Terugkomend op de vraag van Greys:
quote:
Op zaterdag 26 april 2014 22:53 schreef Greys het volgende:[..]
Maar waardoor dan?
Ik vind dat er bij de drie genoemde landen - of het nou mijn smaak is of niet - iets 'meer' is dan gewoon een mooi liedje. Zweden heeft een vrouw met uitzonderlijke zangkwaliteiten, Armenië heeft een opvallende omslag in het nummer (ik hou niet van het tweede deel, maar toch...), Hongarije heeft een bijzonder 'onderwerp' waar hij over zingt. Wat maakt dat de Linnetjes daar bovenuit springen, met wát? Ben ik oprecht nieuwsgierig naar, ik wil dat ook gaan zien/horen dan namelijk
Het is maar net waar je van houdt. Armenië en Hongarije vissen uit het zelfde dubstepvijvertje. Da's momenteel razendpopulair, persoonlijk vind ik het klinken alsof er iemand boos met een paar vuilnisemmers aan het gooien is. Dus daar verliezen ze voor mij al punten mee. In productie zit het allemaal stevig en rete-commercieel in elkaar, de teksten en ook de zang zijn rondergeschikt aan het vuilnisemmergooien. Je kan er klein klein kleutertje onder zingen, door welke zanger(es) dan ook, het nummer blijft overeind. Dat is sterk voor de productie maar ik vind het een zwaktebod als je naar het totaalplaatje luistert.
Zweden heeft een goede vocalist uitgenodigd en moet het van haar uithalen en verschijning hebben om een liedje waarvan ik nu echt geen enkele noot of zin meer kan herinneren, enige relevantie toe te brengen.
Dat totaalplaatje is in Calm after the storm veel mooier, naar mijn mening. De melodie kabbelt door, maar blijft dreigend, je wacht op iets (wat er niet komt, en dat blijf ik jammer vinden). En door die dwingende 'kabbel' van de melodie, let je beter op de zang (die prima is) en de tekst (dat niet Shakespeariaans is maar ook niet likmevestjes-rijmelarij) wordt daardoor belangrijker. Alles krijgt even veel aandacht en alles komt beter samen, en komt GOED samen. Dat vind ik mooi aan het nummer. Het wint aan samenhang, samenspel en vakmanschap wat het mist aan expliciet (opgelegd) drama en opbouw.
Poehee.