abonnement Unibet Coolblue
pi_142708736
SCHAARSBERGEN -
Defensie stuurt dit weekeinde troepen naar Oost-Oekraïne, zodat 23 Nederlandse onderzoekers en 40 onbewapende marechaussees op de crashsite van vlucht MH17 veilig hun werk kunnen doen.

Alle verloven van 11 Luchtmobiele Brigade op de kazernes in Schaarsbergen en Assen zijn ingetrokken. Ook worden special forces van het Korps Commandotroepen (KCT) vanuit de Minusma-missie in Gao, Mali, teruggehaald en naar de omgeving van Donetsk overgebracht. De ’groene eenheden’ zullen met KDC-10’s en C-130 Herculessen vanaf vliegbasis Eindhoven naar het inzetgebied worden gebracht.

Ook Australië, dat al langer hamerde op veel harder internationaal optreden in Oost-Oekraïne, doet mee aan het beschermen van onderzoekers. Gisteren werd al duidelijk dat het land een eerste squadron van de Special Air Service Regiment (SASR) naar Europa had laten overvliegen. De elitesoldaten zullen vanuit Hereford in Engeland, thuisbasis van de Britse SAS, naar Oekraïne vliegen.

De troepen hebben als uiterst riskante taak de ruim twaalf vierkante kilometer grote crashsite waar vlucht MH17 neerkwam veilig te stellen. Grote vraag blijft hoe president Poetin gaat reageren op buitenlandse eenheden zo vlak bij de grens van zijn Russische Federatie.

De militairen die Nederland stuurt, behoren tot het beste wat Defensie in huis heeft. Het gaat om rode en groene baretten die jarenlang dienden in het Zuid-Afghaanse Uruzgan en daar ook al samen optrokken met de Australiërs.

Dat ons land zo zwaar inzet, werd deze week op het NAVO-hoofdkwartier in Brussel niet verwacht. Maar de autoriteiten in Kiev zetten eerder het licht op groen en beloofden medewerking.

De infanteristen van de Luchtmobiele Brigade gaan vooral patrouilleren op en rond de crashsite, de commando’s van het KCT – waarvan een voorhoede al in het inzetgebied is – voeren verkenningen uit om eventuele aanvallen van separatisten tijdig te neutraliseren.

Of Nederland ook grote CH-47 Chinook helikopters naar Oekraïne overbrengt is niet duidelijk. Sinds de dramatische gebeurtenissen in Srebrenica, negentien jaar geleden, eist de regering een heldere exitstrategie mochten Nederlandse troepen in het nauw komen. Daarvoor lijken Chinooks onontbeerlijk.

Commodore bd Steve Netto, F-16-vlieger en jarenlang werkzaam op de NAVO-staf: „Ik kan me voorstellen dat we gaan. Natuurlijk is de bemanning van de SA-11-luchtdoelbatterij die vlucht MH17 zeer waarschijnlijk neerschoot spoorloos, uitgeweken naar Moskou. Een van hun vier raketten was van de oplegger verdwenen. Maar als onze commando’s daar zijn, moeten ze zeker proberen de verantwoordelijken te arresteren. Kolonel Igor ’de Verschrikkelijke’ Girkin en consorten.”
http://www.telegraaf.nl/b(...)et_commando_s__.html
pi_142708784
Beter laat dan nooit.

...maar het is wel erg laat.

Regeren is vooruit zien. Je kunt je niet op alles voorbereiden, maar je kunt wel draaiboeken klaar hebben liggen voor rampen die zich in het buitenland afspelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_142708819
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 06:34 schreef Lyrebird het volgende:
Beter laat dan nooit.

...maar het is wel erg laat.

Regeren is vooruit zien. Je kunt je niet op alles voorbereiden, maar je kunt wel draaiboeken klaar hebben liggen voor rampen die zich in het buitenland afspelen.
Ik begrijp van de minister dat er geen scenario klaar lag, ze waren nog bezig met de volgende scenario's voor te bereiden:

Wat te doen als de Eiffeltoren door Fransen wordt afgeschoten als een raket en in het centrum van Zandvoort dodelijke slachtoffers maakt.

Wat te doen als een homoseksuele paarsgestreepte eenhoorn Prinses Amalia gijzelt en als eis heeft dat we Schiermonnikoog veranderen in de grootste kaneelstokje ter wereld

En

Wat te doen als blijkt dat het IJsselmeer helemaal geen meer is, maar een undercoveractie van de Mossad om eventuele Palestijnse terroristen die de ambassade van Israël willen besmeuren met Italiaanse pastasaus tegen te houden.

Oftewel, hoe de F hadden ze hierop kunnen anticiperen in zo'n korte termijn? Bij de crash bij Tripoli liep alles zelfs redelijk soepel...
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_142708832
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 06:41 schreef Alan_Bastard het volgende:
Oftewel, hoe de F hadden ze hierop kunnen anticiperen in zo'n korte termijn.
Iets zegt me dat als het een Amerikaans vliegtuig was geweest dat ze hadden neergehaald, dat er dan een halve dag later een of meerdere Amerikaanse pelotons op de grond aanwezig waren geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lyrebird op 25-07-2014 06:51:00 ]
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_142708840
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 06:42 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Iets zegt me dat als het een Amerikaans vliegtuig was geweest dat ze hadden neergehaald, dat er dan een halve dag later een of meerdere Amerikaanse peletons op de grond aanwezig waren geweest.
Ik begrijp niet uit je reactie of je dat als positief ziet; ik hoop van niet
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_142708875
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 06:44 schreef Alan_Bastard het volgende:

[..]

Ik begrijp niet uit je reactie of je dat als positief ziet; ik hoop van niet
Natuurlijk zie ik dat als positief. Je laat godverdomme niet met je sollen.

De Russen hebben daar een enorme fout gemaakt, je moet ze daar op af rekenen voordat ze zich weer verschuilen achter hun gebruikelijke leugens.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:00:52 #7
19840 Libris
Live from Singapore
pi_142708923
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 06:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Natuurlijk zie ik dat als positief. Je laat godverdomme niet met je sollen.

De Russen hebben daar een enorme fout gemaakt, je moet ze daar op af rekenen voordat ze zich weer verschuilen achter hun gebruikelijke leugens.
Het praat erg makkelijk, drop even een peleton commando's en alles sal reg kom. Wat als er een mortier zomaar toevallig inslaat op de groep commando's? Een paar doden extra maakt niet uit? Als we lichamen van de slachtoffers maar terug krijgen?

Je kan niet zomaar als land militairen naar een ander land sturen. Je hebt een mandaat van UN of toestemming van het land nodig. En dat is nu in dit gebied zo moeilijk. Wie is er de baas. Rebellen zijn ook niet een georganiseerde eenheid. Als je 1 rogue rebellen bevelvoerder hebt die even leuk op die Hollandse jongens gaat schieten, heb je de poppen aan het dansen.

Nederland heeft dit goed gedaan, eerder troepen sturen had niet veel uitgemaakt. Je kan de plunderingen niet voorkomen, je kunt niet in 1 dag de controle over een zo'n groot gebied hebben (cockpit en landingsgestel liggen 10 kilometer uit elkaar).

Het klinkt allemaal Telegraaf mooi, maar het is niet realistisch, zelfs (en eigenlijk compleet niet) voor de Amerikanen. Troepen 20 kilometer van de Russische grens..
pi_142708937
Bijzonder.. Andere nieuwssites vermelden dit nieuws nog niet.

Waar komt dit nieuws vandaan? Wie heeft het besloten?

Er gingen toch alleen maar marechaussees?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:05:07 #9
19840 Libris
Live from Singapore
pi_142708942
Trouwens, is er een andere bron dan Telegraaf, ik vind het allemaal wel erg voorbarige conclusies. Verloven zijn ingetrokken, maar is het definitief dat er dit weekend militairen naar Oekraine gaan?
pi_142708951
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 06:42 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Iets zegt me dat als het een Amerikaans vliegtuig was geweest dat ze hadden neergehaald, dat er dan een halve dag later een of meerdere Amerikaanse pelotons op de grond aanwezig waren geweest.
Wij zijn amerika niet.
pi_142708966
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:03 schreef DJKoster het volgende:
Bijzonder.. Andere nieuwssites vermelden dit nieuws nog niet.

Waar komt dit nieuws vandaan? Wie heeft het besloten?

Er gingen toch alleen maar marechaussees?
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:05 schreef Libris het volgende:
Trouwens, is er een andere bron dan Telegraaf, ik vind het allemaal wel erg voorbarige conclusies. Verloven zijn ingetrokken, maar is het definitief dat er dit weekend militairen naar Oekraine gaan?
Hier een link naar een Australische nieuws
bericht.http://www.afr.com/p/worl(...)CAMkqsLVXnjH5a89o31O

There has been speculation Mr Abbott is considering a range of options including sending members of the Australian Federal Police or armed forces to help secure the site, possibly as part of a multinational force. Dutch Prime Minister Mark Rutte is believed to have raised the option of a peacekeeping force with Mr Abbott.

Asked to confirm if sending peacekeepers was an option, Ms Bishop would only say “we are looking at the most effective way of securing that site”.

Dit was gister, dus de Telegraaf is er snel bij
pi_142709063
De Volkskrant kwam gisteren met dit bericht: http://www.volkskrant.nl/(...)ie-in-Oekraine.dhtml


Dus het kan waar zijn. :)
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:40:54 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_142709142
Voor zover ik heb begrepen worden er ongewapende Marechaussee gestuurd. De meer slappe aanpak dus. De handel met de landen als Rusland gaat voor. Ik zelf zou artikel 5 binnen de NAVO aanspreken om Poetin echt eens aan te spreken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:45:21 #14
19840 Libris
Live from Singapore
pi_142709164
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:40 schreef Megumi het volgende:
Voor zover ik heb begrepen worden er ongewapende Marechaussee gestuurd. De meer slappe aanpak dus. De handel met de landen als Rusland gaat voor. Ik zelf zou artikel 5 binnen de NAVO aanspreken om Poetin echt eens aan te spreken.
Zucht, geen sprake van artikel 5 gaat niet op. Nederland is niet aangevallen.

quote:
The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area.

Any such armed attack and all measures taken as a result thereof shall immediately be reported to the Security Council. Such measures shall be terminated when the Security Council has taken the measures necessary to restore and maintain international peace and security.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:46:51 #15
361899 thom_05
Ondertitel
pi_142709176
En het doel is bereikt. NAVO soldaten in Oekraïne.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:47:29 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_142709178
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 06:24 schreef bierdrinker93 het volgende:
waarvan een voorhoede al in het inzetgebied is
Vanaf dag 1 gok ik :D
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:47:56 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_142709185
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:45 schreef Libris het volgende:

[..]

Zucht, geen sprake van artikel 5 gaat niet op. Nederland is niet aangevallen.

[..]

Tja dat hangt van de beoordeling af. De dood 194 burgers die met een raket de lucht worden uitgeschoten is dus een ramp en geen aanval. Is jou conclusie.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:49:40 #18
19840 Libris
Live from Singapore
pi_142709193
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:47 schreef Megumi het volgende:

[..]

Tja dat hangt van de beoordeling af. De dood 194 burgers die met een raket de lucht worden uitgeschoten is dus een ramp en geen aanval.
Nee, hangt nergens vanaf. Nederland is niet aangevallen. Lijkt me erg duidelijk. Als een extremist in Egypte 40 Duitsers vermoordt is Duitsland ook niet aangevallen.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:51:16 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_142709202
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:49 schreef Libris het volgende:

[..]

Nee, hangt nergens vanaf. Nederland is niet aangevallen. Lijkt me erg duidelijk. Als een extremist in Egypte 40 Duitsers vermoordt is Duitsland ook niet aangevallen.
Wat nou als die raket vanaf daar naar Nederland geschoten was en een vliegtuig had neergehaald boven Nederlandse bodem (wat niet kan, maar stel). Is het dan wel een aanval op Nederland?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:51:37 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_142709205
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:49 schreef Libris het volgende:

[..]

Nee, hangt nergens vanaf. Nederland is niet aangevallen. Lijkt me erg duidelijk. Als een extremist in Egypte 40 Duitsers vermoordt is Duitsland ook niet aangevallen.
Dat hangt er helemaal van af welke belangen er voor gaan. Vaak zijn dat economische belangen. Burgers zijn slechts slachtvee.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:53:47 #21
19840 Libris
Live from Singapore
pi_142709229
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:51 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat nou als die raket vanaf daar naar Nederland geschoten was en een vliegtuig had neergehaald boven Nederlandse bodem (wat niet kan, maar stel). Is het dan wel een aanval op Nederland?
Lijkt me wel, dan is er een raket op Nederland afgevuurd. Er zit natuurlijk ergens een lijn, maar nogmaals het lijkt me duidelijk dit in dit geval niemand Nederland heeft aangevallen.

Artikel 5 is trouwens maar 1 keer van toepassing verklaard: na de aanslagen in New York en Washington op 11 september 2001. De NAVO heeft de Verenigde Staten kort na deze aanslagen bijgestaan met AWACS-radarvliegtuigen. (wikipedia)
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:54:21 #22
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_142709236
Missie gaat waarschijnlijk niet door.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 07:56:42 #23
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_142709250
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:51 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat nou als die raket vanaf daar naar Nederland geschoten was en een vliegtuig had neergehaald boven Nederlandse bodem (wat niet kan, maar stel). Is het dan wel een aanval op Nederland?
Strikt genomen denk ik dat er een oorlogsmisdaad is begaan.
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:53 schreef Libris het volgende:

[..]

Lijkt me wel, dan is er een raket op Nederland afgevuurd. Er zit natuurlijk ergens een lijn, maar nogmaals het lijkt me duidelijk dit in dit geval niemand Nederland heeft aangevallen.

Artikel 5 is trouwens maar 1 keer van toepassing verklaard: na de aanslagen in New York en Washington op 11 september 2001.
Waarbij het ook ging om burger luchtvaart vliegtuigen met burgers die ook niet allemaal Amerikaan waren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 25 juli 2014 @ 08:01:05 #24
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_142709292
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:46 schreef thom_05 het volgende:
En het doel is bereikt. NAVO soldaten in Oekraïne.
Pawn to B5.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 25 juli 2014 @ 08:01:22 #25
19840 Libris
Live from Singapore
pi_142709296
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 07:56 schreef Megumi het volgende:

[..]

Strikt genomen denk ik dat er een oorlogsmisdaad is begaan.
Ja, kan ik inkomen. Maar nogmaals, dat maakt het geen aanval tegen Nederland.
quote:
[..]

Waarbij het ook ging om burger luchtvaart vliegtuigen met burgers die ook niet allemaal Amerikaan waren.
Yeps, maar het wel op Amerikaans grondgebied plaatsvond, en dus een aanval tegen de VS was.

Ik zou het dan nog eerder als een aanval tegen Maleisie zijn als tegen Nederland, alhoewel dat natuurlijk mens vs. eigendom is.

Er is dus geen land aangevallen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')