quote:
Op zondag 28 december 2003 11:26 schreef MartinusMagnus het volgende:
[..]
Wat een onzinverhaal. Ik vind de snelheden die hier worden genoemd echt niet buitenaards snel ofzo. In het tijdschrift Fiets stond een tijd geleden een artikel over 'de magische 100' met allerlei tips en verhalen over het halen van 100 km/h. Het is gewoon heel goed mogelijk, en als je een beetje goeie fiets en een helm hebt is er niks gevaarlijks aan. 87 rijden voelt wel sensationeel maar absoluut niet eng.
Idd. Waar die formules geen rekening mee houden is het zuigingseffect van het peloton en het bijtrappen.
Een paar weken geleden had ik op de Mont Ventoux een maximum van 94. Ik haalde dat maximum toen ik zolang mogelijk bleef bijtrappen (53x11). Bij 94 ging dat niet meer en ging ik nog iets platter liggen met m'n knieën aerodynamisch tegen het frame. En het grappige was dat mijn snelheid onmiddelijk zakte tot 90!
Dus dat 90 zo'n beetje het maximum is wat je kunt halen kon wel eens kloppen.
Op een vlakke weg heb ik in mijn eentje eens 60 gehaald (storm in de rug. Als ik toen niet op mijn trainingsfietsje met een 52x13 had gereden had 't nog wel harder gekund).
In een wedstrijd heb ik eens in de sprint 66 gehaald.
Alles met racefiets en Cateye tellertje (met een goede wielmaat ingesteld).
Iemand die in zijn eentje 70 haalt op een vlakke weg, geloof ik niet. Die wil ik dan ook wel eens zien fietsen.
quote:
Op zondag 18 juli 2004 18:27 schreef Flex82 het volgende:Bij de tour de france rijden ze ongeveer een constante gemiddelde snelheid van 50 km/h. Tijdens de sprints idd rond de 70 á 75km/h en bergop iets van 40 km/h.
Geloof je me niet? Kijk op
www.tourdefrance.nl. De gem. snelheid kan je
hier zien.
In een tijdrit wel ja. In de vlakke etappes rijden ze meestal een gemiddelde van rond de 45 (dan wel over 200 km of zo). In de sprint maximaal idd 70-75 (hoewel het meestal meer in de buurt van de 70 zit dan van de 75).
Bergop 40
Hooguit een gemiddelde van tegen de 40 in een wat minder zware bergrit. In zware bergritten een gemiddelde van 33-36.
Bergop rijden de profs rond de 20-24 km/u (Alpe d'Huez had Armstrong een gemiddelde van 23,5, maar daar zat nog 1,5 km vlak voor).