SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op het doodshoofd na, zag ik er nog niet veel in, behalve een groot lieveheersbeestje aan de rechterkant. Dus besloot ik verder te gaan de omgevingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het onderste witte gedeelte begon wel aardig te lijken op een soort van waterval of rivier dat richting het doodshoofd stroomde. Dit leek me een leuk idee om verder uit te werken, dus gaf ik het water wat meer detail. Het doodshoofd verplaatste ik via een layer wat meer omhoog en moest dan een soort van waarschuwing voorstellen voor "degene" die de grot eronder zouden betreden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Halverwege de tekening besloot ik toch dat het stromende water iets teveel van het goede was, en paste ik het aan naar een modderige ondergrond. Voor de rest had ik er wel vrede mee en ging ik verder met de details om het af te ronden.
Met als resultaat:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik maakte voor deze tekening gebruik van de programma's Corel Painter en PaintTool SAI en deed er ongeveer 6 uur over.Call me... Samael ...Billion years ago ...I was already there... Waiting to existMoira
Heeft al lang geen punt meer.Ik vind 't leuk genoeg en de moeite waard om 'm gewoon in de OP erbij te zetten Leuk gedaan!quote:Op woensdag 18 maart 2015 02:12 schreef Samael het volgende:
Denk niet echt dat mijn manier van Speedpainting aan te raden valt omdat ik de meeste basis tekenvaardigheden niet beheers en toepas. Je zou het bovendien meer kunnen vergelijken met schilderen dan tekenen.
(Dit stuk is tevens meer vanuit mijn eigen perspectief en niet echt een tutorial te noemen. Maar goed, wie weet help ik er iemand mee. )Samzz
Patagonische supergirlMoira
Heeft al lang geen punt meer.Wel tof ook dat je idd nog die onderliggende vormen terugzietquote:Op donderdag 19 maart 2015 19:32 schreef Samzz het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]
Schetsjes middels dezelfde methode als in de tut .Samzz
Patagonische supergirlHeb ik bewust gedaan, je kunt ze ook weggummen . Ik vind bovenstaande toffer .quote:Op vrijdag 20 maart 2015 12:45 schreef Moira. het volgende:
[..]
Wel tof ook dat je idd nog die onderliggende vormen terugziet“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”Moira
Heeft al lang geen punt meer.Snap ik ja Maar als je ze weg had gegumd konden wij je tutorial er niet meer in terug herkennenquote:Op vrijdag 20 maart 2015 14:24 schreef Samzz het volgende:
[..]
Heb ik bewust gedaan, je kunt ze ook weggummen . Ik vind bovenstaande toffer .Samzz
Patagonische supergirlDaarom, en het geschetste staat tof als ze straks met z'n viertjes in m'n huis hangen .“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”zondag 22 maart 2015 @ 17:34:39 #14Samzz
Patagonische supergirlzondag 22 maart 2015 @ 20:55:53 #16Samzz
Patagonische supergirlZie Facebook . Morgen even een betere foto maken voor in CRE .“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”Moira
Heeft al lang geen punt meer.Ik zag het ja Vet nice zo!quote:Op zondag 22 maart 2015 20:55 schreef Samzz het volgende:
Zie Facebook . Morgen even een betere foto maken voor in CRE .zondag 29 maart 2015 @ 15:24:37 #18Samzz
Patagonische supergirlIk heb een kleine tutorial als toevoeging op het schetsen . In deze tut laat ik zien hoe ik een tekening inkleur, of tenminste, hoe je het ook kunt doen, er zijn namelijk meerdere methoden. En dit zijn er twee van. Materiaal: Zwart fotokarton, Derwent Coloursoft kleurpotloden en regulier grijs tekenpotlood voor de line-art voor tekening 1. 180 gr. wit papier van de Action ( ) en Derwent Coloursoft kleurpotloden. En natuurlijk de referentiefoto's.
Tekening 1:
In deze tut is een line-art de uitgangspositie. Uiteraard heb ik, voor ik tot deze line-art kwam, eerst geschetst (zie tutorial schetsen) om de verhoudingen goed op papier te krijgen (op de originele foto was de neus in verhouding te groot door vertekening in de hoofdhouding). Met de schets heb ik deze gecorrigeerd en zo deze line-art opgesteld.
De volgende stap is het grof aanzetten van de basiskleur. Het gaat hier om een donkerbruin veulen met veel kleurschakeringen in de vacht, deze heb ik met verschillende tinten bruin, zwart en wit ingevuld. Het oog heb ik wel alvast meer gedetailleerd ingetekend, ogen zijn het belangrijkste in een tekening, vind ik.
De volgende stap is het aanbrengen van meerdere lagen kleurpotlood om zo structuren aan te geven, highlights en lowlights aan te brengen en details in te tekenen. In de meer gedetailleerde delen zie je terug waar de basislaag licht is geweest of meer donker.
Meer lagen, details en ook kleur toevoegen is de laatste stap, tevens ook de afwerking. Vooral bij potlood is het heel eenvoudig veel kleur in je tekening te brengen en het er toch natuurlijk uit te laten zien. Voor deze (relatief oude) tekening heb ik vijf verschillende tinten bruin, zwart, wit, beige, grijs, rood, oranje, groen, blauw, paars en geel gebruikt. Derwent, een wat zachtere potloodsoort, mengt heel fijn en is heel geschikt voor het aanbrengen van meerdere lagen.
En het eindresultaat:
Natuurlijk is dit slechts één manier. Voor beginnende kleurpotloodgebruikers denk ik dat deze methode het meest geschikt is omdat je in één oogopslag ziet hoe de kleuren in je tekening gaan zijn. Omdat je in lagen aan de gehele tekening werkt, is het makkelijker de kleuren te onthouden en gelijkmatig kleur en structuur toe te voegen.
Uiteraard kan je ook meteen in detail gaan werken.
Tekening 2:
Het onderstaande werk is volgens hetzelfde principe als het bovenstaande gemaakt (hoewel zonder schets en line-art en ook een paar jaar later), echter meteen in detail uitgewerkt. Op zich is dat ook een fijne manier van werken omdat je meteen ziet hoe het gehele werk eruit kan komen te zien. Het nadeel is dat eventuele fouten lastiger te corrigeren zijn omdat er meteen in detail wordt gewerkt en het papier dus meer verzadigd raakt (met potlood kun je niet oneindig lagen blijven maken).
Tevens moet je goed opletten dat je dezelfde kleuren weer gebruikt omdat kleurverschil op de loer kan liggen, waardoor je uiteindelijke tekening een lappendekentje wordt. Omdat je meteen gedetailleerd werkt is dat lastiger bij te werken i.v.m. papierverzadiging. We willen namelijk wel dekkend tekenen.
Voor deze tekening heb ik vijf tinten bruin, beige, geel, oranje, rood, paars, roze, blauw, groen, paars, geel, wit, grijs en zwart gebruikt. In deze tekening is goed te zien hoe kleurpotlood te mengen is waardoor de kleuren vloeiend in elkaar overlopen. Dit is eenvoudig te bereiken door eerst een basislaag op te zetten en daaraan steeds een laag van een andere kleur/andere kleuren toe te voegen, net zo lang tot het gewenste verloop is gecreëerd.
Tip: Teken niet meteen dekkend, zet altijd eerst een lichte basislaag op van waaruit je verder werkt. Kleurpotlood is tot op zekere hoogte uit te gummen, dat wil zeggen, het is lichter te maken maar blijft altijd zichtbaar. Lichte kleuren uitgezonderd, die zijn beter te verwijderen en zo goed als onzichtbaar, mits licht aangezet!
Door eerst de basislaag te tekenen en van daaruit meerdere lagen op te bouwen, is de kans kleiner dat fouten niet meer hersteld kunnen worden, zo bouw je een dekkende tekening op.“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”maandag 6 april 2015 @ 23:09:51 #19VoornaamAchternaam
Adorable Fuck Upquote:Op woensdag 18 maart 2015 02:12 schreef Samael het volgende:
Denk niet echt dat mijn manier van Speedpainting aan te raden valt omdat ik de meeste basis tekenvaardigheden niet beheers en toepas. Je zou het bovendien meer kunnen vergelijken met schilderen dan tekenen.
(Dit stuk is tevens meer vanuit mijn eigen perspectief en niet echt een tutorial te noemen. Maar goed, wie weet help ik er iemand mee. )
Om het kort samen te vatten, wil ik in een relatief korte tijd een landschap of omgeving kunnen tekenen zonder het gebruik van foto's of andere voorbeelden.
Lineart, en schetsen laat ik achterwege omdat ik daar te ongeduldig voor ben. Bovendien heb ik vaak nog geen idee wat ik wil tekenen, dus heeft het uberhaupt niet zo veel nut.
Meestal begin ik met het aanbrengen van veelal donkere kleuren en werk ik toe naar het licht. Het canvas vul ik voornamelijk met strepen, blokken en verschillende figuren die in eerste instantie nog nergens specifiek op lijken. Dit is naar mijn mening het leukste onderdeel, omdat ik op dat moment alleen nog maar hoef te kijken wat ik erin herken.
Ik kwam toevallig op het idee om een cirkel te vervormen naar een doodshoofd en deze in het midden te plaatsen .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op het doodshoofd na, zag ik er nog niet veel in, behalve een groot lieveheersbeestje aan de rechterkant. Dus besloot ik verder te gaan de omgevingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het onderste witte gedeelte begon wel aardig te lijken op een soort van waterval of rivier dat richting het doodshoofd stroomde. Dit leek me een leuk idee om verder uit te werken, dus gaf ik het water wat meer detail. Het doodshoofd verplaatste ik via een layer wat meer omhoog en moest dan een soort van waarschuwing voorstellen voor "degene" die de grot eronder zouden betreden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Halverwege de tekening besloot ik toch dat het stromende water iets teveel van het goede was, en paste ik het aan naar een modderige ondergrond. Voor de rest had ik er wel vrede mee en ging ik verder met de details om het af te ronden.
Met als resultaat:Ik heb een nieuwe wallpaper nuSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik maakte voor deze tekening gebruik van de programma's Corel Painter en PaintTool SAI en deed er ongeveer 6 uur over.Lekker gek
Beetje cray cray
Fan van De Jeugd
En stiekem ook van Le LeJR-Style-93
Stukje Tatjanaquote:Op woensdag 18 maart 2015 02:12 schreef Samael het volgende:
Denk niet echt dat mijn manier van Speedpainting aan te raden valt omdat ik de meeste basis tekenvaardigheden niet beheers en toepas. Je zou het bovendien meer kunnen vergelijken met schilderen dan tekenen.
(Dit stuk is tevens meer vanuit mijn eigen perspectief en niet echt een tutorial te noemen. Maar goed, wie weet help ik er iemand mee. )
Om het kort samen te vatten, wil ik in een relatief korte tijd een landschap of omgeving kunnen tekenen zonder het gebruik van foto's of andere voorbeelden.
Lineart, en schetsen laat ik achterwege omdat ik daar te ongeduldig voor ben. Bovendien heb ik vaak nog geen idee wat ik wil tekenen, dus heeft het uberhaupt niet zo veel nut.
Meestal begin ik met het aanbrengen van veelal donkere kleuren en werk ik toe naar het licht. Het canvas vul ik voornamelijk met strepen, blokken en verschillende figuren die in eerste instantie nog nergens specifiek op lijken. Dit is naar mijn mening het leukste onderdeel, omdat ik op dat moment alleen nog maar hoef te kijken wat ik erin herken.
Ik kwam toevallig op het idee om een cirkel te vervormen naar een doodshoofd en deze in het midden te plaatsen .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op het doodshoofd na, zag ik er nog niet veel in, behalve een groot lieveheersbeestje aan de rechterkant. Dus besloot ik verder te gaan de omgevingSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het onderste witte gedeelte begon wel aardig te lijken op een soort van waterval of rivier dat richting het doodshoofd stroomde. Dit leek me een leuk idee om verder uit te werken, dus gaf ik het water wat meer detail. Het doodshoofd verplaatste ik via een layer wat meer omhoog en moest dan een soort van waarschuwing voorstellen voor "degene" die de grot eronder zouden betreden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Halverwege de tekening besloot ik toch dat het stromende water iets teveel van het goede was, en paste ik het aan naar een modderige ondergrond. Voor de rest had ik er wel vrede mee en ging ik verder met de details om het af te ronden.
Met als resultaat:Hoe maak jij die reflectie zo in het water? Ik vind water namelijk vrij complex en lastig om te tekenenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik maakte voor deze tekening gebruik van de programma's Corel Painter en PaintTool SAI en deed er ongeveer 6 uur over.Oh.Samael
Yes, is the word to everythingCopy, paste, transform, en dan wat bewerken totdat je ermee tevreden bent.quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:30 schreef JR-Style-93 het volgende:
[..]
Hoe maak jij die reflectie zo in het water? Ik vind water namelijk vrij complex en lastig om te tekenenCall me... Samael ...Billion years ago ...I was already there... Waiting to existvrijdag 5 juni 2015 @ 11:53:48 #22Samzz
Patagonische supergirlEen paar jaar geleden heb ik de dry brush painting techniek ontdekt. Feitelijk is dit niets meer of minder dan schilderen met een 'droge' kwast. Dus, wanneer het om verf op waterbasis gaat, schilderen zonder water, of wanneer het om verf op oliebasis gaat, schilderen zonder terpentine of verdunner.
Deze techniek is in midden 1980 geperfectioneerd onder straatschilders in Moskou. Schilders portretteerden daar voorbijgangers in een vrij korte tijdspanne. Eerst werden vooral grafiet, houtskool en pastels gebruikt, maar al snel werd duidelijk dat juist met droge kwasten (waar dus nog wel verf in zit) een erg snel maar uitstekende kwaliteit werk neergezet kon worden. Al snel werd de techniek zeer populair onder artiesten, niet enkel omdat het erg leuk is om te doen, maar ook fascinerend om te bekijken.
Het principe is vrij eenvoudig. Je zorgt dat je kwasten schoon en droog zijn. Dus voor je gaat schilderen zorg je dat je kwasten ontdaan zijn van zo veel mogelijk water dan wel terpentine of andere vloeibare verdunners. Wel moet er uiteraard verf op de kwast zitten, de droge kwast wordt ongeveer een halve cm tot een cm in de verf gedoopt alvorens ermee geschilderd gaat worden. Je kunt deze techniek op veel vlakken gebruiken, canvas, linnen, hout, 3d modellen en gewoon papier.
De intensiteit van de kleur kan worden gecontroleerd door de kwast net zo lang over papier te halen tot de gewenste intensiteit verkregen wordt.
Bij iedere streek met de kwast neemt de intensiteit van de verf af. In feite ga je net zo lang door met streken maken tot de kwast zo goed als geen kleur meer afgeeft wanneer je lichtjes over het papier gaat. Daarna kun je beginnen met schilderen. Wanneer je juist een intensere kleur wenst, haal je je kwast minder vaak langs papier om zo meer kleur te behouden.
De kwast wordt vervolgens gebruikt om een onderwerp neer te zetten. Door de kwast in vegende bewegingen over het papier te halen, kun je relatief eenvoudig highlights en schaduwen aanbrengen en deze egaal in elkaar over laten lopen door de kwast al dan niet vaker over dezelfde plek te bewegen:
Zelf heb ik deze techniek regelmatig gebruikt, het leent zich uitstekend voor portretten. Met deze techniek kan een hele subtiele overgang van donker naar licht worden verkregen daar het zich uitstekend in lagen op laat bouwen. Highlights zijn eenvoudig aan te brengen door middel van een gum, mocht dat nodig zijn. Een voltooid zwart/wit dry brush werk vertoont gelijkenissen met een houtskool of grafietportret, echter wanneer deze naast elkaar worden gelegd, zijn verschillen zichtbaar.
Door verschillende soorten kwasten te gebruiken, is het eenvoudig bepaalde structuren aan te geven. De grote kwast gebruik ik voor de grote oppervlakken, met de ronde kwast heb ik de dreads aangestipt, met de platte kwast heb ik de schaduwen in de huid en de lederen hoed aangezet en met de kleine kwast de donkere details in de ogen, hoofddoek en kralen, bijvoorbeeld.
Zelf bouw ik mijn dry brush portretten in principe van licht naar donker op omdat het verf is en het zich niet geheel laat verwijderen. Ja, ik zei dat er gegumd kan worden, dit klopt ook tot op zekere hoogte. Een zwart vlak kan je met een gum grijs maken, een grijs vak kun je lichter grijs maken een vrij licht grijs vlak kun je zo goed als weer wit krijgen met een gum/kneedgum.
Door met je kwast te 'kleuren' alsof het potloden zijn, kun je een egaal vlak neerzetten. Door met je kwast 'lijntjes' te trekken, kun je bijvoorbeeld een vachtstructuur aangeven:
In dit werk heb ik voor de vacht hele kleine 'lijntjes' getrokken. Met lichte druk op de kwast ontstaat een lichtere streep, omgekeerd krijg je met meer druk donkerdere lijnen. Op die manier kun je in een vacht structuur van botten/spieren aangeven. In de gezette lijnen kun je met een gum meer highlights aanbrengen wanneer dat gewenst is.
Of (baard)haren:
Het lange haar wordt op dezelfde manier neergezet als de vacht, enkel zijn de streken met de kwast, logischerwijs, langer.
In dit stukje tekst heb ik enkel eigen werk als voorbeelden gebruikt, in de voorbeelden is enkel zwarte olieverf gebruikt. Deze techniek leent zich echter voor alle verfsoorten en kleuren. Ik ben nog een beginner voor wat betreft deze techniek en echt verbluffende werken en meer informatie zijn te vinden op de website van bijvoorbeeld meester dry brusher Igor Kazarin. Voor de luie FOK!er heb ik een aantal dry brush werken van google geplukt waaruit duidelijk blijkt wat voor zachte portretten met deze techniek neergezet kunnen worden:
__________________________
Deze 'How to' heb ik geschreven vanuit hoe ik zelf deze techniek gebruik. Het is een techniek die makkelijk te leren is, lastiger te perfectioneren en iedereen zal er zijn of haar eigen methode in gaan vinden. Er is geen goed of fout, zolang de kwasten maar droog zijn .
Ter informatie, het werk van Marilyn Monroe in de OP is ook middels dry brush tot stand gekomen. Hieronder enkele stappen:
Dit is hoe ik begin. Met een zeer droge kwast breng ik de eerste structuren aan.
Vervolgens kan ik het niet laten in detail te gaan werken. Aangezien ik met mijn linker hand schilder, heb ik hier eerst de rechter kant van het portret ingevuld. Hoewel deze techniek zo goed als niet vlekt, neem ik geen risico.
Omdat ik de details vrij snel invul, gebruik ik de rest van het schilderij om het teveel aan verf dat op de kwast zit uit te smeren (zie de donkere delen naast en in het haar en in het gezicht).
Met wederom een vrij droge kwast heb ik de blonde haren aangezet en ben ik met de uitwerking van de schaduwen in het gezicht begonnen (in dit geval van donker naar licht).
En het eindresultaat. Je kunt goed zien dat dit mijn tweede poging was tot dry brushen, voornamelijk om dat de huid niet egaal glad is. Dat moet ik nog beter leren beheersen .“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
Het Tutorial Topic
Forum Opties Forumhop: Hop naar: