abonnement Unibet Coolblue
pi_131587976
Beste DIG-ers, deze netwerk/pc-n00b heeft jullie hulp nodig. Ik zal mijn situatie uitleggen:

Ik heb jarenlang 'n oude Lacie Network Space in m'n kast gehad. Deze wilde ik vanmorgen weer eens aanslingeren (deed er maar weinig mee), om te kijken wat er nog allemaal opstond. Helaas kreeg ik 'n foutmelding, ik kon de schijf niet meer benaderen en kreeg via de browser interface:

"An unknowned disk has been detected. The file system is not supported or there is no partition on the disk"

Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en zo aan m'n laptop gehangen (tot zover ging mijn kennis en ik heb er nog wat materiaal voor). Nu heb ik me ook 'n beetje ingelezen en begrepen dat er gebruik gemaakt wordt van XFS-partities. Deze zijn niet 1-2-3 in te zien in Windows, maar in schijfbeheer zie ik wel verschillende partities staan. Ik kan ze verwijderen en de schijf formatteren, ik heb geen belangrijke documenten op de schijf staan voor zover ik weet, dus 't mag er allemaal af.

Nu komt mijn vraag, kan ik de partities op 'n grote hoop gooien en de schijf weer in de behuizing stoppen, aan de router hangen en 'm weer als netwerkschijf gaan gebruiken?

Zo ja, wat moet ik daarvoor doen? Zo nee, wat kan ik dan nog met die schijf doen?

De schijf is 'n Hitachi Deskstar van 500gb 7200 rpm.

Brand los! :Y
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131588017
Gewoon formateren in ntfs, partitie maken en dingen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_131588018
Ik ga er overigens sowieso niet vanuit dat ik nog via de software van Lacie kan gaan werken. Gaat de schijf normaliter in Windows herkend worden? Kan ik 'm evt. beveiligen?
"If you're not a manc, you're a wank"
  donderdag 26 september 2013 @ 15:34:18 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_131588066
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:31 schreef Eric_Cantona het volgende:
aan de router hangen
Ja vast wel.

Hoe en wat? Zal je ff moeten wachten totdat mijn glazen bol het weer doet.
So we just called him Fred
  donderdag 26 september 2013 @ 15:34:50 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_131588084
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:33 schreef Eric_Cantona het volgende:
Gaat de schijf normaliter in Windows herkend worden? Kan ik 'm evt. beveiligen?
Dat ligt aan de router en hoe jij de router in gaat stellen.
So we just called him Fred
pi_131588111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ja vast wel.

Hoe en wat? Zal je ff moeten wachten totdat mijn glazen bol het weer doet.
Je bedoelt waarschijnlijk gewoon uitproberen en zien of 't werkt?

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:34 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat ligt aan de router en hoe jij de router in gaat stellen.
Ik zeg router, maar ik bedoel de Cisco modem van UPC. Verandert dat iets?
"If you're not a manc, you're a wank"
  donderdag 26 september 2013 @ 15:41:25 #7
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_131588297
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:35 schreef Eric_Cantona het volgende:
Je bedoelt waarschijnlijk gewoon uitproberen en zien of 't werkt?
Ik bedoel dat er slechts enkele tienduizenden modellen routers bestaan en het dus onmogelijk is om de vraag te beantwoorden als je alleen maar zegt "de router".
quote:
Ik zeg router, maar ik bedoel de Cisco modem van UPC. Verandert dat iets?
Ja: bespaar je de moeite van het proberen. Die USB poort is niet geschikt om een HDD op aan te sluiten.
So we just called him Fred
pi_131588383
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:41 schreef FredvZ het volgende:
Ja: bespaar je de moeite van het proberen. Die USB poort is niet geschikt om een HDD op aan te sluiten.
Heb je goed gelezen?

Ik heb de hele behuizing van de Lacie nog, dat is met netwerkaansluiting. Dus ik wilde 'm niet via usb aansluiten.
"If you're not a manc, you're a wank"
  donderdag 26 september 2013 @ 15:47:21 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_131588470
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:44 schreef Eric_Cantona het volgende:
Heb je goed gelezen?

Ik heb de hele behuizing van de Lacie nog, dat is met netwerkaansluiting. Dus ik wilde 'm niet via usb aansluiten.
Ik was in de veronderstelling dat je de schijf in een andere behuizing ging doen.

Je zal de schijf weer in de behuizing moeten doen en via de software van Lacie nieuwe partities aan gaan maken.
In Windows partities aan gaan maken en dan de schijf in de behuizing hangen heeft geen zin. De controller van Lacie kan volgens mij niet overweg met NTFS.
So we just called him Fred
pi_131589492
Mijn LaCie is vorige week overleden :+.

Hier een draadje over je router als NAS gebruiken: DIG / OpenWRT router als firewall en NAS .
జ్ఞ‌ా
pi_131589590
Eerste hit op google op je foutmelding:
http://forum.nas-central.org/viewtopic.php?f=221&t=2779

Kortom, download ubuntu en doe xfs_repair.
pi_131591008
Jongens: deze netwerk/pc-n00b heeft jullie hulp nodig ;)

Ben inmiddels 'n ubuntu stick aan 't maken om zo te gaan booten. Daarna ga ik iets proberen te creëren met fvdw-sl. Als dat maar goed gaat.

Ik begeef me in ieder geval op zwaar onbekend terrein, maar als je 't niet probeert kom je nergens!
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131594476
Pfff, ik kom er niet aan uit ;(

Dat hele ubuntu-gebeuren is 'n te ver van m'n bed show. Ik heb 't opgestart in 'n Virtualbox maar kan nergens 'n harde schijf vinden die ik met usb aan m'n laptop heb hangen en dat is nog maar 't begin ..

Ik geef 't op, dan maar 'n harde schijf weg, jammer ..
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131596309
Denk ook niet dat dat vanuit een virtualbox gaat lukken. Boot gewoon even vanaf je USB-stick naar een live-sessie, veel makkelijker.
pi_131599663
Morgen wellicht weer 'n (frustrerende) dag, zit vanaf 7.30u vanmorgen constant aan de laptop om dingen uit te proberen. Zal morgen eens verder kijken, bedankt voor de tips tot nu toe in ieder geval!
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131619141
Vanalles geprobeerd en voor m'n gevoel weer 'n stuk verder gekomen, maar op 'n gegeven moment loop ik vast (denk ik) en dan heb ik gewoon te weinig kennis/ervaring om mezelf uit die positie te manoeuvreren.

Ik heb Ubuntu zelfs naast Windows geinstalleerd, de drive geformatteerd en verschillende partities aangemaakt volgens 'n gebruiksaanwijzing. Maar op 'n gegeven moment kloppen de cijfertjes niet meer met degenen die daar genoemd worden.

Ik geef 't maar op, wellicht maar 'n nieuwe NAS aanschaffen waarbij ik niet hoef te kloten o.i.d.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131619247
...de hele schijf formatteren was waarschijnlijk niet zo slim, waarschijnlijk stond daar ook het OS van de NAS op.

Waarom heb je niet gewoon de commando's uit mijn link geprobeerd?
pi_131621510
Ik had alternatieve firmware gevonden via plugout.net waar 'n goeie beschrijving bij zit om de schijf gebruiksklaar te maken via Linux, maar daar kom ik dus niet verder. Misschien via dat forum eens verder vragen, de maker van de firmware schijnt Nederlands te zijn.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131621809
Durf je hier niet te vertellen wat je gedaan hebt?
pi_131622823
Oh jawel hoor, komt ie (even uit m'n hoofd, voor zover ik 't er nog in heb zitten):

- volgens de site moest ik eerst 'n oudere versie van de firmware op de HD zetten, voor ik naar de meest recente versie kon. Dus daar begonnen en bij die versie zit 'n handleiding (zie: https://app.box.com/s/k1dp58tynxm8mubeyfce)
- Alle bestanden zoals genoemd heb ik binnen, tot aan 't maken van nieuwe partities gaat 't goed via de terminal (ik heb alleen 't back-uppen overgeslagen, daar dacht ik toch niets aan te hebben :@ )
- Dan 't maken van nieuwe partities; ik kreeg na partitie nummer 1 niet cylinder, maar sector. Ik ging er eigenlijk vanuit dat 't 2 dezelfde benamingen zijn alleen dan Engels en Nederlands (hoopte ik). Daarbij kon ik niet vanaf 1 gaan tellen, maar vanaf 2048. Zo heb ik alles verder geteld de volgende partities, zodat 't qua aantal en grootte wel klopt, alleen dus vanaf 2048 geteld. Waarschijnlijk gaat 't hier al fout.

Daarna moet sdb8 and sdb5 in ext3-formaat geformatteerd worden. Ik kreeg 'n "foutmelding" in de terminal, dus ik dacht ik probeer 't via gparted. Sdb8 gaat goed, maar bij sdb5 krijg ik 'n melding (weet zo niet meer welke), waarbij 't erop neer komt dat de partitie te klein is voor 't programma om in te werken en er dus 'n ext3-partitie van te maken.

Daarna gaat 't nog fout met 't overzetten van 't img-bestand en 't ulmage-bestand, dat krijg ik via de terminal niet gekopieerd/verplaatst (bestand niet gevonden).

En toen gaf ik 't na tig keer proberen maar op, ik ben echter iets minder n00b-ish geworden. Ik heb inmiddels Ubuntu op m'n laptop (waar ik waarschijnlijk niks mee ga doen, maar je weet nooit) :D
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131747551
M'n verhaal voor niks gedaan?
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131748273
naja maak gewoon die eerste partitie groter dan.
pi_131784307
Gedaan.

De cijfertjes kloppen gewoon niet met wat er in de uitleg staat. Ook ga ik dezelfde stappen omhoog, dan nog gaat 't vanaf sdb5 t/m 8 fout. 't Lijkt wel of er nog iets met de schijf moet gebeuren of dat er iets aangepast moet worden.

In de uitleg staat: -------- Ik kan invullen:
sdb1 001 - 32 -------- 2048 - 2080
sdb2 033 - 64 -------- 2081 - 2112
sdb3 065 - 96 -------- 2113 - 2144
sdb4 097 - 60801 -------- 2145 - 62849
sdb5 097 - 144 -------- 4193 - 4240
sdb6 145 - 145 -------- 6280 - 6280
sdb7 146 - 178 -------- 8338 - 8370
sdb8 179 - 60801 -------- 10419 - 62849

Hier gaat 't al mis dus, ik heb de 3e partitie als swap gemaakt. Daarna 't formatteren naar ext3 van sdb 5 en 8 gaat (na 't vergroten van 5) wel, maar ik krijg de juiste bestanden niet naar de juiste partities overgezet. Dan krijg ik de melding dat er niet zo'n bestand of map bestaat.
"If you're not a manc, you're a wank"
pi_131784931
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 15:41 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ik bedoel dat er slechts enkele tienduizenden modellen routers bestaan en het dus onmogelijk is om de vraag te beantwoorden als je alleen maar zegt "de router".

[..]

Ja: bespaar je de moeite van het proberen. Die USB poort is niet geschikt om een HDD op aan te sluiten.
Ziggo levert ook van die cisco bakken.. en daar werkt de usbpoort dus gewoon WEL op.. al zegt ziggo van niet :/
pi_131785136
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 18:26 schreef Eric_Cantona het volgende:
maar ik krijg de juiste bestanden niet naar de juiste partities overgezet. Dan krijg ik de melding dat er niet zo'n bestand of map bestaat.
Het lijkt me heel stug dat het op het block nauwkeurig komt hoe je je partities definieert, dus geef ze gewoon een handige grootte allemaal zodat je alle benodigde bestanden erop kwijt kunt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')