Daar kun je inderdaad wel op rekenen, ben je mooi klaar mee.quote:Op dinsdag 29 september 2015 18:40 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
160.000 eigenaren worden straks slachtoffer van een downgrade van hun plofkoets door een software update. Ik zou niet zo vrolijk worden als ik ineens pk's en nm's moet inleveren omdat de fabrikant wil besparen op R&D en zijn zaakjes niet op orde heeft
Er gaan vast nog wel wat meer autofabrikanten ontmaskert worden.quote:RDW overweegt onderzoek andere automerken na schandaal VW
Wegens het dieselschandaal bij Volkswagen overweegt de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) een eigen onderzoek. Het gaat dan om de uitstoot van autotypes die de RDW heeft goedgekeurd voor de Europese markt.
Dat maakte staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) woensdag bekend. Ze reageert op een vraag van PVV-Tweede Kamerlid Barry Madlener.
Hoewel er op dit moment geen signalen zijn dat andere fabrikanten dan Volkswagen betrokken zijn bij het schandaal, overweegt de RDW hier een eigen onderzoek naar te starten, aldus Mansveld.
Het gaat dan om de voertuigen waarvoor de RDW de typegoedkeuring afgaf. De RDW was woensdagavond niet direct bereikbaar voor een toelichting.
Europees geregeld
Eerder liet de RDW weten geen onderzoek te gaan doen naar Volkswagens. De afgifte van typegoedkeuringen is Europees geregeld. Een autofabrikant hoeft maar in één land de benodigde papieren te bemachtigen, die gelden dan automatisch in de hele EU.
Een zegsman zei dat de toelatingsautoriteit die de betreffende Volkswagens heeft goedgekeurd, de verantwoordelijke partij is om eventueel onderzoek te doen. ''En dat is in dit specifieke geval niet RDW'', zo gaf hij aan.
Laten we het hopen, de plofmotor kan niet negatief genoeg in het nieuws komenquote:Op woensdag 30 september 2015 22:44 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Er gaan vast nog wel wat meer autofabrikanten ontmaskert worden.
Knap hoor, als de (PH)EV's bij ons overdag aan de lader staan worden ze over het algemeen toch echt geladen door 70kWp aan PV panelen.quote:Op woensdag 30 september 2015 20:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je de emissie van een Tesla wil meten moet je boven een kolencentrale gaan hangen.
Nog een leuke vraag. Komt de auto straks nog wel door de APK, zonder sjoemelsoftware?quote:Op dinsdag 29 september 2015 22:11 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Zouden er straks 11 miljoen mensen een claim kunnen indienen tegen VW? Ik zou het niet pikken als m'n auto opeens een stuk minder presteert. Heeft iemand een idee hoeveel het scheelt in pk's en koppel?
Laten we reëel blijven, ook zonnepanelen zijn niet schoon en zorgen "elders" voor schade waarbij ik/jij hier van verschoond blijven.quote:Op woensdag 30 september 2015 22:50 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Knap hoor, als de (PH)EV's bij ons overdag aan de lader staan worden ze over het algemeen toch echt geladen door 70kWp aan PV panelen.
Ja, want dan runt de auto gewoon constant in 'schone' modus. Nadeel: hij verbruikt meer en heeft minder vermogen maar dat heeft geen invloed op de APK-keuring.quote:Op woensdag 30 september 2015 23:33 schreef HarryP het volgende:
[..]
Nog een leuke vraag. Komt de auto straks nog wel door de APK, zonder sjoemelsoftware?
Als ze de uitstoot meten.
Zware voertuigen zijn veelal elektrisch. Dieseltreinen werken ook op die manier. Grote schepen hebben vaak een diesel-elektrische motor waarbij een generator de elektromotor aandrijft. En denk aan trams, treinen etc.quote:Op woensdag 30 september 2015 23:46 schreef Vallon het volgende:
[..]
Laten we reëel blijven, ook zonnepanelen zijn niet schoon en zorgen "elders" voor schade waarbij ik/jij hier van verschoond blijven.
Verder 70kW, klopt dat wel ? Of anders snap ik het nog niet. 70kW zijn 280 panelen (à 250Wp) waarvoor je een flink dak nodig hebt van 160m2. Hiermee zit je (mogelijk) op je "werk" of in de buitencategorie qua huis/dak mogelijkheid en geef ik je gelijk om dat te slurpen.
Die PHEV (Outlander ¤40K++ segment, vermoed ik ?) heeft een LiOn accu (10-12kWh) die ook tamelijk smerig zijn om maken etc. Dat je (veel) goedkoper bent, komt (nu nog) vooral omdat dit qua belasting gunstiger is (gemaakt).
Hoe dan ook, je hebt een punt, zeker alvast goed bezig en of je verheerlijking klopt, zie we in de toekomst. Voor de industrie moet/is het mogelijk om auto's van 1:30/40 en meer te maken. en door electrische moves, zullen die er ook wel gaan komen.
Ik vraag mij zelf alleen ernstig af wat de gevolgens zijn wanneer het electrisch-rijden, massaal het concept zal zijn, wat nog los staat of dit inzetbaar is voor zware voertuigen zoals vrachtwagens , boten, vliegtuigen etc.etc.
Geloof dat elektrische voertuigen zeker de toekomst zijn, hetzij met accu's of met brandstofcellen.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 09:01 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Zware voertuigen zijn veelal elektrisch. Dieseltreinen werken ook op die manier. Grote schepen hebben vaak een diesel-elektrische motor waarbij een generator de elektromotor aandrijft. En denk aan trams, treinen etc.
Hier in de binnenstad rijden al aardig wat elektrische vrachtwagens en bussen.
Een groot voertuig heeft sowieso veel meer plek om accu's in weg te werken.
We zitten qua timing nu ook goed. Verbetering van accu's is nooit echt een ding geweest, tot de stroomvretende smartphone. De verbeteringen die daarvoor gemaakt zijn, resulteren 'per ongeluk' in laptops die vele malen lichter en kleiner zijn met dezelfde accu-capaciteit.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 09:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geloof dat elektrische voertuigen zeker de toekomst zijn, hetzij met accu's of met brandstofcellen.
Accu's zijn nog lang niet uitontwikkeld, Brandstofcellen hebben in de praktijk nog veel issues
We zitten nu op het punt dat accu aangedreven autos bruikbaar beginnen te worden, over 10 jaar zijn ze mainstream denk ik
Een studiegenoot van me had een 20MB externe SCSI harde schijf, het ding was zowat zo groot als een schoenendoos.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 09:23 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
We zitten qua timing nu ook goed. Verbetering van accu's is nooit echt een ding geweest, tot de stroomvretende smartphone. De verbeteringen die daarvoor gemaakt zijn, resulteren 'per ongeluk' in laptops die vele malen lichter en kleiner zijn met dezelfde accu-capaciteit.
Diezelfde ontwikkeling voor accu's is ook voor auto's steeds belangrijker aan het worden.
Ik ben wel benieuwd. Als ik zie hoe log en groot 150MB hardeschijven waren, en hoe klein (en veel sneller) 64GB MicroSD kaartjes nu zijn, dan vraag ik mij af of we over 20 jaar op dezelfde manier terugkijken naar onze huidige telefoonaccu's.
Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 09:24 schreef fathank het volgende:
Een electromotor heeft veel minder verlies van energie in warmte en aandrijvingsverliezen. Voor de 1 KwH die je erin stopt krijg je er meer afstand voor terug dan een conventionele verbrandingsmotor waarbij een hoop energie verloren gaat als warmte en in de overbrenging.
Waterstof lijkt voorlopig een fabeltje. daar de efficientie ook erg laag ligt in vergelijking met accus. Je moet stroom produceren, dan moet je er waterstof van maken, die waterstof moet opgeslagen en gedistribueerd worden en vevolgens met een brandstofcel weer omgezet worden in electriciteit om de auto aan te drijven. Allemaal onnodige verliezen.
Gewoon lief vragen, doen ze het vast.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.
Klopt, op het moment is het nog verre van rendabel om het te produceren. Er zijn al wel automakers geweest die een auto op waterstof geproduceerd hebben, BMW bijvoorbeeld. Alleen nog lang geen productieklaar model.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.
Hele verre toekomstmuziek dus. Voorlopig lever je teveel in op de cyclus electriciteit ->waterstof -> electriciteit.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waterstof wordt interessant als je bv Algen zover krijgt dat ze het produceren.
Zeer zeker, maar kijk maar eens naar de eerste kraaktoren en kwaliteit van brandstof en wat we nu hebben. Terwijl daar niet eens zo gek veel ontwikkeling meer in zit (want = prima zo, volgens shell en consorten)quote:Op donderdag 1 oktober 2015 14:44 schreef fathank het volgende:
[..]
Hele verre toekomstmuziek dus. Voorlopig lever je teveel in op de cyclus electriciteit ->waterstof -> electriciteit.
Niet alleen microelectronica gaat snel, Genmanipulatie is ook een sterk ontwikkelend veld. Allerlei zaken die voorheen zeer moeizaam te produceren (Artemisinine) waren of niet te produceren (denk aan humaan insuline) worden tegenwoordig met behulp van genetisch gemanipuleerde eencelligen gemaakt.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 14:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Gewoon lief vragen, doen ze het vast.
De belangrijkste slag die te winnen valt bij accu's, na formaat, is duurzaamheid. Ze gaan nu nog te kort mee. Als er accu's zijn die twee keer langer meegaan zonder noemenswaardig vermogenverlies, dan is het al een heel ander verhaal.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 14:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt, op het moment is het nog verre van rendabel om het te produceren. Er zijn al wel automakers geweest die een auto op waterstof geproduceerd hebben, BMW bijvoorbeeld. Alleen nog lang geen productieklaar model.
Ik zie zelf meer toekomst in waterstof, omdat je niet met laadtijden zit. Die kunnen door technologische ontwikkelingen natuurlijk wel flink naar beneden worden geschroefd ; maar dan zit je nog steeds met accu's en het belastende aspect van diezelfde accu's (productie, verwerking, afval)
En zo lang veel stroom nog opgewekt word uit fossiele brandstoffen is dat hele groene aspect een wassen neus. ''Ja maar dan heb je lokaal wel minder uitstoot!'' mooi man, verder op (waarschijnlijk ergens in het buitenland) staat gewoon een centrale rommel uit te braken om die ''groene'' stroom op te wekken. Ultiem nimby gedrag.
Dan zit je nog met een levensduur die veel en veel korter is dan een brandstofmotor. Het produceren en verwerken van accu's is, zeker op dit moment, gewoon erg belastend voor het milieu. Wellicht dat dit in de toekomst gaat veranderen, maar dan praat je over accu's met zo'n hoge energiedichtheid dat je tegen andere problemen aanloopt.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 14:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De belangrijkste slag die te winnen valt bij accu's, na formaat, is duurzaamheid. Ze gaan nu nog te kort mee. Als er accu's zijn die twee keer langer meegaan zonder noemenswaardig vermogenverlies, dan is het al een heel ander verhaal.
15 minuten is voor een forens onacceptabel. Een half uur al helemaal, laat staan als je bedenkt dat alles en iedereen dat moet doen, niet geheel best voor de economie. Goed, een groot deel zal de auto laten tijdens werk of andere rustmomenten, maar dan zit je weer met het energienet dat zo gigantisch veel stroom moet kunnen leveren. Ik weet vrijwel zeker dat dat nu onmogelijk is, als je ziet hoeveel brandstof, en dus energie er op een dag weggestooktquote:Laadtijd is al geen issue meer; de Porsche Mission E zou in 15 minuten tijd 80% laden, is wat Porsche belooft. 400 kilometer actie-radius. Maar zelfs een dubbele laadtijd voor de helft van de kilometers is acceptabel natuurlijk.
Helaas gebeurt dat nog veel te weinig.quote:En stroom is dmv. water/zon/geothermiek prima groen op te wekken.
Lijkt mij onzin, maar bovendien lijkt mij dat de gemiddelde forens helemaal niet het geld heeft voor een auto als de mission e.quote:Op donderdag 1 oktober 2015 15:00 schreef Straatcommando. het volgende:
15 minuten is voor een forens onacceptabel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |