quote:
Op vrijdag 30 mei 2014 20:39 schreef Tigergoesrawr het volgende:Ah, bedankt voor de reacties, maar ik bedoel inderdaad om een computer uit onderdelen te laten bouwen door iemand, aangezien ik dat niet zelf kan. Ik durf dat gewoon niet aan.
Dus NIET een kant en klare PC.
Ik wil gewoon een winkel binnen kunnen stappen en iemand die mij daar dus wil bij helpen.

De vraag is eigenlijk waarom je per se een lokale winkel wil die een computer voor je kan asembleren. Norrod is in Groningen dan de enige mogelijkheid zoals hier al is aangegeven, maar hun assortiment aan losse componenten is niet al te ruim, dus de kans is groot dat ze één of meer componenten niet hebben als je je droomsysteem (op papier) hebt samengesteld en door Norrod wil laten assembleren.
Het is duidelijk dat je een winkel binnen wil kunnen stappen om advies te krijgen, maar het probleem daarbij is dat een verkoper je in feite van alles wijs kan maken als je er zelf al niet (heel veel) verstand van hebt. Het is dus beter om jezelf eerst goed in te lezen op internet en vooral ook veel reviews te gaan lezen van losse componenten die je wel wat lijken, dan krijg je vanzelf meer inzicht in wat wel en niet aansluit bij je wensen en wat je wel en niet moet hebben.
Verder is het verstandig om een budget in gedachten te hebben en daarbij onderscheid te maken tussen componenten die je
niet gemakkelijk zelf kunt uitwisselen (behuizing, voeding, moederbord, CPU, CPU koeler) en componenten die je
wél zelf gemakkelijk en in een handomdraai uit kunt wisselen (dat zijn
alle overige componenten). Op de componenten uit de eerste categorie moet je beslist
niet bezuiningen als je budget krap is, op de componenten uit de tweede categorie kun je wél bezuinigen, omdat je die later, telkens als je weer een beetje geld hebt, gemakkelijk en in je eigen tempo kunt vervangen en opwaarderen. Zie ook mijn adviezen
hier.
Je zou eens kunnen gaan praten bij Norrod en ze dan een (vrijblijvende) offerte laten uitbrengen. Vervolgens moet je dan thuis reviews gaan opzoeken en lezen over alle componenten die deel uitmaken van de offerte. Zo zou je een indruk kunnen krijgen of je een goed en op jouw wensen toegesneden advies hebt gekregen of dat de winkel probeert om je veel te dure componenten te slijten die geen meerwaarde heben voor wat je ermee wil gaan doen of die anderszins toch niet goed aansluiten bij je wensen en verwachtingen. Als je een krap budget hebt, leg dan bij het adviseringsgesprek ook meteen goed uit dat je wil bezuinigen op componenten die je later zelf gemakkelijk kunt vervangen en niet op de componenten die je, zoals hierboven aangegeven, niet gemakkelijk zelf in een handomdraai kunt uitwisselen en die de basis vormen van je systeem.
Als je je niet wil beperken tot het wat magere aanbod van Norrod dan zou ik je toch aanbevelen om eens online een kijkje te nemen bij
Azerty en
Informatique. Dit zijn betrouwbare zaken met een groot assortiment die systemen op maat assembleren en de geasembleerde systemen ook per post verzenden als je dat wil, zodat je geen lange reizen hoeft te ondernemen als je tenminste precies weet wat je wil. Het is bij deze zaken ook mogelijk per mail advies te krijgen over een configuratie, als je tenminste zelf al het nodige voorwerk hebt gedaan en een configuratie (op papier) hebt samengesteld.
[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 31-05-2014 04:19:33 ]