stap van IEF Capital.
"Buitenproportionele vraag"
Ook andere eigenaren willen net als IEF Capital komende week juridische stappen ondernemen als betaling uitblijft. De eigenaar van Elizen Vastgoed eist dat V&D zijn verplichtingen nakomt: "Wij hebben ons in ons bijna 50-jarige bestaan nog nooit geconfronteerd gezien met zo'n buitenproportionele vraag."
Komende week komen eigenaren van panden waar V&D in huist bijeen om te praten over hoe ze met de opstelling van het warenhuis kunnen omgaan.
http://nos.nl/artikel/2016351
quote:Facts & Figures
V&D bestaat sinds 1887 en is inmiddels uitgegroeid tot een begrip. Met 63 vestigingen op A-locaties, een webshop, ruim tienduizend medewerkers, een warenhuisbreed assortiment met meer dan 4.000 shop-in-shops en per jaar zo’n 100 miljoen bezoekers is V&D het grootste warenhuis van Nederland.
1887 Oprichting V&D met Vroom & Dreesmann ‘Magazijn de zon’ in Amsterdam
1927 V&D introduceert eerste huis-aan-huis magazine van Nederland
1972 Oprichting Vendex
1987 Oprichting La Place
1999 Fusie met KBB, ontstaan van Vendex KBB
2004 Investeerdersgroep (waaronder KKR, Alpinvest, Permira) nieuwe eigenaar Vendex KBB
2006 Naamswijziging van Vendex KBB naar Maxeda
2007 Start rebranding V&D
2008 Start vd.nl
2010 Nieuwe eigenaar van V&D: Sun European Partners
2011 Start bouw nieuw distributiecentrum te Nieuwegein
2012 125 jaar V&D
2013 Opening 63ste V&D vestiging, V&D Vlaardingen
2014 Start V&D Blog
Aantal vestigingen: 63 en een webshop
Aantal werknemers: 10.000
Aantal distributiecentra: 1
Aantallen bezoekers per jaar: 10 miljoen bezoekers
Aantal A-merken shop-in-shops: meer dan 4.000 merken
Aantal La Place Restaurants, La Place Café’s en La Place Express: ruim 250
http://www.vd.nl/content_page.jsf?page=algemeen_factsfigures_page
Ruilen is principe een gunst van de winkelier, tenzij koop op afstandquote:Op woensdag 23 december 2015 11:37 schreef -Strawberry- het volgende:
Wat erg dat zelfs ruilen in de winkels niet meer mag, als ik de berichten moet geloven.
Ik denk omdat ze het zelf nog niet weten.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:33 schreef Maraca het volgende:
Maar ik snap niet waarom ze geen duidelijkheid geven over de webshop bestellingen. Overal geven ze aan wat wel en niet meer mogelijk is, behalve de webshop (los van dat hij nu is gesloten). Pleur gewoon op de website "nanana pech gehad" of "je krijgt het". Klaar
Gemeente ziet parkeergeld als melkkoe, daarnaast zorgen meer auto's voor meer parkeerdruk.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:25 schreef polderturk het volgende:
[..]
De parkeertarieven moeten zeker omlaag. De parkeerkosten zijn vaak hoger dan de bezorgkosten bij een online bestelling. Waarom zou ik dan nog naar de stad gaan? De pandeigenaren doen er ook goed aan als ze de huurprijzen verlagen. Doen ze dit niet, dan kunnen ze binnenkort geen huurder meer vinden.
Maar ik snap de logica niet, daar hoef je als winkel niks aan te verliezen als het om een andere maat gaat.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:39 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ruilen is principe een gunst van de winkelier, tenzij koop op afstand
Mijn retouren zijn nog niet helemaal verwerkt, betaald via extern Klarna, ondertussen wel een herinnering van hen gehad. Van de week al naar V&D gebeld en die zouden een mail sturen naar Klarna. Ik heb bewijzen van retour Kiala doorgegeven. Vanmiddag nog maar een keer naar Klarna bellen of de mail van V&D is aangekomen.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:33 schreef Maraca het volgende:
Maar ik snap niet waarom ze geen duidelijkheid geven over de webshop bestellingen. Overal geven ze aan wat wel en niet meer mogelijk is, behalve de webshop (los van dat hij nu is gesloten). Pleur gewoon op de website "nanana pech gehad" of "je krijgt het". Klaar
Het is wel tekenend voor de sitatie....quote:Op woensdag 23 december 2015 11:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Maar ik snap de logica niet, daar hoef je als winkel niks aan te verliezen als het om een andere maat gaat.
Heb je het verzendbewijs nog? Dat zou wellicht ook nog kunnen helpenquote:Op woensdag 23 december 2015 11:42 schreef Mylene het volgende:
[..]
Mijn retouren zijn nog niet helemaal verwerkt, betaald via extern Klarna, ondertussen wel een herinnering van hen gehad. Van de week al naar V&D gebeld en die zouden een mail sturen naar Klarna. Ik heb bewijzen van retour Kiala doorgegeven. Vanmiddag nog maar een keer naar Klarna bellen of de mail van V&D is aangekomen.
Ik ben benieuwd. Ik ben bang dat ik alsnog voor de retouren moet betalen.
Nou nou, voor de medewerkers is het ontzettend zuur.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:43 schreef Sunri5e het volgende:
Echt vanmorgen de cadeaubon uit het kerstpakket ontvangen en ik mag hem niet meer inwisselen. Geef ze dan ook niet meer uit stelletje oplichters. Hopelijk gaan ze snel failliet en staan alle medewerkers op straat. Klote bedrijf.
quote:Op woensdag 23 december 2015 11:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
OMG zaten er V&D cadeaubonnen in kerstpakketten?
quote:Op woensdag 23 december 2015 11:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
OMG zaten er V&D cadeaubonnen in kerstpakketten?
quote:Op woensdag 23 december 2015 11:43 schreef Sunri5e het volgende:
Echt vanmorgen de cadeaubon uit het kerstpakket ontvangen en ik mag hem niet meer inwisselen. Geef ze dan ook niet meer uit stelletje oplichters. Hopelijk gaan ze snel failliet en staan alle medewerkers op straat. Klote bedrijf.
In van die kerstpakketten die je zelf mocht kiezen. Vanmorgen in de bus gekregen en vandaag al niet meer te gebruiken.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
OMG zaten er V&D cadeaubonnen in kerstpakketten?
Niet alleen voor je retouren denk ik, reken daar je telefoonkosten nog eens bij op.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:42 schreef Mylene het volgende:
[..]
Mijn retouren zijn nog niet helemaal verwerkt, betaald via extern Klarna, ondertussen wel een herinnering van hen gehad. Van de week al naar V&D gebeld en die zouden een mail sturen naar Klarna. Ik heb bewijzen van retour Kiala doorgegeven. Vanmiddag nog maar een keer naar Klarna bellen of de mail van V&D is aangekomen.
Ik ben benieuwd. Ik ben bang dat ik alsnog voor de retouren moet betalen.
Uhm jaquote:Op woensdag 23 december 2015 11:45 schreef YazooW het volgende:
Waarom accepteren mensen het dat hun cadeaubon wordt geweigerd bij de V&D? Is toch gewoon voor betaald? Gewoon spullen uit de winkel pakken en de deur uit lopen.
Nee ruilen mag altijd, maar je krijgt of je geld terug of een tegoedbon, dat mag de verkoper zelf bepalen.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:39 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ruilen is principe een gunst van de winkelier, tenzij koop op afstand
RvB zal hier wakker van liggenquote:Bedankt V&D! Mijn dochter heeft een V&D cadeaukaart gekregen. Meisje helemaal blij, want nu kon ze de nieuwe K3-CD kopen. FOUT!! Want jullie hebben het geld al geïncasseerd, maar leveren niks meer. Geen K3-CD dus. Leggen jullie dat uit aan mijn 5-jarige? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hartstikke vervelend voor het personeel dat hier ook niet om gevraagd heeft (zeker zo vlak voor de kerst). Maar ik vind het schandalig dat nu de klanten de dupe worden.
Was een gerechtelijke uitspraak dat ze die niet meer mochten accepteren volgens de baliemedewerkerquote:Op woensdag 23 december 2015 11:45 schreef YazooW het volgende:
Waarom accepteren mensen het dat hun cadeaubon wordt geweigerd bij de V&D? Is toch gewoon voor betaald? Gewoon spullen uit de winkel pakken en de deur uit lopen.
Zal wel flink wat gezeik opleveren natuurlijk maar volgens mij sta je uiteindelijk gewoon in je recht.quote:
Alsof die medewerkers er wat aan kunnen doen dat de hoge heren bepalen dat de cadeaubonnen niet meer ingewisseld mogen worden. Wel een vreemde zaak dat ze de cadeaubonnen nog uitgaven natuurlijk. Hadden ze nooit moeten doen. Gewoon diefstal, eigenlijk.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:43 schreef Sunri5e het volgende:
Echt vanmorgen de cadeaubon uit het kerstpakket ontvangen en ik mag hem niet meer inwisselen. Geef ze dan ook niet meer uit stelletje oplichters. Hopelijk gaan ze snel failliet en staan alle medewerkers op straat. Klote bedrijf.
Overmacht dus.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:47 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Was een gerechtelijke uitspraak dat ze die niet meer mochten accepteren volgens de baliemedewerker
Met die 80ct per gesprek tikt het aan met al die boze mensenquote:Op woensdag 23 december 2015 11:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
Niet alleen voor je retouren denk ik, reken daar je telefoonkosten nog eens bij op.
Daarvoor eerst vragen voordat men een aankoop doet, soms hangt het zelfs in de winkel op hoe dat het afgehandeld word.quote:Op woensdag 23 december 2015 11:47 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nee ruilen mag altijd, maar je krijgt of je geld terug of een tegoedbon, dat mag de verkoper zelf bepalen.
Dacht ik
M'n moeder had een tijdje geleden bij een winkeltje hier in de stad wat geruild omdat het niet paste (ze hadden geen pashokjes), kreeg ze een tegoedbon. Nou, vooruit, als ze weer een keertje wat nodig had.
Week later is die winkel weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |