abonnement Unibet Coolblue
pi_138933364
Dag kattenliefhebbers en andere dierenvrienden!
Gisteravond hebben wij (redelijk onverwachts) een nieuw lid van onze kattenfamilie in huis. Het betreft hier een jonge zwerfpoes van 1 jaar. Het is een echt hangwang maar volgens de dierenarts al een lange tijd niet meer verzorgd. Hoewel er nog aardig wat aan haar gesleuteld moet worden (steriliseren, chip, puntje van dr staart moet eraf) willen wij haar graag houden.
Echter is de gevestigde orde in huis (een gesteriliseerde poes van ongeveer 4) het hier niet helemaal mee eens. Dat liet ze weten door gisteren veel te grommen en te blazen. De jonge poes vindt het eigenlojk wel allemaal prima en respecteert de positie van de oudere poes (hoewel ze heeeeeeel erg graag wilt kennismaken).
Het fijne is wel dat ze elkaar tot nu toe niet in de haren zijn gevlogen. Kortom: we hebben alleen een geote bonk chagerijn en een enorme hangwang die het allemaal wel best vindt.
Waar wij nu achter willen komen is of onze oudere poes onze nieuwe aanwinst wilt accepteren. Wat is hierin de beste methode?
We hebben ze beiden gisteravond natvoer gegeven zodat ze samen aan het eten waren. We staan open voor suggesties!!

Ps: mocht het echt niet lukken hebben we al een geinteresseerde die eventueel onze jonge poes wilt overnemen (de dierenarts)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_138933564
kwestie van wennen, in het ergste geval vermijden die twee elkaar.
  woensdag 16 april 2014 @ 09:26:06 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138933657
Je kan er alleen maar achterkomen of je oude kat de nieuwe wil accepteren door het te laten gebeuren.

Als je oude poes vervelend doet tegen de nieuwe, moet je de oude niet straffen voor dat gedrag. En ook niet ingrijpen als ze ruzie hebben. Je oude kat veel aandacht geven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_138933786
hier heeft het grommen en blazen zeker 8 maanden geduurd.. maar inmiddels hebben beide poezen bij mij thuis besloten dat er ruimte genoeg is in huis.. zullen nooit hartsvriendinnen worden maar het is ook nooit echt mis gegaan..

wel zou je kunnen beginnen met de katten alleen aan elkaars geur te laten wennen door ze nog even niet continu in dezelfde kamer te houden, maar beide apart en dan af en toe wisselen.. maar eigenlijk moet dat gebeuren voor de eerste ontmoeting dus das al een beetje laat..
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
  woensdag 16 april 2014 @ 09:37:56 #5
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_138933871
Ik heb een aanloper ook gehouden een jaar geleden. Een van mijn katten (poesje) was het daar niet mee eens en nu nog steeds niet. Als aanloper in haar buurt is gromt ze nog steeds of neemt de benen, verder leven ze hun leventje maar dan om elkaar heen. Vriendjes zullen ze nooit worden vrees ik.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_138933950
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:33 schreef superkimmi het volgende:
hier heeft het grommen en blazen zeker 8 maanden geduurd.. maar inmiddels hebben beide poezen bij mij thuis besloten dat er ruimte genoeg is in huis.. zullen nooit hartsvriendinnen worden maar het is ook nooit echt mis gegaan..

wel zou je kunnen beginnen met de katten alleen aan elkaars geur te laten wennen door ze nog even niet continu in dezelfde kamer te houden, maar beide apart en dan af en toe wisselen.. maar eigenlijk moet dat gebeuren voor de eerste ontmoeting dus das al een beetje laat..
Haha, inderdaad!
Ze hoeven inderdaad ook niet de beste vrienden te worden (hoewel het natuurlijk altijd leuk is als ze met elkaar kunne spelen). Op het moment slaapt de jongste op de bank en de oudste op een plank die we aan de muur hebben gemonteerd. Ik merk zowiezo dat er al minder gezeur uit haar komt ten opzichte van afgelopen avond.
Ik ben trouwens bang dat als ze beiden toegang krijgen tot het hele huis (1 gezinswoning met 2 verdiepingen) dat ze dus nooit aan elkaar gaan wennen? Of is mijn inzicht hierin verkeerd?
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  woensdag 16 april 2014 @ 09:43:08 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138933972
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:41 schreef kipptje het volgende:

[..]

Haha, inderdaad!
Ze hoeven inderdaad ook niet de bete vrienen te worden (hoewel het natuurlijk altijd leuk is als ze met elkaar kunne spelen). Op het moment slaapt de jongste op de bank en de oudste op een plank die we aan de muur hebben gemonteerd. Ik merk zowiezo dat er al minder gezeur uit haar komt ten opzichte van afgelopen avond.
Ik ben trouwens bang dat als ze beiden toegang krijgen tot het hele huis (1 gezinswoning met 2 verdiepingen) dat ze dus nooit aan elkaar gaan wennen? Of is mijn inzicht hierin verkeerd?
Ze wennen heus wel. En je moet ze nou juist niet gedwongen met elkaar in een kleine ruimte houden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_138934068
wat Lienekien zegt. laat ze vooral hun eigen gang gaan.. katten kun je totaal niet dwingen! juist als er genoeg ruimte is en ze elkaar niet voortdurend hoeven te zien gaat het makkelijker.. ze moeten allebei beseffen dat het territorium groot zat is.

Wat misschien niet geheel onbelangrijk is trouwens: katten zijn meesters in psychologische oorlogsvoering. Als het dus lijkt dat de oude kat de boosdoener is door blazen en grommen terwijl de nieuwe kat niks doet, kan het best dat die nieuwe wel degelijk vijandige signalen afgeeft, waar de oude op reageert.. zeg niet dat het zo is maar het is goed om in je achterhoofd te houden ;)
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_138934117
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ze wennen heus wel. En je moet ze nou juist niet gedwongen met elkaar in een kleine ruimte houden.
Check! Hoewel ik verwacht dat de jongste vandaag nog wel beneden blijft ;)
En de oudste slaapt nu ook lekker dus die gaat voorkopig ook nergens heen 8-)
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  woensdag 16 april 2014 @ 09:50:52 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_138934153
Maak je nog niet te veel zorgen. Grommen en blazen kun je in deze fase gewoon verwachten. Zolang er geen bloed vloeit en geen van tweeën ongelukkig en angstig achter de bank blijft zitten, gaat het nog best goed.
The love you take is equal to the love you make.
pi_138934368
Mijn ouders hebben dit ook gehad ja. 2 katten al in huis, derde erbij. Eentje vond het prima, de ander vond het maar niets. Wat wij alleen kregen is dat de ene die al in huis zat zich zodanig weggepest voelde door de ander, dat ze door stress helemaal ging krabben (zichzelf) en ander raar gedrag ging vertonen. Arme beestje kreeg helemaal een slechte vacht, wou niet eten etc. Dat was ook vrij simpel opgelost; ze slapen nu niet meer in dezelfde kamer. Verder lopen ze een beetje om elkaar heen :P, en de ene kat gaat altijd met haar buik over de grond als ze langs de ander moet :').
pi_138934744
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:47 schreef superkimmi het volgende:
wat Lienekien zegt. laat ze vooral hun eigen gang gaan.. katten kun je totaal niet dwingen! juist als er genoeg ruimte is en ze elkaar niet voortdurend hoeven te zien gaat het makkelijker.. ze moeten allebei beseffen dat het territorium groot zat is.

Wat misschien niet geheel onbelangrijk is trouwens: katten zijn meesters in psychologische oorlogsvoering. Als het dus lijkt dat de oude kat de boosdoener is door blazen en grommen terwijl de nieuwe kat niks doet, kan het best dat die nieuwe wel degelijk vijandige signalen afgeeft, waar de oude op reageert.. zeg niet dat het zo is maar het is goed om in je achterhoofd te houden ;)
Dit :) Geef ze de ruimte, geef de oude kat genoeg aandacht, laat ze vooral heen doen :)
pi_138934870
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 09:50 schreef Lienekien het volgende:
Maak je nog niet te veel zorgen. Grommen en blazen kun je in deze fase gewoon verwachten. Zolang er geen bloed vloeit en geen van tweeën ongelukkig en angstig achter de bank blijft zitten, gaat het nog best goed.
Zo ging het bij mij thuis ook met een nieuwe aanwinst. Inmiddels wordt de nieuwe getolereerd en kunnen ze de bank delen. Gelukkig heb ik twee handen :D
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_138936029
Ik probeer de oudste inderdaad zoveel mogelijk aandacht te geven. Echter denk ze regelmatig: 'youre sleeping with the enemy', dus dat laat ik haar maar even met rust en probeer ik het later nog een keer :')

Ik heb het inderdaad ook een keer gezien dat het geblaas kan liggen aan de andere kat. Ik zal ze eens goed in de gaten houden.
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  Moderator woensdag 16 april 2014 @ 16:14:47 #15
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_138945700
Ik heb hier sinds Februari een poesje erbij, ook herplaatser van bijna vier jaar. Met de katers hier ging het al snel goed maar de dames hebben nog steeds wat strubbelingen hier ook dus het kan echt wel even duren. Het ene moment slapen ze op dezelfde bank en staan ze naast elkaar te eten en het volgende moment komen ze elkaar tegen in de gang per ongeluk en dan is het weer blazen, grommen en slaan naar elkaar :')

Het is niet echt vechten want er loopt er altijd één weg uiteindelijk en dat is ook steeds een ander dus geen peil op te trekken. Maar goed, het is niet echt vechten, ze hebben verder geen last van elkaar dus ik laat het lekker gaan maar, het gaat langzaam steeds wat beter.

Je zou voor het begin een feliwaystekker kunnen halen of de Valeriaandruppels van Beaphar.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')