abonnement Unibet Coolblue
pi_139205445
Even een vraag over 'overspannen zijn'. Het internet staat vol met tegenstijdigheden dus ben ik benieuwd wat jullie hier te vertellen hebben.

Een vriendin zit overspannen thuis. Ze is een heel gevoelig type en kan niet omgaan met de huidige werksituatie.

Collega’s die haar pesten, uit zijn op haar functie, een werkgever die daar niets aan doet, haar nog meer werk en verantwoordelijkheden geeft dan ze wil/kan en voor is aangenomen.

Met als gevolg dat ze dit nu 2 jaar vol heeft gehouden maar tegenwoordig huilend naar het werk gaat en huilend thuis komt. Na een gesprek met de huisarts heeft ze te horen gekregen dat ze minimaal 2 tot 4 weken niet mag gaan werken. Haar werkgever snapt hier natuurlijk niets van.

Nu heeft de huisarts (zelfs op papier gezet) dat ze vooral moet ontspannen, niet thuis hoeft te zijn en leuke dingen moet gaan doen.

Echter is ze dit weekend dus naar een beurs gegaan en is ze daar 1 van haar ‘niet zo’n fijne’ collega’s tegengekomen. Dit heeft dus gewoon een foto gemaakt en is daar de volgende werkdag snel mee naar de baas gegaan. (Maakt de situatie van de werksfeer meteen ook duidelijk.)

Nu is ze juist nog verder in de stress geraakt en ze weet niet hoe ze hier nu verder mee om moet gaan. Mijn advies is negeren (werkgever en arbodienst), huisarts zegt leuke dingen doen, ga dat dan vooral doen. Maar ik weet niet zo goed of dit eigenlijk wel een goed advies is. Maar thuis blijven is ook zeker niet goed voor het herstel.

Hoe ga je hier nu mee om? Mag ze wel of niet iets leuks doen in het weekend?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_139205481
Misschien een te simpele vraag, maar is ze al ondertussen op zoek naar ander werk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Erasmus op 24-04-2014 09:00:18 ]
pi_139205519
Inderdaad niks mee doen. Volgens mij weten de meeste mensen toch echt wel dat ze overspannen mensen gewoon ook op straat kunnen tegenkomen of leuke dingen zien doen. Het is niet alsof deze mensen alleen maar thuiszitten of op bed liggen alsof ze griep hebben..
pi_139205579
Huisarts mag helemaal niet beoordelen of je wel of niet kan werken, daar is de arboarts voor.
pi_139205601
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:57 schreef boegschroef het volgende:
Mijn advies is negeren (werkgever en arbodienst), huisarts zegt leuke dingen doen, ga dat dan vooral doen
quote:
99s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:02 schreef Scribbert het volgende:
Volgens mij weten de meeste mensen toch echt wel dat ze overspannen mensen
Hoelang is je vriendin al ziek? Heeft ze een reden opgegeven van haar ziekmelding? En was dat dan ook 'overspannen'? Is ze al bij de bedrijfsarts/Arboarts geweest? Zo ja, wat zei die?

Zonder die informatie kunnen we natuurlijk niet echt goed advies geven.

Bedrijfsarts gaat overigens boven huisarts.
pi_139205606
quote:
Echter is ze dit weekend dus naar een beurs gegaan en is ze daar 1 van haar ‘niet zo’n fijne’ collega’s tegengekomen. Dit heeft dus gewoon een foto gemaakt en is daar de volgende werkdag snel mee naar de baas gegaan. (Maakt de situatie van de werksfeer meteen ook duidelijk.)
Hoe laag kun je dan zakken zeg om zoiets te flikken. Alles voor je eigen carrière blijkbaar.
Die is zo'n 70 jaar te laat geboren.

Ik hoop echt dat die vriendin ooit een andere veel leukere baan zal krijgen.
pi_139205645
quote:
15s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:07 schreef Pluckie het volgende:
Hoe laag kun je dan zakken zeg om zoiets te flikken. Alles voor je eigen carrière blijkbaar. Die is zo'n 70 jaar te laat geboren.
Aangezien we helemaal niet weten of de vriendin al bij de bedrijfsarts is geweest en of de echte reden van haar ziekmelding bekend is, kan je dit niet zo veroordelen.
Als ze op haar werk denken dat ze doodziek met een zware griep op bed ligt, vind ik zo'n actie van een collega terecht.
pi_139205668
Waarom niet het gesprek met de Arbo arts aangaan?
Deze kan ook als tussenpersoon fungeren om wat frustraties tussen werknemer en werkgever bespreekbaar te maken.
Ik zou het als werkgever ook vreemd vinden als mijn personeel 'gewoon' weg blijft zonder dialoog.
pi_139205755
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:08 schreef Ouder1 het volgende:
Aangezien we helemaal niet weten of de vriendin al bij de bedrijfsarts is geweest en of de echte reden van haar ziekmelding bekend is, kan je dit niet zo veroordelen.
Als ze op haar werk denken dat ze doodziek met een zware griep op bed ligt, vind ik zo'n actie van een collega terecht.
Ik zou, als collega, helemaal niet tussen mijn werkgever en mijn collega in willen komen. Ik zou de collega waarschijnlijk aanspreken en zeggen "is het wel slim om te doen wat je doet..", maar het daarbij laten. Zoiets gaat een collega helemaal niet aan; dat is iets tussen werkgever en werknemer.
Maar ik ben het wel eens dat TS' vriendin naar de bedrijfsarts moet, en niet (alleen) naar de huisarts.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_139205760
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:08 schreef Ouder1 het volgende:
Als ze op haar werk denken dat ze doodziek met een zware griep op bed ligt, vind ik zo'n actie van een collega terecht.
True
  donderdag 24 april 2014 @ 09:22:46 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139205953
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:05 schreef MevrouwPuff het volgende:
Huisarts mag helemaal niet beoordelen of je wel of niet kan werken, daar is de arboarts voor.
Dat dacht ik ook.
The love you take is equal to the love you make.
pi_139205969
Valt geen eenzijdig antwoord op te geven daar men dat dient te overleggen met de ARBO-arts maar het is wel gebruikelijk en goed om af en toe weg te gaan.
blablablabla
  donderdag 24 april 2014 @ 09:24:30 #13
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_139205993
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:57 schreef boegschroef het volgende:
negeren (werkgever en arbodienst)
Werkgever heeft simpelweg NIETS met je ziekteverloop te maken. Arbodienst/bedrijfsarts wel.
censuur :O
pi_139206106
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Werkgever heeft simpelweg NIETS met je ziekteverloop te maken. Arbodienst/bedrijfsarts wel.
Met die houding krijg je dus van die misverstanden zoals een collega die je 'verlinkt' omdat je op een beurs rondloopt terwijl je ziekteverlof hebt.
True dat je je werkgever de aard van je ziekte/gebrek niet hoeft te vertellen, maar neem dan de nadelen van die beslissing ook voor lief.
Met zo'n houding kan je ook onmogelijk verwachten dat de verstandhouding gaat verbeteren wanneer je terug komt.

Je kunt gewoon niet enerzijds de werkgever volledig in het duister laten tasten en anderzijds begrip verwachten voor de aard van je ziekte.
pi_139206361
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:28 schreef Ouder1 het volgende:
Met die houding krijg je dus van die misverstanden zoals een collega die je 'verlinkt' omdat je op een beurs rondloopt terwijl je ziekteverlof hebt.
Je kunt er zeker voor kiezen de werkgever over je ziekte in te lichten (al dan niet in detail), maar ik zou zéker geen collega van mij inlichten hierover. Die heeft er al helemaal niks mee te maken.
Als een collega van mij ziek is, en ik kom hem/haar tegen op straat dan ga ik er vanuit dat hij/zij hierover afspraken heeft gemaakt met de arts/werkgever. Het is niet aan mij om daarover te oordelen en al helemaal niet om die persoon te verlinken.
Sterker nog, als ik een werkgever zou zijn, en een werknemer verlinkt een andere, zieke, werknemer, dan zou ik de 'verlinker' flink toespreken en iets zeggen als "Waar bemoei jij je mee? Het gaat jou totaal niet aan. Hou je bij je eigen zaken." en daarbij een aantekening maken in het dossier van deze werknemer.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_139206711
Ok, ik merk dat ik inderdaad wat info te weinig heb gegeven.

Ze is nu net een week thuis, ze heeft haar werkgever aangegeven dat ze overspannen is door haar werk / collega's.
Daarnaast heeft ze inderdaad van een andere collega gehoord dat haar werkgever alleen gemeld heeft dat ze 'ziek' is, verder geen reden. Dat kan inderdaad verklaren waarom haar andere collega erg verbaast was dat ze op een beurs was. (maar dan zijn de gevolg acties in mijn ogen nog steeds erg overdreven, foto enz...)

De huisarts en psycholoog hebben bijde gemeld dat ze overspannen is. Ze is niet bij een bedrijfsarts geweest. De arbodienst heeft wel gebeld maar die ging erg snel akkoort met de melding 'overspannen door werkzaamheden'
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_139206750
Waarom zoekt ze niet gewoon een andere baan als dit blijkbaar al jaren speelt?
blablablabla
pi_139206797
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:37 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je kunt er zeker voor kiezen de werkgever over je ziekte in te lichten (al dan niet in detail), maar ik zou zéker geen collega van mij inlichten hierover. Die heeft er al helemaal niks mee te maken.
Als een collega van mij ziek is, en ik kom hem/haar tegen op straat dan ga ik er vanuit dat hij/zij hierover afspraken heeft gemaakt met de arts/werkgever. Het is niet aan mij om daarover te oordelen en al helemaal niet om die persoon te verlinken.
Sterker nog, als ik een werkgever zou zijn, en een werknemer verlinkt een andere, zieke, werknemer, dan zou ik de 'verlinker' flink toespreken en iets zeggen als "Waar bemoei jij je mee? Het gaat jou totaal niet aan. Hou je bij je eigen zaken." en daarbij een aantekening maken in het dossier van deze werknemer.
Je maakte je daar al eerder druk over:
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik zou, als collega, helemaal niet tussen mijn werkgever en mijn collega in willen komen. Ik zou de collega waarschijnlijk aanspreken en zeggen "is het wel slim om te doen wat je doet..", maar het daarbij laten. Zoiets gaat een collega helemaal niet aan; dat is iets tussen werkgever en werknemer.
Maar ik ben het wel eens dat TS' vriendin naar de bedrijfsarts moet, en niet (alleen) naar de huisarts.
Ik heb dat toen genegeerd omdat ik vind dat dit eigenlijk niet het topic is maar een bijzaak en een oplopende discussie hierover zinloos is en het topic verkloot.

Ik zal echter één keer op je ingaan (omdat je anders toch door gaat).

Jij stelt dat ziekteverzuim niet, nooit collegae aan gaat. Dat zal in enkele (grote) bedrijven wellicht opgaan maar in heel veel bedrijven worden collegae op zijn minst net zo hard getroffen door verzuim als de werkgever. Projecten die stil komen te liggen, werk van de verzuimende collega dat zij moeten overnemen met als gevolg een stijgende caseload/werkdruk e.d. In mijn ogen hebben deze collegae dus gewoon het volste recht om aan de bel te trekken wanneer zij fraude vermoeden. Verwijzen naar NSB-ers die Joden aangaven vind ik ook niet kies. Met oogkleppen op lopen en je werkelijk nergens mee bemoeien maakt de samenleving vooral niet beter. Wat is dan het volgende? Als er een jong kind verkracht is en jij weet wie de dader is, dan houd jij ook je mond want het gaat jou niets aan?
Lekker als het bedrijfje waar jij werkt failliet gaat of ernstig in de problemen komt door onterecht ziekteverzuim. Maar vooral je bek houden en de andere kant op kijken want het 'gaat jou niets aan'. Jij werkt wel een maand dubbele diensten terwijl je collega loopt te feesten onder het mom van 'griep'.
pi_139207006
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:51 schreef boegschroef het volgende:
Ok, ik merk dat ik inderdaad wat info te weinig heb gegeven.

Ze is nu net een week thuis, ze heeft haar werkgever aangegeven dat ze overspannen is door haar werk / collega's.
Daarnaast heeft ze inderdaad van een andere collega gehoord dat haar werkgever alleen gemeld heeft dat ze 'ziek' is, verder geen reden. Dat kan inderdaad verklaren waarom haar andere collega erg verbaast was dat ze op een beurs was.

De huisarts en psycholoog hebben bijde gemeld dat ze overspannen is. Ze is niet bij een bedrijfsarts geweest. De arbodienst heeft wel gebeld maar die ging erg snel akkoort met de melding 'overspannen door werkzaamheden'
De werkgever heeft dus ziekteverlof gegeven op basis van overspannenheid. Wat heeft je vriendin dan te 'negeren'?
De bedrijfsarts moet gezien worden voor de 6e week. Gebeurt dat niet in de eerste weken dan is dat een (onbewuste) keuze van de werkgever en accepteert hij dus de ziekmelding. Geeft de melding van de collega vraagtekens bij de werkgever dan moet hij een afspraak laten inplannen bij de bedrijfsarts.

De keuze van de werkgever (eventueel op verzoek van je vriendin) om de collegae niet in te lichten over de aard van de ziekte is een juiste; dat mag hij ook niet zonder directe toestemming van je vriendin.

Hoe de werkgever met de melding van de collega omging weten we ook niet. Het kan ook zijn dat hij gezegd heeft dat dat bekend en oké is.
pi_139207025
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:52 schreef Elan het volgende:
Waarom zoekt ze niet gewoon een andere baan als dit blijkbaar al jaren speelt?
Zoeken en vinden zijn nog altijd verschillende zaken.
pi_139207132
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:01 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Zoeken en vinden zijn nog altijd verschillende zaken.
precies, het is een branche waar op elke vacature +- 150 solicitanten in de eerste 2 dagen reageren...

Ander vraagje, moet je uit eigen initatief naar een arbo arts gaan of wordt dit via de arbodienst/werkgever geregeld?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  donderdag 24 april 2014 @ 10:12:16 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_139207368
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:04 schreef boegschroef het volgende:

[..]

precies, het is een branche waar op elke vacature +- 150 solicitanten in de eerste 2 dagen reageren...

Ander vraagje, moet je uit eigen initatief naar een arbo arts gaan of wordt dit via de arbodienst/werkgever geregeld?
Het kan allebei. Als je werkgever een afspraak voor je maakt, moet je gaan. Maakt de werkgever geen afspraak voor je, dan kun je zelf het initiatief nemen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_139207516
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 10:04 schreef boegschroef het volgende:
Ander vraagje, moet je uit eigen initatief naar een arbo arts gaan of wordt dit via de arbodienst/werkgever geregeld?
In principe maakt de werkgever een afspraak voor de werknemer bij de bedrijfsarts.

Er zijn echter een paar dingetjes:
- Veel werkgevers hebben een contract met een arbodienst. In die contracten heb je verschillende pakketten. Het kan zijn dat hij een totaal pakket heeft waarbij de arbodienst de gehele verzuimbegeleiding overneemt. Dan bepaalt de arbodienst wanneer iemand opgeroepen wordt bij de bedrijfsarts/Arboarts. Dit is echter een discutabele constructie omdat verzuim nog altijd een zaak is tussen werkgever en werknemer en een arbodienst/bedrijfsarts alleen een adviserende rol heeft. Het kan ook zijn dat de werkgever voor een minimaal pakket heeft gekozen waarbij alleen het WvP dossier wordt bijgehouden (waarschuwen wanneer er iets wettelijk gezien moet gebeuren en dossieropbouw) en de werkgever voor elke verdere handeling van de arbodienst moet betalen. In zulke gevallen ben je afhankelijk van de kennis/kunde van de werkgever en zijn bereidheid te betalen voor de inzet van bijvoorbeeld de bedrijfsarts. Dan zijn er nog pakketten die daar tussenin hangen
- In de wet ligt vastgelegd dat iedere werknemer recht heeft een Arboarts/bedrijfsarts te consulteren ongeacht of er sprake is van verzuim of niet. Dit moet de werknemer dan wel aanvragen bij de werkgever tenzij de werkgever die optie biedt door inloopspreekuren te hebben bij een Arboarts/bedrijfsarts.

Even voor de duidelijkheid:
- Een bedrijfsarts heeft na de basis opleiding arts nog 7 jaar gestudeerd voor bedrijfsgeneeskunde
- Een Arboarts heeft de basisopleiding arts met succes afgerond
- Een arbodienst is een bedrijf dat diensten levert in Arbo zaken (verzuim). Niet iedere werknemer bij een arbodienst heeft medische bevoegdheid waarbij het ook nog eens zo kan zijn dat er medewerkers onder de verlengde arm constructie van de bedrijfsarts werken waardoor zij weer beperkte medische bevoegdheid krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ouder1 op 24-04-2014 10:22:42 ]
pi_139207727
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 09:37 schreef spijkerbroek het volgende:
Sterker nog, als ik een werkgever zou zijn, en een werknemer verlinkt een andere, zieke, werknemer, dan zou ik de 'verlinker' flink toespreken en iets zeggen als "Waar bemoei jij je mee? Het gaat jou totaal niet aan. Hou je bij je eigen zaken." en daarbij een aantekening maken in het dossier van deze werknemer.
Wat een onzin, als je bij een bedrijf werkt waarbij je betrokken bent en betrokken wordt is dit een heel normale vraag.
  donderdag 24 april 2014 @ 10:45:16 #25
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_139208207
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 08:57 schreef boegschroef het volgende:
Hoe ga je hier nu mee om? Mag ze wel of niet iets leuks doen in het weekend?
Natuurlijk mag dat.

Een overspannen collega van m'n vriendin staat ook op Facebook leuke dingen te doen. Tegelijkertijd weten we dat er een heel groot verschil is tussen ziek in bed, of een zeer gespannen werksituatie.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')