abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132191702
Hallo allemaal!
Ik ga begin januari voor +/- 3 maanden backpacken in Zuid-Oost Azië. Ik ben 18 jaar, en dit is de eerste keer dat ik ga backpacken. ik heb vele websites en forums gelezen over het budget dat nodig is voor zo'n reis, maar toch is het me nog niet helemaal duidelijk. ik had gehoopt dat er ervaren backpackers waren die me kunnen vertellen wat nou ongeveer de kosten zullen zijn voor deze trip.

wat ik zelf in gedachten had is het volgende: (dit is een ruime schatting)

per overnachting: 10,-
eten en drinken per dag: 10,-
vervoer (bus, trein, taxi): 5,-
bezienswaardigheden: 5,-

niet voor alle bezienswaardigheden moet je betalen, dus als ik voor elke dag 5 euro uitreken om een bezienswaardigheid te bezoeken kan ik ook een 20 euro gebruiken en vier dagen niks bijvoorbeeld.

vliegticket: 600,- (voor 580 euro een vliegticket boeken bij Emirates vertrek 8 januari 2014, terug 9 april 2014)
backpack: 100,-
inentingen: 300,-
visum (totaal 4 landen): 150,-

in totaal zal ik dus voor de hele reis: 3850 euro nodig hebben.
voor de zekerheid ga ik hier nog wel wat geld bij tellen.

is dit realistisch? of moet er geld bij / zou het met minder geld ook al lukken.

alvast bedankt! :)
Zie de wereld als een boek, wie niet reist leest géén enkele bladzijde
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 15:46:57 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_132191848
Je hoeft alleen een backpack te kopen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_132191946
quote:
Je hoeft alleen een backpack te kopen?
natuurlijk zal ik meerdere spullen mee moeten nemen die ook geld kostten.
maar dit zullen geen hoog oplopende kosten zijn volgens mij
pi_132191955
Reken rond de 1000 euro per maand (exclusief ticket). Dan zit je goed. Ik heb precies dezelfde landen aangedaan en was rond dat bedrag kwijt. Goedkoper is ook mogelijk natuurlijk.
pi_132191991
Lijkt me ruim voldoende, denk alleen dat je meer aan vervoer en bezienswaardigheden dan aan eten kwijt bent. Slapen kan ook goedkoper, maar dat ligt aan je standaarden. Wil je elke nacht airco en een aparte badkamer dan ben je meer kwijt dan wanneer je met minder genoegen neemt.

En wat kanovinnie zegt: je hebt een hele hoop andere spullen nodig om een beetje leuk te kunnen backpacken. Kijk eens op deze site bijvoorbeeld: http://www.brotherlouis.n(...)eenemen-in-je-rugzak
pi_132192021
ZO Azie, is een bestemming waar veel in rondgetrokken wordt, en het rondje wat jij gaat maken doen veel mensen daar.
Je zal het ook zeker heel leuk vinden.

Ik vind alleen je budget voor daar heel krap.
Het zal zeker te doen zijn, maar je bedragen zijn wel gebaseerd op heel wat jaar geleden.
je hebt ook helemaal geen ruimte voor een biertje op een full moon party, of een duikcursus op Koh Tao oid.
Dingen die wel erg leuk zijn om te doen.
Ik zou je bedrag voor ter plekke wel wat opschroeven.
Mocht dat niet lukken, en je wilt wel weg, zal het misschien lukken, maar het is wel erg karig.
Je zal bv. soms op 1 plek moeten blijven, en niets moeten uitgeven, om later een treinkaart te kopen om later verder te kunnen bv.
pi_132192058
1 tip: zorg dat je rabiës injecties hebt! Het kost wat, maar als je gebeten wordt door een hond of gekrabd door een kat dan heb je tenminste tijd om maatregelen te nemen!
pi_132192152
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 15:50 schreef STG8 het volgende:

[..]

natuurlijk zal ik meerdere spullen mee moeten nemen die ook geld kostten.
maar dit zullen geen hoog oplopende kosten zijn volgens mij
Daar kun je je nog best in vergissen heb ik gemerkt hoor. ;)

Denk maar aan een muskietennet, muskietenmiddel, bergschoenen, stekkers, malariatabletten (en andere medicatie die je echt wel nodig hebt in je EHBO kit) , reisgids(en), vertaalboekje in plaatjes (geloof me, superhandig), prepaid creditcard oid, lichtgewicht handddoek, noem het maar op. Als je eenmaal spullen gaat kopen heb je kans dat er steeds meer bijkomt.

Edit: oh en vergeet niet te checken of je een goede reisverzekering hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door LuDann op 15-10-2013 16:01:33 ]
pi_132192280
quote:
ZO Azie, is een bestemming waar veel in rondgetrokken wordt, en het rondje wat jij gaat maken doen veel mensen daar.
Je zal het ook zeker heel leuk vinden.

Ik vind alleen je budget voor daar heel krap.
Het zal zeker te doen zijn, maar je bedragen zijn wel gebaseerd op heel wat jaar geleden.
je hebt ook helemaal geen ruimte voor een biertje op een full moon party, of een duikcursus op Koh Tao oid.Dingen die wel erg leuk zijn om te doen.
Ik zou je bedrag voor ter plekke wel wat opschroeven.
Mocht dat niet lukken, en je wilt wel weg, zal het misschien lukken, maar het is wel erg karig.
Je zal bv. soms op 1 plek moeten blijven, en niets moeten uitgeven, om later een treinkaart te kopen om later verder te kunnen bv.
de prijzen die ik had gevonden op het internet waren meestal wel van wat jaren geleden, en ik ben me er van bewust dat deze zijn gestegen de laatste tijd. ik zou inderdaad ook wel wat anders willen doen dan steden en architectuur etc. bekijken. heeft iemand ervaring met een reis van +/- 90 dagen inclusief bezienswaardigheden, en activiteiten. en wat waren jouw kostten?
pi_132192356
quote:
Daar kun je je nog best in vergissen heb ik gemerkt hoor. ;)

Denk maar aan een muskietennet, muskietenmiddel, bergschoenen, stekkers, malariatabletten (en andere medicatie die je echt wel nodig hebt in je EHBO kit) , reisgids(en), vertaalboekje in plaatjes (geloof me, superhandig), prepaid creditcard oid, lichtgewicht handddoek, noem het maar op. Als je eenmaal spullen gaat kopen heb je kans dat er steeds meer bijkomt.

Edit: oh en vergeet niet te checken of je een goede reisverzekering hebt.
hmm ja inderdaad.. ik heb een muskietennet, maar moet nog wel bergschoenen kopen en een EHBO kit samenstellen + reisgidsen kopen. ik heb nu de lonely planets op mijn mobiele telefoon staan als digitaal boek, maar dat leest niet echt prettig.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:06:14 #11
319979 Fok-it
All is well
pi_132192400
10 euro per nacht zou ik zeker meer van maken, natuurlijk het `kan'' maar in praktijk zul je zien dat je regelmatig een overnachting erbij hebt die duurder uitkomt. Daarbij wil je ook vaak toffe excursies doen, of duiken bijvoorbeeld. Daarom is 5 euro echt te weinig. Ik zou sowieso niet teveel een planning maken qua financiën maar gewoon zorgen dat je genoeg hebt. Voor 3 maanden moet rond de 4000 inderdaad kunnen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:10:31 #12
409579 LuDann
All the way
pi_132192517
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:04 schreef STG8 het volgende:

[..]

hmm ja inderdaad.. ik heb een muskietennet, maar moet nog wel bergschoenen kopen en een EHBO kit samenstellen + reisgidsen kopen. ik heb nu de lonely planets op mijn mobiele telefoon staan als digitaal boek, maar dat leest niet echt prettig.
Ik zou eens bij een legerdump gaan kijken, daar hebben ze vaak handige dingen voor een redelijke prijs. Ik zou je ook aanraden je eigen bord + bestek meer te nemen. Soms is het goedkoper/handiger om zelf wat eten te halen in een 7/11 voor onderweg. Dit is iets wat ik zelf echt gemist heb, het was altijd gekloot. Ik zou 1 reisgids halen voor het land waarin je begint, vaak zijn er boekwinkels of motels waar je je 'oude' reisgids kunt inruilen voor eentje van je volgende land of krijg je korting. Probeer te voorkomen dat je met 4 boeken gaat slepen.

Overweeg van alles wat je meeneemt: het kan gestolen worden. Laat je eventuele sieraden thuis, verdeel je geld over contant, prepaid creditcard en bankpas. Neem geen dure telefoon mee. Haal een geldgordel die je onder je kleding kunt dragen en neem daarin je paspoort mee. Scan al je belangrijke documenten in zodat je erbij kunt komen per mail. Dat soort dingen. :P
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:11:18 #13
319979 Fok-it
All is well
pi_132192539
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:10 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ik zou eens bij een legerdump gaan kijken, daar hebben ze vaak handige dingen voor een redelijke prijs. Ik zou je ook aanraden je eigen bord + bestek meer te nemen. Soms is het goedkoper/handiger om zelf wat eten te halen in een 7/11 voor onderweg. Dit is iets wat ik zelf echt gemist heb, het was altijd gekloot. Ik zou 1 reisgids halen voor het land waarin je begint, vaak zijn er boekwinkels of motels waar je je 'oude' reisgids kunt inruilen voor eentje van je volgende land of krijg je korting. Probeer te voorkomen dat je met 4 boeken gaat slepen.

Overweeg van alles wat je meeneemt: het kan gestolen worden. Laat je eventuele sieraden thuis, verdeel je geld over contant, prepaid creditcard en bankpas. Neem geen dure telefoon mee. Haal een geldgordel die je onder je kleding kunt dragen en neem daarin je paspoort mee. Scan al je belangrijke documenten in zodat je erbij kunt komen per mail. Dat soort dingen. :P
7/11 _O_

Bazenwinkel :P
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:19:57 #14
409579 LuDann
All the way
pi_132192767
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:11 schreef Fok-it het volgende:

[..]

7/11 _O_

Ja :D
pi_132193073
bedankt voor de tips! nog een vraagje, raden jullie aan om thuis je visum te regelen of dit te doen in guesthouses?
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 16:34:13 #16
319979 Fok-it
All is well
pi_132193161
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:31 schreef STG8 het volgende:
bedankt voor de tips! nog een vraagje, raden jullie aan om thuis je visum te regelen of dit te doen in guesthouses?
Vietnam wel ja, de rest is Visa on arrival toch?
pi_132193235
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:31 schreef STG8 het volgende:
Heb van de voren helemaal niets qua visa geregeld, is daar allemaal erg goed te regelen. Verder gaf ik ook +/- uit wat jij hebt uitgegeven, dus je moet er sowiewo een heel eind mee komen.
pi_132195265
bedankt voor alle reacties en tips! ik ga mijn budget wat omhoog schroeven en nog wat verder zoeken over backpacken in ZO-Azië..
thanks
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:53:34 #19
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_132197239
Ben je lang, geef je makkelijk meer uit aan eten in 'rijstlanden'. Ik ben zelf 1m95 en bestel vaak dubbele maaltijden in Azië, want heb anders niet genoeg energie.

Visum Laos is trouwens in Thaise bath een stuk duurder (+50%) dan in dollars.
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 18:56:59 #20
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_132197358
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:11 schreef Fok-it het volgende:

[..]

7/11 _O_

Ze hebben gratis plastic bestek daar, dus hoef je niet mee te nemen hoor ;)
pi_132201485
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 16:06 schreef Fok-it het volgende:
10 euro per nacht zou ik zeker meer van maken, natuurlijk het `kan'' maar in praktijk zul je zien dat je regelmatig een overnachting erbij hebt die duurder uitkomt. Daarbij wil je ook vaak toffe excursies doen, of duiken bijvoorbeeld. Daarom is 5 euro echt te weinig. Ik zou sowieso niet teveel een planning maken qua financiën maar gewoon zorgen dat je genoeg hebt. Voor 3 maanden moet rond de 4000 inderdaad kunnen.
Niet eens met het eerste. 10 euro per nacht is vrij oke. Voor 12 dollar heb je een ok hotel en ik heb vaak genoeg overnacht voor rond de 5 dollar in een hostel en zelfs voor 2 dollar.
Ook een optie om keer hotelkamer te delen als het met iemand klikt, scheelt weer in de kosten want je boekt altijd per kamer.

Eens met het tweede. 5 euro per dag is veel te weinig. Vergis je niet, de touristische attracties zoals olifanten, skylinen, duiken etc zijn gewoon Europese prijzen. Voor een olifantenkamp van 3 dagen ben je bijvoorbeeld zo 150 euro kwijt.
Ik neem aan als je daar bent dat je dit soort dingen gewoon wilt doen. Het is ook een kut gevoel om de hele tijd op je geld te moeten letten als je op vakantie bent, dus ik zou hier toch meer budget voor vrij maken.

Ik zou ook kostte wat het kost NIET bezuinigen op een backpack. Neem de backpack die het beste voelt. Als je zo'n tas 3 maanden op je rug hebt, dan wil je een goede :)

[ Bericht 3% gewijzigd door JohnSpek op 15-10-2013 20:36:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')