abonnement Unibet Coolblue
pi_136893647
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 15:25 schreef KomtTijd... het volgende:
Wat gaat er mis dan?
Het script kan de dobbelstenen niet vastzetten wel het overige. ;(
pi_136893836
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 15:30 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Het script kan de dobbelstenen niet vastzetten wel het overige. ;(
*zucht*

- Wat zou het script moeten doen?
- Wat gaat er verkeerd?
- Wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem te isoleren?
pi_136894192
quote:
15s.gif Op woensdag 19 februari 2014 15:34 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

*zucht*

- Wat zou het script moeten doen?
- Wat gaat er verkeerd?
- Wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem te isoleren?
I.

Het script zou het dobbelen bij het spel Yahtzee moeten nabootsen

Er worden dus 5 regels met de tekst dobbelsteen weergegeven met daarachter de tekst "vast zetten" met een checkbox erachter.

Als er op "nu werpen" geklikt wordt wordt er voor de 5 dobbelstenen willekeurig een getal gekozen tussen 1 en 6. Als er op vast zetten geklikt wordt achter een dobbelsteen zou deze onthouden moeten worden en dus niet moeten veranderen.

II.

Je kunt nu dobbelen maar het onthouden van de dobbelstenen wordt niet uitgevoerd.

III. de tekst gecontroleerd uit het boek en de functie steen_ verandert naar andere waardes
pi_136894452
"Hij doet het niet" is geen antwoord op de vraag "wat gaat er verkeerd"

En "de tekst controleren en een random functie veranderen" is geen antwoord op de vraag "wat heb je gedaan om het probleem te isoleren".


Ga eerst eens na WAT het niet doet. En dan WAAROM dat het niet doet. Kortom leer debuggen.
pi_136896568
Gad-ver-damme.
Wat voor boek is dit? :')
Variablen binnen quotes, geen accolades. shorthand notaties. Onveilige code. Lappen html in echo's.. een cast naar int..
De persoon die dit als "lesstof" aansmeert verdient een vuurpeleton :r VisualBasic docent die omgeschoolt is naar php?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2014 16:41:31 ]
pi_136896669
quote:
99s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:38 schreef CrashO het volgende:
Gad-ver-damme.
Wat voor boek is dit? :')
Variablen binnen quotes, geen accolades. shorthand notaties. Onveilige code. Lappen html in echo's.. een cast naaar int..
De persoon die dit als "lesstof" aansmeert verdient een vuurpeleton :r
Wel boek? ;(
pi_136896716
quote:
2s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:41 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Wel boek? ;(
Die code van ManianMan, Hij heeft het over nazoeken in het boek... :') Nam dus aan dat het uit of aan de hand van een boek is. Die lap met pure code-aids.

Je probleem is trouwens dat je een spatie in de naam van je inputs hebt aan het eind..
name="steen_1 " in je formulier en dan uitlezen met $_POST['steen_1'] gaat niet werken. Haal die spatie eruit en hij werkt.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2014 16:51:26 ]
  Moderator / Redactie Sport / Devops woensdag 19 februari 2014 @ 16:55:36 #58
176766 crew  zoem
zoemt
pi_136897101
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 15:25 schreef Darkomen het volgende:
Gezien het school werk is, heb je al opgezocht wat een 'Undefined index' is?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon de hele mikmak aangooien met error_reporting(-1) icm met ini_set('display_errors',1) :Y
pi_136897632
quote:
99s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:42 schreef CrashO het volgende:

[..]

Die code van ManianMan, Hij heeft het over nazoeken in het boek... :') Nam dus aan dat het uit of aan de hand van een boek is. Die lap met pure code-aids.

Je probleem is trouwens dat je een spatie in de naam van je inputs hebt aan het eind..
name="steen_1 " in je formulier en dan uitlezen met $_POST['steen_1'] gaat niet werken. Haal die spatie eruit en hij werkt.
Thanks :D gelukt ^O^ in vervolg weet ik dus dat ik op spaties moet letten.

quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2014 15:45 schreef KomtTijd... het volgende:
"Hij doet het niet" is geen antwoord op de vraag "wat gaat er verkeerd"

En "de tekst controleren en een random functie veranderen" is geen antwoord op de vraag "wat heb je gedaan om het probleem te isoleren".

Ga eerst eens na WAT het niet doet. En dan WAAROM dat het niet doet. Kortom leer debuggen.
Ik ben pas begonnen met PHP, heb eerst een hele website gebouwd maar ben nu dus bezig met het echte werk. Ik ben dus nog in de leerfase. Als ik niet weet wat er fout kan zijn, dan kan ik uren de codes bewerken. ;)

quote:
99s.gif Op woensdag 19 februari 2014 16:38 schreef CrashO het volgende:
Gad-ver-damme.
Wat voor boek is dit? :')
Variablen binnen quotes, geen accolades. shorthand notaties. Onveilige code. Lappen html in echo's.. een cast naar int..
De persoon die dit als "lesstof" aansmeert verdient een vuurpeleton :r VisualBasic docent die omgeschoolt is naar php?
Het boek 'Academic Service basiscursus PHP 5.4' van Victor Peters, welk boek raden jullie mij dan aan? :@
  Moderator / Redactie Sport / Devops woensdag 19 februari 2014 @ 17:14:02 #60
176766 crew  zoem
zoemt
pi_136897701
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 14:33 schreef ManianMan het volgende:
Weet iemand wat ik fout doe? Ik wil dus een Yahze spelletje maken zodat je geen dobbelstenen nodig hebt. Echter gaat er iets mis

( ! ) Notice: Undefined index: steen_0 in D:\wamp\www\hoofdstuk7\Yahze.php on line 30
( ! ) Notice: Undefined index: steen_1 in D:\wamp\www\hoofdstuk7\Yahze.php on line 30
( ! ) Notice: Undefined index: steen_2 in D:\wamp\www\hoofdstuk7\Yahze.php on line 30
( ! ) Notice: Undefined index: steen_3 in D:\wamp\www\hoofdstuk7\Yahze.php on line 30
( ! ) Notice: Undefined index: steen_4 in D:\wamp\www\hoofdstuk7\Yahze.php on line 30


[..]

Tip 1: Gebruik indenting zodat je code leesbaar en onderhoudbaar is!
Tip 2: Gebruik var_dump() om te controleren wat de inhoud van een variabele is. Echo is daar niet geschikt voor.
Tip 3: Html-forms ondersteunen array data via name="naam[sleutel]", zodat je niet naam_nummer hoeft te doen.
Tip 4: Valideer de user data ($_POST), al kan ik me voorstellen dat dat voor nu niet je belangrijkste punt is.

Endif/endfor zou ik niet in pure php-code gebruiken, tenzij indenting onhandig wordt (o.a. templates). Is geheel persoonlijke voorkeur, maar wel common practice in php.
pi_136897905
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:12 schreef ManianMan het volgende:

Ik ben pas begonnen met PHP, heb eerst een hele website gebouwd maar ben nu dus bezig met het echte werk. Ik ben dus nog in de leerfase. Als ik niet weet wat er fout kan zijn, dan kan ik uren de codes bewerken. ;)

...Daarom moet je leren debuggen. En niet bij de eerste de beste undefined index je complete code ergens op een forum dumpen en wachten tot iemand zich hard genoeg verveelt om een spatie voor je eruit te vissen.
pi_136897921
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:14 schreef zoem het volgende:

[..]

Tip 1: Gebruik indenting zodat je code leesbaar en onderhoudbaar is!
Tip 2: Gebruik var_dump() om te controleren wat de inhoud van een variabele is. Echo is daar niet geschikt voor.
Tip 3: Html-forms ondersteunen array data via name="naam[sleutel]", zodat je niet naam_nummer hoeft te doen.
Tip 4: Valideer de user data ($_POST), al kan ik me voorstellen dat dat voor nu niet je belangrijkste punt is.

Endif/endfor zou ik niet in pure php-code gebruiken, tenzij indenting onhandig wordt (o.a. templates). Is geheel persoonlijke voorkeur, maar wel common practice in php.
Dank je wel voor de tips :), ik ga ze direct in gebruik nemen oftewel via trial & error maar het ging mij eigenlijk om dat mijn vriendin die opgenomen is in het ziekenhuis te Rotterdam en haar vader die bij haar is dit kunnen gebruiken om yahtzee te spelen. :D
pi_136900839
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2014 22:03 schreef KomtTijd... het volgende:
doe eens print_r($form->data)
Als ik die andere testcode vervang door deze krijg ik:

quote:
Array ( [chronoform] => keuze_form [event] => submit [Itemid] => 108 [option] => com_content [view] => article [id] => 4 [input_text_12] => Naam [input_text_13] => straat [input_text_14] => adres [input_text_15] => 0612345678 [input_text_16] => @hotmail.com [input_radio_17] => optieA [chrono_verification] => NSmDa [input_submit_18] => Submit [9bb14d3f9a07a586dbbbb6be7abe30e5] => 1 [IPADDRESS] => 77.164.90.163 )
Het formulier wordt evengoed succesvol verzonden.
pi_136902179
quote:
5s.gif Op woensdag 19 februari 2014 19:01 schreef karton2 het volgende:

[..]

Als ik die andere testcode vervang door deze krijg ik:

[..]

Het formulier wordt evengoed succesvol verzonden.
Ik zie anders niks aan radioboxes wat een array moet zijn.

Waarschijnlijk knalt hij er al uit met
1
2
3
4
5
<?php
if ( !isset($form->data['radioboxes']) || count($form->data['radioboxes']) == ) {
  return;
}
?>

aangezien die data niet bestaat.
pi_136902190
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 17:20 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dank je wel voor de tips :), ik ga ze direct in gebruik nemen oftewel via trial & error maar het ging mij eigenlijk om dat mijn vriendin die opgenomen is in het ziekenhuis te Rotterdam en haar vader die bij haar is dit kunnen gebruiken om yahtzee te spelen. :D
Vraagje, staat deze opdracht letterlijk zo in het boek beschreven?
pi_136903059
...geen array 'radioboxes' dus, back to the drawingboard
pi_136903639
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 19:37 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Vraagje, staat deze opdracht letterlijk zo in het boek beschreven?
Ik heb het overgetypt dus ja
pi_136903931
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:07 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Ik heb het overgetypt dus ja
Verbranden of terugbrengen. Dit is bagger zoals eerder verteld..

Ik snap niet dat zulke dingen nog beschreven worden in boeken met php 5+

Zo leer jij het verkeerd aan en verdient iemand die niet weet wat hij doet, geld aan een slecht boek.
pi_136903933
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 19:36 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik zie anders niks aan radioboxes wat een array moet zijn.

Waarschijnlijk knalt hij er al uit met
[ code verwijderd ]

aangezien die data niet bestaat.
Kan je dat uitleggen in wat begrijpelijker taal?

Hardop gedacht geschreven:
Wat ik begrijp is dat een array een soort map is waar je informatie in kan opslaan.
Als ik dit voorbeeld zie:
1
2
3
4
<?php
 $cars
=array("Volvo","BMW","Toyota");
 echo 
"I like " $cars[0] . ", " $cars[1] . " and " $cars[2] . ".";
 
?>
Dan heet de array (de map dus) "$cars" en de informatie die in die array is opgeslagen: Volvo, BMW en Toyota.
Echo kan je op het scherm weergeven wat je in de array hebt staan.?

In mijn code zie ik die array weer terugkomen met de naam "$files_array", met daarin de link naar twee .pdf bestanden.
Paar regels verder bij "foreach" komt "$files_array" weer terug waarin de twee opties van de radioboxes staan beschreven: $k en $v.
Bij "if" staat dat als $k is gekozen dan moet hij de data uit de radiobox verwerken; hetzelfde geldt voor $v.
Hoe weet hij dan eigenlijk dat $k pdf01 is en en $v bij pdf02..?
Ik probeer het gewoon te begrijpen, maar het lukt niet echt :')

In ieder geval voor het gemak de php code toegevoegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_136904020
quote:
5s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:14 schreef karton2 het volgende:

[..]

Kan je dat uitleggen in wat begrijpelijker taal?

Hardop gedacht geschreven:
Wat ik begrijp is dat een array een soort map is waar je informatie in kan opslaan.
Als ik dit voorbeeld zie:
[ code verwijderd ]

Dan heet de array (de map dus) "$cars" en de informatie die in die array is opgeslagen: Volvo, BMW en Toyota.
Echo kan je op het scherm weergeven wat je in de array hebt staan.?

In mijn code zie ik die array weer terugkomen met de naam "$files_array", met daarin de link naar twee .pdf bestanden.
Paar regels verder bij "foreach" komt "$files_array" weer terug waarin de twee opties van de radioboxes staan beschreven: $k en $v.
Bij "if" staat dat als $k is gekozen dan moet hij de data uit de radiobox verwerken; hetzelfde geldt voor $v.
Hoe weet hij dan eigenlijk dat $k pdf01 is en en $v bij pdf02..?
Ik probeer het gewoon te begrijpen, maar het lukt niet echt :')

In ieder geval voor het gemak de php code toegevoegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb deze gekregen van mijn broer maar welk boek raad je dan aan?
pi_136904168
quote:
1s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:16 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Ik heb deze gekregen van mijn broer maar welk boek raad je dan aan?
Ik lees zelf geen PHP boeken, vooral omdat als het boek uitkomt sommige technieken alweer verouderd zijn.

Wat je moet gaan leren is denken in Classes en Objecten en op voorhand bepalen wat je nodig hebt.
Ik zou dus een tutorial opzoeken over hoe je een class maakt en deze gebruikt.
pi_136905222
quote:
5s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:14 schreef karton2 het volgende:

[..]

Kan je dat uitleggen in wat begrijpelijker taal?

Hardop gedacht geschreven:
Wat ik begrijp is dat een array een soort map is waar je informatie in kan opslaan.
Als ik dit voorbeeld zie:
[ code verwijderd ]

Dan heet de array (de map dus) "$cars" en de informatie die in die array is opgeslagen: Volvo, BMW en Toyota.
Echo kan je op het scherm weergeven wat je in de array hebt staan.?

In mijn code zie ik die array weer terugkomen met de naam "$files_array", met daarin de link naar twee .pdf bestanden.
Paar regels verder bij "foreach" komt "$files_array" weer terug waarin de twee opties van de radioboxes staan beschreven: $k en $v.
Bij "if" staat dat als $k is gekozen dan moet hij de data uit de radiobox verwerken; hetzelfde geldt voor $v.
Hoe weet hij dan eigenlijk dat $k pdf01 is en en $v bij pdf02..?
Ik probeer het gewoon te begrijpen, maar het lukt niet echt :')

In ieder geval voor het gemak de php code toegevoegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe kan ik dit makkelijk uitleggen :P

Zie een array als een lijst van dingen. Elk ding kan een naam hebben.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
// Deze array bevat geen keys
$cars = ['Audi''Opel'];

//Deze wel
$car = [
'merk' => 'Audi'
'model' => 'a8'
];
?>

In het onderste voorbeeld heb je dus een array waarbij je de keys zelf hebt neergezet.

Als je nu het volgende zou doen met deze arrays:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?php

foreach($cars as $key => $brand) {
   echo 
$key// Dit zal 0 en 1 zijn
   
echo $brand// Audi, Opel
}

foreach(
$car as $k => $v) {
   echo 
$k// Merk, Model
   
echo $v// Audi, a8
}

Wat foreach doet is dus over alle waarden in een array lopen en daarvan de key(ookwel index genoemd) en de waarde doorgeven.

Als je zelf geen keys meegeeft zal hij altijd bij 0 beginnen en dan optellend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2014 20:43:11 ]
pi_136906563
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 20:20 schreef totalvamp het volgende:
Ik lees zelf geen PHP boeken, vooral omdat als het boek uitkomt sommige technieken alweer verouderd zijn.

Wat je moet gaan leren is denken in Classes en Objecten en op voorhand bepalen wat je nodig hebt.
Ik zou dus een tutorial opzoeken over hoe je een class maakt en deze gebruikt.
Ik deel deze mening volledig :Y
Boeken zijn leuk voor op je plank. Maar echt nuttig zijn ze niet voor programmeertalen. 't gaat meer om het begrip dan "monkey see monkey do" dingen overnemen uit een boek. Iets wat prima (en zelfs beter) aan te leren is met tutorials en wat gericht zoeken.

Als je eenmaal wat basis kennis hebt kan je daarna jezelf de rest aanleren met behulp van de beste vriend die een programmeur heeft, google. Eventueel kan je in een later stadium wat literatuur doornemen van specifieke onderwerpen (patterns / structures / etc), maar voor het leren programmeren ansich, nah. niet nodig. (Al kan je wel beter zo snel mogelijk een fatsoenlijke uitleg voor bijv OOP zoeken, want daar blijven veel php-programmeurs prutsers op falen)

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-02-2014 21:06:12 ]
  Moderator / Redactie Sport / Devops woensdag 19 februari 2014 @ 21:12:45 #74
176766 crew  zoem
zoemt
pi_136907080
Het werken met een degelijk framework (Zend Framework, Symfony, etc) helpt ook om grip te krijgen op de werking en gedachte achter OOP-structuren. Echter moet je dan wel al wat basiskennis bezitten. Iets maken is uiteindelijk de beste leerschool.
pi_136907230
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2014 21:12 schreef zoem het volgende:
Het werken met een degelijk framework (Zend Framework, Symfony, etc) helpt ook om grip te krijgen op de werking en gedachte achter OOP-structuren. Echter moet je dan wel al wat basiskennis bezitten. Iets maken is uiteindelijk de beste leerschool.
Een framework is handig inderdaad, ik zou het alleen niet bij 1 laten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')