abonnement Unibet Coolblue
pi_140927823
Tsja, dat zout is inderdaad gevolg van doorgeschoten authoriteiten. Net zoiets als suiker, dat bederft ook niet.

Maar gerookte zalm is toch echt een ander verhaal. Een anaerobe toxinemakende bacterie, daar kun je enorm ziek van worden. Net zoals van die bacillus cereus, maar er zijn er nog zat anderen. Listeria, salmonella, clostridium, etc.
Whatever...
  dinsdag 10 juni 2014 @ 20:40:30 #77
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140928195
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:31 schreef Spanky78 het volgende:
Tsja, dat zout is inderdaad gevolg van doorgeschoten authoriteiten. Net zoiets als suiker, dat bederft ook niet.

Heeft er deels mee te maken, maar niet helemaal. Als er op een zoutverpakking staat dat het oneindig goed is, maar na 20 jaar beginnen er klonten te vormen door vocht, zou je ze in principe kunnen aanklagen. In Nederland zal dat je waarschijnlijk niet veel opleveren, maar in de VS kan je zo grote bedragen claimen door te beweren dat het een gevaar voor je familie oplevert.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_140928257
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:40 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Heeft er deels mee te maken, maar niet helemaal. Als er op een zoutverpakking staat dat het oneindig goed is, maar na 20 jaar beginnen er klonten te vormen door vocht, zou je ze in principe kunnen aanklagen. In Nederland zal dat je waarschijnlijk niet veel opleveren, maar in de VS kan je zo grote bedragen claimen door te beweren dat het een gevaar voor je familie oplevert.
Die tht staat erop vanwege de EU regele smbt labels en etikettering.
Whatever...
  dinsdag 10 juni 2014 @ 20:46:10 #79
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140928478
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:40 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Heeft er deels mee te maken, maar niet helemaal. Als er op een zoutverpakking staat dat het oneindig goed is, maar na 20 jaar beginnen er klonten te vormen door vocht, zou je ze in principe kunnen aanklagen. In Nederland zal dat je waarschijnlijk niet veel opleveren, maar in de VS kan je zo grote bedragen claimen door te beweren dat het een gevaar voor je familie oplevert.
Dat kan ook al na twee maanden en ligt er helemaal aan hoe je het bewaard hebt. Aan de houdbaarheid doet het niks af. Dikke bullshit
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 10 juni 2014 @ 20:46:25 #80
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140928496
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Die tht staat erop vanwege de EU regele smbt labels en etikettering.
Dat is waar, maar ik denk dat fabrikanten er ook een datum op zouden zetten als dit niet verplicht was.
Maar zoals vaker geopperd in de politiek zou het idd. een goed idee zijn om de tht-datum van bepaalde producten niet langer te verplichten.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  dinsdag 10 juni 2014 @ 20:52:22 #81
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140928748
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:46 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat kan ook al na twee maanden en ligt er helemaal aan hoe je het bewaard hebt. Aan de houdbaarheid doet het niks af. Dikke bullshit
Ik heb het over een gesloten verpakking, bewaard als door de fabrikant aanbevolen is. Houdbaarheidsdatum betekent niet zoals velen denken dat het de datum is tot wanneer een product veilig is, maar tot wanneer de fabrikant garandeert dat het product goed is. Klontjes in zout en suiker betekent over het algemeen dat het niet meer goed is (en hier bedoel ik niet mee schadelijk of bedorven o.i.d.). Als ik een pak zout verkoop en zeg dat het minstens 1000 jaar goed blijft, maar ondanks bewaren naar instructies van de fabrikant onstaan er klonten, dan voldoet het dus niet aan de tht-datum.

Hoewel zout waar klontjes in zitten natuurlijk meestal prima gebruikt kan worden.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_140929044
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:52 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Ik heb het over een gesloten verpakking, bewaard als door de fabrikant aanbevolen is. Houdbaarheidsdatum betekent niet zoals velen denken dat het de datum is tot wanneer een product veilig is, maar tot wanneer de fabrikant garandeert dat het product goed is. Klontjes in zout en suiker betekent over het algemeen dat het niet meer goed is (en hier bedoel ik niet mee schadelijk of bedorven o.i.d.). Als ik een pak zout verkoop en zeg dat het minstens 1000 jaar goed blijft, maar ondanks bewaren naar instructies van de fabrikant onstaan er klonten, dan voldoet het dus niet aan de tht-datum.

Hoewel zout waar klontjes in zitten natuurlijk meestal prima gebruikt kan worden.
Er zit nogal een verschil tussen producten. Zalm kan zo bederven dat je er ook echt hel ziek van wordt, je kunt zelfs doodgaan als je pech hebt. Terwijl je bijvoorbeeld bij yoghurt niet zomaar ziek zult worden, ondanks dat het misschien niet zo lekker meer is. Eigenlijk alles dat zuur is daar word je niet zomaar ziek van, zelfs niet als het bedorven is. Zelfde geldt voor iets dat gedroogd is, of waar water door andere ingredienten vast wordt gehouden (suiker, zout), snoep, kaas (ouderwets met veel zout), worst (melkzuur, zout) etc. zijn van een andere categorie dan rauw vlees of vis.

Koudwatervis bederft nog makkelijker, aangezien ze normaal op koelkasttemperatuutr leven, bacterien en enzymen in die vis werken dus ne zo hard door in de koelkast. Op ijs is daarom voor vis stukken beter... ik koop het dan ook nooit uit de koeling in de supermarkt.
Whatever...
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:04:48 #83
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140929316
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 20:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Er zit nogal een verschil tussen producten. Zalm kan zo bederven dat je er ook echt hel ziek van wordt, je kunt zelfs doodgaan als je pech hebt. Terwijl je bijvoorbeeld bij yoghurt niet zomaar ziek zult worden, ondanks dat het misschien niet zo lekker meer is. Eigenlijk alles dat zuur is daar word je niet zomaar ziek van, zelfs niet als het bedorven is. Zelfde geldt voor iets dat gedroogd is, of waar water door andere ingredienten vast wordt gehouden (suiker, zout), snoep, kaas (ouderwets met veel zout), worst (melkzuur, zout) etc. zijn van een andere categorie dan rauw vlees of vis.

Koudwatervis bederft nog makkelijker, aangezien ze normaal op koelkasttemperatuutr leven, bacterien en enzymen in die vis werken dus ne zo hard door in de koelkast. Op ijs is daarom voor vis stukken beter... ik koop het dan ook nooit uit de koeling in de supermarkt.
Klopt helemaal hoor. Maar bij verse vis e.d. zul je dan ook eerder een te gebruiken tot- dan een tenminste houdbaar tot-datum vinden.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_140929442
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:04 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Klopt helemaal hoor. Maar bij verse vis e.d. zul je dan ook eerder een te gebruiken tot- dan een tenminste houdbaar tot-datum vinden.
Klopt, maar ik denk dat de meeste mensen dat verschil niet kennen. En terecht, want best verwarrend.

Niet gebruiken na, dat zouden ze moeten invoeren.
Whatever...
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:12:56 #85
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140929774
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:06 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Klopt, maar ik denk dat de meeste mensen dat verschil niet kennen. En terecht, want best verwarrend.

Niet gebruiken na, dat zouden ze moeten invoeren.
In principe is het natuurlijk heel logisch.
Tenminste houdbaar tot: tenminste houdbaar tot deze datum, hierna moet je zelf beoordelen, maar de fabrikant is niet meer verantwoordelijk.
Te gebruiken tot: absoluut niet meer na deze datum gebruiken, behalve als je stoer bent.

Hoewel heel veel mensen ook niet snappen dat een tht-datum niet meer geldig is zodra het product geopend is. Meestal staat er dan "na openen beperkt houdbaar", maar ook niet altijd.
En ik kan me ook wel voorstellen dat er veel mensen zijn die idd. zoals jij zei het verschil niet kennen. Ik vind het zelf meer een kwestie van begrijpend Nederlands lezen, want de term zegt alles, maar natuurlijk niet iedereen in Nederland is zo slim als de gemiddelde FOK!'er. ;)
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_140930141
Nja, de regels zijn niet echt handig in deze... het mag best een beetje duidelijker, maar inderdaad, je hebt gewoon gelijk.
Whatever...
pi_140930835
Het is heel simpel. Trek het pakje open. 3 opties
- Schrik je je de pleuris van de geur/kleur, meteen weggooien
- Twijfel je, in dit geval alsnog weggooien omdat het semi-rauwe vis is.
- Ziet het er goed uit en ruikt het normaal, stukje proeven. Nog steeds niks geks? Opeten.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:31:56 #88
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140930836
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:19 schreef Spanky78 het volgende:
Nja, de regels zijn niet echt handig in deze... het mag best een beetje duidelijker, maar inderdaad, je hebt gewoon gelijk.
Maar "niet gebruiken na" zou inderdaad wel een duidelijker verschil maken met tht. Hoewel "te gebruiken tot" taalkundig eigenlijk hetzelfde betekent.

Misschien zou een onderscheid tussen houdbaarheid op veiligheid en kwaliteit dingen makkelijker maken, maar dat is natuurlijk ook weer extra regelgeving die dingen onnodig ingewikkeld maakt.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:33:01 #89
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140930893
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:31 schreef PluisigNijntje het volgende:
Het is heel simpel. Trek het pakje open. 3 opties
- Schrik je je de pleuris van de geur/kleur, meteen weggooien
- Twijfel je, in dit geval alsnog weggooien omdat het semi-rauwe vis is.
- Ziet het er goed uit en ruikt het normaal, stukje proeven. Nog steeds niks geks? Opeten.
Maar dat werkt natuurlijk niet wanneer het volgepropt is met dingen die de smaak/geur/kleur beïnvloeden.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:34:12 #90
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140930965
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:31 schreef PluisigNijntje het volgende:

- Ziet het er goed uit en ruikt het normaal, stukje proeven. Nog steeds niks geks? Opeten.
Dat zegt niet altijd wat, je kunt niet alles ruiken, zien en proeven, zeker als het om een bewerkt product gaat als koud gerookte zalm.
Dus dat is dus niet altijd zo simpel als het lijkt.

Bij simpele producten als melk, kaas, brood etc kan het wel, bij veel bewerkt spul zou ik de gok niet wagen.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140930980
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:33 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Maar dat werkt natuurlijk niet wanneer het volgepropt is met dingen die de smaak/geur/kleur beïnvloeden.
--> Niet kopen. :P
Nee maar inderdaad, dat is lastiger. Als je graag zulke bewerkte dingen koopt dat je de versheid zelf niet eens meer kan inschatten, dan moet je maar op de THT datum afgaan.
Ik spaar liever een weekje langer voor een bio/whatever onbewerkt stukje gerookte zalm. En dan echt genieten. En het is met die dingen gewoon lastiger in te schatten, dus ik zeg ook bij twijfel niet doen.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:36:27 #92
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140931104
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:34 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

--> Niet kopen. :P
Nee maar inderdaad, dat is lastiger. Als je graag zulke bewerkte dingen koopt dat je de versheid zelf niet eens meer kan inschatten, dan moet je maar op de THT datum afgaan.
Ik spaar liever een weekje langer voor een bio/whatever onbewerkt stukje gerookte zalm. En dan echt genieten. En het is met die dingen gewoon lastiger in te schatten, dus ik zeg ook bij twijfel niet doen.
Het gaat erom dat het bewerkt is, dat kunnen dus ook dingen als bio gerookte zalm, bio worst, bio margarine etc zijn. Allemaal ook bewerkte producten
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140931171
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:36 schreef Molo het volgende:

[..]

Het gaat erom dat het bewerkt is, dat kunnen dus ook dingen als bio gerookte zalm, bio worst, bio margarine etc zijn. Allemaal ook bewerkte producten
Ja. Lastig. Dus gewoon meteen vers van genieten, dan is het sowieso het lekkerst.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:39:24 #94
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140931293
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:37 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Ja. Lastig. Dus gewoon meteen vers van genieten, dan is het sowieso het lekkerst.
Niet altijd mee eens (schimmelkaas, droge worst etc), maar vaak wel ja.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140931365
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:39 schreef Molo het volgende:

[..]

Niet altijd mee eens (schimmelkaas, droge worst etc), maar vaak wel ja.
Maar bij droge worst die je aan het uithangen bent valt het toch wel op als het bederft? Volgens mij komen daar gewoon schimmelplekjes in als je het fout doet.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:42:16 #96
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_140931475
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:40 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Maar bij droge worst die je aan het uithangen bent valt het toch wel op als het bederft? Volgens mij komen daar gewoon nare schimmelplekjes in als je het fout doet.
Dat kan, maar hoeft zeker niet.

Maar waar ik op doelde dat sommige dingen lekkerder worden naarmate de tijd vordert, en niet super vers. Droge worst vind ik bijv. lekkerder als die goed ingedroogd is dan nog te zacht/nat.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_140931623
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:42 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat kan, maar hoeft zeker niet.

Maar waar ik op doelde dat sommige dingen lekkerder worden naarmate de tijd vordert, en niet super vers. Droge worst vind ik bijv. lekkerder als die goed ingedroogd is dan nog te zacht/nat.
Ben ik het helemaal mee eens. Snap nu wel goed wat je bedoelt met bewerkte producten, en inderdaad bij worst en kaas is het niet altijd vers het lekkerst. Maar ik ben wel van mening dat je bij bewerkte producten nog wel aardig kan inschatten of het eetbaar is. En bij twijfel gewoon niet doen.

Met bewerkte producten denk ik meteen aan k&k lasagne die een week open in de koelkast heeft gestaan. Daar gaan alle bellen wel bij rinkelen als het niet meer goed is. :+
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  dinsdag 10 juni 2014 @ 21:45:19 #98
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_140931652
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:42 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat kan, maar hoeft zeker niet.

Maar waar ik op doelde dat sommige dingen lekkerder worden naarmate de tijd vordert, en niet super vers. Droge worst vind ik bijv. lekkerder als die goed ingedroogd is dan nog te zacht/nat.
Ik ook. Trouwens verschijnen er zoutkristallen op sommige soorten worst/kaas e.d, waardoor sommige mensen denken dat er schimmel op zit.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_140931779
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:45 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Ik ook. Trouwens verschijnen er zoutkristallen op sommige soorten worst/kaas e.d, waardoor sommige mensen denken dat er schimmel op zit.
Op een goeie salami komt wel echte witte schimmel, en die draagt juist bij aan de smaak :Y :9
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_140931814
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:45 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Ik ook. Trouwens verschijnen er zoutkristallen op sommige soorten worst/kaas e.d, waardoor sommige mensen denken dat er schimmel op zit.
Volgens mij zijn dat zout- én eiwitkristallen....
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')