abonnement Unibet Coolblue
pi_158253568
Vrouwen bij wie een borst is afgezet vanwege kanker, overlijden veel vaker dan vrouwen die een borstsparende operatie ondergaan. Het gaat om een verschil van zo'n 20 procent, blijkt uit onderzoek van het Integraal Kankercentrum Nederland.

Het lijkt erop dat de radiotherapie het verschil maakt
Sabine Siesling, Universiteit Twente
Het onderzoek is uitgevoerd onder vrouwen in Nederland die lijden aan borstkanker in een vroeg stadium. In de groep van vrouwen die een borstsparende operatie met bestraling krijgen, is 76,8 procent na 10 jaar nog in leven. Van de patiënten die een borst lieten afzetten, is na dezelfde periode 59,7 procent nog in leven.

Het verschil wordt mogelijk veroorzaakt door de bestralingen, die vrouwen na een borstsparende operatie altijd krijgen. Die behandeling is na amputaties niet standaard.
http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)tie-bij-kanker.dhtml

Zou men er nu eindelijk achter komen dat radiotherapie schadelijk is en niet zo'n beetje ook? Wie had ook anders verwacht? Bestraling maakt meer stuk dan je lief is.
pi_158253583
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 06:55 schreef Loekie1 het volgende:
Zou men er nu eindelijk achter komen dat radiotherapie schadelijk is en niet zo'n beetje ook? Wie had ook anders verwacht? Bestraling maakt meer stuk dan je lief is.
Het artikel zegt precies het tegenovergestelde... de mensen die bestraald werden hadden een hogere overlevingskans dan degenen die niet bestraald werden..
  dinsdag 15 december 2015 @ 07:00:41 #3
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_158253585
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 06:55 schreef Loekie1 het volgende:
Zou men er nu eindelijk achter komen dat radiotherapie schadelijk is en niet zo'n beetje ook? Wie had ook anders verwacht? Bestraling maakt meer stuk dan je lief is.
Dat heb je met elke behandeling inzake kanker. Je probeert immers bepaalde cellen te vernietigen.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_158253590
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 06:59 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het artikel zegt precies het tegenovergestelde...
O ja, excuus...
Nou, ik hoef ik elk geval geen bestraling, nooit niet.
  dinsdag 15 december 2015 @ 07:07:01 #5
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_158253608
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

O ja, excuus...
Nou, ik hoef ik elk geval geen bestraling, nooit niet.
Dan ga je toch lekker dood ? Niemand die je ertoe verplicht.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_158253613
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

O ja, excuus...
Nou, ik hoef ik elk geval geen bestraling, nooit niet.
het is dan ook niet verplicht
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 15 december 2015 @ 07:08:59 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_158253614
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

O ja, excuus...
Nou, ik hoef ik elk geval geen bestraling, nooit niet.
Als jij liever dood gaat, dan is dat aan jou.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_158253618
Ik krijg gewoon geen borstkanker! Veel slimmer.
  dinsdag 15 december 2015 @ 07:12:07 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_158253630
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:10 schreef Loekie1 het volgende:
Ik krijg gewoon geen borstkanker! Veel slimmer.
Oke.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_158253711
dikke faal
pi_158253718
Wat een gekanker op de vroege ochtend.
  dinsdag 15 december 2015 @ 07:32:45 #12
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_158253730
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:30 schreef Loekie1 het volgende:
Wat een gekanker op de vroege ochtend.
Ik denk dat ik bijdehand bij sta in dezen. Maar zolang jij jezelf grappig vindt is het goed natuurlijk.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_158253735
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:31 schreef Dven het volgende:
Loeki neemt een grammetje wietolie om van z'n uitgezaaide kanker af te komen. Als meer mensen dat nu toch eens deden speelde kanker echt geen ene rol meer in het bestaan _O_

Deze Stervende Kankerpatiënt Rookte Een Dikke Joint. Het Resultaat Zal Je Verbazen En In Tranen Achterlaten!
Loekie is een zij.
pi_158253738
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:32 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik denk dat ik bijdehand bij sta in dezen. Maar zolang jij jezelf grappig vindt is het goed natuurlijk.
Onafhankelijk denken is niet iedereen gegeven.
  dinsdag 15 december 2015 @ 07:44:27 #15
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_158253788
Eerst roepen dat bestraling meer kapot maakt dan je lief is en dan uit eigen bron erachter komen dat je mét bestraling gewoon 15 procentpunt grotere overlevingskans hebt _O-

Ultiem Darwin-topic in your face :D
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 15 december 2015 @ 08:03:41 #16
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_158253890
Bestraling is toch juist een van de betere opties? Bestraling is zeg maar precisie bombardement waar chemo gewoon de boel nuken is.

Bestraling laat ook niks achter in het lichaam. En met nieuwe technieken kan bestraling echt op de millimeter nauwkeurig worden uitgevoerd.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_158253938
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 december 2015 08:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bestraling is toch juist een van de betere opties? Bestraling is zeg maar precisie bombardement waar chemo gewoon de boel nuken is.

Bestraling laat ook niks achter in het lichaam. En met nieuwe technieken kan bestraling echt op de millimeter nauwkeurig worden uitgevoerd.
Klopt, maar "straling" klinkt zo eng ;(
pi_158253990
Met de resultaten over dit soort onderzoeken moet je toch kritisch blijven.

Mijn gevoel zegt hoe zwaarder de kanker, hoe eerder voor borstamputatie gekozen wordt. Maar dat zijn dus al de kankergezwellen met de minste overlevingskans.
Dus het is moeilijk peilbaar of dezelfde omstandigheden als uitgangspunt worden genomen.
pi_158254280
''Vrouwen bij wie een borst is afgezet vanwege kanker, overlijden veel vaker dan vrouwen die een borstsparende operatie ondergaan.''

Dus vrouwen die een borst laten afzetten overlijden 2 keer?? :')
  dinsdag 15 december 2015 @ 09:06:26 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158254343
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 december 2015 08:03 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Bestraling is toch juist een van de betere opties? Bestraling is zeg maar precisie bombardement waar chemo gewoon de boel nuken is.

Bestraling laat ook niks achter in het lichaam. En met nieuwe technieken kan bestraling echt op de millimeter nauwkeurig worden uitgevoerd.
Het probleem in dit geval is dan ook dat de kanker niet verwijderd wordt, maar het aangetaste lichaamsdeel weggesneden wordt.

Wegbestraalde kanker is op de lange duur kennelijk effectiever.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_158254814
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 07:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

O ja, excuus...
Nou, ik hoef ik elk geval geen bestraling, nooit niet.
_O-

Prachtig stukje selectief lezen.
pi_158254828
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 08:22 schreef Idisrom het volgende:
Met de resultaten over dit soort onderzoeken moet je toch kritisch blijven.

Mijn gevoel zegt hoe zwaarder de kanker, hoe eerder voor borstamputatie gekozen wordt. Maar dat zijn dus al de kankergezwellen met de minste overlevingskans.
Dus het is moeilijk peilbaar of dezelfde omstandigheden als uitgangspunt worden genomen.
Goed punt.
  dinsdag 15 december 2015 @ 09:48:31 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_158254874
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 09:44 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

_O-

Prachtig stukje selectief lezen.
Mooi hè... En dan ook nog van iemand die bij elk ongeval zoekt naar manieren waarop de overheid verantwoordelijk gehouden zou kunnen worden...

Spookrijder veroorzaakt dodelijk ongeluk? Volgens TS ligt het aan de overheid die de afrit niet voorzien heeft van tigmiljard dingen waardoor iemand de afrit niet als oprit had kunnen gebruiken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_158254890
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 06:55 schreef Loekie1 het volgende:

Zou men er nu eindelijk achter komen dat radiotherapie schadelijk is en niet zo'n beetje ook? Wie had ook anders verwacht? Bestraling maakt meer stuk dan je lief is.
Ben je soms van het type die denkt dat Kanker te genezen is met bidden of homeopathische pilletjes of een dieet oid?

Nee, stralingstherapie is niet leuk of gezond, maar wel hard nodig om bepaalde vormen van kanker te overleven.

al is het altijd lastig bepaalde behandelmethodes zo een-op-een te vergelijken, ook bv iets als een overlevingskans kan ook sterk te maken hebben met achterliggende gronden waarom men voor een bepaalde behandeling kiest en dan is het wel vaker zo dat de overlevingskans bij een meer ingrijpende therapie, zoals in dit geval borst-afzetting gekozen is doordat de kanker bv in een later stadium ontdekt is, en men wel daarvoor moete kiezen wegens het al hogere risico.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_158255331
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2015 08:22 schreef Idisrom het volgende:
Met de resultaten over dit soort onderzoeken moet je toch kritisch blijven.

Mijn gevoel zegt hoe zwaarder de kanker, hoe eerder voor borstamputatie gekozen wordt. Maar dat zijn dus al de kankergezwellen met de minste overlevingskans.
Dus het is moeilijk peilbaar of dezelfde omstandigheden als uitgangspunt worden genomen.
Dat is inderdaad één van de kanttekeningen die de onderzoekers zelf ook plaatsen bij de uitkomsten:

quote:
Een kanttekening van de onderzoekers is dat observationele studies gevoelig kunnen zijn voor verstorende invloeden. In deze studie waren de patiënten die een borstsparende therapie kregen jonger. Ook hadden ze gunstigere tumorkenmerken in vergelijking met patiënten na een mastectomie. Siesling: “Uiteraard hebben we onze analyses gecorrigeerd voor al deze factoren, maar we kunnen dit fenomeen nooit volledig uitsluiten. Dat geldt ook voor resterende, niet-gemeten factoren die de resultaten ook veranderd kunnen hebben. We verwachten echter dat deze factoren van ondergeschikt belang zijn en dus geen belangrijke impact hebben ten opzichte van alle variabelen die we wel hebben meegenomen in onze analyses.”
bron
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')