abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 oktober 2002 @ 17:43:55 #26
2529 Greetz
User 2529 and still BeTa
pi_6172462
quote:
Op dinsdag 8 oktober 2002 17:38 schreef Greetz het volgende:
het klappen vind ik niet normaal, het lijkt me veel mooier wanneer er allemaal mensen stilstaan langs een rouwstoet en dan ook echt stil zijn en voor zichzelf stil staan bij de overleden persoon...
Dat vind ik een veel betere uiting van respect.

Ook al dat gezeur op de media dat hele tv-avonden, krantenpagina's en radioprogramma's besteed worden aan het overlijden van prins Claus vind ik niet terecht, want wanneer ze geen aandacht zouden schenken zou men weer zeggen dat de betreffende zender geen respect zou tonen...

ik vind een applaus geef je maar in een concertzaal...

dit was een edit
de Groetjes!
pi_6172686
quote:
Op dinsdag 8 oktober 2002 17:09 schreef Chao.Khao het volgende:
Bijvoorbeeld toen Lady Di was overleden, klapten mensen toen ook langs de kant van de weg bij het voorbij komen van de lijkwagen ????
Men klapte toen ook. Was wel imposant om eerst het klappen aan te horen komen en dan de wagen te zien aanrijden. Ik was toen met mijn werk in Londen en heb het live mee mogen maken.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  dinsdag 8 oktober 2002 @ 19:03:51 #28
23346 Evil_Koekje
Niet altijd evil...
pi_6173743
Tis best raar idd. Viel me ook voor de eerste keer op bij Pim...
Waarschijnlijk wouden de meeste mensen gewoon stil zijn daaro. maar als er 1 begint krijg je wel het effect dat iedereen mee gaat doen omdat ze anders denken dat ze hun respect niet laten blijken. ( beetje vage zin maar je snapt em wel hoop ik)
het is opzich wel een mooi gebaar maar stilte lijkt me toch iets gepaster. ik zie mezelf ook niet staan klappen bij een begrafenis van iemand eigenlijk.
pi_6173905
't Is allemaal begonnen met Diana. En dan niet alleen het applaudisseren voor een dood iemand, maar de hele openbare rouwuitingen. Het is alsof men verdriet- en rouwgevoelens lange tijd heeft weggestopt, en het nu opeens de laatste jaren extreem veel uit, alsof er iets in te halen valt.
Maar een applaus voor een dode is gewoon belachelijk. Dat doet niemand toch? Wat is dat toch voor raars, wordt dat een gewoonte ofzo? Dat mensen ook bij begrafenissen van naasten nog even een staande ovatie geven als de kist naar beneden zakt... Applaus hoort niet bij de dood, daar hoort idd stilte bij. Maar stilte is eng, lijken veel mensen te denken. Een stilte lijkt alleen te bestaan om opgevuld te worden met geluid. Ergens is dat heel jammer, want stilte is vaak enorm mooi en kan 1000 maal meer zeggen dan welk geluid dan ook.
Unox, the worst operating system.
pi_6175096
Zo bijzonder is het helemaal niet, alleen komt/ kwam het in onze cultuur weinig voor. Ik vind het wel een kippenvel momentje als er zoveel mensen uit respect/ angst voro stilte applaudisseren. Het heeft wel iets.
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
  dinsdag 8 oktober 2002 @ 20:53:38 #31
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_6176195
rouwen is iets persoonlijks, als iemand wilt klappen, laat ze klappen. Iedereen toont zijn respect op een andere manier. Ik persoonlijk ga mischien niet klappen (ligt eraan hoe ik me voel op dat moment) maar ik vond het zeker wel ontroerend om te zien hoe iedereen een beschaafd aplausje liet horen. als ze nou met ratels en toeters aan de gang gingen was het een heel ander verhaal geweest. Ik begrijp niet waarom klappen een slecht iets is bij een rouwstoet. Het is niet alsof ze klappen terwijl hij in de grond gelegd wordt, dat zou niet gepast zijn. Dit ""applaus" was als steuntje in de rug bedoelt en ik ben er helemaal voor. als je er geen zin in hebt klap je gewoon niet mee. Het is geen verplichting ofzo, je bent toch geen schaap?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_6177879
Ik vond het ook maar vreemd, dat klappen... Maar misschien was het een uitdrukking van dank voor alles wat hij gedaan heeft ofzo?
Ik zou een gepaste stilte in acht nemen, bij een rouwstoet... En niet gaan klappen, dan lijkt het net of je blij bent ofzo...

Maar goed, als die mensen dat graag willen

dinsdag 8 oktober 2002 @ 22:16:45 #33
24847 Aercy
Onzinnig is ook zinnig
pi_6177964
Die brabantse is ook weer wakker zo te zien

Ontopic: Klappen is volgens mij een teken van respect en eer, lijkt me dat dit op een begrafenis best mag.

Was het een keizersnee, of gewoon een kutbevalling?
pi_6178565
Klappen voor een begrafenis is het respect tonen aan een overledene, hierom is het ook geen disrespect voor de overledene.

(zijn van die mooie kippevel momenten)

Ik weet alleen niet of het is ontstaan bij het begraven van Lady Diana??

pi_6180365
Bij Diana is het voor het eerst massaal gedaan, dat weet ik wel zeker. Ik vind het nog altijd een beetje vreemd, maar ook wel een mooi gebaar. Volgens mij wordt er in het Shinto geloof (Japan) trouwens geklapt om de geesten van de voorouders aan te roepen. Dus zo heel vreemd is het nou ook weer niet.
  dinsdag 8 oktober 2002 @ 23:59:22 #36
34793 neo567
You know who
pi_6180386
Applaus zonder gejoel en gejuich is wel een waarneembare vorm van respect...
  woensdag 9 oktober 2002 @ 00:13:23 #37
2934 Carin aka Trijntje
Voor wie ik liefheb....
pi_6180608
Normen en waarden en dus ook cultuur is iets wat aan verandering onderhevig is. Het klappen als blijk van waardering bij een rouwstoet of een stille tocht is dus iets nieuws wat ik persoonlijk een heel mooi gebaar vind. Een soort van laatste gebaar naar de overledene.
Prijs en zegen de betovering, Want april is mijn verovering...............
pi_6180811
De mensen die zeggen dat het tegen de etiquette ingaat negeren zelf de belangrijkste etiquette regel. Etiquette is bedoeld om de contacten tussen mensen soepeler te laten lopen, niet om mensen in verlegenheid te brengen.

Het mooiste voorbeeld van hoe het echt hoort vind ik nog altijd dat Wilhemina doodleuk óók uit haar vingerkommetje ging drinken toen haar gast dit in zijn onwetendheid aanzag voor een kopje met drinkwater.

pi_6180825
ik vind het wel wat hebben...

je hoeft niet heel triest en vooral stil voor je uit te kijken als de lijkwagen voorbij rijdt. Ik zie dit meer als uiting van respect voor de overledene.

pi_6181552
Ik weet niet, ligt voor iedereen anders.
Mijn vader werd bijna 3 jaar geleden gecremeerd en een van de mensen uit ons dorp heeft toch in haar eentje een halve minuut ofzo staan klappen voor 'm, bij de kist. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Het is gewoon een blijk dat je respect voor iemand hebt. Dat je waardeert wat diegene heeft gepresteerd (in zijn leven). Bij zo iemand als Prins Claus, die zo lang tegen zijn ziekte streed, vind ik dat wel terecht.
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')