Goede analyse.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 21:54 schreef gebrokenglas het volgende:
Mensen doen meer online en hebben minder te versturen. Een heleboel bedrijven sturen de loonstrookjes al niet meer op maar die moet je electronisch opvragen. Bankafschriften, facturen, alles gaat tegenwoordig online. Zelfs de belastingdienst wil van de papieren aangifte af.
En dan krijg je een vicieuze cirkel: omdat mensen minder brieven en pakketjes via PostNL versturen moet de prijs omhoog, waardoor minder nog mensen brieven en pakketjes via PostNL willen versturen, waardoor die genoodzaakt is nog meer de prijs te verhogen, waardoor .... enzovoort enzoverder....
Daar komt nog bij: teveel concurrentie in de postpakketbranche, en deels wellicht ook door verkeerd management.
Dan moet PostNL maar met de tijd mee en iets gaan doen wat wel van deze tijd is. Zou eruit zien als de PTT was blijven hangen bij de Telexquote:Op zaterdag 4 januari 2014 21:54 schreef gebrokenglas het volgende:
Mensen doen meer online en hebben minder te versturen. Een heleboel bedrijven sturen de loonstrookjes al niet meer op maar die moet je electronisch opvragen. Bankafschriften, facturen, alles gaat tegenwoordig online. Zelfs de belastingdienst wil van de papieren aangifte af.
En dan krijg je een vicieuze cirkel: omdat mensen minder brieven en pakketjes via PostNL versturen moet de prijs omhoog, waardoor minder nog mensen brieven en pakketjes via PostNL willen versturen, waardoor die genoodzaakt is nog meer de prijs te verhogen, waardoor .... enzovoort enzoverder....
Daar komt nog bij: teveel concurrentie in de postpakketbranche, en deels wellicht ook door verkeerd management.
Maar stel nou eens dat jij toevallig wel veel moet versturen, en dit niet minder wordt. Dan zit je nu dus wel met een probleem. Of je moet overstappen naar een veel goedkopere concurrent, indien mogelijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Goede analyse.
Netto ben je dus niet meer kwijt aan de post, want je stuurt veel minder tegen veel hogere tarieven.
In plaats van permanent de tarieven te verhogen, kunnen ze beter overgaan op één dag postbezorging per week. Dat is dan een factor 2 goedkoper of zo. Als het haast heeft kan het digitaal.
Dat mogen ze niet van de wetgever...quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
In plaats van permanent de tarieven te verhogen, kunnen ze beter overgaan op één dag postbezorging per week. Dat is dan een factor 2 goedkoper of zo. Als het haast heeft kan het digitaal.
Dan heb jij een relatief nadeel. Zoals anderen weer een relatief voordeel hebben door de digitalisering!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Maar stel nou eens dat jij toevallig wel veel moet versturen, en dit niet minder wordt. Dan zit je nu dus wel met een probleem. Of je moet overstappen naar een veel goedkopere concurrent, indien mogelijk.
Overstappen is er voor de particulier niet bij!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:06 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Maar stel nou eens dat jij toevallig wel veel moet versturen, en dit niet minder wordt. Dan zit je nu dus wel met een probleem. Of je moet overstappen naar een veel goedkopere concurrent, indien mogelijk.
Op dit soort zaken moet je als bedrijf anticiperen, en dat heeft PostNL niet gedaan. Het management heeft dus duidelijk gefaald.
Dus van jou mogen prijzen verhoogd worden zodra er minder gebruik van gemaakt wordt? Zo werkt het natuurlijk niet. We gebruiken nu email als communicatiemiddel. Als we aan de andere kant het geld weer dubbel en dwars kwijt zijn door de prijsverhogingen heeft dat dus financieel gezien geen enkel voordeel.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan heb jij een relatief nadeel. Zoals anderen weer een relatief voordeel hebben door de digitalisering!
Als het minder gebruikt wordt dan gaat de kostprijs per eenheid omhoog. Prijsstijgingen zijn dan op lange termijn onvermijdelijk.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dus van jou mogen prijzen verhoogd worden zodra er minder gebruik van gemaakt wordt? Zo werkt het natuurlijk niet. We gebruiken nu email als communicatiemiddel. Als we aan de andere kant het geld weer dubbel en dwars kwijt zijn door de prijsverhogingen heeft dat dus financieel gezien geen enkel voordeel.
Dan moet je er op andere manieren voor zorgen dat de kostprijs niet omhoog gaat. Het maakt mij niet uit hoe je het doet, maar deze stijging is onacceptabel. Of vind jij een stijging van +80% !! normaal?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:23 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als het minder gebruikt wordt dan gaat de kostprijs per eenheid omhoog. Prijsstijgingen zijn dan op lange termijn onvermijdelijk.
Dat zie je mij niet schrijven. Maar PostNL heeft een zekere monopoliepositie en kan dus doen wat ze willen. Tot voor kort werden verhogingen eerst goedgekeurd door de Kamers, maar dat hebben zee blijkbaar losgelaten.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dus van jou mogen prijzen verhoogd worden zodra er minder gebruik van gemaakt wordt? Zo werkt het natuurlijk niet. We gebruiken nu email als communicatiemiddel. Als we aan de andere kant het geld weer dubbel en dwars kwijt zijn door de prijsverhogingen heeft dat dus financieel gezien geen enkel voordeel.
Zoals ik al zei, je zou minder vaak per week kunnen bezorgen. Verder zie ik niet zoveel mogelijkheden om de kostprijs te drukken. Postbodes zijn al massaal ontslagen en vervangen door personeel dat praktisch niks betaalt krijgt.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Dan moet je er op andere manieren voor zorgen dat de kostprijs niet omhoog gaat. Het maakt mij niet uit hoe je het doet, maar deze stijging is onacceptabel. Of vind jij een stijging van +80% !! normaal?
Kon ik maar al mijn Chinese pakketjes door de e-mail binnenkrijgen, ook die komen hier helaas nog binnen via de postbezorger na 2 weken wachten.quote:
Vergeet China. Wat moet je überhaubt met die rommel?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:31 schreef Starm het volgende:
[..]
Kon ik maar al mijn Chinese pakketjes door de e-mail binnenkrijgen, ook die komen hier helaas nog binnen via de postbezorger na 2 weken wachten.
Geen idee eerlijk gezegdquote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vergeet China. Wat moet je überhaubt met die rommel?
Nou, probleem dus opgelost. Gewoon mailen en geen overbodige prullaria uit China meer bestellen. Het enige goede uit China is nr 39 met rijst. Die kun je gewoon zelf op de hoek halen.quote:
Is dezelfde rommel die anders via 6 tussenhandelaren hier in de winkel ligt.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:31 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vergeet China. Wat moet je überhaubt met die rommel?
Dus?quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:37 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Is dezelfde rommel die anders via 6 tussenhandelaren hier in de winkel ligt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |