abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_132529564
"Mooie" compilatie van blackfaces en andere karikaturen van zwarten uit de film "Bamboozled":
pi_132538248
er is al eens eerder een clash geweest tussen witte en zwarte pieten:
http://www.geschiedenis24(...)b&utm_medium=twitter



Krantenberichten hierover:
http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap004%3Aa0132
http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap017%3Aa0273

Mooie column in de Telegraaf over dit voorval. Vooral de 2e alinea is profetisch :D :
http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap003%3Aa0245
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:35:15 #153
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_132584742
NRC schrijft vandaag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_132585484
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 20:10 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Er doen zoveel verschillende versies over het ontstaan van Sint & Piet de ronde dat de oorsprong niet te achterhalen is.
Gisteren nog stelde de directeur van het Rijksmuseum dat het beeld van ZP afkomstig is van een zwarte edelman die op een schilderij te zien is in het museum.

http://www.rtlnieuws.nl/n(...)e-eerste-zwarte-piet

Leugen? Waarheid?

Wie het weet mag het zeggen.

Feit is dat Sinterklaas en zwarte Piet altijd een positief hebben gevierd, blank en zwart brengen cadeaus rond bij kinderen van alle rassen, rangen en standen.
Piet is inmiddels volwaardig partner en verre weg de populairste.

Blijft staan het woord knecht, in die tijd woord voor medewerker, wat teksten in liedjes die aan een grondige revisie toe zijn dat ben ik met je eens.

Verder kan ik me vinden in een modernisering van het uiterlijk, ik denk dat met coole piet
een goede weg is ingeslagen.
[ afbeelding ]

Ik heb het gevoel dat we er wel uitkomen ;)
Goed om te weten dat de directeur van 's lands meest prestigieuze museum denkt dat er voor 1530 nog geen slavernij was.
pi_132631215
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 21:21 schreef Bluesdude het volgende:
Een hele hap om te lezen, maar voor wie die diepte graag ingaat:
http://www.quotidian.nl/vol03/nr01/a01

In recent articles American historian Ann Laura Stoler has introduced the concept of ‘aphasia’ for describing metaphorically the cultural ‘inability to recognize things in the world and assign proper names to them’, especially in matters relating to the colonial past in Western societies. Taking this concept as a lead, the author analyzes an incident in the Netherlands in November 2011, when two young black Dutchmen were arrested for wearing a T-shirt on which the phrase ‘Zwarte Piet is racism’ was printed. Zwarte Piet [Black Peter] is the imaginary character in blackface acting as the helper of Sinterklaas, the central figure in the Dutch ritual of gift-giving thas has its apex on 5 December. For some decades now, there has been a debate in the Netherlands as to the precise nature of this blackface. By and large the Dutch deny, as was again the case in the aftermath of this arrest, any relation to a portrayal in caricature of a black person, producing instead associations that are difficult to grasp. After presenting the arguments of opponents of Zwarte Piet that there is such a connection, termed racist, the author focuses on the performance context of Zwarte Piet’s presence, in order to try to understand why Dutchmen generally fail to make this connection. In an epilogue the author makes a plea for going beyond the mere conclusion that Zwarte Piet is contested. Sharing himself the protesters’ perception of Zwarte Piet being racist, in his view the metaphor of cultural aphasia obliges professional ethnologists to re-associate this connection as well, and to make this known to the general public.

Wow, true. We don't own our history. In what, 160 yrs we never even managed to establish as a nation what our tradition is about .

Basically, we worship our parties and are one 100% not racist. We love Zwarte Piet therefore he cannot be portaying anything racism. And denial is a river in Egypt.

Should we stick to politically correct traditions only, whatever that still means. Guess not.. Our history isn't. But you cannot embrace political incorrectness with ignorance.

We never paid respect to the stolen identity portrayed by zwarte piet. Because it was just a children's celebration? Yet adults go about it now like it's our national answer to the nijab. Don't like it, go back to your roots. How about we go back to ours. Or do we acually think he got that hair from climbing down the chimney.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_132634873
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 16:35 schreef Nibb-it het volgende:
NRC schrijft vandaag:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rond 1850 introduceert Schenkman een knecht - 'prompt is het een neger' - en verderop noemt Schenkman hem maar een keer zwart, gerelateerd aan het roet uit de schoorsteen. Eindelijk duidelijkheid van de wetenschap ;)

Kan iig wel begrijpen dat de blackface karikatuur icm de 'performance context' waarover die mevr Stoler het heeft, mensen stoort vanwege voor de hand liggende verbanden. Maar goed het zal tijd nodig hebben, laters.

[ Bericht 1% gewijzigd door Manono op 27-10-2013 23:19:40 ]
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 29 oktober 2013 @ 21:58:15 #158
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132706910
Voor de geïnteresseerden:

Omdat dit topic bestendiger is dan de afzonderlijke delen van de algemene discussie in NWS, en ook vanwege het cultuurhistorische perspectief van de bedoelde site, wil ik er hier graag op wijzen dat antropoloog Jef de Jager (van het boek Volksgebruiken in Nederland (1981)) in de loop van deze maand een aantal addenda onder aan zijn pagina over de Sint heeft geplaatst waarin hij commentaar geeft op de huidige discussie rondom Zwarte Piet. Zie http://www.jefdejager.nl/sint.php.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 20:49:45 #159
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132738241
Ik vond trouwens een vroege verwijzing naar een "zwarte knecht van St. Nikolaas" in een werk over volkstradities binnen de toenmalige Nederlandse grenzen (dus minus Zuid-Limburg): L. Ph. C. van den Bergh, Nederlandsche volksoverleveringen en godenleer (Utrecht, 1836), p. 74. Ik heb deze bron elders nog niet genoemd zien worden. Van den Bergh spreekt erover alsof het om een oude traditie gaat.
quote:
"Wij moeten thands nog iets van de heilige gebruiken melden. Het alom bekende Joelfeest ... was waarschijnlijk ook hier te lande in gebruik... Van anderen durf ik dit niet bepalen. Maar het planten met nieuwe maan, de heilige getallen, de verdeeling des jaars in drie getijden, de feestvuren, de verschijning van den zwarten knecht van St. Nikolaas met kettingen, die de kinders verschrikt, en zelfs eenige regtsbepalingen in de oude keuren, acht ik van heidenschen oorsprong."

(bron)
In 1836 werd in de Opregte Haarlemsche Courant en het Algemeen Handelsblad met dit boek geadverteerd. Daarna een hele tijd niet meer, tot 1849-1850, toen het voor een sterk gereduceerde prijs (fl. 1,- in plaats van fl. 2,20) werd aangeboden bij een boekhandelaar op de Achterburgwal bij de Stilsteeg in Amsterdam, Schenkmans thuisstad. Zie http://kranten.kb.nl/results/index/sort/date/order/ascending.
pi_132739087
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 20:49 schreef Iblardi het volgende:
Ik vond trouwens een vroege verwijzing naar een "zwarte knecht van St. Nikolaas" in een werk over volkstradities binnen de toenmalige Nederlandse grenzen (dus minus Zuid-Limburg): L. Ph. C. van den Bergh, Nederlandsche volksoverleveringen en godenleer (Utrecht, 1836), p. 74. Ik heb deze bron elders nog niet genoemd zien worden. Van den Bergh spreekt erover alsof het om een oude traditie gaat.

[..]

In 1836 werd in de Opregte Haarlemsche Courant en het Algemeen Handelsblad met dit boek geadverteerd. Daarna een hele tijd niet meer, tot 1849-1850, toen het voor een sterk gereduceerde prijs (fl. 1,- in plaats van fl. 2,20) werd aangeboden bij een boekhandelaar op de Achterburgwal bij de Stilsteeg in Amsterdam, Schenkmans thuisstad. Zie http://kranten.kb.nl/results/index/sort/date/order/ascending.
Hij beschrijft het joelfeest die 'was waarschijnlijk ook hier te lande in gebruik'
Hij weet dus niet zeker of het ook in Nederland voorkwam

Hij heeft het over dit.. ? :
quote:
in de Duitstalige landen wordt Sinterklaas begeleid door knecht Ruprecht, of door een angstaanjagend persoon (soms met bokkenhoorn), zoals Krampus of een Percht, die soms luidruchtig met kettingen door de straten slepen;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
  woensdag 30 oktober 2013 @ 22:02:23 #161
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132742159
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 21:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hij beschrijft het joelfeest die 'was waarschijnlijk ook hier te lande in gebruik'
Hij weet dus niet zeker of het ook in Nederland voorkwam

Hij heeft het over dit.. ? :

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
Dat is mogelijk, maar er is niets in de passage zelf dat daarop wijst. Van den Bergh kondigt eerder aan dat hij het alleen over tradities op Nederlandse bodem zal hebben (“Wij strekken ons onderzoek niet uit over de grenzen des lands; Noord-Braband is derhalve ons grensland”, p. 64), en binnen dat kader lijkt hij Sinterklaas, feestvuren, rechtsbepalingen in (Nederlandse) keuren en het moderne kerstfeest, dat hij aan het voorchristelijke Joelfeest koppelt, met elkaar op één lijn te stellen als historische of moderne verschijningsvormen van voorchristelijke gebruiken ("...acht ik van heidenschen oorsprong").

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 30-10-2013 23:01:06 ]
  donderdag 31 oktober 2013 @ 12:19:16 #162
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132755452
In verband met de discussie over het "blackface"-gebeuren is dit misschien ook wel interessant:

In 1827 verscheen het tweede deel van Reisje door het Koningrijk der Nederlanden en het Groot-Hertogdom Luxemburg, voor kinderen van de hand van Anna Barbara van Meerten (1778-1853). Daarin staat een beschrijving van een Sinterklaasviering in huiselijke kring waarbij een persoon met muts, roede en zwartgemaakt gezicht in de kamer verschijnt. Maar het is Sinterklaas zelf! Over een knecht wordt hier niet gesproken. De beschrijving is onderdeel van een (fictieve?) "Brief van Willem aan Frederik", waarin de schrijver jeugdherinneringen ophaalt.
quote:
[Het St.-Nicolaasfeest] werd in ons huis altijd slechts in zoo ver gevierd, dat wij eenen vrolijken avond hadden, chocolade dronken en pannekoeken aten, en den volgenden morgen ... een of ander klein geschenk bekwamen...

Nu was ik eens tegen het St. Nicolaasfeest bij eenen Oom en eene Tante te logeren...

...toen op ééns weder de kaarsen uitgingen, en wij een paar keeren het klappen van eene groote voermans zweep over onze hoofden hoorden, terwijl eene holle stem ons toeschreeuwde: “vrede daar! of St. Nicolaas zal u allen met de zweep slaan, en de ondeugendste in een’ zak den schoorsteen insteken!” Eene plotselinge stilte volgde, niemand durfde spreken; alleen de moeder riep: “och, Sinter Niklaasje! de kindertjes zullen zoet zijn, ga dan nu maar heen!” Men bragt weêr licht, en nu zagen wij, zoo wij meenden, duidelijk St. Nicolaas met een zwart gezigt, met eene ruige muts op, en eene zweep en roede in de hand, de deur uitsluipen...

Jan, de oudste ... riep ( ) luide uit, dat het alles bedrog was, en zijn vader of de meid voor St. Nicolaas gespeeld hadden.

.... maar het had lang werk eer men mij kon beduiden, dat alles bedrog geweest was, en er geen St. Nicolaas meer kwam rond wandelen, om de kinderen te beloonen of te straffen, maar dat het een verkleed persoon was, die deze rol speelde.”

(Reisje door het Koningrijk der Nederlanden..., pp. 21-26)
  donderdag 31 oktober 2013 @ 14:26:22 #163
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132759141
Verder zijn er natuurlijk de oudere vermeldingen van verkleedpartijen, al dan niet met knechten en/of zwartgemaakte gezichten, in Nederlandse vertalingen of bewerkingen van Duitse bronnen, die Schenkman ook onder ogen kan hebben gehad, zoals Isidoor, de boer van Ried (1808):
quote:
Is nu de feestdag van St. Nikolaas dáár, dan kleedt zich een knecht of een volwassen zoon als een Bisschop aan. De Wauwau is een lustige kwant, een boeren zoon of knecht. Zijne kleeding is wild en afschuwelijk; hij draagt eene keten in de hand, waarmede hij rammelt, en op den rug eene mand, waar uit een paar opgevulde kousen en schoenen van een kind afhangen...

(pp. 144-45)
Of het Magazijn van spreekwoorden en zedenspreuken (1802):
quote:
Men had, voor tijden, en heeft nog wel hier en daar, de kwade gewoonte, dat men, op den dag, die aan ... St. Nikolaas ... gewijd, kerels verkleedde en zwart maakte, die dan dien Heiligen moesten verbeelden, met rammelende kettingen aan de huizen rond gingen en de kinderen bang maakten. Den zoeten kinderen gooiden zij lekkers toe, en sloegen vaak de stoute jongens, welken zij ook eene roede bragten.

(p. 122)
Vergelijk die laatste zin met Schenkmans versregels in Sint Nikolaas en zijn Knecht (1850):
quote:
Zijn knecht staat te lachen,
En wenkt ons reeds toe:
Wie zoet was krijgt lekkers,
Wie stout is - een roê.
pi_132914217
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 14:26 schreef Iblardi het volgende:
Verder zijn er natuurlijk de oudere vermeldingen van verkleedpartijen, al dan niet met knechten en/of zwartgemaakte gezichten, in Nederlandse vertalingen of bewerkingen van Duitse bronnen, die Schenkman ook onder ogen kan hebben gehad, zoals Isidoor, de boer van Ried (1808):

[..]

Of het Magazijn van spreekwoorden en zedenspreuken (1802):

[..]

Vergelijk die laatste zin met Schenkmans versregels in Sint Nikolaas en zijn Knecht (1850):

[..]

Maar dan moet je de origine van de zwarte piet van Schenkman zoeken bij Ruprecht en Krampus
: roe, kinderen meenemen in de zak, snoep en kadootjes
Schenkman heeft er een gewoon mens gemaakt van de knecht en geen demon meer.

Maar wat schreef Schenkman letterlijk over de zwarte kleur. Zwart van de roetvegen of zwart door natuurlijke huidskleur ? In Nederland en emkele nabije grensregio's te België en Duitsland is die knecht zwarte piet geworden.
pi_132919797
Ruprecht wordt nog steeds gespeeld. Als zwarte man, met roe.
Maar ook met bontkleding en baard
http://books.google.nl/bo(...)e&q=ruprecht&f=false

Dit boek achter de link noemt hem Knecht Ruprecht.
Klar...... Knecht Piet is afgeleid van Knecht Ruprecht
En de oorsprong van Ruprecht schijnt nog verder terug te zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprecht

Dus toch een oud-germaanse oorsprong.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perchta

http://www.ibeatyou.com/b(...)hristmas-characters/
Zie de foto's bij deze link en lees dit :
quote:
“Zwarte Piet” means “Black Pete” in Dutch. Black Pete is Santa’s Helper come Christmastime in the Netherlands. The creepy thing here is the undeniable politically incorrect black-face costumes that celebrators wear. Black-faced Black Pete is in charge of dancing to entertain the children. Welcome to the 21st Century, Holland. Jesus.
Typisch amerikaanse onwetendheid om zp en sint in de kerstperiode te plaatsen.
Niet wetend dat deze tradities al eeuwen voor de geboorte van de kerstman begon.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bluesdude op 05-11-2013 15:12:13 ]
  maandag 11 november 2013 @ 00:19:41 #166
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133136283
En hier hebben we een vroege vermelding van een "Pietermanknecht" in verband met het Sinterklaasfeest, wederom uit Amsterdam. Dit artikel in een tijdschrift uit 1833 gaat over de Sinterklaasviering van 5 december van dat jaar ("de laatstledene St. Nicolaas", p. 295). De auteur merkt op dat zoons, echtgenoten en dienstmeisjes die er die avond stilletjes tussenuit waren geglipt om het feest in de stad bij te wonen, thuis "de Pietermanknecht" aantroffen.
quote:
"Zij echter, die ter sluik op het St. Nicolaas feest hadden rondgewandeld, vonden, te huis komende, de Pietermanknecht te hunnent; de zoons in hunne vaders, de mannen in hunnen vrouwen en de dienstmeisjes in hunne gebiedsters."

De Arke Noach's, jaargang 7, nr. 10 (december 1833), p. 296
De betekenis lijkt voor de hand te liggen: thuis wacht deze stoute kinderen de roe, in de vorm van een fikse uitbrander (of erger) van vader, echtgenote of meesteres. Als die interpretatie juist is, moet "Pietermanknecht" in 1833 al een bekend verschijnsel zijn geweest in Amsterdamse kringen.
  maandag 11 november 2013 @ 09:16:48 #167
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133139481
Dit is dus vijf jaar na de gebeurtenis die Alberdingk Thijm in zijn terugblik uit 1884 beschrijft, en het wijst erop dat Sinterklaas niet alleen bij de familie Arata een knecht aan zijn zijde had. Het is in zoverre ook interessant dat het aangeeft dat de Pietermanknecht -de naam was dus al in gebruik; of hij steeds zwart was komt niet uit deze contemporaine bron naar voren- ook in de jaren 1830 al een bestraffende figuur was en niet louter ter decoratie diende.
pi_133146866
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 09:16 schreef Iblardi het volgende:
Dit is dus vijf jaar na de gebeurtenis die Alberdingk Thijm in zijn terugblik uit 1884 beschrijft, en het wijst erop dat Sinterklaas niet alleen bij de familie Arata een knecht aan zijn zijde had. Het is in zoverre ook interessant dat het aangeeft dat de Pietermanknecht -de naam was dus al in gebruik; of hij steeds zwart was komt niet uit deze contemporaine bron naar voren- ook in de jaren 1830 al een bestraffende figuur was en niet louter ter decoratie diende.
Die figuur was toch voor 1800 al duidelijk aanwezig in bepaalde duitstalige regio's ?
Maar dan met de namen Krampus of Ruprecht.
Het zal ook wel zijn dat in sommige Nederlandse grensregio's die figuur gespeeld werd en van daar uit uitwaaierde naar westelijk Nederland. Was die uitwaaiering voor 1800 ?
In Nederland kreeg hij de naam Piet . Wanneer en waar ? En later na 1850 werd hij neger in de volksverhalen.
pi_133147188
Boekwinkel A.C.Houpt in de St Pieterstraat te Middelburg heeft "eene geheel nieuwe collectie Gezelschaps- en Kinderspelen, als: Knecht Rupprecht "

http://kranten.kb.nl/view(...)peg21%3Ap002%3Aa0008
Middelburgse Courant 5 december 1839

Knecht Ruprecht was dus al bekend in westelijk Nederland in 1839.


Een beeld van Sint Nicolaas die meer bij Ruprecht past (bonte kleding)
http://www.kb.nl/dossiers(...)ken-over-sinterklaas

[ Bericht 30% gewijzigd door Bluesdude op 11-11-2013 14:37:28 ]
  maandag 11 november 2013 @ 14:57:35 #170
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133147984
Het is natuurlijk mogelijk dat de figuur van de knecht door Duitse immigranten in Amsterdam is ingevoerd, daar een "beschavingsproces" heeft ondergaan en vervolgens vanuit Amsterdam naar de rest van Nederland is geëxporteerd. Apart is wel dat geen van de vroege bronnen hem als een buitenlandse traditie lijkt te beschouwen, zoals bij de kerstboom wel het geval was.
pi_133148182
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 14:57 schreef Iblardi het volgende:
Het is natuurlijk mogelijk dat de figuur van de knecht door Duitse immigranten in Amsterdam is ingevoerd, daar een "beschavingsproces" heeft ondergaan en vervolgens vanuit Amsterdam naar de rest van Nederland is geëxporteerd. Apart is wel dat geen van de vroege bronnen hem als een buitenlandse traditie lijkt te beschouwen, zoals bij de kerstboom wel het geval was.
Wat ik begreep is dat Ruprecht al voor 1800 bestond... en met wortels van 'voorouders' teruggaande naar germaanse tijden.
quote:
Knecht Ruprecht, which translates as Farmhand Rupert or Servant Rupert, is a companion of Saint Nicholas as described in the folklore of Germany. He first appears in written sources in the 17th century, as a figure in a Nuremberg Christmas procession.[1]
Met kadootjes en snoepjes uitdelend, roe, zak, kinderen ontvoeren.
Het moet wel zijn dat daar de oorsprong ligt van ZP, durf ik als leek te beweren

mooi plaatje:



nog een mooi plaatje

Het laat ook zien hoe stereotype de huidige sint is. Die heeft perse rode kleding en meestal een kruis op de mijter. Een paar jaar geleden was er een volksoproer over het verdwijnen van een kruis op de mijter van de Amsterdamse sint.
Men beriep zich op traditie en niet toegeven aan buitenlandse culturen.
Maar de traditie was niet zo eenduidig met altijd een kruis op de mijter. Daarbij, niet aanpassen aan buitenlandse culturen is een politieke agenda van monoculturalisten.
Men denkt de authentieke cultuur te conserveren, maar men bewaart eigenlijk een afgeleide vorm, een strikte toepassing daarvan, een karikatuur soms.

[ Bericht 14% gewijzigd door Bluesdude op 11-11-2013 15:43:42 ]
  zondag 17 november 2013 @ 20:22:37 #172
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_133352559
Een "anti-piet" die een statement wilde maken?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')