Het zou je verbazen, maar zo leer je iemands denkbeelden het beste kennenquote:
Ah, The Measure of a Man gekeken?quote:Op donderdag 23 april 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:
Als jij in je gedrag er blijk van geeft dat je je bewust bent van jezelf en je omgeving ben je daarmee voor mij een bewust wezen. Als jij een andere definitie aan bewustzijn wilt geven dan hoor ik die graag.
Zie ook:
Je kan moraal niet retrospectief op waarde schatten, wat is de maat waarmee je meet?quote:Op donderdag 23 april 2015 16:16 schreef Semisane het volgende:
[..]
Tja, maar dat is waarom ik ook aangeef dat je moraal enkel retrospectief op waarde kan schatten en dit enkel kan doen in een kader waarbij je kijkt naar de gevolgen die dat moraal gedrag heeft op bewuste wezens. Inderdaad wat je zegt objectief...iets wat Sam Harris mijn ziens ook bedoelt. Het is een sociaal-evolutionair proces...je geeft het zelf al aan, doden is niet altijd slecht, het hangt af van een specifieke situatie en dat is enkel pas achteraf te beoordelen...niet vooraf.
Daar ga ik niet met je in mee. Causatie, logische redenatie zijn ook binnen metafysische discussies geldig.quote:Dat lijkt me niet of beter gezegd, als je wilt dat een filosofische discussie nog ergens naar gaat leiden, zal je ook in een filosofische discussie over een "niet-fysische" werkelijkheid aannames doen over hoe deze zich gedraagt. Ander houd je lege concepten over...en is er dus niks zinnigs te melden over die "niet-fysische" wereld. (En die conclusie had ik al aangestipt.
Ik heb het over de zekerheid dat er een externe wereld is, niet dat elk onderdeel van die externe wereld werkelijk is zoals je hem ervaart.quote:Ja? En hoe weet je dit zeker dan? Illusionisten kunnen mensen een werkelijkheid voorschotelen waarvan men niet kan onderscheiden dat deze niet correct is.
Nee. Als ik geen reden heb om aan mijn ervaring te twijfelen zal ik niet aan mijn ervaring twijfelen. Dat is een gezond uitgangspunt die wij allemaal in het dagelijks leven hanteren. We zijn niet skeptisch over het geheel van onze ervaringen in de praktijk.quote:Is dat zo? Dus je kiest er voor om bepaalde werkelijkheden (mensen kunnen ervaringen ondergaan die niet werkelijk zijn (illusies, waanbeelden etc) te negeren omdat het een filosofische discussie is?
Ik ben geen fan van het scepticisme waar jij op doelt, maar er is wat te zeggen voor de onbetrouwbaarheid van menselijke ervaringen. Dat is ook middels meerdere neurologische en psychologische experimenten aangetoond. Dat naast je neerleggen omdat je dat als non-argument wilt neerzetten is mijn ziens een zwakte bod.
Welke reden geeft mij dat om aan de rest van mijn ervaringen te twijfelen? Dat ik achter een computer op het moment zit? Dat ik bewust ben? Dat er een externe wereld is? Dat het s’avonds laat is?quote:En even over ervaringen in je dagelijkse leven...hoe vaak laat je iets vallen, denk je iets te zien wat er niet is, maak je een misstap op een trap terwijl je zeker wist dat er nog een trede was etc?
Dat lijkt op het eerste gezicht niks meer dan stom ongeluk, maar daar zit wel degelijk iets neurologisch achter. Het is zeker niet zo dat menselijke ervaring nutteloos is, maar het is absoluut niet onfeilbaar en daar doel ik ook op als ik aangeef dat voor een goede beschrijving van de werkelijkheid menselijke ervaring niet voldoet...daarvoor hanteert men dan ook de wetenschappelijke methode.
Dat mag, maar dat hoef ik niet te doen voor mijn eigen ervaring en rationalisatie. Het is een persoonlijk sterk en zwaarwegend argument, maar van weinig waarde in een openbare discussie.quote:En als jij jouw persoonlijke ervaringen inzet om te onderbouwen dat geloof in een god rationeel is, dan mag ik in die discussie je ook wijzen dat diezelfde persoonlijke ervaring niet zomaar aangenomen kan worden als fundament voor die rationalisatie.
In potentie wel inderdaad, maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om het feit dat deze informatie kennis betreft, maar deze niet via de wetenschappelijke methode is verkregen.quote:Op donderdag 23 april 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:
Als ik op 1 lichtjaar afstand met een sterke telescoop ga zitten dan kan ik uitstekend jou die pannekoek zien eten hoor. Het is een theoretische mogelijkheid, natuurlijk. Daarom zei ik ook: 'in potentie'.
Dat begrijp ik, op die manier bepalen we dat mensen bewust zijn. Maar is dat een wetenschappelijke conclusie? Duidelijk niet.quote:Als jij in je gedrag er blijk van geeft dat je je bewust bent van jezelf en je omgeving ben je daarmee voor mij een bewust wezen. Als jij een andere definitie aan bewustzijn wilt geven dan hoor ik die graag.
Zie ook:
Natuurlijk kan jķj dat wel, maar dat was niet mijn punt: Ik kan niet bij mijzelf vaststellen: De kennis van de wetenschappelijke methode kan dus niet via de wetenschappelijke methode tot ons zijn gekomen.quote:Ik kan gewoon vaststellen of jij de methode zoals gespecificeerd volgt. Ik zie daarin geen probleem.
Je kunt de wetenschappelijke methode niet op die manier valideren, maar dat is niet wat je zei. Je hebt een halve filosofische klok gehoord en denkt te weten waar de klepel hangt.
Als jij wilt stellen dat de wetenschappelijke methode niet tot kennis leidt, be my guest. Maar daarmee is dan niets gezegd over andere kennismethodes. Daar zul je wel onafhankelijke argumenten voor moeten aandragen.
Dat zal wel, we hebben er echter al genoeg over gediscussierd wat mij betreft. Het gaat mij hier om een ander punt te maken, niet om oude koeien uit de sloot te halen.quote:Sja, als je dat ook niet verder kunt en wilt beargumenteren kan het wat mij betreft in de prullenbak van mislukte ideeen.
Thanks, je hebt zeker gelijk! In sommige aspecten mag ik (en veel anderen) best wel milder zijn voor mij(ons)zelf.quote:Op donderdag 23 april 2015 18:13 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Wees niet zo hard naar jezelf
Voldoen jouw kinderen (als je die hebt) aan jouw verwachtingen? En je vrienden? En voldoe jij aan hun verwachtingen en aan die van je ouders?
God begrijpt hoe jij in elkaar zit en weet wat jouw limitaties zijn, maar hij weet ook wat voor moeite, moed en inspanning jij toont in je dagelijks leven. Als hij dit weet, zie ik niet in hoe hij jou verdorven kan noemen. Ik ken je uiteraard niet, maar je komt niet over als een pure evil son of a bitch wat ik wel weet is dat je imperfect bent, maar ja (om een cliché te riskeren) mensen zijn nou eenmaal imperfect.
quote:Op donderdag 23 april 2015 18:53 schreef Terra-jin het volgende:
[..]
Niet zo snel vriend, ik geloof niet in een god... ik probeer gewoon even in Murv's termen te spreken.
Nee, ik geloof niet omdat ik dat voel. Dat zou wel heel magertjes zijn.quote:
Ik heb al uitgebreid in deze en eerdere topics uit de doeken gedaan wat de rationele argumenten zijn die ik hanteer, check even de OP. Hoe en waarom ik aan bepaalde argumenten kom zegt niks over de geldigheid van de argumenten.quote:Op donderdag 23 april 2015 17:38 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Nou, kom dan eens met dat rationele argument dat leidt tot die bijbelse god. En dan dus niet kopiėren uit die ene bron.
Gevoel geeft in mijn belevenis niet weer wat vertrouwen is, gevoel overkomt je immers en vertrouwen betreft een keuze.quote:Zucht, gelukkig dat je nu zelf ook aangeeft dat het alleen maar een gevoel is.
Als dat zo duidelijk is, waarom beargumenteer je dat dan niet?quote:Op donderdag 23 april 2015 23:47 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat begrijp ik, op die manier bepalen we dat mensen bewust zijn. Maar is dat een wetenschappelijke conclusie? Duidelijk niet.
Als je het rationeel alleen kan verantwoorden als subjectief, een mening dus, dan zie ik niet in waarom je die kerel een ram zou verkopen. (objectief) Evolutie kan immers niet tot objectieve waarheden komen.quote:Op donderdag 23 april 2015 16:04 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik vind dat twee bijzonder goede redenen eigenlijk. Ik ga dan ook niet uit van de objectiviteit of goddelijkheid ervan maar het systeem is wel waarneembaar en grotendeels werkbaar. Wat me nu ook te binnen schiet is dat ik natuurlijk ook niet per se hoef te betogen dat het een perfect systeem is. Het is zelfs zeer problematisch af en toe. Constant zie je botsingen tussen groepen met een afwijkende mening over talloze zaken. Maar dat is weer een heel andere zaak dan of het systeem er daadwerkelijk is.
Dat is hetzelfde als dat je zou zeggen: als er zoiets is als zwaartekracht dan betekent dat dat objecten zomaar naar beneden vallen zonder objectieve, goddelijke bron of verklaring daarvoor! Dat kan niet hoor en dus is het god die aan die objecten trekt en bepaalt wat mag vallen en wat niet!
Ik zeg dus: zwaartekracht zorgt voor problemen en is niet perfect maar is wel degelijk waarneembaar door observaties. En als je moeite hebt met die implicaties (dingen vallen stuk zonder een objectieve/goddelijke reden) of met het vraagstuk van de oorsprong van het fenomeen (graviton-deeltje?) dan kun je daarmee proberen om te gaan door het uit te zoeken. Maar het is m.i. niet zo dat de antwoorden op die vragen bevredigend moeten zijn voordat het fenomeen zelf erkend wordt als bestaand.
Waarom zouden we ons moeten houden aan sociale normen?quote:Lijkt mij wel. Het is slecht volgens onze huidige sociale normen. Ondanks dat mensen ook bijzonder goed zijn in het rechtvaardigen van hetzelfde gedrag. Hetgeen nog een extra laag subjectiviteit eroverheen smijt. Wat het volgens sommigen dus extra goed maakt en volgens andere extra slecht. En dan hebben we het nog wel over kernwaarden als ''niet doden''. We doden aan de lopende band, gelovig of niet. De gelovigen misschien nog wel wat meer dan de ongelovigen.
Je doet uitspraken over cro-magnon mensen die je je helemaal niet kan verantwoorden.quote:Nou ja, dat doen wij ook haha! En we hoeven elkaar ook niet wijs te maken dat er niet gemoord wordt. Veel samenlevingen waar we nu in leven lijken op ''moord is slecht...MAAR''. En misschien is zo'n regel wel evolutionair een stuk beter dan ''doden is slecht''. Je kan je voorstellen dat de cro-magnon mensen die alleen maar vrede en liefde predikten en met madeliefjes wapperden weinig in te brengen hadden tegen de knuppel van de groep die net wat meer de gemene eikels richting de andere groep uithingen. Maar die waren dan wel weer goed voor hun eigen groep door meer voedsel veilig te stellen dan de ''peace en love'' hippie, loser-cro-magnon mensen. Soms was gemeen zijn dus best goed. Van een afstandje beschouwd dan. Intern zou die groep het waarschijnlijk gerechtvaardigd hebben met een regel als deze: Bij het opbreken van de woning
halen zij hem neer, de Levieten, en bij de legering van de woning
richten zij hem op, de Levieten; de onbevoegde die te na komt wordt gedood! Numeri 1:51.
En ja, dan hadden die andere cro-magnon mensen maar niet bij de tabernakel in de buurt moeten komen! En dat maakt moord niet goed maar deze moord uitermate goed!
Dat begrijp ik niet. Hoe kan “verkrachten is slecht” of “liefhebben is goed” net zo subjectief zijn als “Appeltaart is niet lekker”?quote:Maar binnen een bepaalde bandbreedte kunnen ze net zo subjectief zijn
Ik heb het niet over sociale normen als ‘netjes’. Ik heb het over morele normen als “verkrachting is slecht”. Hoe kunnen die op dezelfde lijn liggen?quote:Omdat die net zo hard kunnen verschillen natuurlijk en eigenlijk hetzelfde soort fenomeen zijn. Overal moet je je ''behoorlijk'' en ''netjes'' en ''goed'' gedragen en zijn bepaalde vrouwen ''aantrekkelijk'' en anderen niet. En de invulling van dat soort open normen verschilt soms nogal. Voorbeelden te over.
Ik denk zeker niet dat we een vaag idee hebben, we weten direct waar we het over hebben in de discussie.quote:We hebben een vaag idee. Maar we weten vrij weinig zeker en zoals ik eerder aangaf zijn we ook nog eens meesters in het verdraaien van morele ideeėn totdat deze goed zijn en in ons straatje passen.
Wat komt dan nog van god? Het oorspronkelijke idee ''doden is slecht''? Of grijpt god daar dan regelmatig op in door sommigen in te laten zien: ''maar deze Amerikaanse hulpverlener verdient het om onthoofd te worden!''. Jij claimt dat god bij jou in je hart heeft geschreven dat die man moet blijven leven en de beul claimt dat god het doodsvonnis in zijn hart getekend heeft. En daar heb je je subjectiviteit weer. Het enige wat je verandert is: ''ik vind'' in: ''(ik vind dat) god vindt!''
Ik vind je opmerking bijzonder ver gaan en vind het bijzonder moeilijk om mij in te leven. Verkrachting, marteling, etc. zijn afgrijselijk als het je overkomt, of als je het voor je ziet. Je redeneert nu dat het enkel meningen van mensen betreft, en dat zo iets goed zou kunnen zijn als je dat maar genoeg gelooft. Als het meningen betreft, wat geeft ons dan reden om die persoon te veroordelen? Om die knal voor de harsens te verkopen? Geen enkele! Laat je die actie dan maar begaan? Natuurlijk niet!quote:Met sociale regels bedoel ik de normen die in een samenleving of groep gelden.
En die ram die je verkoopt omdat iemand iets zegt waar je het niet mee eens zou zijn is dan dus de directe uitwerking van god's ultiem objectieve morele wereldbeeld van naastenliefde en vergevingsgezindheid? Nee, dat is jouw handelen op basis van jouw mening. Misschien gebaseerd op jouw interpretatie van je geloof maar nog steeds jouw mening. En verkrachting wordt over het algemeen gezien als slecht inderdaad. Maar of je dat daadwerkelijk zou vinden als iedereen het vanaf het begin van je leven tegen je zou zeggen en je zou niks anders gewend zijn durf ik ernstig te betwijfelen. Maar is verder lastig te bespreken omdat het welles nietes is.
We zijn het er allemaal over eens dat het moeten dragen van een pak een sociaal construct is, dit is niet het geval als we het hebben over morele uitspraken. Morele uitspraken zijn grotendeels constant over tijd en plaats.quote:En misschien vindt god ook wel iets over een pak aan naar een sollicitatiegesprek. Hoe kun jij bepalen voor god waar hij wel of geen regels over heeft gesteld en wat die dan zijn? Mij lijkt het hopeloos verwarrend dat ikzelf als gelovige de bron zou moeten zijn voor wat een objectieve god vindt over van alles en nog wat. Als dat al kan. Blijkbaar zie je jezelf dan niet als iemand die gods regels interpreteert (en dus subjectief maakt) maar als een open doorgeefluik. Een profeet. Dan zou je dus moeten weten wat god vindt van pakken naar een sollicitatiegesprek. Zelfs zonder het hem te vragen...Of kun je hier wel je morele subjectieve oordeel voor inzetten? En voor wat voor soort dingen niet meer? Waar ligt de grens?
Eensch, morele waarden zijn objectief aanwezig.quote:Uit een tijd ver voordat de bijbel er was. Niet nodig dus.
Thanks.quote:
Nogal wiedes, hoe zou de wetenschap data over het bewustzijn moeten vergaren? En bewustzijn testen?quote:Op vrijdag 24 april 2015 00:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat zo duidelijk is, waarom beargumenteer je dat dan niet?
Waarom magertjes?quote:Op donderdag 23 april 2015 23:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, ik geloof niet omdat ik dat voel. Dat zou wel heel magertjes zijn.
In het topic over bewustzijn hebben we daar ettelijke pogingen aan gewaagd, zonder succes. Op zich niet verwonderlijk, gezien het feit dat het begrip berucht lastig te definiėren is. Daarnaast is er op ons forum ook verwarring over de exacte betekenis van termen als fysicalisme, dualisme en (mentaal) monisme.quote:Op vrijdag 24 april 2015 09:07 schreef speknek het volgende:
Is er een gemeenschappelijke grond van waarheidsvinding of niet.
Je hebt gelijk, het zal waarschijnlijk leiden tot over en weer gezeur over een niet belangrijk subonderdeel van een discussie. Waar ik op doel is dat bewustzijn niet kan worden waargenomen in de wereld, maar wordt verondersteld. De wetenschappelijke methode kan dus wel onderzoek doen naar (de eigenschappen van) bewustzijn, correlaties van uitspraken van personen met hersenactiviteit, maar kan het bewustzijn zelf op geen enkele manier falsifiėren.quote:Op vrijdag 24 april 2015 09:07 schreef speknek het volgende:
Nou wordt er redelijk wat onderzoek gedaan naar bewustzijn, maar je lijkt een meer fenomenologisch of anders een embodied theory of mind uit te dragen en dan krijg je inderdaad zo'n discussie met mensen die een positivistische methode aanhangen. Ik kan het mishebben maar als ik mag interrumperen zou het denk ik nuttig zijn dit duidelijk te krijgen want zo blijft het een redelijke herhaling van zetten. Is er een gemeenschappelijke grond van waarheidsvinding of niet.
Uiteraard zegt dat wat over de geldigheid. Een enkele bron is per definitie zwakker dan meerdere onafhankelijke bronnen. Als die bron dan ook nog onbetrouwbaar en dubbelzinnig is, dan is het niet meer rationeel om je waarheid daarop te baseren.quote:Op donderdag 23 april 2015 23:50 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik heb al uitgebreid in deze en eerdere topics uit de doeken gedaan wat de rationele argumenten zijn die ik hanteer, check even de OP. Hoe en waarom ik aan bepaalde argumenten kom zegt niks over de geldigheid van de argumenten.
Als je moet kiezen om te vertrouwen dan is het geen vertrouwen. Dan heb je het over een bewuste keuze, en dat is iets anders als vertrouwen.quote:Gevoel geeft in mijn belevenis niet weer wat vertrouwen is, gevoel overkomt je immers en vertrouwen betreft een keuze.
"ik neem de evolutietheorie aan omdat ik dat voel".quote:
Dat is denk ik te kort door de bocht, de manier waarop ik er invulling aan geef is niet de manier waarop de meeste anderen dat doen, maar veel christenen hebben zeker wel rationele argumentatie voor hun geloof.quote:Het is goed genoeg voor de overgrote meerderheid van de gelovigen . Ik ken nauwelijks iemand anders die zoveel pogingen doet om er rationaliteit in te vinden. Eigenlijk alleen Jan Riemersma, maar die is erop gepromoveerd dus je zou kunnen zeggen dat het zijn werk is. Oh en ook hij overtuigt de critici niet.
Je spreekt maar wat in vage bewoordingen, het is dus niet duidelijk wat je bedoeld. Een argument staat altijd los van degene die het argument maakt wat betreft geldigheid, anders bega je een drogreden. (x is niet waar, want x komt uit bron A)quote:Op vrijdag 24 april 2015 10:53 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Uiteraard zegt dat wat over de geldigheid. Een enkele bron is per definitie zwakker dan meerdere onafhankelijke bronnen. Als die bron dan ook nog onbetrouwbaar en dubbelzinnig is, dan is het niet meer rationeel om je waarheid daarop te baseren.
Ben ik niet me je eens, vertrouwen is niet iets wat je overkomt. Vertrouwen kent twee aspecten: kunnen vertrouwen en vertrouwen geven. Kunnen vertrouwen gaat over bepaalde informatie over het subject, en vertrouwen geven gaat over het handelen alsof het subject te vertrouwen is.quote:Als je moet kiezen om te vertrouwen dan is het geen vertrouwen. Dan heb je het over een bewuste keuze, en dat is iets anders als vertrouwen.
Precies zoals Picard dat doet? Wat is daar onwetenschappelijk aan?quote:Op vrijdag 24 april 2015 00:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nogal wiedes, hoe zou de wetenschap data over het bewustzijn moeten vergaren? En bewustzijn testen?
Ik zie daar verder alleen een herhaling van deze claim? Ik zie er geen argumenten in.quote:Op vrijdag 24 april 2015 00:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
Reageer je ook nog op de rest? Het is een ondersteuning voor het feit dat lang niet al onze kennis wetenschappelijke kennis is.
Dit vereist dan wel een andere definitie van bewustzijn dan "je bewust zijn van jezelf en je omgeving" wat commander Data zichtbaar is in de eerder gegeven video.quote:Op vrijdag 24 april 2015 10:45 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waar ik op doel is dat bewustzijn niet kan worden waargenomen in de wereld, maar wordt verondersteld.
Laten we de discussie over het bewustzijn maar even laten voor wat het is.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies zoals Picard dat doet? Wat is daar onwetenschappelijk aan?
Ja, het maakt geen onderscheid tussen bewuste wezens en 'onbewuste zombie robots'. Maar ik zie eigenlijk geen reden om te veronderstellen dat dat verschil bestaat.
[..]
Ik zie daar verder alleen een herhaling van deze claim? Ik zie er geen argumenten in.
Really, iemand die in de bijbel gelooft verdedigt zich met het argument van vage bewoordingen...En nee, dit is geen drogreden. Een bron kan je onbetrouwbaar achten, dat is iets anders als het als onwaar beschouwen. En als je iets onbetrouwbaar acht (licht uitgedrukt) dan is het niet rationeel om zonder andere bevestiging het als de waarheid te beschouwen.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:04 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je spreekt maar wat in vage bewoordingen, het is dus niet duidelijk wat je bedoeld. Een argument staat altijd los van degene die het argument maakt wat betreft geldigheid, anders bega je een drogreden. (x is niet waar, want x komt uit bron A)
Je gevoel is sterker dat hij te vertrouwen is omdat hij het al meer keer gedaan heeft. Je kan er niet 100% zeker van zijn dat het de volgende keer weer goed gaat, je vertrouwt erop (gevoel), maar je weet het niet.quote:Ben ik niet me je eens, vertrouwen is niet iets wat je overkomt. Vertrouwen kent twee aspecten: kunnen vertrouwen en vertrouwen geven. Kunnen vertrouwen gaat over bepaalde informatie over het subject, en vertrouwen geven gaat over het handelen alsof het subject te vertrouwen is.
Een goed voorbeeld is een koorddanser. We weten dat deze koorddanser al talloze keren met mensen op de rug over een afgrond is gelopen, hij is dus te vertrouwen.
Ik heb geen idee welk punt je wilt maken.quote:Op vrijdag 24 april 2015 12:41 schreef truthortruth het volgende:
Really, iemand die in de bijbel gelooft verdedigt zich met het argument van vage bewoordingen...En nee, dit is geen drogreden. Een bron kan je onbetrouwbaar achten, dat is iets anders als het als onwaar beschouwen. En als je iets onbetrouwbaar acht (licht uitgedrukt) dan is het niet rationeel om zonder andere bevestiging het als de waarheid te beschouwen.
Het is een keuze, niet iets wat je overkomt. Je zit niet als vanzelf op zijn rug.quote:Je gevoel is sterker dat hij te vertrouwen is omdat hij het al meer keer gedaan heeft. Je kan er niet 100% zeker van zijn dat het de volgende keer weer goed gaat, je vertrouwt erop (gevoel), maar je weet het niet.
Deels.quote:Op donderdag 23 april 2015 20:39 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ah, The Measure of a Man gekeken?
De rest ook al bekeken?
Het feit dat het niet rationeel is een onbetrouwbar geschrift als enige bron voor je waarheid te beschouwen.quote:Op vrijdag 24 april 2015 13:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik heb geen idee welk punt je wilt maken.
Je kiest ervoor op z'n rug te gaan zitten wat een gevolg is van het vertrouwen. Het vertrouwen zelf komt vanuit het gevoel dat je hebt (vertrouwen) omdat hij het al vaker heeft gedaan.quote:Het is een keuze, niet iets wat je overkomt. Je zit niet als vanzelf op zijn rug.
Wat bedoel je nou eigenlijk met het onderstreepte? De wetenschappelijke methode kan zichzelf niet valideren, dat had ik al gezegd.quote:Op vrijdag 24 april 2015 11:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Laten we de discussie over het bewustzijn maar even laten voor wat het is.
Mijn tegenreactie op jouw claim: alle kennis is wetenschappelijke kennis.
- Wij hebben kennis van de wetenschappelijke methode
- De wetenschappelijke methode kan niet door de wetenschappelijke methode gekend worden vanwege zelfreferentialiteit.
- De wetenschappelijke methode is dus geen wetenschappelijke kennis
- Dus: niet alle kennis is wetenschappelijke kennis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |