abonnement Unibet Coolblue
pi_130843580
Vandaag prominent op de voorpagina van de Volkskrant: 'lucht grote steden ongezond'. In het artikel stond dat dat vooral wordt veroorzaakt door oudere diesel-vrachtwagens. Maar elke auto die op diesel of benzine (of gas) rijdt draagt zijn steentje bij.

Ik heb vorig jaar op een beurs in Rotterdam al prachtige elektrische vrachtwagens zien pronken, maar je ziet ze nog nergens rijden. Het zou voor het milieu in de stad beter zijn als zoveel mogelijk vervoer en transport zou worden geregeld met elektrische auto's en vrachtwagens.

Natuurlijk moet de benodigde elektriciteit worden opgewekt en natuurlijk is elektrisch rijden minder efficiënt. Maar elektrische centrales filteren hun rookgassen veel beter dan auto's en wat er nog het milieu ingaat wordt meteen veel beter verspreid, zodat er nergens ongezonde lucht ontstaat zoals in de stad.

Bovendien wordt het aandeel duurzame energie (wind, zon) steeds groter, zodat per kWh elektriciteit steeds minder uitstoot ontstaat ;-)
  Redactie Frontpage donderdag 5 september 2013 @ 11:57:27 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_130843670
Ja, ze moeten op stroom gaan rijden. Stroom welke wordt opgewekt door gas- en kolencentrales, zodat de vervuiling elders groter wordt. Maar ja, als de grote steden er maar baat bij hebben he? ;')
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_130843714
Laat ze eens beginnen met de prijs omlaag te brengen.
  donderdag 5 september 2013 @ 12:04:43 #4
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_130843850
Stroom die uit Franse kerncentrales komt die afval produceren dat nog duizenden jaren radio-actief is.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_130843917
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:04 schreef D-FENS het volgende:
Stroom die uit Franse kerncentrales komt die afval produceren dat nog duizenden jaren radio-actief is.
Nog altijd efficienter en zuiniger dan kolen, olie, zon of wind energie O+
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
  donderdag 5 september 2013 @ 12:07:37 #6
276646 -Kadesh-
The Protectors of the Garden
pi_130843920
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  † In Memoriam † donderdag 5 september 2013 @ 12:21:11 #7
91830 MaximusTG
pi_130844278
De elektrische auto zoals die nu bestaat heeft inderdaad zn nadelen. Maar het voordeel van een autovloot die voor het grootste deel uit elektrische auto's bestaat is dat je heel makkelijk kan wisselen tussen energiebron. Het maakt voor de auto niet uit waarmee de elektriciteit is opgewekt. Maar als de olieprijzen ineens exploderen sta je wel mooi te kijken met je auto op benzine of diesel.
Dát is waarom het belangrijk is elektrisch te gaan rijden.
IMHO is wat op dit moment de beste oplossing zou zijn een soort tussenweg. Een plugin-hybride die je thuis kan opladen en op je werk (langzaam, maar goedkoop, relatief klein bereik). Maar wel met een zogenaamde range-extender achterin de auto. In feite een mobiele generator, waarmee je onderweg met benzine of diesel elektriciteit opwekt.
Voor het grootste deel van je ritjes zal de accu genoeg zijn, maar je hoeft je daardoor dus niet beperkt te voelen als je wel verder moet.
pi_130844819
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 11:57 schreef Innisdemon het volgende:
Ja, ze moeten op stroom gaan rijden. Stroom welke wordt opgewekt door gas- en kolencentrales, zodat de vervuiling elders groter wordt. Maar ja, als de grote steden er maar baat bij hebben he? ;')
Je hebt het topic niet goed gelezen. Ik herhaal:

'Natuurlijk moet de benodigde elektriciteit worden opgewekt en natuurlijk is elektrisch rijden minder efficiënt. Maar elektrische centrales filteren hun rookgassen veel beter dan auto's en wat er nog het milieu ingaat wordt meteen veel beter verspreid, zodat er nergens ongezonde lucht ontstaat zoals in de stad.

Bovendien wordt het aandeel duurzame energie (wind, zon) steeds groter, zodat per kWh elektriciteit steeds minder uitstoot ontstaat...'
  donderdag 5 september 2013 @ 12:52:58 #9
321876 Cherna
Fuck the System
pi_130844997
Vreselijk die elec auto's. Sluipmoordenaars zijn het. Je hoort ze niet eens aankomen. Het aantal ongelukken zal wel drastisch toenemen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_130845101
Laat ze eerst maar eens fatsoenlijke accu's maken die bijdragen aan een goede bereik van deze waggels.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_130845170
quote:
12s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:52 schreef Cherna het volgende:
Vreselijk die elec auto's. Sluipmoordenaars zijn het. Je hoort ze niet eens aankomen. Het aantal ongelukken zal wel drastisch toenemen.
In Amsterdam rijden al anderhalf jaar 300 elektrische smarts. Wil jij voor mij eens nagaan hoeveel ongelukken daarmee zijn gebeurd en dat vergelijken met de ongelukken die scooters veroorzaken?
  donderdag 5 september 2013 @ 13:02:16 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130845239
Lijkt mij dat je tweetakt moet verbieden, die zijn veel te smerig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 5 september 2013 @ 13:02:55 #13
321876 Cherna
Fuck the System
pi_130845255
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:59 schreef Emo36 het volgende:

[..]

In Amsterdam rijden al anderhalf jaar 300 elektrische smarts. Wil jij voor mij eens nagaan hoeveel ongelukken daarmee zijn gebeurd en dat vergelijken met de ongelukken die scooters veroorzaken?
Die scooters zijn het probleem niet maar degenen die deze dingen besturen en zich niet aan de regels houden.

Maar ik heb geluk gehad toen een Toyota de bocht om kwam en me bijna schepte. Ik had het voertuig niet horen aankomen en door het slechte zicht ook niet gezien. Juist mijn gehoor gebruik ik in het verkeer.

En natuurlijk is het aantal scooters in Amsterdam wat meer in aantal dan die 300 smarts. Dus dan is het logisch dat scooters vaker betrokken zijn bij ongelukken.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_130845436
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 11:53 schreef Emo36 het volgende:
Vandaag prominent op de voorpagina van de Volkskrant: 'lucht grote steden ongezond'. In het artikel stond dat dat vooral wordt veroorzaakt door oudere diesel-vrachtwagens. Maar elke auto die op diesel of benzine (of gas) rijdt draagt zijn steentje bij.

Ik heb vorig jaar op een beurs in Rotterdam al prachtige elektrische vrachtwagens zien pronken, maar je ziet ze nog nergens rijden. Het zou voor het milieu in de stad beter zijn als zoveel mogelijk vervoer en transport zou worden geregeld met elektrische auto's en vrachtwagens.
Het is vanuit bedrijfseconomisch perspectief dan ook totaal oninteressant om voor elektrische vrachtwagens te kiezen. Anders dan bij personenauto's betekent stilstaande vrachtwagens (om te laden) dat de onderneming verlies maakt, een vrachtwagen moet rijden, zoveel mogelijk. Daarnaast is betrouwbaarheid een absolute must in het goederentransport, een uur te laat kan een lading waardeloos maken, en dan past het niet om voor een technologie te kiezen die zich nog moet bewijzen. En verder is de markt voor het goederentransport dermate concurrerend dat er geen ruimte is voor allerlei luxe innovaties zoals elektrisch rijden.

Ik zie trouwens niks in het huidige elektrische rijden. De laadtijden zijn lang in vergelijking met het tanken van benzine of diesel. En als je de laadtijd terugbrengt heeft dat weer een negatieve invloed op de levensduur van de accu's. Daarnaast is de productie van accu's bepaald geen milieuvriendelijk proces.
pi_130845524
quote:
12s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:02 schreef Cherna het volgende:

[..]

Die scooters zijn het probleem niet maar degenen die deze dingen besturen en zich niet aan de regels houden [...] En natuurlijk is het aantal scooters in Amsterdam wat meer in aantal dan die 300 smarts. Dus dan is het logisch dat scooters vaker betrokken zijn bij ongelukken.
Niet het voertuig bepaalt hoeveel ongelukken er gebeuren, maar de gebruiker: fatsoenlijke fietsers weten dat ze weinig geluid maken en gedragen zich er ook naar. Chauffeurs van elektrische auto's en scooters weten het ook en zullen 'defensief' moeten gaan rijden. Het zou dus zomaar kunnen dat het aantal ongelukken afneemt.

Hoe zit het trouwens met al die mensen die met een oortje inlopen? Voor hen maakt het toch geen enkel verschil? Die horen sowieso niets aankomen...
pi_130845613
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:04 schreef D-FENS het volgende:
Stroom die uit Franse kerncentrales komt die afval produceren dat nog duizenden jaren radio-actief is.
Gevolgen van klimaatverandering als we nog even door blijven stoken, zal ook vele duizenden jaren duren, (20 duizend -165 duizend) En op een veel grotere schaal gevolgen hebben.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_130846055
Hebben ze eindelijk een rookverbod, is het weer niet goed.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_130846148
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 11:53 schreef Emo36 het volgende:
Natuurlijk moet de benodigde elektriciteit worden opgewekt en natuurlijk is elektrisch rijden minder efficiënt
Hoe kom je erbij dat electrisch rijden minder effcient zou zijn?

Een kolen of gas centrale heeft een stuk hoger rendement als een benzinemotor, bij het opladen en rijden van een electrische auto zit er bijna geen verlies.
  donderdag 5 september 2013 @ 13:49:14 #19
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_130846475
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat electrisch rijden minder effcient zou zijn?

Een kolen of gas centrale heeft een stuk hoger rendement als een benzinemotor, bij het opladen en rijden van een electrische auto zit er bijna geen verlies.
Ongeveer 2/3 van wat je in een accu stopt komt er in de vorm van electriciteit weer uit. Dus dat verlies komt bovenop het misschien iets betere rendement van de centrale.

Neemt niet weg dat een electrisch voertuig vooral erg goed is z'n afval te laten landen op een plek waar we er minder last van hebben. Zeker als die uitstoot straks licht geeft op de bodem van de oceaan.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_130846494
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt mij dat je tweetakt moet verbieden, die zijn veel te smerig
Die zijn volgens mij al redelijk verdwenen uit het straatbeeld. 4-takt is efficienter, dus goedkoper. Dat is één van de dingen die niet door de overheid gereguleerd hoeft te worden. Ik hoor bijna nooit meer van die knetterende 2-takts op de weg.
pi_130846607
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:49 schreef D-FENS het volgende:

[..]

Ongeveer 2/3 van wat je in een accu stopt komt er in de vorm van electriciteit weer uit. Dus dat verlies komt bovenop het misschien iets betere rendement van de centrale.

Neemt niet weg dat een electrisch voertuig vooral erg goed is z'n afval te laten landen op een plek waar we er minder last van hebben. Zeker als die uitstoot straks licht geeft op de bodem van de oceaan.
Volgens onderstaande link zou het afhankelijk van het accutype toch wel wat effcienter moeten zijn maar rond de 15% verlies.

http://wikimobi.nl/wiki/index.php/Accu
pi_130846685
Linkse wereldvreemde hippies.

Ga huilie doen ;( . Ik kan niet eens de zin opbrengen inhoudelijk te reageren.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_130847923
Oudere vrachtwagens? Die rijden volgens mij amper nog in steden. De uitlaatlucht van moderne (euro 5 of hoger) vrachtwagens is zowat schoner dan de inlaatlucht.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_130850413
we hebben auto's die op kernfusie rijden nodig, hoef je nooit te tanken
pi_130850461
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:49 schreef Freak188 het volgende:
Die zijn volgens mij al redelijk verdwenen uit het straatbeeld. 4-takt is efficienter, dus goedkoper. Dat is één van de dingen die niet door de overheid gereguleerd hoeft te worden. Ik hoor bijna nooit meer van die knetterende 2-takts op de weg.
Of het nou tweetakt is of niet, snorscooters zijn een enorme bron van fijnstof. Die moeten gewoon verboden worden, zijn vele malen vervuilender dan auto's.
FOK! verstandig, lees een P.I.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')