Tragische film, mooi in beeld gebracht, juist door het minimale budget en het daardoor slechte camerawerk komt het extra hard aan. Je krijgt er gaandeweg wel een beetje een ongemakkelijk gevoel van als je die man langzaam kapot ziet gaan.quote:Het tragikomische docudrama Wellness draait om de sullige handelsreiziger Thomas Lindsey. Als vertegenwoordiger van de dubieuze firma Wellness probeert Thomas een afslankproduct te slijten aan de inwoners van een klein Amerikaans stadje. Ondanks de vernederende preken van zijn baas en het feit dat de piramideconstructie die achter Wellness schuilt steeds doorzichtiger wordt, probeert Thomas het beste te maken van zijn treurige bestaan - en lijkt hij zelfs oprecht te geloven in het product dat hij aansmeert. Zijn naïviteit stort hem in allerlei ongemakkelijke situaties die even pijnlijk als komisch zijn. Terwijl Thomas verder in de problemen raakt, wordt de sfeer steeds grimmiger.
Regisseur Jake Mahaffy nam het ongepolijste Wellness op in Warren, Pennsylvania, in een tijdsbestek van slechts zeven dagen en met een cast die bijna volledig uit plaatselijke, niet-professionele acteurs bestaat. Deze aanpak geeft de film een puurheid mee die je direct doet meevoelen met de kwetsbare Lindsay, zelfs op het ondraaglijke af.
Godver, moet ik toch naar de bios blijkbaar.quote:Op zondag 6 oktober 2013 00:43 schreef speknek het volgende:
Gravity (2013) - IMDb
Eigenlijk klopt alles in deze 90 minuten durende zenuwslopende rollercoaster ride. De meest originele film van de laatste jaren heeft ook nog eens geweldige regie, goed acteerwerk en verbluffende special effects. Zelfs het 3d voegt wat toe; het eerste kwartier (min of meer één continue shot) voelde ik me tegelijkertijd duizelig en toepasselijk verlaten. Er gebeurt misschien wel iets teveel in de film, waardoor het de geloofwaardigheid strekt en het ontbreekt aan een duidelijke boodschap, maar bij het laatste shot ben je een hele reeks aan emoties doorgegaan waar je elk moment op het puntje van je stoel hebt gezeten, en daar past alleen ontzag.
10.
Ditquote:Op zondag 6 oktober 2013 00:56 schreef jogy het volgende:
[..]
Godver, moet ik toch naar de bios blijkbaar.
Mee eens. Het enige minpuntje vond ik soms het script. Maar met de acteerprestaties van de twee leads is dat nauwelijks merkbaar. Ze deed ook een beetje lang met de O2.quote:Op zondag 6 oktober 2013 00:43 schreef speknek het volgende:
Gravity (2013) - IMDb
Eigenlijk klopt alles in deze 90 minuten durende zenuwslopende rollercoaster ride. De meest originele film van de laatste jaren heeft ook nog eens geweldige regie, goed acteerwerk en verbluffende special effects. Zelfs het 3d voegt wat toe; het eerste kwartier (min of meer één continue shot) voelde ik me tegelijkertijd duizelig en toepasselijk verlaten. Er gebeurt misschien wel iets teveel in de film, waardoor het de geloofwaardigheid strekt en het ontbreekt aan een duidelijke boodschap, maar bij het laatste shot ben je een hele reeks aan emoties doorgegaan waar je elk moment op het puntje van je stoel hebt gezeten, en daar past alleen ontzag.
10.
City, Rembrandt?quote:Op zondag 6 oktober 2013 01:35 schreef speknek het volgende:
Als het kan, kijk hem wel in Imax. Ik was in Utrecht, maar dat scherm is te klein.
Had er heel veel zin in, tot ik de trailer zag, waarin Bullock twee minuten "aaah, uh, ooh, aah" brult. Was dat na die trailer al zat, laat staan dat ik daar anderhalf uur naar ga zitten kijken. Of hebben ze al haar geschreeuw in die trailer gepropt?quote:Op zondag 6 oktober 2013 00:43 schreef speknek het volgende:
Gravity (2013) - IMDb
Eigenlijk klopt alles in deze 90 minuten durende zenuwslopende rollercoaster ride. De meest originele film van de laatste jaren heeft ook nog eens geweldige regie, goed acteerwerk en verbluffende special effects. Zelfs het 3d voegt wat toe; het eerste kwartier (min of meer één continue shot) voelde ik me tegelijkertijd duizelig en toepasselijk verlaten. Er gebeurt misschien wel iets teveel in de film, waardoor het de geloofwaardigheid strekt en het ontbreekt aan een duidelijke boodschap, maar bij het laatste shot ben je een hele reeks aan emoties doorgegaan waar je elk moment op het puntje van je stoel hebt gezeten, en daar past alleen ontzag.
10.
Gewoon gaan kijken, al is het maar voor de verbluffende visuals en het goed gebruikte 3D effect.quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:17 schreef Verbal het volgende:
[..]
Had er heel veel zin in, tot ik de trailer zag, waarin Bullock twee minuten "aaah, uh, ooh, aah" brult. Was dat na die trailer al zat, laat staan dat ik daar anderhalf uur naar ga zitten kijken. Of hebben ze al haar geschreeuw in die trailer gepropt?
V.
Nog even wachten, dan kan ik `m in Belgie gaan kijken (Kinepolis Hasselt). Geen IMAX maar wel het grootste scherm dat ik ken. Helaas komt ie daar pas op 31 oktober uit...quote:Op zondag 6 oktober 2013 01:35 schreef speknek het volgende:
Als het kan, kijk hem wel in Imax. Ik was in Utrecht, maar dat scherm is te klein.
Nasynchronisatiequote:Op zondag 6 oktober 2013 14:27 schreef Prego het volgende:
ik wil Gravity ook zien, maar hier in Frankrijk :
Sortie le : 23 octobre 2013
Rembrandt.quote:
10quote:When I watch Commando, I am reminded of Entertainment Weekly's review of Uwe Boll's disastrous video game adaptation, Alone In The Dark:
"When the giant, intelligent bees of the future sift through the ashes of our civilization, they will find Alone in the Dark, and they will understand. It's so bad it's postmodern." - Scott Brown
We are the giant bees of the future sifting through the remains of the 1980s, and when we find Commando, we understand. Traditional boundaries between "good" and "bad" are demolished, and the concepts blur until they become one. Commando is good because it's bad, bad for exactly the reasons that make it so good.
Only in the 80s could a film like this have been taken at face value. In fact, the film acts as a sort of shadow play of the tackily neon, terribly hairstyled soul of 1980s American culture. In these more enlightened times, it's easy to laugh at Commando's 80s terribleness: the homoerotic undertones, the ridiculous dialogue, the implausible stunts, the comically excessive violence, the simple right-wing ideology underpinning the slaughter. But Commando transcends the tropes of the 80s action genre by embracing its own ludicrousness. It's almost as if the film-makers knew that the genre they were operating in was absurd, and decided to embrace the absurdity and push it to its very limits. They were making the film for the evolved future generations of movie fans.
Probably the biggest clue is in the film's plot, which I'll summarise: former commando John Matrix (!) has his daughter kidnapped by Arius, former dictator of a fictional Latin-American republic, who Matrix helped depose from his seat of power. In an ironic twist, Matrix is forced to assassinate the same president he helped to install, or his daughter dies. His character must struggle through an inner moral battle, with the life of his daughter weighed up against the freedom of a nation.
Except none of it ever happens. Arnie's character resolutely ignores the plot: he kills every bad guy who tries to talk to him, until they resort to strapping him down on a table just to tell him the plot essentials. Having been put on a plane to begin his mission, Arnie kills the goon watching over him and exits the aircraft mid-take-off in a scene that's completely implausible for at least three wonderful reasons. From there on, he spends the rest of the film murdering every bad guy in sight with a resolute lack of moral concern.
This is a film where the hero almost literally shoots the plot in the head until the film is over. It's as though another, much smarter film is in there, only for John Matrix, the essence of 80s action distilled and coalesced into one character, to symbolically shoot it in the head in favour of the quip-filled, hilarious, utterly stupid madness that actually makes it onto the screen.
The film acts out its generic meta-dialogue within its own screenplay. It becomes 80s action multiplied by 80s action. The 80s squared. The 6400s, if you will. This is why Commando isn't just an 80s action movie but THE 80s action movie, why the quips are funnier, the body-count higher, the bad guys more comical, the action more satisfying, the celebration of the hero's uber-manliness so over-zealous. The film-makers saw the light at the end of the tunnel, and it was the muzzle flare of a minigun.
Neeeeeee! Ik ben vergeten te kijkenquote:Op zondag 6 oktober 2013 22:10 schreef speknek het volgende:
Commando (1985) - IMDb
[ afbeelding ]
Zoals al eerder gezegd, de beste actiefilm en meest exemplarische film van de jaren 80. Ik kan uitleggen waarom, maar deze review van imdb doet het veel beter:
[..]
10
Terechtquote:Op zondag 6 oktober 2013 22:10 schreef speknek het volgende:
Commando (1985) - IMDb
[ afbeelding ]
Zoals al eerder gezegd, de beste actiefilm en meest exemplarische film van de jaren 80. Ik kan uitleggen waarom, maar deze review van imdb doet het veel beter:
[..]
10
^^ Ik was na de eerste tien minuten helemaal queasy bij imax 3d, alsof ik zelf door de ruimte tolde. Gelukkig went het effect wel vind het super indrukwekkend!quote:Op zondag 6 oktober 2013 10:44 schreef Mint_Clansell het volgende:
[..]
Gewoon gaan kijken, al is het maar voor de verbluffende visuals en het goed gebruikte 3D effect.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |