abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 april 2014 @ 11:08:57 #1
425929 Starfucker_
Starfuckers, Inc.
pi_138972958
Er is iets wat ik niet helemaal begrijp aan muziek. Het is een markt waar enorme fluctuaties plaatsvinden en eigenlijk niets zeker is (voor zover ik kan zien). En ik vroeg mij af wat jullie visie daarop was.

In één jaar tijd hoor je wellicht duizenden verschillende artiesten op de radio. Maar hoe succesvol zijn deze artiesten nou werkelijk? Wat is eigenlijk de kans dat je als artiest "groots" bent?

Er zijn tegenwoordig zoveel "grote" artiesten dat ik mij soms afvraag of er wel een limiet is. Waar komen al die nieuwe artiesten vandaan? Hoe is het mogelijk dat er elk jaar zoveel nieuwe "grootsheden" ontstaan?

Soms heb ik het gevoel dat het vroeger niet zo sterk was. Je had toen echte bands die goed waren in hun eigen genre. Maar tegenwoordig heb je vééél meer genres en ook nog steeds enorm veel festivals.

Hoe kun je als artiest eigenlijk nog doorbreken in de huidige muzikale markt? Is er nog wel ruimte? Soms lijkt het alsof er elk jaar meer artiesten doorbreken maar tegelijkertijd is er enorm veel muziek. Is de kans nu groter of kleiner geworden om door te breken als artiest?
I play a game, it's called insincerity
  donderdag 17 april 2014 @ 11:16:58 #2
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_138973170
Popsterren worden gemaakt. Al die kleine artiesten hopen erop dat een label hun een contract aanbieden waarna de reclamemachine aan de gang gezet wordt.
pi_138973174
Interessant. Ik moet in deze tijd vaak denken aan Andy Warhol, die verwachtte dat iedereen in de toekomst een soort van 15 minutes of fame zou krijgen. Het is relatief gezien eenvoudiger geworden om door te breken. Maar echt blijven hangen doet bijna niemand nog. Vroeger had je in de muziekwereld wat grote namen die jaren en jaren achtereen door konden gaan. Tegenwoordig heb je vooral veel hypes die erg kort blijven hangen en, voor je het weet, weer vergeten zijn. Een gevolg van internet en de toenemende beschikbaarheid voor beginnende bands, zangers en andersoortige artiesten om aan leuke gear en opname-middelen te komen wellicht.Wat zou er nog meer kunnen spelen?

[ Bericht 3% gewijzigd door Disorder op 17-04-2014 11:22:33 ]
  donderdag 17 april 2014 @ 11:24:14 #4
416284 Maargoed.
Zakelijkheid pur sang.
pi_138973366
quote:
4s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:17 schreef Disorder het volgende:
Interessant. Ik moet in deze tijd vaak denken aan Andy Warhol, die verwachtte dat iedereen in de toekomst een soort van 15 minutes of fame zou krijgen. Het is relatief gezien eenvoudiger geworden om door te breken. Maar echt blijven hangen doet bijna niemand nog. Vroeger had je in de muziekwereld wat grote namen die jaren en jaren achtereen door konden gaan. Tegenwoordig heb je vooral veel hypes die erg kort blijven hangen en, voor je het weet, weer vergeten zijn. Een gevolg van internet en de toenemende beschikbaarheid voor beginnende bands, zangers en andersoortige artiesten om aan leuke gear en opname-middelen te komen wellicht.Wat zou er nog meer kunnen spelen?
Korte spanningsboog denk ik. Iets is nieuw, iets is leuk, iets is hip en voor je het weet is het alweer oud en loopt men naar de volgende.
☭☭ You are a traitor to the motherland ☭☭
  Moderator donderdag 17 april 2014 @ 11:32:34 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_138973575
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:08 schreef Starfucker_ het volgende:
Soms heb ik het gevoel dat het vroeger niet zo sterk was. Je had toen echte bands die goed waren in hun eigen genre. Maar tegenwoordig heb je vééél meer genres en ook nog steeds enorm veel festivals.
Dat is het filter van de tijd. Kijk maar eens naar de top 40 van de jaren 70 wedden dat je meer dan de helft niet kent. Toen was het verloop net zo groot, alleen de echt goede dingen doorstaan het filter van de tijd.

Ik geloof niet zo in het minder worden van muziek, en of minder blijven hangen. Er is altijd (vanaf de eerste oermens die een liedje voor zn kindje zong) muziek geweest en daartussen heeft altijd briljante muziek gezeten. Dat is het mooie van muziek het zit zo diep in verweven in de menselijke biologie dat muziek altijd een rol zal blijven spelen. Om nogmaals het voorbeeld te geven er is geen mens die geen liedjes/hoge geluidjes naar zijn/haar kind maakt, zo sterk is het.

Voor doorbreken denk ik dat het toch gewoon een kwestie blijft van iets goeds maken. Wat door een grote hoeveelheid mensen goed gevonden wordt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_138973803
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:08 schreef Starfucker_ het volgende:

Soms heb ik het gevoel dat het vroeger niet zo sterk was. Je had toen echte bands die goed waren in hun eigen genre. Maar tegenwoordig heb je vééél meer genres en ook nog steeds enorm veel festivals.
Vergeet ook niet dat er vroeger net zo veel 'gekke' genres en bandjes waren als tegenwoordig, ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een groep als Throbbing Gristle.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat de communicatie dankzij internet zo veel sneller en makkelijk is geworden dat je ook veel makkelijk aan de meest uitéénlopende muziek kan komen.
Daarom is het tegenwoordig ook makkelijker om aan (ik noem maar een voorbeeld) West Afrikaanse muziek uit begin jaren 70 te komen dan het in die tijd zelf was.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 17 april 2014 @ 11:44:28 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_138973919
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:40 schreef xpompompomx het volgende:
Daarom is het tegenwoordig ook makkelijker om aan (ik noem maar een voorbeeld) West Afrikaanse muziek uit begin jaren 70 te komen dan het in die tijd zelf was.
Precies doordat de verkrijgbaarheid zo makkelijk is geworden zijn er hele volkstammen in oude muziek gedoken, en dat is wel een erg goed iets. Waar je in de jaren 90 iets las over throbbing gristle kon je er slechts naar luisteren als jouw platenzaak toevallig een kopietje had liggen, laat staan als de artiest nog obscuurder was. Zo hoorde ik dat frizzle fry dé plaat was van primus maar ik kon hem nergens luisteren, totdat ik hem ergens in een mailorder blad zag staan en toen gelijk besteld had. Maar die plaat had al een soort legendarische status verworven in mijn hoofd voordat ik hem ooit gehoord had. Zo konden vroeger bandjes ook groot worden zonder dat mensen de plaat gehoord hadden dat is tegenwoordig ondenkbaar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_138974062
quote:
2s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Precies doordat de verkrijgbaarheid zo makkelijk is geworden zijn er hele volkstammen in oude muziek gedoken, en dat is wel een erg goed iets. Waar je in de jaren 90 iets las over throbbing gristle kon je er slechts naar luisteren als jouw platenzaak toevallig een kopietje had liggen, laat staan als de artiest nog obscuurder was. Zo hoorde ik dat frizzle fry dé plaat was van primus maar ik kon hem nergens luisteren, totdat ik hem ergens in een mailorder blad zag staan en toen gelijk besteld had. Maar die plaat had al een soort legendarische status verworven in mijn hoofd voordat ik hem ooit gehoord had. Zo konden vroeger bandjes ook groot worden zonder dat mensen de plaat gehoord hadden dat is tegenwoordig ondenkbaar.
Precies zo zijn een boel van de klassieke blackmetalplaten in mijn collectie terecht gekomen :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 17 april 2014 @ 12:01:52 #9
425929 Starfucker_
Starfuckers, Inc.
pi_138974396
quote:
2s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:32 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Dat is het filter van de tijd. Kijk maar eens naar de top 40 van de jaren 70 wedden dat je meer dan de helft niet kent. Toen was het verloop net zo groot, alleen de echt goede dingen doorstaan het filter van de tijd.

Ik geloof niet zo in het minder worden van muziek, en of minder blijven hangen. Er is altijd (vanaf de eerste oermens die een liedje voor zn kindje zong) muziek geweest en daartussen heeft altijd briljante muziek gezeten. Dat is het mooie van muziek het zit zo diep in verweven in de menselijke biologie dat muziek altijd een rol zal blijven spelen. Om nogmaals het voorbeeld te geven er is geen mens die geen liedjes/hoge geluidjes naar zijn/haar kind maakt, zo sterk is het.

Voor doorbreken denk ik dat het toch gewoon een kwestie blijft van iets goeds maken. Wat door een grote hoeveelheid mensen goed gevonden wordt.
Interessant, leuk voorbeeld ook dat muziek dus eigenlijk eindeloos is. En vroeger had je ook veel verloop, maar toch heb ik het idee dat er nu wel érg veel grote artiesten zijn. Had je dat vroeger ook?

quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 11:40 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Vergeet ook niet dat er vroeger net zo veel 'gekke' genres en bandjes waren als tegenwoordig, ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een groep als Throbbing Gristle.
Daarnaast moet je er ook rekening mee houden dat de communicatie dankzij internet zo veel sneller en makkelijk is geworden dat je ook veel makkelijk aan de meest uitéénlopende muziek kan komen.
Daarom is het tegenwoordig ook makkelijker om aan (ik noem maar een voorbeeld) West Afrikaanse muziek uit begin jaren 70 te komen dan het in die tijd zelf was.
Leuk voorbeeld. Heb me eigenlijk niet gerealiseerd dat je vroeger nog echt moeite moest doen om aan muziek te komen :P Heb het fenomeen van naar de winkels gaan voor muziek niet meegemaakt, ik download alles gewoon. Dat er vroeger ook veel genres waren kan ik begrijpen, maar ik heb het idee dat nu van elke genre wel duizenden bekende artiesten zijn en dit er steeds meer worden.

Dit is voor iedereen:
Iets dat mij opvalt is dat er veel (goede) rock bands zijn die de Ziggodome/Arena niet meer vol kunnen krijgen. Het zijn echt keigoede artiesten, maar alleen rockers als Muse of bands als Coldplay of Radiohead krijgen de Arena nog echt vol. Heb steeds het idee dat dit voor toekomstige bands minder word, meer goede bandjes komen naar de Melkweg of andere (kleinere) zalen. Het lijkt alsof er zoveel afleiding is dat bands eigenlijk maar een steeds kortere “piek” hebben als het ware.
I play a game, it's called insincerity
pi_138974490
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:01 schreef Starfucker_ het volgende:

Dit is voor iedereen:
Iets dat mij opvalt is dat er veel (goede) rock bands zijn die de Ziggodome/Arena niet meer vol kunnen krijgen. Het zijn echt keigoede artiesten, maar alleen rockers als Muse of bands als Coldplay of Radiohead krijgen de Arena nog echt vol. Heb steeds het idee dat dit voor toekomstige bands minder word, meer goede bandjes komen naar de Melkweg of andere (kleinere) zalen. Het lijkt alsof er zoveel afleiding is dat bands eigenlijk maar een steeds kortere “piek” hebben als het ware.
Stadionartiesten zijn nooit echt dik gezaaid geweest heb ik het idee.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 17 april 2014 @ 12:44:01 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_138975479
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2014 12:01 schreef Starfucker_ het volgende:
Iets dat mij opvalt is dat er veel (goede) rock bands zijn die de Ziggodome/Arena niet meer vol kunnen krijgen. Het zijn echt keigoede artiesten, maar alleen rockers als Muse of bands als Coldplay of Radiohead krijgen de Arena nog echt vol. Heb steeds het idee dat dit voor toekomstige bands minder word, meer goede bandjes komen naar de Melkweg of andere (kleinere) zalen. Het lijkt alsof er zoveel afleiding is dat bands eigenlijk maar een steeds kortere “piek” hebben als het ware.
Ik heb juist het idee dat het alleen maar meer geworden is. Zo'n ziggodome programmeert bijna elke dag van het jaar een concert in, dat is enorm veel. Ik denk (maar weet het niet zeker) dat in de jaren 70 zalen veel minder vol geboekt zaten (kwa hoeveelheid concerten). Ook als je kijkt naar de enorme hoeveelheid festivals ik denk inderdaad dat de markt kwantitatief alleen maar groter geworden is, en niet in de minste plaats omdat mensen steeds meer vrije tijd hebben en het steeds belangrijker vinden om bijzondere dingen (waaronder concerten) mee te maken, of niet meemaken maar alleen maar over blaten op facebook :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')