abonnement Unibet Coolblue
pi_156028932
De samenstelling van deze gedichten en liederen zijn tussen de 10de en 13de eeuw ontstaan in IJsland en Noorwegen. Ik denk dat het geen probleem zal zijn om er hier een aantal te delen.

Matig verstand
past 't best bij de mens,
wees niet al te wijs;
blijft de toekomst
verborgen voor ieder,
dan kwelt hem kleine zorg.


En misschien wel het hoogste gedicht:

Vee sterft,
vrienden sterven,
zeker sterft men ook zelf;
maar nimmer sterft
een naam vol roem
voor wie zich een goede verwierf.


In tegenstelling tot bv. de christenen hadden de Germanen geen heilig boek. Ze vertelden verhalen, liederen en gedichten over van generatie op generatie. Juist daarom is het zo mooi dat de gedichten uit de Edda voor ons bewaard zijn gebleven. Het geeft een inkijk in de levensbeschouwing en de manier van denken van onze voorouders.

Zijn er hier mensen die de Edda hebben gelezen?
pi_156029100
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:04 schreef Rodulf het volgende:
De samenstelling van deze gedichten en liederen zijn tussen de 10de en 13de eeuw ontstaan in IJsland en Noorwegen. Ik denk dat het geen probleem zal zijn om er hier een aantal te delen.

Matig verstand
past 't best bij de mens,
wees niet al te wijs;
blijft de toekomst
verborgen voor ieder,
dan kwelt hem kleine zorg.


En misschien wel het hoogste gedicht:

Vee sterft,
vrienden sterven,
zeker sterft men ook zelf;
maar nimmer sterft
een naam vol roem
voor wie zich een goede verwierf.


In tegenstelling tot bv. de christenen hadden de Germanen geen heilig boek. Ze vertelden verhalen, liederen en gedichten over van generatie op generatie. Juist daarom is het zo mooi dat de gedichten uit de Edda voor ons bewaard zijn gebleven. Het geeft een inkijk in de levensbeschouwing en de manier van denken van onze voorouders.

Zijn er hier mensen die de Edda hebben gelezen?
Ik kende het niet en heb het dus ook niet gelezen.

Vind de gedichten die ik er nu van gezien heb wel filosofisch en diepzinnig. :)
Freestyle
pi_156029118
Ik las de titel van je topic en dacht: Dit kan alleen Rodulf zijn.

Er staan prachtige verhalen in de Edda.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_156029147
Zouden zo op een steigerhouten bordje in de Xenos gedrukt kunnen worden.
pi_156029166
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:14 schreef Harvest89 het volgende:
Ik las de titel van je topic en dacht: Dit kan alleen Rodulf zijn.

Er staan prachtige verhalen in de Edda.
Ja, zonder twijfel. Het is zo'n beetje het mooiste wat bewaard is gebleven de oude heidense cultuur en levensbeschouwing.
pi_156029182
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:16 schreef zeer het volgende:
Zouden zo op een steigerhouten bordje in de Xenos gedrukt kunnen worden.
Als jij de waarde van deze gedichten niet inziet ben je gewoon verschrikkelijk aan het trollen. De mensen die dit geschreven hebben waren ware kunstenaars. Vrij van sentimenteel of emotioneel gedoe. Ook vrij van preken zodat je dat in de Bijbel tegenkomt.
pi_156029191
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:13 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

Ik kende het niet en heb het dus ook niet gelezen.

Vind de gedichten die ik er nu van gezien heb wel filosofisch en diepzinnig. :)
Dit komt uit de Havamal. De rest van de gedichten zijn ook absoluut de moeite waard mar de Spreukenwijsheid uit de Havamal is wat mij betreft het absolute hoogtepunt.
pi_156029237
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:18 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Als jij de waarde van deze gedichten niet inziet ben je gewoon verschrikkelijk aan het trollen. De mensen die dit geschreven hebben waren ware kunstenaars. Vrij van sentimenteel of emotioneel gedoe. Ook vrij van preken zodat je dat in de Bijbel tegenkomt.
Mwah, zo diepgaande poëzie is dit ook weer niet joh. Vrij van sentimenteel en emotioneel gedoe is het al helemaal niet. Snap je de gedichtjes zelf wel, of...?
pi_156030139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:22 schreef zeer het volgende:

[..]

Mwah, zo diepgaande poëzie is dit ook weer niet joh. Vrij van sentimenteel en emotioneel gedoe is het al helemaal niet. Snap je de gedichtjes zelf wel, of...?
Die kan ik voor Rodulf antwoorden.

Ja die snapt hij! ;)
Kan zijn dat het jou niet aanspreekt en wellicht is het niet heel intellectueel (?), dat wil niet zeggen dat het niet mooi is. :)
Freestyle
pi_156030766
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:22 schreef zeer het volgende:

[..]

Mwah, zo diepgaande poëzie is dit ook weer niet joh. Vrij van sentimenteel en emotioneel gedoe is het al helemaal niet. Snap je de gedichtjes zelf wel, of...?
Ik heb de volledige Edda drie keer gelezen en ik denk dat ik er wel verstand van heb. Elke historicus ziet het belang van deze gedichten en hoe ze van invloed zijn geweest op de moderne Germaanse levensbeschouwing. Als jij het niks vind, prima. Maar dan moet je geen onzin gaan uitkramen dat het op een steigerhouten bordje van de Xenos geplaatst zou kunnen worden. Daarmee maak je jezelf compleet belachelijk. Zeker als je ziet wat voor vergif er door de drie grote religies wordt verspreid.
pi_156031795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 19:31 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Ik heb de volledige Edda drie keer gelezen en ik denk dat ik er wel verstand van heb. Elke historicus ziet het belang van deze gedichten en hoe ze van invloed zijn geweest op de moderne Germaanse levensbeschouwing. Als jij het niks vind, prima. Maar dan moet je geen onzin gaan uitkramen dat het op een steigerhouten bordje van de Xenos geplaatst zou kunnen worden. Daarmee maak je jezelf compleet belachelijk. Zeker als je ziet wat voor vergif er door de drie grote religies wordt verspreid.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:04 schreef Rodulf het volgende:
Matig verstand
past 't best bij de mens,
wees niet al te wijs;
blijft de toekomst
verborgen voor ieder,
dan kwelt hem kleine zorg.
quote:
Wie zich laat terechtwijzen, is op weg naar een gelukkig leven,
wie zich niet berispen laat, bevindt zich op een dwaalspoor.
Spreuken 10:17
quote:
Wie zijn verstand gebruikt, heeft zijn leven lief,
wie zich laat leiden door inzicht, is geluk op het spoor.
Spreuken 19:8
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 18:04 schreef Rodulf het volgende:
Vee sterft,
vrienden sterven,
zeker sterft men ook zelf;
maar nimmer sterft
een naam vol roem
voor wie zich een goede verwierf.
quote:
Let dus goed op welke weg u bewandelt, gedraag u niet als dwazen maar als verstandige mensen. Gebruik uw dagen goed, want we leven in een slechte tijd.
Efeziërs 5:15-16
quote:
Een goede naam is te verkiezen boven grote rijkdom,
waardering boven zilver en goud.
Spreuken 22:1
quote:
Beter is een goede naam, dan goede olie, en de dag des doods, dan de dag, dat iemand geboren wordt.
Prediker 7:1
Kweenie man, uiteindelijk komt het allemaal wel beetje op hetzelfde neer. Denk zelfs dat je wel kunt zeggen dat de invulling van in ieder geval het Nieuwe testament een incestueuze samensmelting is van de normen en waarden van, uiteindelijk, de Semieten en die van bijv. de Edda.

Daarom is het wellicht iets dwaas om de Edda op een voetstuk te plaatsen en de rest voor rottevis uit te maken, terwijl uiteindelijk al die wereld religies voor 99% dezelfde boodschap verkondigen. Maar goed, daar denk jij duidelijk minder genuanceerd over.
  zaterdag 12 september 2015 @ 21:19:13 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_156034419
Ik geef zelf de voorkeur aan het erotische werk dat we in de bijbel kunnen vinden (Hoogliederen).
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_156042277
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 20:05 schreef zeer het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Kweenie man, uiteindelijk komt het allemaal wel beetje op hetzelfde neer. Denk zelfs dat je wel kunt zeggen dat de invulling van in ieder geval het Nieuwe testament een incestueuze samensmelting is van de normen en waarden van, uiteindelijk, de Semieten en die van bijv. de Edda.

Daarom is het wellicht iets dwaas om de Edda op een voetstuk te plaatsen en de rest voor rottevis uit te maken, terwijl uiteindelijk al die wereld religies voor 99% dezelfde boodschap verkondigen. Maar goed, daar denk jij duidelijk minder genuanceerd over.
Het is de zuivere heidense geest die doorklinkt in de gedichten van de Edda. Daarom trekt het mij zo aan. Vergeet niet dat de Edda geen heilig boek is zoals bijvoorbeeld de Bijbel of de Koran.

Toevoeging:

Veel gedichten zijn geschreven uit de tijd dat IJsland en Noorwegen net gekerstend waren, vandaar dat er soms ook christelijke invloeden in te vinden zijn. Dat zie je vooral terug bij de Spreukenwijsheid uit de Havamal (waar de twee gedichten in de OP uit komen).

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 13-09-2015 08:15:14 ]
pi_156042553
Het gedicht, waarmee de rij van Edda-liederen begint, is ook het edelste en verhevenste van alle.

-Jan de Vries

Hoe de tak veranderde in een speer waarmee Balder gedood werd:

Aan Balder zag ik,
de bloedige god,
de zoon van Odin,
onheil beschikt;
er stond op het veld
een stengel gegroeid,
tenger en sierlijk,
een misteltak.


Toen werd die twijg,
die tenger scheen,
een smartelijk wapen,
geschoten door Hod.
De broer van Balder
was weldra geboren,
en Walvaders zoon
voltrok de wraak.


(Voluspá)
pi_156048191
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 08:43 schreef Rodulf het volgende:
Het gedicht, waarmee de rij van Edda-liederen begint, is ook het edelste en verhevenste van alle.

-Jan de Vries

Hoe de tak veranderde in een speer waarmee Balder gedood werd:

Aan Balder zag ik,
de bloedige god,
de zoon van Odin,
onheil beschikt;
er stond op het veld
een stengel gegroeid,
tenger en sierlijk,
een misteltak.


Toen werd die twijg,
die tenger scheen,
een smartelijk wapen,
geschoten door Hod.
De broer van Balder
was weldra geboren,
en Walvaders zoon
voltrok de wraak.


(Voluspá)
Simpel, maar mooi. O+
Freestyle
pi_156049844
Ik heb de Edda hier al een tijdje op de plank liggen, maar nog niet aan te gekomen om te lezen. Kijk er wel naar uit. Ik hou sowieso wel van die klassieke literatuur :)
nee, jij dan!
pi_156052620
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 15:36 schreef Gehenna het volgende:
Ik heb de Edda hier al een tijdje op de plank liggen, maar nog niet aan te gekomen om te lezen. Kijk er wel naar uit. Ik hou sowieso wel van die klassieke literatuur :)
Ik heb deze versie van Jan de Vries:

pi_156052693
quote:
17s.gif Op zondag 13 september 2015 14:34 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

Simpel, maar mooi. O+
Wat een van de belangrijkste en leukste dingen is aan de Germaanse wereldbeschouwing, is de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. Er waren veel vrouwelijke godinnen (bv. Freya en de Nornen). Hoewel de man en de vrouw van elkaar verschilden had ieder zijn eigen taak. Dat is iets wat je na de kerstening amper tegenkwam. Wat dat betreft waren de oude heidenen vrouwvriendelijker dan de tegenwoordige drie grote religies.
pi_156052743
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:11 schreef Rodulf het volgende:

[..]

Wat een van de belangrijkste en leukste dingen is aan de Germaanse wereldbeschouwing, is de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw. Er waren veel vrouwelijke godinnen (bv. Freya en de Nornen). Hoewel de man en de vrouw van elkaar verschilden had ieder zijn eigen taak. Dat is iets wat je na de kerstening amper tegenkwam. Wat dat betreft waren de oude heidenen vrouwvriendelijker dan de tegenwoordige drie grote religies.
Dat klinkt bijna een beetje feministisch Rodulf. :D

;)
Freestyle
pi_156052752
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2015 20:05 schreef zeer het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Kweenie man, uiteindelijk komt het allemaal wel beetje op hetzelfde neer. Denk zelfs dat je wel kunt zeggen dat de invulling van in ieder geval het Nieuwe testament een incestueuze samensmelting is van de normen en waarden van, uiteindelijk, de Semieten en die van bijv. de Edda.

Daarom is het wellicht iets dwaas om de Edda op een voetstuk te plaatsen en de rest voor rottevis uit te maken, terwijl uiteindelijk al die wereld religies voor 99% dezelfde boodschap verkondigen. Maar goed, daar denk jij duidelijk minder genuanceerd over.
Goeie post _O_
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_156052790
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Goeie post _O_
Dat is je hobby is het niet, scheentjes schoppen?

:P
Freestyle
pi_156052826
quote:
12s.gif Op zondag 13 september 2015 17:16 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

Dat is je hobby is het niet, scheentjes schoppen?

:P
:? Ik vond het een goede post.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_156052847
quote:
15s.gif Op zondag 13 september 2015 17:18 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

:? Ik vond het een goede post.
P.I's... let er op. :D
Freestyle
pi_156052870
quote:
16s.gif Op zondag 13 september 2015 17:19 schreef ALTER-EGO het volgende:

[..]

P.I's... let er op. :D
Dan nog slaat het nergens op.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_156052886
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 17:14 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Goeie post _O_
Ik weet niet waar die preken vandaan komen (ik haat preken) maar zoals ik zei, de Edda is geen heilig boek met leefregels terwijl de Bijbel, de Koran en de Thora dat wel zijn. Daarom is het al volstrekt belachelijk om ze met elkaar te vergelijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')