abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 17:36:30 #226
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129620425
quote:
1s.gif Op donderdag 1 augustus 2013 23:30 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Nee ik neem m mee (als het de diensttelefoon is dan, anders niet)
Het kan namelijk acute spoed zijn

Niet dat ik dan met m'n broek op de knieën naar buiten kom hollen maar ik kan dan snel zeggen om back up te bellen zonder dat er paniek uitbreekt
als er echt iemand doodgaat bellen ze het reanimatiesein wel.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129622138
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 17:36 schreef Pluizel het volgende:

[..]

als er echt iemand doodgaat bellen ze het reanimatiesein wel.
Maar dat sein zit ook in mijn zak tijdens de dienst :')
Die gaat dus mee de wc in. Doe jij dat niet dan?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 18:42:30 #228
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129622277
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 18:37 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Maar dat sein zit ook in mijn zak tijdens de dienst :')
Die gaat dus mee de wc in. Doe jij dat niet dan?
Ik heb geen reanimatiesein. Ze hebben ons recentelijk uit het team gekickt toen de seinen vervange werden. En zelfs al had ik er eentje: ik ben niet de enige met zo'n ding op zak.
En meestal zit de telefoon wel in m'n jaszak maar ik vertik het gewoon om hem op te nemen als ik op de plee zit. Dus die laat ik vrolijk rinkelen. Die 3 minuten gaan het verschil echt niet maken.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129622460
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 18:42 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Ik heb geen reanimatiesein. Ze hebben ons recentelijk uit het team gekickt toen de seinen vervange werden. En zelfs al had ik er eentje: ik ben niet de enige met zo'n ding op zak.
En meestal zit de telefoon wel in m'n jaszak maar ik vertik het gewoon om hem op te nemen als ik op de plee zit. Dus die laat ik vrolijk rinkelen. Die 3 minuten gaan het verschil echt niet maken.
hehe behalve als het een reanimatie is.

Nja, iedereen bepaalt dat natuurlijk zelf, maar ik vind het het prettigst om de telefoons bij mij te hebben. Tenzij er iemand in de buurt is, dan geef ik m af en dan ga ik naar mijn sanitaire stop. Maar dat is 's nachts vaak niet. Als ik dienst heb wil ik gewoon zien wie mij belt en dan bepaal ik daarna of ik opneem of niet. Reanimatie en buitenlijnen beantwoord ik altijd.
pi_129626359
Ik heb een vraagje. Wanneer het warm is, hoe worden de zweetklieren dan geactiveerd? Ik weet dat ze in contact staan met het autonome zenuwstelsel (vandaar zweet bij stress) maar ik vraag me af of dat de zweetklieren in het geval van warmte worden geactiveerd doordat het lokaal warm is (op die plaats op het lichaam) of doordat de temperatuur van het bloed verhoogd is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_129629038
Zweet bij stress wordt op een andere manier (corticaal) geregeld dan zweten voor thermoregulatie, dat centrum zit in de preoptische regio van de hypothalamus en stuurt inderdaad via de sympatische grensstreng zweetklieren aan. Het lokale regelmechanisme verfijnt dit, maar hoe dat precies werkt is volgens mij niet helemaal opgehelderd. Er wordt gedacht dat de temperatuur de afgifte van acetylcholine (de neurotransmitter van zweetklieren) en/of de gevoeligheid van postsynaptische receptoren beïnvloedt.

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 02-08-2013 22:08:40 ]
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 21:43:43 #232
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129629045
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 20:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb een vraagje. Wanneer het warm is, hoe worden de zweetklieren dan geactiveerd? Ik weet dat ze in contact staan met het autonome zenuwstelsel (vandaar zweet bij stress) maar ik vraag me af of dat de zweetklieren in het geval van warmte worden geactiveerd doordat het lokaal warm is (op die plaats op het lichaam) of doordat de temperatuur van het bloed verhoogd is.
Ze worden geactiveerd naar aanleiding van de lichaamstemperatuur. Als zijn ze natuurlijk altijd wel een klein beetje actief.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_129632166
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:43 schreef dotKoen het volgende:
Zweet bij stress wordt op een andere manier (corticaal) geregeld dan zweten voor thermoregulatie, dat centrum zit in de preoptische regio van de hypothalamus en stuurt inderdaad via de sympatische grensstreng zweetklieren aan. Het lokale regelmechanisme verfijnt dit, maar hoe dat precies werkt is volgens mij niet helemaal opgehelderd. Er wordt gedacht dat de temperatuur de afgifte van acetylcholine (de neurotransmitter van zweetklieren) en/of de gevoeligheid van postsynaptische receptoren beïnvloedt.
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:43 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Ze worden geactiveerd naar aanleiding van de lichaamstemperatuur. Als zijn ze natuurlijk altijd wel een klein beetje actief.
Hehe, mooi om te zien hoe, vanwege duidelijke redenen, dotKoen antwoordt vanuit een neurobiologische benadering en Pluizel simpelweg vanuit fysiologisch perspectief.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:14:42 #234
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129632812
boeren verstand vs neurologenverstand ;)
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 10:26:09 #235
208890 June.
Seriously?
pi_129641536
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 18:42 schreef Pluizel het volgende:

[..]

Ik heb geen reanimatiesein. Ze hebben ons recentelijk uit het team gekickt toen de seinen vervange werden. En zelfs al had ik er eentje: ik ben niet de enige met zo'n ding op zak.
En meestal zit de telefoon wel in m'n jaszak maar ik vertik het gewoon om hem op te nemen als ik op de plee zit. Dus die laat ik vrolijk rinkelen. Die 3 minuten gaan het verschil echt niet maken.
Helemaal mee eens. Wij zitten ook wel in het reanimatieteam, maar dan zijn we er alleen bij voor de 4 H's en 4 T's ;) bij ons beginnen de verpleegkundigen al met reanimeren en vervolgens komen de SEH artsen en IC artsen erbij.
Shine bright like a diamond.
pi_129656548
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 21:43 schreef dotKoen het volgende:
Zweet bij stress wordt op een andere manier (corticaal) geregeld dan zweten voor thermoregulatie, dat centrum zit in de preoptische regio van de hypothalamus en stuurt inderdaad via de sympatische grensstreng zweetklieren aan. Het lokale regelmechanisme verfijnt dit, maar hoe dat precies werkt is volgens mij niet helemaal opgehelderd. Er wordt gedacht dat de temperatuur de afgifte van acetylcholine (de neurotransmitter van zweetklieren) en/of de gevoeligheid van postsynaptische receptoren beïnvloedt.
Ik zal even vertellen wat mij nieuwsgierig maakte naar de exacte werking. Ik zat gisteren binnen (binnentemperatuur van 29 graden Celsius) met mijn voeten in een bak water (een flinke hoeveelheid water, meer dan 2 emmers (dus niet al te snel opgewarmd). Normaal gesproken begin ik behoorlijk te zweten bij een binnentemperatuur van zo'n 27 graden Celsius als mijn lichaam aan de warmte is aangepast (zou nu toch het geval moeten zijn). Je zou verwachten dat zo'n voetbad je lichaam aardig koelt, minstens zo sterk als een grote ventilator (geen lagere binnentemperatuur (zelfs iets hoger) maar wel een lagere lichaamstemperatuur dankzij een betere afvoer van je lichaamswarmte). Vandaar dat ik me afvroeg of dat het zo is dat het niet alleen om de bloedtemperatuur gaat maar ook om de warmte op het lokale huidweefsel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 21:06:41 #237
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_129658107
Ventilator zorgt voor meer verdamping van zweet daarmee extra afkoeling en je merkt dus niet dat je hard zweet. Volledig andere werking.

War betreft voetenbad: doorbloeding van voeten is niet zo hoog, dus er wordt niet veel afgekoeld.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_129658724
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 20:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik zal even vertellen wat mij nieuwsgierig maakte naar de exacte werking. Ik zat gisteren binnen (binnentemperatuur van 29 graden Celsius) met mijn voeten in een bak water (een flinke hoeveelheid water, meer dan 2 emmers (dus niet al te snel opgewarmd). Normaal gesproken begin ik behoorlijk te zweten bij een binnentemperatuur van zo'n 27 graden Celsius als mijn lichaam aan de warmte is aangepast (zou nu toch het geval moeten zijn). Je zou verwachten dat zo'n voetbad je lichaam aardig koelt, minstens zo sterk als een grote ventilator (geen lagere binnentemperatuur (zelfs iets hoger) maar wel een lagere lichaamstemperatuur dankzij een betere afvoer van je lichaamswarmte). Vandaar dat ik me afvroeg of dat het zo is dat het niet alleen om de bloedtemperatuur gaat maar ook om de warmte op het lokale huidweefsel.
De sensorische input van temperatuur informatie op thermoreceptoren in de dermis wordt via afferente zenuwen naar de hypothalamus, zoals dotKoen al zei. Daar wordt al die informatie geïntegreerd en wordt via efferente effector zenuwbanen de temperatuur van het lichaamsweefsel naar behoeven aangepast. Dus inderdaad speelt de lokale temperatuur een rol.
pi_129663718
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 21:26 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

De sensorische input van temperatuur informatie op thermoreceptoren in de dermis wordt via afferente zenuwen naar de hypothalamus, zoals dotKoen al zei. Daar wordt al die informatie geïntegreerd en wordt via efferente effector zenuwbanen de temperatuur van het lichaamsweefsel naar behoeven aangepast. Dus inderdaad speelt de lokale temperatuur een rol.
Niet helemaal juist. De centrale thermoregulatie werkt voornamelijk op basis van warmtegevoelige neuronen in de area preoptica, maar dit centrum ontvangt inderdaad ook sensore informatie van de rest van het lichaam.
pi_129664963
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 23:50 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Niet helemaal juist. De centrale thermoregulatie werkt voornamelijk op basis van warmtegevoelige neuronen in de area preoptica, maar dit centrum ontvangt inderdaad ook sensore informatie van de rest van het lichaam.
Wel juist. Hoewel de Preoptische-Anterieure Hypothalamus inderdaad thermosensitieve neuronen bevat die gevoelig zijn voor subtiele schommelingen in de hypothalame en/of kerntemperatuur, krijgen deze neuronen ook een groot scala aan sensorische input vanuit de huid en ruggenmerg binnen. Op die wijze kunnen die thermosensitieve neuronen in de POAH perifere en centrale informatie vergelijken, integreren en verwerken. De POAH kan daarna zijn thermoregulerende effector functie uitoefenen naar perifere gebieden. .

[ Bericht 15% gewijzigd door samthegreat5 op 04-08-2013 00:37:24 ]
pi_129667159
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 10:26 schreef June. het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Wij zitten ook wel in het reanimatieteam, maar dan zijn we er alleen bij voor de 4 H's en 4 T's ;) bij ons beginnen de verpleegkundigen al met reanimeren en vervolgens komen de SEH artsen en IC artsen erbij.
4 H's en 4 T's?
  zondag 4 augustus 2013 @ 08:28:31 #242
208890 June.
Seriously?
pi_129671983
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 01:12 schreef Asgard het volgende:

[..]

4 H's en 4 T's?
Ken je dat niet? Bij ons is er dat er bij elke reanimatieles weer ingehamerd (en nog pak ik het kaartje vaak erbij :P ). Zijn namelijk behandelbare oorzaken voor een hartstilstand.
Hypoxie, hypovolumie, hypothermie, hypo/hyperkaliemie, tamponade, toxisch, tromboembolie, tensie pneumothorax
Shine bright like a diamond.
pi_129672224
quote:
10s.gif Op zondag 4 augustus 2013 00:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wel juist. Hoewel de Preoptische-Anterieure Hypothalamus inderdaad thermosensitieve neuronen bevat die gevoelig zijn voor subtiele schommelingen in de hypothalame en/of kerntemperatuur, krijgen deze neuronen ook een groot scala aan sensorische input vanuit de huid en ruggenmerg binnen. Op die wijze kunnen die thermosensitieve neuronen in de POAH perifere en centrale informatie vergelijken, integreren en verwerken. De POAH kan daarna zijn thermoregulerende effector functie uitoefenen naar perifere gebieden. .
Dat zeg ik.
pi_129677595
Ik haat reanimeren. Jammerlijk onderwerp in dit topic *doet niet mee aan discussie*

En ik ben jaloers op pluizel en june dat ze het niet hoeven doen. Let wel: ik heb het over de leiding hebben tijdens een reanimatie, niet het masseren zelf want dat kan een voorbijganger ook doen.
  zondag 4 augustus 2013 @ 14:23:01 #245
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_129678091
wij waren voor we uit het team gekickt zijn idd ook chef 4H's en 4T's. De leiding hebben lijkt me juist wel gaaf, beetje de klok in de gaten en roepen wanneer er weer adrenaline in moet. Ik sta er maar een beetje hulpeloos bij te kijken als internerd.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  zondag 4 augustus 2013 @ 15:22:18 #246
208890 June.
Seriously?
pi_129679797
quote:
1s.gif Op zondag 4 augustus 2013 14:01 schreef _Lily_ het volgende:
Ik haat reanimeren. Jammerlijk onderwerp in dit topic *doet niet mee aan discussie*

En ik ben jaloers op pluizel en june dat ze het niet hoeven doen. Let wel: ik heb het over de leiding hebben tijdens een reanimatie, niet het masseren zelf want dat kan een voorbijganger ook doen.
Als ik in opleiding ben moet ik op een gegeven moment wel, tijdens mijn IC stage. Gelukkig nu nog niet ;)
Shine bright like a diamond.
pi_129679972
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 08:28 schreef June. het volgende:

[..]

Ken je dat niet? Bij ons is er dat er bij elke reanimatieles weer ingehamerd (en nog pak ik het kaartje vaak erbij :P ). Zijn namelijk behandelbare oorzaken voor een hartstilstand.
Hypoxie, hypovolumie, hypothermie, hypo/hyperkaliemie, tamponade, toxisch, tromboembolie, tensie pneumothorax
O nee dat is ons zo niet geleerd.
pi_129689822
quote:
1s.gif Op zondag 4 augustus 2013 14:01 schreef _Lily_ het volgende:
Ik haat reanimeren. Jammerlijk onderwerp in dit topic *doet niet mee aan discussie*

En ik ben jaloers op pluizel en june dat ze het niet hoeven doen. Let wel: ik heb het over de leiding hebben tijdens een reanimatie, niet het masseren zelf want dat kan een voorbijganger ook doen.
Ik betwijfel of de doorsnee voorbijganger op de juiste manier een hartmassage kan geven...
pi_129690676
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 20:17 schreef christiman het volgende:

[..]

Ik betwijfel of de doorsnee voorbijganger op de juiste manier een hartmassage kan geven...
Ze hebben er tegenwoordig een machine voor, las ik in de krant
pi_129691397
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 20:17 schreef christiman het volgende:

[..]

Ik betwijfel of de doorsnee voorbijganger op de juiste manier een hartmassage kan geven...
Ja je hebt gelijk. Ik bedoelde ook meer de *voorbijganger* in het ziekenhuis. Want we hadden het over het reanimatie team. De kans is dan groter dat je iemand treft die het kan. Dr springt zo iemand op, heb daar ook nog nooit om moeten vragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')