Ha die PTA'ers

,
Zoals beloofd mijn Retrofit topic, Zoals sommigen al weten ben ik pro Xenon, Dit omdat het licht enorm mooi is en veel langer meegaat dan een glaasje met wolfraam draad

.
Ik heb Xenon in mijn Saab en ik had altijd een mooi lichtbeeld:
![IMG_20121127_214425.jpg]()
Welnu, ik had dus altijd een mooi lichtbeeld maar dat is nu aan het vervagen omdat Xenon de reflectoren sneller verslijt dan halogeen (nee, niet door warmte want xenon is koeler maar straalt meer UV uit), dus ik ga nu Retrofitten.
Waarom Retrofitting? Koplampen die het lichtbeeld vormen met de reflector (al dan niet samen met reliëf glas) zijn niet compatibel met Xenon, Halogeen heeft een vast en smalle brandpuntafstand terwijl xenon werkt met een vlamboog. Door dit wezenlijk verschil is het erg moeilijk om een goed lichtbeeld te creëren met een koplamp die voor halogeen bedoeld is.
Sommige koplampen kunnen er redelijk goed mee omgaan zoals die van de Saab, maar andere kunnen iedereen zwaar verblinden (Golf 4 is een voorbeeld).
Als je xenon wilt en er bestaan geen aftermarket koplampen met Xenon Projectors (of ze zijn lelijk) is retro-fitting jouw oplossing, wil je dus xenon en ben je aardig voor je medemens dan is retrofitting een juiste beslissing.
Wat is retrofitten nou precies? Retrofitten is het monteren van (universele) HID projectoren in je bestaande koplampen, dit doe je omdat je een mooi lichtbeeld wilt hebben wat met je originele koplampen niet mogelijk is.
In de retrofitscene zijn de Morimoto's erg populair (Morimoto Mini H1/D2s) omdat ze relatief goedkoop zijn en een mooie DOT cut-off hebben en een erg wijde lichtbeeld hebben.
![gSCEf.gif]()
Hoe krijg je ze in je koplamp?Heel simpel, één van de redenen waarom de morimoto mini zo populair is omdat ze bijna zonder aanpassingen in je koplampen kunnen (mits het een normale maat is), als je je glas/cover eraf haalt kan je ze er doorheen schuiven en aan de achterkant vast draaien (op een ankerplaatje, meeste maten passen like a charm, van H1 tot H11 dacht ik). Dit is bij andere projectoren niet mogelijk (zoals de FX-R, is ook een goede projector voor weinig maar een stuk groter). Door die techniek blijft je originele hoogteverstelling ook werken wat goed is voor de APK.
![hidillusionz+2002-2004+acura+rsx+morimoto+h1+mini+gatling+gun+retrofit+05.jpg]()
Ik heb vandaag de Morimoto's besteld, omdat ik reliëf glas heb moest ik er een stuk uitsnijden wat ik met plexiglas en verf mooi moet maken over een krappe week. als ik ze heb komt er een foto reportage hier in dit topic, er zijn wel wat mensen geinteresseerd, wil je specifieke foto's zien laat het mij even weten, ok?
NOTE: mischien is dit een zware TLDR, maar er zijn aardig wat Xenon haters en mensen die Xenon willen maar het ook op de goede manier willen doen, met dit topic wil ik laten zien dat het ook goed kan gebeuren!
NOTE2: Ik post geen links naar de resellers etc want ik heb geen aandelen
Samenvatting:
Ik ga retro-fitten, dat is een projector in je koplamp douwen en dat betekent een mooi lichtbeeld, foto's komen over een week (of 2).
[ Bericht 2% gewijzigd door eXplorer1 op 26-02-2014 20:51:14 ]