abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 augustus 2014 @ 17:45:56 #176
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143921734
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk prima sprake van winstderving zijn. Daarnaast gaat het erom wat de spelregels waren welke golden. Bepaalt de bedoeling van de speler hoe het spel verder gaat, wordt dat bepaald door wat de speler zegt, of wordt dat bepaald door een druk op de knop? Als niet het in het reglement staat dat dat per knop gebeurt, dan heeft de producent een probleem, en de notaris waarschijnlijk ook, zeker als die wist wat er in welke koffer zat.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 17:47:58 #177
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143921811
quote:
Zaak in Rotterdam
Onlangs sprak de rechtbank in Rotterdam zich in een soortgelijke zaak uit. Iemand had tijdens een veiling voor een bedrijfspand per ongeluk op 'mijn' gedrukt. De bieder zei meteen dat hij zich had vergist.

De rechtbank achtte het aannemelijk dat de man zich inderdaad had vergist en oordeelde dat hij niet aan de koop gehouden was.
http://www.omroepbrabant.(...)+Miljoenenjacht.aspx
  donderdag 28 augustus 2014 @ 17:49:57 #178
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_143921910
quote:
Een veiling is echter geen spel.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_143922026
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk prima sprake van winstderving zijn.
Welke "winst" is er dan gederfd? Stel dat de druk op de knop was teruggedraaid. Dan had hij verder mogen spelen, had hij een x aantal willekeurige koffers gekozen en op basis daarvan een nieuw bod gekregen. Dat kan lager zijn dan wat hij had, maar ook hoger. Dat moet op zijn beurt aangenomen of verworpen worden. Als het verworpen wordt herhaalt dat proces zich nog.

Wat is er precies verloren door die kerel? Geen 5 miljoen, dat is duidelijk. Wat hem ontnomen is, aangenomen dat hij gelijk heeft, is de kans om meer of minder geld te krijgen. Veel succes met dat in waarde uitdrukken.

quote:
Daarnaast gaat het erom wat de spelregels waren welke golden. Bepaalt de bedoeling van de speler hoe het spel verder gaat, wordt dat bepaald door wat de speler zegt, of wordt dat bepaald door een druk op de knop? Als niet het in het reglement staat dat dat per knop gebeurt, dan heeft de producent een probleem, en de notaris waarschijnlijk ook, zeker als die wist wat er in welke koffer zat.
Ik snap wel waar je heen wil, maar ik vind dat je te makkelijk over het BW heen stapt. De spelregels vermeldden überhaupt niet hoe je een bod accepteert, dat is er later ingeplakt. Maar een aanvaarding van een aanbod is dan ook vormvrij. Wist die man niet dat de rode knop zijn bod bevestigde? Volgens mij wel. Niet alleen had hij daarvoor het spel al gespeeld, maar hij heeft ook al minstens een keer eerder gekeken. Ook al zeggen de spelregels niet expliciet dat de knop aanvaarding inhoudt, dat wist iedereen in de studio en iedereen die keek. Daarom vind ik het geen erg sterk verweer.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 17:53:26 #180
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143922060
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:49 schreef TC03 het volgende:

[..]

Een veiling is echter geen spel.
Goh, echt waar? Als men iets koopt op een veiling is men daaraan gebonden tenzij je hard kan maken dat het een vergissing is geweest. Schijnt zo dus niet altijd te zijn. Een vergissing is een vergissing en mijnheer in de show heeft net als mijnheer op de veiling meteen gezegd dat het een fout betreft. Dat lijkt me toch wel met elkaar te corresponderen.
pi_143922099
quote:
15s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:53 schreef betyar het volgende:

[..]

Goh, echt waar? Als men iets koopt op een veiling is men daaraan gebonden tenzij je hard kan maken dat het een vergissing is geweest. Schijnt zo dus niet altijd te zijn. Een vergissing is een vergissing en mijnheer in de show heeft net als mijnheer op de veiling meteen gezegd dat het een fout betreft. Dat lijkt me toch wel met elkaar te corresponderen.
Het grote verschil is dat de waarde van de schade bij een fout op een veiling volkomen duidelijk is en de beslissing kan worden teruggedraaid. Hier is beide niet zo.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 17:55:24 #182
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143922149
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

Het grote verschil is dat de waarde van de schade bij een fout op een veiling volkomen duidelijk is en de beslissing kan worden teruggedraaid. Hier is beide niet zo.
Hoe wil je een beslissing op een veiling terugdraaien?
pi_143922150
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:45 schreef betyar het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
De nieuwe regels waren toch nog niet van kracht? Dan gelden waarschijnlijk gewoon de normale regels t.a.v. het totstandkomen van overeenkomsten en heeft de producent een heel lastig verhaal.

Overigens zijn ook de nieuwe regels weer dramatisch slecht geformuleerd. "Indien de finalist het bod wil aanvaarden...", maar daar was dus geen sprake van....
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_143922203
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:55 schreef betyar het volgende:

[..]

Hoe wil je een beslissing op een veiling terugdraaien?
Door de koop ongedaan te maken natuurlijk. In de casus van de OP kan dat niet, dan zou je hem door moeten laten spelen met de wetenschap van dat moment.
pi_143922274
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De nieuwe regels waren toch nog niet van kracht? Dan gelden waarschijnlijk gewoon de normale regels t.a.v. het totstandkomen van overeenkomsten en heeft de producent een heel lastig verhaal.
Waarom heeft de producent een lastig verhaal op grond van de bestaande regels, volgens jou? Pure interesse. Ik zie het niet zo snel, namelijk. Hooguit kan ik iets vaags verzinnen over dwaling ten aanzien van het doel van de rode knop, maar dat is allemaal niet al te sterk.
quote:
Overigens zijn ook de nieuwe regels weer dramatisch slecht geformuleerd. "Indien de finalist het bod wil aanvaarden...", maar daar was dus geen sprake van....
Dat ben ik met je eens. "Maar ik wilde niet aanvaarden, ik deed het alleen" is de volgende stap. _O-
  donderdag 28 augustus 2014 @ 18:00:21 #186
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143922353
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:56 schreef Tchock het volgende:

[..]

Door de koop ongedaan te maken natuurlijk. In de casus van de OP kan dat niet, dan zou je hem door moeten laten spelen met de wetenschap van dat moment.
De koop ongedaan maken? Door het knopje "Ik heb me vergist dus begin maar opnieuw" in te drukken?
  donderdag 28 augustus 2014 @ 18:01:50 #187
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143922404
Of ook leuk: Ik laat iets veilen en na de veiling heb ik me bedacht, ik wil het toch niet verkopen. :') :') :')
pi_143922536
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:00 schreef betyar het volgende:

[..]

De koop ongedaan maken? Door het knopje "Ik heb me vergist dus begin maar opnieuw" in te drukken?
Nee, door de koopovereenkomst te ontbinden en het eventueel al betaalde bedrag terug te ontvangen.
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:01 schreef betyar het volgende:
Of ook leuk: Ik laat iets veilen en na de veiling heb ik me bedacht, ik wil het toch niet verkopen. :') :') :')
Je loopt nu puur te zieken. Dat is absoluut niet wat er overwogen werd in het bericht wat je zelf quote.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 18:08:01 #189
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143922633
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:05 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, door de koopovereenkomst te ontbinden en het eventueel al betaalde bedrag terug te ontvangen.
Hoe wil je dat doen?

quote:
Je loopt nu puur te zieken. Dat is absoluut niet wat er overwogen werd in het bericht wat je zelf quote.
Als de koper kan ontbinden, kan de verkoper dat dan toch ook?
pi_143922747
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:08 schreef betyar het volgende:

[..]

Hoe wil je dat doen?

[..]

Als de koper kan ontbinden, kan de verkoper dat dan toch ook?
Per ongeluk op een knop drukken en meteen melden dat je je vergist is iets totaal anders dan iets te koop aanbieden, een veiling plannen, een veilingmeester inhuren, veilen wat je wil verkopen, een winnend bod ontvangen en dan roepen dat je het toch niet kwijt wilde.
pi_143922754
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 17:52 schreef Tchock het volgende:

[..]

Welke "winst" is er dan gederfd? Stel dat de druk op de knop was teruggedraaid. Dan had hij verder mogen spelen, had hij een x aantal willekeurige koffers gekozen en op basis daarvan een nieuw bod gekregen. Dat kan lager zijn dan wat hij had, maar ook hoger. Dat moet op zijn beurt aangenomen of verworpen worden. Als het verworpen wordt herhaalt dat proces zich nog.

Wat is er precies verloren door die kerel? Geen 5 miljoen, dat is duidelijk. Wat hem ontnomen is, aangenomen dat hij gelijk heeft, is de kans om meer of minder geld te krijgen. Veel succes met dat in waarde uitdrukken.
Dat lijkt me niet zo heel moeilijk.

quote:
Ik snap wel waar je heen wil, maar ik vind dat je te makkelijk over het BW heen stapt.
Juist niet. Er was immers geen wilsovereenstemming.

Er kan natuurlijk wel wilsovereenstemming geweest zijn over het gevolg van een handeling in het spel. Bijvoorbeeld bij een spel waarbij je als je op de knop drukt het goede antwoord moet geven en anders krijg je strafpunten. Dan zal meestal duidelijk zijn dat het per ongeluk op de knop drukken geen ander gevolg kan hebben dan opzettelijk op de knop drukken.

quote:
De spelregels vermeldden überhaupt niet hoe je een bod accepteert, dat is er later ingeplakt. Maar een aanvaarding van een aanbod is dan ook vormvrij. Wist die man niet dat de rode knop zijn bod bevestigde?
De vraag is niet wat hij wist, maar of de rode knop aanvaarding betekende. Als het BW gewoon van toepassing is gaat het om wilsovereenstemming en die was er blijkbaar niet. Als het gaat om de spelregels, gaat het erom wat de spelregels zeggen, en die verbinden geen gevolg aan het per ongeluk drukken op de rode knop (ook de nieuwe doen dat eigenlijk niet), dus waarom dan niet uitgaan van zijn duidelijke wilsuiting?

quote:
Volgens mij wel. Niet alleen had hij daarvoor het spel al gespeeld, maar hij heeft ook al minstens een keer eerder gekeken. Ook al zeggen de spelregels niet expliciet dat de knop aanvaarding inhoudt, dat wist iedereen in de studio en iedereen die keek. Daarom vind ik het geen erg sterk verweer.
Is dat zo? Of is het een showelementje in combinatie met en na een wilsuiting?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_143922867
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet zo heel moeilijk.

Leg uit. Heb je ook een specifiek bedrag voor ogen als het niet zo heel moeilijk is?
quote:
Juist niet. Er was immers geen wilsovereenstemming.

Er kan natuurlijk wel wilsovereenstemming geweest zijn over het gevolg van een handeling in het spel. Bijvoorbeeld bij een spel waarbij je als je op de knop drukt het goede antwoord moet geven en anders krijg je strafpunten. Dan zal meestal duidelijk zijn dat het per ongeluk op de knop drukken geen ander gevolg kan hebben dan opzettelijk op de knop drukken.

[..]

De vraag is niet wat hij wist, maar of de rode knop aanvaarding betekende. Als het BW gewoon van toepassing is gaat het om wilsovereenstemming en die was er blijkbaar niet. Als het gaat om de spelregels, gaat het erom wat de spelregels zeggen, en die verbinden geen gevolg aan het per ongeluk drukken op de rode knop (ook de nieuwe doen dat eigenlijk niet), dus waarom dan niet uitgaan van zijn duidelijke wilsuiting?

[..]

Is dat zo? Of is het een showelementje in combinatie met en na een wilsuiting?
Het drukken op de knop ís de wilsuiting. Het spel gaat ook nooit verder als jij verklaart dat je het bod accepteert, maar niet op de knop drukt. Omgekeerd kun je ook niet voor de show op de knop drukken als je verder wil spelen.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 18:14:39 #193
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143922880
quote:
14s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:10 schreef Tchock het volgende:

[..]

Per ongeluk op een knop drukken en meteen melden dat je je vergist is iets totaal anders dan iets te koop aanbieden, een veiling plannen, een veilingmeester inhuren, veilen wat je wil verkopen, een winnend bod ontvangen en dan roepen dat je het toch niet kwijt wilde.
BOG auctions, kan ik op de knop "mijn" drukken daarmee ga je akkoord met alle voorwaarden en is de koop onherroepelijk, volgens de rechter toch niet.

Daarnaast hoop ik dat je snapt dat die zin over de verkopende partij sarcastisch was. Je koopt iets op een veiling en daarmee is de koop gedaan onherroepelijk. Blijkbaar dus niet want een vergissing, net zoals deze man die op de rode knop drukte. Of het nu een rode knop is of een digitale groene knop waar "mijn" opstaat maakt natuurlijk geen reet uit.

https://www.bog-auctions.com/news/index/963
  donderdag 28 augustus 2014 @ 18:15:21 #194
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143922905
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Leg uit. Heb je ook een specifiek bedrag voor ogen als het niet zo heel moeilijk is?

[..]

Het drukken op de knop ís de wilsuiting.
Dat is bij een veiling ook.
pi_143923047
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:14 schreef betyar het volgende:

[..]

BOG auctions, kan ik op de knop "mijn" drukken daarmee ga je akkoord met alle voorwaarden en is de koop onherroepelijk, volgens de rechter toch niet.

Daarnaast hoop ik dat je snapt dat die zin over de verkopende partij sarcastisch was. Je koopt iets op een veiling en daarmee is de koop gedaan onherroepelijk. Blijkbaar dus niet want een vergissing, net zoals deze man die op de rode knop drukte. Of het nu een rode knop is of een digitale groene knop waar "mijn" opstaat maakt natuurlijk geen reet uit.

https://www.bog-auctions.com/news/index/963
Ik betwist ook niet dat deze knop iets wezenlijks anders is dan die van de veiling, ik zeg alleen dat je de gebeurtenissen mogelijk niet terug kunt draaien, in tegenstelling tot op een veiling. Daar komt nog bij dat dit een andere casus is omdat je te maken hebt met spelregels. Ik mag hopen dat een veilingshuis betere regels heeft opgesteld dan Miljoenenjacht, trouwens.
pi_143923109
En ik blijf er bij dat de eis van ¤5 miljoen minus ¤125.000 absurd is, en dat je de schade zeer lastig vast kunt stellen.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 18:19:48 #197
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143923124
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik betwist ook niet dat deze knop iets wezenlijks anders is dan die van de veiling, ik zeg alleen dat je de gebeurtenissen mogelijk niet terug kunt draaien, in tegenstelling tot op een veiling. Daar komt nog bij dat dit een andere casus is omdat je te maken hebt met spelregels. Ik mag hopen dat een veilingshuis betere regels heeft opgesteld dan Miljoenenjacht, trouwens.
Op een veiling kun je de koop niet terugdraaien!
pi_143923169
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:19 schreef betyar het volgende:

[..]

Op een veiling kun je de koop niet terugdraaien!
Nee, maar achteraf na een rechtelijke uitspraak wel.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 18:23:26 #199
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143923275
quote:
14s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:20 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee, maar achteraf na een rechtelijke uitspraak wel.
Ja, omdat je een vergissing maakt, deze man heeft ook een vergissing gemaakt en heeft dat dan ook meteen na het drukken van de knop kenbaar gemaakt, Linda de mol wilde het zelfs ongedaan maken.
pi_143923356
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 18:23 schreef betyar het volgende:

[..]

Ja, omdat je een vergissing maakt, deze man heeft ook een vergissing gemaakt en heeft dat dan ook meteen na het drukken van de knop kenbaar gemaakt, Linda de mol wilde het zelfs ongedaan maken.
Onthouden voor toekomstige spelshows deze. Gewoon elke keer op de knop rammen en dan meteen OH SORRY ONGELUKJE schreeuwen en dan mag je opnieuw beginnen. Sterker nog, dan heb je recht op de hoofdprijs.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')