Let wel op, het kiinkt eenvoudig maar ik vond echt een behoorlijk gekloot zo hoog op het dak.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:18 schreef Makrolon het volgende:
Die nokvorst is me helemaal duidelijk nu!
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:52 schreef BBach het volgende:
[..]
Het mag wel, maar is in principe niet nodig als je een onderdakfolie gebruikt. Nu introduceer je eigenlijk na jouw isolatie opnieuw een damprem met daarop een dampopen folie. Voor de vochthuishouding in een zadeldak zou de buitenkant zo dampopen mogelijk moeten zijn.
Als er een hard dakbeschot wordt gelegd is dat meestal iets als celit D dat isolerend en dampopen is.
[ afbeelding ]
Dat heeft evenwel weinig constructieve bijdrage, dus uw dakconstructie moet nog altijd iets van windverband hebben. Bv diagonale bandijzers. In uw geval zal OSB (18mm of meer denk ik?) natuurlijk het geheel nog veel sterker maken, maar dan zou ik de tand en groef wel verlijmen wat het enorm sterk maakt.
Volgens mij heeft een hard dakbeschot (dan spreek ik over de gekende vorm zoals deze)
[ afbeelding ]
alleen maar zin als dat het uiteindelijke zichtoppervlak wordt. Maar dan bij een ongeisoleerd dak.
Ik ben ongeveer met een zelfde dak bezig als jij zoals je weet, maar ga hier geen foto's spammen.
Jij zit aan de gordingen
Daarop kepers, die ondersteunen zowel de stoflatten, onderdakfolie, en zorgen voor stijfheid van de gordingbalken. Een gordingendak zakt op termijn altijd door (wasdraaddak), maar dit vertraagd het proces.
Dan windverband Dat zorgt dus voor een verstijving in de langsrichting. Het ziet er stom uit, maar heeft een heel groot effect. Jij hoeft dit dus niet te doen als je met OSB werkt.
Dan onderdakfolie, overlappend te leggen van beneden naar boven, bij voorkeur met dichtgetapte overlappingen. (dit verbetert de winddichtheid en de isolatiewaarde. Rond de isolatie moet de lucht zoveel mogelijk stilstaan) Eerst vastleggen met een paar nietjes en direct erna met stoflatten (=tengellatten), let op de nagellengte. En dan de rest zoals beschreven hierboven. Stoflatten zorgen voor het vastzetten van het doek, maar vooral voor ventilatie onder de pannen. Dat is nodig omdat pannen niet 100% waterdicht zijn (bv bij storm, stuifsneeuw oid), waarna de pannelatten enzo weer moeten kunnen uitdrogen. Vandaar dat je ook aan de nok werkt met een 'droge ventilerende ondervorst' Tengels zijn zo dun (min 15mm nodig) dat ze bijna geen constructieve versterking betekenen. Het zijn de kepers waar de tengellatten op genageld zijn die de krachten verdelen naar de gordingbalken.
Ik zit nog niet verder dan dat, maar bv ueberduitser in zijn topic zit net een stap verder. Hij doet het ook met een vast onderdak, maar dat is dan ook geen geisoleerde porch.
Voor de rest is jouw volgorde van opbouw zoals je wilt uitvoeren wel goed.
Edit: Kepers worden meestal verzaagd uit balken van 63mm dik, dus hun afmetingen zijn iets van een 60*63. Dit is afhankelijk van de afstand tussen de gordingen en de afstand tussen de kepers onderling. Deze tabel is handig:
[ afbeelding ]
In de bovenste tabel is de HOH afstand van de gordingen dus verticaal gezien (de overspanningswaarde die genoteerd is, is de afstand tussen uw tussenspant en topgevel of topgevels/tussenspanten onderling.
Bv secties van mijn dak: geen tussenspanten staan verder dan +-3m50, mijn gordingen zijn dus 63x170mm. De gordingen onderling dienen dus maximum 1,40m HOH afstand te hebben. (bij mij iets van een 1m20 ofzo). Dan kijken op de tabel eronder: bij een gordingen-HOH-afstand van 1m40 kan ik dus slanke kepers van 60x60mm gebruiken op voorwaarde dat die keper-HOH-afstand 40cm is. Je moet de tabel gebruiken als richtlijn, maar je mag uiteraard altijd zwaarder gaan of de hoh afstand verkleinen. Wat het beste past (want ook denken aan geometrie en isolatiedikte die je wil)
Edit2 op jouw edit: Kepers zijn niet echt duur, dat is de kost niet. Jouw OSB platen kan je vast nog wel ergens voor gebruiken. Tenzij je toch OSB gebruikt, maar dan moet je enkel nog wat nakijken wat daar de maximale overspanning is. Ik denk persoonlijk dat de belasting wat te hoog gaat zijn voor OSB als ik de gordingenafstand zo inschat. OSB is gemaakt voor regelafstanden van 59cm ofzo. Kepers hebben als voordeel dat je veiliger zal kunnen werken (op een hellende OSB plaat rechtstaan zou ik niet zo zien zitten) en dat het volgens de regels van de kunst zal zijn. Isoleren is uiteraard wel weer moeilijker. Want je zit met 2 lagen isolatie: tussen de kepers en tussen de gordingen. Waarbij je tussen de gordingen opnieuw iets van lattenwerk moet aanbrengen om de isolatie vast te houden en uw plafondrachels op te schroeven. Allemaal nadelen die een sporenkap/spantendak niet heeft. Een gordingendak heeft als voordeel dat de krachten op de topgevels komen ipv op de langse muren en een ringbalk dus niet direct nodig is.
Haha dankjewel!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:40 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Wow ziet er strak uit gast! Een garage noem je dat. Zou prima door kunnen voor een klein huis .
Hehe, ik ben ook niet zon held met hoogtes. Gelukkig heb ik een hoogwerker tot mn beschikking.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Let wel op, het kiinkt eenvoudig maar ik vond echt een behoorlijk gekloot zo hoog op het dak.
Was zeg maar het minst comfortabele moment tijdens het bouwen van de gehele overkapping .
Denk dat de deur en ramen ook wel meehelpen, meeste mensen zullen een garage associėren met een donker onafgewerkt hok waar je echt alleen een auto kunt parkeren .quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:45 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha dankjewel!
Ja, de grondafmetingingen vd garage zijn een meter smaller en een meter minder breed dan het huis.
Maar vooral de hoogte doet m groot lijken denk ik, iedereen zegt het.
Als je zegt dat je je OSB zal versterken door dikkere tengels te gebruiken komt dat terug neer op een normaal gordingendak Want de tengels zijn dan zo dik dat je ze kepers kan noemenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:43 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Echt bedankt voor deze uitgebreide post!
Ik twijfel alleen nogwel wat ik ga doen.
Voordelen osb:
Constructie word superstijf en sterk
osb platen al liggen
Nadelen
niet dampopen
moeilijk hanteerbaar
lastig beloopbaar
problemen met doorhangen (evt op te lossen met dikkere tengels?)
Voordelen kepers:
Dampopen
makkelijk beloopbaar
makkelijk monteerbaar (in mn eentje zelfs)
nadelen
ik moet ze nog kopen
ik moet achter die windverbanden aan om ze ergens te vinden
constructie word (denk ik) veel minder sterk en stijf (ook met de windverbanden)
Moeilijk moeilijk... mn gording afstand is trouwens zon 1m20. Wat heb jij gebruikt als windverband BBach? En waar koop ik dat?
T gebeurt elke keer, dan heb ik mn hoofd perfect alles op een rijtje hoe t moet worden, komt een van jullie weer met eigenlijk best goed idee en ben ik weer helemaal in de war.
(ik ben wel heel erg blij met jullie input hoor! )
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:10 schreef Makrolon het volgende:
HET IS AF!!!!!!! het metselwerk dan. Eindelijk, wat ben ik er klaar mee, dat metselen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2015 06:42 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Onder de nokvorsten nog ruitersteunen en een ruiter plaatsen. Dat draagt je nokvorst.
Qua folie...gewoon direct op het dakbeschot onder de tengels.
Grappig om te zien hoe "complex" dat in elkaar zit.quote:
ik kwam het net trouwens nog op ebay tegen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:36 schreef BBach het volgende:
Dat windverband bestaat gewoon uit standaard bandijzer. Kan je in elke dhz zaak kopen. Ofwel inox bandijzer (duurder maar het beste) in een metaalzaak. Dat moet dan wel in combinatie met kepers (je schroeft of nagelt dat bandijzer op elke keper die je passeert). Puur de gordingen diagonaal verbinden met bandijzer zal te slap zijn.
Je hebt me om! Ik laat de osb weg. Volgende week even uitzoeken hoeveel ik van alles nodig heb, bestellen en dan kan ik weer verder! Thnx voor alle duidelijke info die je hebt gegeven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:36 schreef BBach het volgende:
[..]
Als je zegt dat je je OSB zal versterken door dikkere tengels te gebruiken komt dat terug neer op een normaal gordingendak Want de tengels zijn dan zo dik dat je ze kepers kan noemen
Een nadeel van de OSB is dat je dan nog moet lijmen met watervaste lijm in de tand en groef (ook niet goedkoop)
Dat windverband bestaat gewoon uit standaard bandijzer. Kan je in elke dhz zaak kopen. Ofwel inox bandijzer (duurder maar het beste) in een metaalzaak. Dat moet dan wel in combinatie met kepers (je schroeft of nagelt dat bandijzer op elke keper die je passeert). Puur de gordingen diagonaal verbinden met bandijzer zal te slap zijn.
Dank!quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 14:53 schreef dedodo het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
[..]
[..]
Grappig om te zien hoe "complex" dat in elkaar zit.
Is dat goedkoop? Dan bestel ik die gewoon Hoeveel zou ik nodig hebben...quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:52 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
ik kwam het net trouwens nog op ebay tegen.
http://www.ebay.de/itm/Ma(...)-Rolle-/121048922896
Thanks!!quote:
Haha ja dat is zo, er zitten mooiere kozijnen in mn schuur dan in mn huis. Ik wou ook echt een mooie lichte garage, dat is wel gelukt denk ik.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:53 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Denk dat de deur en ramen ook wel meehelpen, meeste mensen zullen een garage associėren met een donker onafgewerkt hok waar je echt alleen een auto kunt parkeren .
Haha bedankt man, altijd leuk om te lezen, die reacties van jou!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:02 schreef Atmoz het volgende:
Lookin' good as always man! Echt een turbo gaaf project.
Wat een werk heb je verzet. Echt alleen maar lof!!
En straks heeeeerlijk genieten met klussen in je zelf gemaakte garage.
Beter kan niet
Helaas blijkt de realiteit vaak anders..quote:Op maandag 7 september 2015 20:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, dat moet voor de winter toch wel wind en waterdicht kunnen zijn ?
Leuk om te horen dat updates gewaardeerd worden!quote:Op zondag 6 september 2015 23:48 schreef Cybersijp het volgende:
Super leuk om weer een update te zien makrolon !
Keep up the good work. Voor je het weet is het winter , dus dan zou het mooi wezen als je wind en waterdicht etc bent met t "schuurtje"
Ik wil eeigenlijk voor de winter de buitenkant dicht en afgewerkt hebben. Maar in ieder geval wind en waterdicht.quote:Op maandag 7 september 2015 20:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, dat moet voor de winter toch wel wind en waterdicht kunnen zijn ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |