quote:
Ten eerste hebben die joden de moslims verraden ten tijde van oorlog, terwijl ze bondgenoten waren van Mohammed
Ten tweede weigerden de joden een oordeel te aanvaarden van Mohammed omdat hij partijdig zou zijn en vroegen ze Sad Ibn Muadh een oordeel te vellen over hen, Sad was een oud bondgenoot van de Joden. En zowel Mohammed als de Joden beloofden zich erbij neer te leggen bij Sad's oordeel. Waarbij Mohammed zijn leiderschap in deze kwestie heeft neergelegd en iemand anders liet oordelen.
Ten derde heeft Sad gekeken naar wat voor straf er was voor verraad in Joodse boeken en heeft op basis daarvan zijn oordeel geveld, Mohammed zelf heeft nooit wanneer hij het voor het zeggen had bevolen om een ongewapend groep te doden, ook niet toen Mekkah veroverde en de polytheïsten aan zijn genade waren overgeleverd. De joden stonden altijd al dichterbij de moslims dan de polytheïsten.
Ten vierde, dat Mohammed ook maar een uitspraak heeft gedaan in deze zaak is volgens dezelfde bronnen niet van toepassing geweest, integendeel hij heeft geprobeerd om her en der mensen nog te sparen, van mannen tot aan vrouw en kinderen aan toe.
Ten vijfde spreekt ieder bron van een ander hoeveelheid mannen, beginnen van 400 in totaal aan joden, tot aan alleen al 900 mannen.
Ten zesde zijn er geen ooggetuige verslagen, maar overleveringen, waarvan de eerste zo een 150 jaar na Mohammed is opgesteld.
Ten 7e, rept de Koran er met geen woord over, zowel in aantallen als of er doden zijn gevallen, opmerkelijk voor iets wat zogenaamd een van de hoogtepunten is wat betreft de rol van Joden in Mohammeds leven.
Ten achtste er zijn 834 overleveringen waaruit opgemaakt wordt dat er na Mohammeds overlijden, ten tijde van zijn opvolger Umar, dus 10 jaar na zijn dood nog steeds Joden in Madinah leefden en Umar de moslims beloofde om een uitkering van de staat te betalen.
Ten negende, mochten de Joden sinds eeuwen weer Jeruzalem bezoeken toen het in moslimhanden viel, iets wat onder het Oost Romeinse rijk verboden was.
Ten tiende, is wat er met Banu Qurayza is voorgevallen een geisoleerd voorval waarbij andere joden geen schade is berokkend.