abonnement Unibet Coolblue
pi_156510777
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

160.000 eigenaren worden straks slachtoffer van een downgrade van hun plofkoets door een software update. Ik zou niet zo vrolijk worden als ik ineens pk's en nm's moet inleveren omdat de fabrikant wil besparen op R&D en zijn zaakjes niet op orde heeft
Daar kun je inderdaad wel op rekenen, ben je mooi klaar mee.
pi_156510947
quote:
RDW overweegt onderzoek andere automerken na schandaal VW

Wegens het dieselschandaal bij Volkswagen overweegt de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) een eigen onderzoek. Het gaat dan om de uitstoot van autotypes die de RDW heeft goedgekeurd voor de Europese markt.
Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag bekend. Ze reageert op een vraag van PVV-Tweede Kamerlid Barry Madlener.

Hoewel er op dit moment geen signalen zijn dat andere fabrikanten dan Volkswagen betrokken zijn bij het schandaal, overweegt de RDW hier een eigen onderzoek naar te starten, aldus Mansveld.

Het gaat dan om de voertuigen waarvoor de RDW de typegoedkeuring afgaf. De RDW was woensdagavond niet direct bereikbaar voor een toelichting.

Europees geregeld
Eerder liet de RDW weten geen onderzoek te gaan doen naar Volkswagens. De afgifte van typegoedkeuringen is Europees geregeld. Een autofabrikant hoeft maar in één land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele EU.

Een zegsman zei dat de toelatingsautoriteit die de betreffende Volkswagens heeft goedgekeurd, de verantwoordelijke partij is om eventueel onderzoek te doen. ''En dat is in dit specifieke geval niet RDW'', zo gaf hij aan.
Er gaan vast nog wel wat meer autofabrikanten ontmaskert worden.
pi_156510992
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:44 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Er gaan vast nog wel wat meer autofabrikanten ontmaskert worden.
Laten we het hopen, de plofmotor kan niet negatief genoeg in het nieuws komen *O* ~O>
pi_156511171
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 20:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je de emissie van een Tesla wil meten moet je boven een kolencentrale gaan hangen.
Knap hoor, als de (PH)EV's bij ons overdag aan de lader staan worden ze over het algemeen toch echt geladen door 70kWp aan PV panelen.
pi_156512487
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2015 22:11 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Zouden er straks 11 miljoen mensen een claim kunnen indienen tegen VW? Ik zou het niet pikken als m'n auto opeens een stuk minder presteert. Heeft iemand een idee hoeveel het scheelt in pk's en koppel?
Nog een leuke vraag. Komt de auto straks nog wel door de APK, zonder sjoemelsoftware?
Als ze de uitstoot meten.
  woensdag 30 september 2015 @ 23:46:40 #106
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156512859
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Knap hoor, als de (PH)EV's bij ons overdag aan de lader staan worden ze over het algemeen toch echt geladen door 70kWp aan PV panelen.
Laten we reëel blijven, ook zonnepanelen zijn niet schoon en zorgen "elders" voor schade waarbij ik/jij hier van verschoond blijven.

Verder 70kW, klopt dat wel ? Of anders snap ik het nog niet. 70kW zijn 280 panelen (à 250Wp) waarvoor je een flink dak nodig hebt van 160m2. Hiermee zit je (mogelijk) op je "werk" of in de buitencategorie qua huis/dak mogelijkheid en geef ik je gelijk om dat te slurpen.

Die PHEV (Outlander ¤40K++ segment, vermoed ik ?) heeft een LiOn accu (10-12kWh) die ook tamelijk smerig zijn om maken etc. Dat je (veel) goedkoper bent, komt (nu nog) vooral omdat dit qua belasting gunstiger is (gemaakt).

Hoe dan ook, je hebt een punt, zeker alvast goed bezig en of je verheerlijking klopt, zie we in de toekomst. Voor de industrie moet/is het mogelijk om auto's van 1:30/40 en meer te maken. en door electrische moves, zullen die er ook wel gaan komen.

Ik vraag mij zelf alleen ernstig af wat de gevolgens zijn wanneer het electrisch-rijden, massaal het concept zal zijn, wat nog los staat of dit inzetbaar is voor zware voertuigen zoals vrachtwagens , boten, vliegtuigen etc.etc.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_156512874
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:33 schreef HarryP het volgende:

[..]

Nog een leuke vraag. Komt de auto straks nog wel door de APK, zonder sjoemelsoftware?
Als ze de uitstoot meten.
Ja, want dan runt de auto gewoon constant in 'schone' modus. Nadeel: hij verbruikt meer en heeft minder vermogen maar dat heeft geen invloed op de APK-keuring.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_156517092
Had een paar keer gesolliciteerd bij VW als monteur.
Werd niet aangenomen.
Ik hoop dat ze failliet gaan.
Oplichters zijn het!
Ze kunnen de tering krijgen!
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_156517136
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 23:46 schreef Vallon het volgende:

[..]

Laten we reëel blijven, ook zonnepanelen zijn niet schoon en zorgen "elders" voor schade waarbij ik/jij hier van verschoond blijven.

Verder 70kW, klopt dat wel ? Of anders snap ik het nog niet. 70kW zijn 280 panelen (à 250Wp) waarvoor je een flink dak nodig hebt van 160m2. Hiermee zit je (mogelijk) op je "werk" of in de buitencategorie qua huis/dak mogelijkheid en geef ik je gelijk om dat te slurpen.

Die PHEV (Outlander ¤40K++ segment, vermoed ik ?) heeft een LiOn accu (10-12kWh) die ook tamelijk smerig zijn om maken etc. Dat je (veel) goedkoper bent, komt (nu nog) vooral omdat dit qua belasting gunstiger is (gemaakt).

Hoe dan ook, je hebt een punt, zeker alvast goed bezig en of je verheerlijking klopt, zie we in de toekomst. Voor de industrie moet/is het mogelijk om auto's van 1:30/40 en meer te maken. en door electrische moves, zullen die er ook wel gaan komen.

Ik vraag mij zelf alleen ernstig af wat de gevolgens zijn wanneer het electrisch-rijden, massaal het concept zal zijn, wat nog los staat of dit inzetbaar is voor zware voertuigen zoals vrachtwagens , boten, vliegtuigen etc.etc.
Zware voertuigen zijn veelal elektrisch. Dieseltreinen werken ook op die manier. Grote schepen hebben vaak een diesel-elektrische motor waarbij een generator de elektromotor aandrijft. En denk aan trams, treinen etc.

Hier in de binnenstad rijden al aardig wat elektrische vrachtwagens en bussen.

Een groot voertuig heeft sowieso veel meer plek om accu's in weg te werken.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:10:16 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156517241
quote:
2s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Zware voertuigen zijn veelal elektrisch. Dieseltreinen werken ook op die manier. Grote schepen hebben vaak een diesel-elektrische motor waarbij een generator de elektromotor aandrijft. En denk aan trams, treinen etc.

Hier in de binnenstad rijden al aardig wat elektrische vrachtwagens en bussen.

Een groot voertuig heeft sowieso veel meer plek om accu's in weg te werken.
Geloof dat elektrische voertuigen zeker de toekomst zijn, hetzij met accu's of met brandstofcellen.
Accu's zijn nog lang niet uitontwikkeld, Brandstofcellen hebben in de praktijk nog veel issues
We zitten nu op het punt dat accu aangedreven autos bruikbaar beginnen te worden, over 10 jaar zijn ze mainstream denk ik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156517401
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geloof dat elektrische voertuigen zeker de toekomst zijn, hetzij met accu's of met brandstofcellen.
Accu's zijn nog lang niet uitontwikkeld, Brandstofcellen hebben in de praktijk nog veel issues
We zitten nu op het punt dat accu aangedreven autos bruikbaar beginnen te worden, over 10 jaar zijn ze mainstream denk ik
We zitten qua timing nu ook goed. Verbetering van accu's is nooit echt een ding geweest, tot de stroomvretende smartphone. De verbeteringen die daarvoor gemaakt zijn, resulteren 'per ongeluk' in laptops die vele malen lichter en kleiner zijn met dezelfde accu-capaciteit.

Diezelfde ontwikkeling voor accu's is ook voor auto's steeds belangrijker aan het worden.

Ik ben wel benieuwd. Als ik zie hoe log en groot 150MB hardeschijven waren, en hoe klein (en veel sneller) 64GB MicroSD kaartjes nu zijn, dan vraag ik mij af of we over 20 jaar op dezelfde manier terugkijken naar onze huidige telefoonaccu's.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 09:24:36 #112
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_156517420
Een electromotor heeft veel minder verlies van energie in warmte en aandrijvingsverliezen. Voor de 1 KwH die je erin stopt krijg je er meer afstand voor terug dan een conventionele verbrandingsmotor waarbij een hoop energie verloren gaat als warmte en in de overbrenging.

Waterstof lijkt voorlopig een fabeltje. daar de efficientie ook erg laag ligt in vergelijking met accus. Je moet stroom produceren, dan moet je er waterstof van maken, die waterstof moet opgeslagen en gedistribueerd worden en vevolgens met een brandstofcel weer omgezet worden in electriciteit om de auto aan te drijven. Allemaal onnodige verliezen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:38:03 #113
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156522182
quote:
2s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

We zitten qua timing nu ook goed. Verbetering van accu's is nooit echt een ding geweest, tot de stroomvretende smartphone. De verbeteringen die daarvoor gemaakt zijn, resulteren 'per ongeluk' in laptops die vele malen lichter en kleiner zijn met dezelfde accu-capaciteit.

Diezelfde ontwikkeling voor accu's is ook voor auto's steeds belangrijker aan het worden.

Ik ben wel benieuwd. Als ik zie hoe log en groot 150MB hardeschijven waren, en hoe klein (en veel sneller) 64GB MicroSD kaartjes nu zijn, dan vraag ik mij af of we over 20 jaar op dezelfde manier terugkijken naar onze huidige telefoonaccu's.
Een studiegenoot van me had een 20MB externe SCSI harde schijf, het ding was zowat zo groot als een schoenendoos.
:D

Accu capaciteit was nooit zo een echt belangrijk item voor Laptops, meer een nice to have. Voor smartphones en tablets wel, en als gevolg daarvan nu ook belangrijk voor autos. Er wordt nu enorm in geïnvesteerd, en dat gaat resultaat geven.
Net zoals bij de ontwikkeling van de geheugenchip, de SSD, de HDD, de processoren, beeldschermen, etc etc.
Als er eenmaal een belangrijke economische driver achter zit loopt de ontwikkeling goed op stoom.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:38:34 #114
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156522190
quote:
14s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 09:24 schreef fathank het volgende:
Een electromotor heeft veel minder verlies van energie in warmte en aandrijvingsverliezen. Voor de 1 KwH die je erin stopt krijg je er meer afstand voor terug dan een conventionele verbrandingsmotor waarbij een hoop energie verloren gaat als warmte en in de overbrenging.

Waterstof lijkt voorlopig een fabeltje. daar de efficientie ook erg laag ligt in vergelijking met accus. Je moet stroom produceren, dan moet je er waterstof van maken, die waterstof moet opgeslagen en gedistribueerd worden en vevolgens met een brandstofcel weer omgezet worden in electriciteit om de auto aan te drijven. Allemaal onnodige verliezen.
Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156522222
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.
Gewoon lief vragen, doen ze het vast.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 1 oktober 2015 @ 14:43:00 #116
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156522265
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.
Klopt, op het moment is het nog verre van rendabel om het te produceren. Er zijn al wel automakers geweest die een auto op waterstof geproduceerd hebben, BMW bijvoorbeeld. Alleen nog lang geen productieklaar model.

Ik zie zelf meer toekomst in waterstof, omdat je niet met laadtijden zit. Die kunnen door technologische ontwikkelingen natuurlijk wel flink naar beneden worden geschroefd ; maar dan zit je nog steeds met accu's en het belastende aspect van diezelfde accu's (productie, verwerking, afval)

En zo lang veel stroom nog opgewekt word uit fossiele brandstoffen is dat hele groene aspect een wassen neus. ''Ja maar dan heb je lokaal wel minder uitstoot!'' mooi man, verder op (waarschijnlijk ergens in het buitenland) staat gewoon een centrale rommel uit te braken om die ''groene'' stroom op te wekken. Ultiem nimby gedrag.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:44:16 #117
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_156522296
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.
Hele verre toekomstmuziek dus. Voorlopig lever je teveel in op de cyclus electriciteit ->waterstof -> electriciteit.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 1 oktober 2015 @ 14:45:17 #118
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156522318
quote:
14s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:44 schreef fathank het volgende:

[..]

Hele verre toekomstmuziek dus. Voorlopig lever je teveel in op de cyclus electriciteit ->waterstof -> electriciteit.
Zeer zeker, maar kijk maar eens naar de eerste kraaktoren en kwaliteit van brandstof en wat we nu hebben. Terwijl daar niet eens zo gek veel ontwikkeling meer in zit (want = prima zo, volgens shell en consorten)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  donderdag 1 oktober 2015 @ 14:46:56 #119
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156522371
quote:
6s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:40 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Gewoon lief vragen, doen ze het vast.
Niet alleen microelectronica gaat snel, Genmanipulatie is ook een sterk ontwikkelend veld. Allerlei zaken die voorheen zeer moeizaam te produceren (Artemisinine) waren of niet te produceren (denk aan humaan insuline) worden tegenwoordig met behulp van genetisch gemanipuleerde eencelligen gemaakt.
Algen scheiden zuurstof en waterstof, de zuurstof scheiden ze af, de waterstof binden ze aan koolstof (die ze uit kooldioxide halen, een zuurstof daar ook weer uit afscheiden) en zetten de koolstof en de waterstof om tot complexe verbindingen. Suikers, cellulose, vetten, etc.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_156522538
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:43 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Klopt, op het moment is het nog verre van rendabel om het te produceren. Er zijn al wel automakers geweest die een auto op waterstof geproduceerd hebben, BMW bijvoorbeeld. Alleen nog lang geen productieklaar model.

Ik zie zelf meer toekomst in waterstof, omdat je niet met laadtijden zit. Die kunnen door technologische ontwikkelingen natuurlijk wel flink naar beneden worden geschroefd ; maar dan zit je nog steeds met accu's en het belastende aspect van diezelfde accu's (productie, verwerking, afval)

En zo lang veel stroom nog opgewekt word uit fossiele brandstoffen is dat hele groene aspect een wassen neus. ''Ja maar dan heb je lokaal wel minder uitstoot!'' mooi man, verder op (waarschijnlijk ergens in het buitenland) staat gewoon een centrale rommel uit te braken om die ''groene'' stroom op te wekken. Ultiem nimby gedrag.
De belangrijkste slag die te winnen valt bij accu's, na formaat, is duurzaamheid. Ze gaan nu nog te kort mee. Als er accu's zijn die twee keer langer meegaan zonder noemenswaardig vermogenverlies, dan is het al een heel ander verhaal.

Laadtijd is al geen issue meer; de Porsche Mission E zou in 15 minuten tijd 80% laden, is wat Porsche belooft. 400 kilometer actie-radius. Maar zelfs een dubbele laadtijd voor de helft van de kilometers is acceptabel natuurlijk.

En stroom is dmv. water/zon/geothermiek prima groen op te wekken.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 1 oktober 2015 @ 15:00:34 #121
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_156522675
quote:
2s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 14:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De belangrijkste slag die te winnen valt bij accu's, na formaat, is duurzaamheid. Ze gaan nu nog te kort mee. Als er accu's zijn die twee keer langer meegaan zonder noemenswaardig vermogenverlies, dan is het al een heel ander verhaal.
Dan zit je nog met een levensduur die veel en veel korter is dan een brandstofmotor. Het produceren en verwerken van accu's is, zeker op dit moment, gewoon erg belastend voor het milieu. Wellicht dat dit in de toekomst gaat veranderen, maar dan praat je over accu's met zo'n hoge energiedichtheid dat je tegen andere problemen aanloopt.

Kijk maar eens wat een smartphone accu doet als er zuurstof bij komt.

quote:
Laadtijd is al geen issue meer; de Porsche Mission E zou in 15 minuten tijd 80% laden, is wat Porsche belooft. 400 kilometer actie-radius. Maar zelfs een dubbele laadtijd voor de helft van de kilometers is acceptabel natuurlijk.

15 minuten is voor een forens onacceptabel. Een half uur al helemaal, laat staan als je bedenkt dat alles en iedereen dat moet doen, niet geheel best voor de economie. Goed, een groot deel zal de auto laten tijdens werk of andere rustmomenten, maar dan zit je weer met het energienet dat zo gigantisch veel stroom moet kunnen leveren. Ik weet vrijwel zeker dat dat nu onmogelijk is, als je ziet hoeveel brandstof, en dus energie er op een dag weggestookt

quote:
En stroom is dmv. water/zon/geothermiek prima groen op te wekken.
Helaas gebeurt dat nog veel te weinig.

Wat dacht men van vrachtwagens. Die hebben nog veel meer energie nodig, die kunnen al helemaal geen 15/30 gaan zitten wachten tot de accu's vol zijn.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_156522906
quote:
7s.gif Op donderdag 1 oktober 2015 15:00 schreef Straatcommando. het volgende:

15 minuten is voor een forens onacceptabel.
Lijkt mij onzin, maar bovendien lijkt mij dat de gemiddelde forens helemaal niet het geld heeft voor een auto als de mission e.
pi_156523449
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 00:37:56 #124
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_156539131
Je moet ook de tijd volkletsen bij het uitblijven van verdere reacties waar op voortgeborduurd kan worden.....voor je het weet gaat anders de backbone in diynomodus en ontdekken we dat we de hele tijd op de road zijn belazerd.

Maar inderdaad, wat zijn de verder ontwikkelingen behalve dat de importeur voorlopig geen "vuile" trucs gaat uitleveren en de lokale garage deze gewoon uit (bestelde) voorraad blijft verkopen.

Kern van voorgaande discussie zal ook zijn wat VAG gaat bedenken als oplossing waarbij ik hoop dat ze de veranderde ECU code gaan publiceren zodat we zeker weten dat er geen tricks meer in zitten.

Andere ontwikkeling verbandhoudend is natuurlijk het hele lobby gebeuren in Brussel waardoor dit soort dingen kunnen plaatsvinden en onze betrokken vertegenwoordigers naast hun belastingvrije inkomen meer dan 20% korting krijgen op Europese auto's. Zou er een relatie zijn ?

Raar is m.i. ook dat het RDW nog niet aan de bel heeft getrokken. Immers de auto met die onwijkende systemen voldoen dus niet aan de (meet)eisen qua uitstootnormen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 2 oktober 2015 @ 08:28:43 #125
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_156542456
Analysten en Experts zijn van mening dat VW zich van de US markt moet terugtrekken. Het schandaal gaat ze daar miljarden kosten en daarmee is er geen geld om daar nieuwe modellen te ontwikkelen en op de markt te brengen.
VW heeft geen smoel op de VS markt, een vergelijking met Subaru.
Verkocht Subaru in 2014 514.000 nieuwe autos terwijl VW er slechts 367.000 verkocht in een sterk groeiende markt.
http://www.welt.de/wirtsc(...)ug-vom-US-Markt.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')