Ik kijk sowieso graag en veel oude films, maar daarnaast heb ik de laatste tijd een aantal films uit 1956 gekeken ivm
dit hier. Een aantal die het niet gehaald hebben in de selectie, maar zeker de moeite waard zijn om eens te gaan zien:
The Man Who Never Was(drama, oorlog - in kleur)Een ongelooflijk maar waargebeurd verhaal uit de tweede wereldoorlog. In die tijd probeerden beide kanten elkaar constant te slim af te zijn. Soms d.m.v. spionnen of dubbelagenten, soms door codes zoals die van Enigma, en soms op een andere manier. Dat laatste is waar deze film uit put. Om de Nazi's op het verkeerde been te zetten probeerden de Britten valse informatie bij de Duitsers te krijgen. Maar dat kan niet te obvious en niet te omslachtig. En als ze de intel krijgen moeten ze het natuurlijk ook nog gaan geloven.
IMDb: 7.5
Ik: 7.5
Storm Center(drama - zwart/wit)Bette Davis speelt een sterke rol als hoofdbibliothekaris. Tijdens de koude oorlog die in die tijd volop bezig was, was het uiten van communistisch gedachtegoed een van de domste dingen die je kon doen. Communisme was echter eng en de mensen werden opgehitst door de politiek, en vervolgens elkaar, om bang te zijn voor communisme. Je werd ontslagen, uitgesloten, bedreigd en uitgekotst door de samenleving (klinkt actueel?). Een bekend voorbeeld uit de praktijk is de
Hollywood Blacklist, maar het gebeurde overal. Deze film gaat over een bibliotheek in een klein stadje die weigert het boek van Karl Marx uit de rekken te verwijderen, ondanks sterk aandringen van de lokale politiek.
IMDb: 7.1
Ik: 7.0 (vooral qua onderwerp eigenlijk een must-see)
Written on the Wind(drama, romance - in kleur)Sterk melodrama van Douglas Sirk. Geen heel origineel verhaal, maar wel goed geacteerd. Vrouw ontmoet 2 mannen, trouwt met man1, maar man2 houdt ook van haar. Dat terwijl de zus van man1 weer verliefd is op man2, die op zijn beurt dus weer verliefd is op een ander. Oei oei...
IMDb: 7.5
Ik: 7.5
Flowing (Nagareru)(drama - zwart/wit)Een Japanse film die gaat over het leven in en om een langzaam in verval rakend geisha-huis. Het lijkt qua verhaal best sterk op het ook uit 1956 stammende
Street of Shame, dus als dat beviel gaat dit dat ook zeker doen. Deze film is in zekere zin anders dan normaal, in dat het niet echt een verhaal volgt met duidelijk begin en eind, maar meer de gebeurtenissen binnen een bepaald time frame. Natuurlijk is er wel een soort van begin en eind, maar het is wel duidelijk dat er ook een leven was voor het begin van de film, en dat het leven door zal gaan erna.
IMDb: 7.9
Ik: 8.1
There's Always Tomorrow(drama, romance - zwart/wit)Nog een keer Douglas Sirk. Deze keer met Barbara Stanwyck en Fred MacMurray. Voor kenners is dat dus dezelfde main cast als die in
Double Indemnity (en ook
Remember the Night). Ook dit is een film over een onmogelijke liefde. Clifford is getrouwd en heeft 3 mooie kinderen. Maar hij heeft ook last van een midlife crisis. Hij voelt zich gevangen in zijn gemiddelde repititieve leven als vader des huizes, met steeds weer dezelde routines, dezelfde baan, dag in dag uit. Zijn vrouw lijkt het allemaal prima te vinden, maar bij hem knaagt het. Als op een dag een oude jeugdvriendin opduikt, gaat het kriebelen. Het avontuur lonkt, maar is dat wel echt wat Clifford wil?
IMDb: 7.7
Ik: 7.5