abonnement Unibet Coolblue
  maandag 1 juli 2013 @ 21:21:39 #26
370431 drakin
vurig typje
pi_128476081
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 08:30 schreef Copycat het volgende:

[..]

Die heb ik vorige week voor een prikkie bij FRS gekocht. Moet 'm nog kijken, maar ben erg benieuwd.
Ik ben benieuwd wat je ervan vond en hoop hier binnenkort jouw recensie te lezen
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  maandag 1 juli 2013 @ 22:12:32 #27
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_128478925
The Dictator (2012)



Oei, het scheelde niet veel, maar de ondergrens van wat toelaatbaar is qua leuke grappigheid werd net niet doorbroken. De humor is weliswaar erg gemakkelijk en ik weet niet of ik mezelf nu heel kinderachtig moet vinden, maar toch heb ik stiekem wel moeten lachen om de foute schijtlolligheden die Sacha Baron Cohen neerzet. Die helikopterscene vond ik toch wel redelijk geinig en deed me denken aan dat Borat-experiment van hem. Eigenlijk moet ie weer meer die tour op gaan in plaats van dit soort infantiele verhaaltjes, maar goed dat terzijde. Cijfer: 6

A torinói ló



Die Béla Tarr is een filmmaker, die de wenkbrauwen doet fronsen. Wat een bizarre, diepzinnige films maakt ie! Ik denk dat de term 'Tarkovsky voor gevorderden' wel van toepassing is op zijn oeuvre. In The Turin Horse wordt een armoedig huishouden (vader, dochter en een koppig paard) gevolgd met ellenlange zwart-wit shots. Maar liefst vier keer wordt de kijker getrakteerd hoe zij hun avondeten, bestaande uit een grof uitgevallen gekookte aardappel opeten. Mjammjammjam, wat een belevenis is dat! Daarnaast veel lange shots waar weinig tot niets gebeurt.

Tarr laat zien dat het leven een schrijnende martelgang is. In het begin van zijn carrière scheen ie redelijk optimistisch te zijn en films te maken die lieten zien dat de maatschappij kon veranderen. Maar in zijn allerlaatste film heeft ie klaarblijkelijk die gedachte losgelaten en een uiterst kille en deprimerende film afgeleverd. Dit is in ieder geval niet een film voor iedereen en ik zelf had ook enige moeite drmee. Toch is het bijzonder om dit eens te zien, al was het maar om de mooie cinematografie. Cijfer: 6,5

La ciénaga
Regiseusse Lucrecia Martel wilde waarschijnlijk een broeierige sfeer in dit Argentijnse familiedrama neerzetten, maar ik vond het eerder één grote apatische bende. Lusteloze familieleden kibbelen af en toe wat met elkaar en zijn vooral oninteressant bezig. Sympathie opwekken zit er allerminst in! Dat zal ook niet de bedoeling zijn van de film, maar toch, het zou het kijkplezier wel verhoogd hebben. Enfin, dit vond ik niet al te best :N. Cijfer: 5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 1 juli 2013 @ 23:14:59 #28
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_128482810
Gisteren afgekeken:

Family Guy - Season 11
Vond `m eigenlijk niet zo goed als het tiende seizoen (er zitten iets te veel "mindere" afleveringen in) maar overall is het nog steeds genieten van de extremiteiten van Peter en co. Soms net wat te flauw of te ver over the top maar desondanks is het wel nog steeds m`n favoriete tekenfilm serie

IMDB Cijfer: 8,4/10
Mijn Cijfer: 8,0/10

Mad Men - Season 6
Ook dit seizoen over de reclame mannen en vrouwen is van ongekende kwaliteit, het gaat op dezelfde voet verder als weer het vijfde seizoen ophield.
Opnieuw zijn de acteerprestaties hoogstaand en ziet het geheel prachtig uit. Sommige van de verhaallijnen zijn wat minder interessant en hadden ook geschrapt kunnen worden (zoals die van Pete Campbell en z`n moeder bijvoorbeeld). Wel vond ik het verder in een neerwaartse spiraal rakende leven van Don Draper goed uitgewerkt, nadat het leek alsof hij in seizoen 4 en vooral 5 z`n zaakjes redelijk op orde had.
Historische gebeurtenissen, zoals de moord op Martin Luther King en Bobby Kennedy, worden er weer op realistische wijze in verwerkt en dat komt de authenticiteit ten goede.
Wederom een ontzettend goed seizoen dus. Wat mij betreft blijft Mad Men ook na z`n zesde jaar de beste serie allertijden.

IMDB Cijfer: 8,7/10
Mijn Cijfer: 10/10

En vanavond gekeken:
New Kids Turbo
De films zijn niet zo goed als de korte sketches waarmee de mannen bekend werden. Maar ik vind ze, en dan vooral deze eerste, nog steeds goed voor 90 minuten hersenloos vermaak.
Totaal belachelijk en gigantisch over the top maar dat is in dit geval net het leuke.
Heb me weer vermaakt.

IMDB Cijfer: 5,9/10
Mijn Cijfer: 7,0/10
Mijn Cijfer: 7,0/10
  dinsdag 2 juli 2013 @ 10:06:52 #29
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128490545

VHS (2012)
Ehr...mah..gerd... wat heb ik gezien? Een onsamenhangende (nou ja, ik zag her en der wel een demonisch verband) van bibberige VHS-filmpjes met elke keer als bruut einde de dood of ernstige verwonding van iemand. Her en der wat bloederige ingewanden die in het rond gegooid worden en elke keer een andere manier waarop gefilmd wordt (webcam - camera in bril - oude videocamera). Het geheel aan filmpjes wordt ontdekt door een stel weirde jongens die huizen aan gort slaan en meisjes overvallen en hun tieten filmen :P Ze worden eropuit gestuurd een bepaalde videoband te vinden in een verlaten huis waar een dode man in een stoel zit. Een voor een bekijken ze wat voor filmpjes er op de videobanden staan.

Ik merkte aan mezelf dat ik dacht: wanneer is dit voorbij? :P Elke keer kwam er weer een nieuw, schokkend en onduidelijk filmpje. En dan is er dus ook nog een deel 2 :') Alleen voor de liefhebbers met een sterke maag en macabare voorliefde.

Tweede film tot 2/3e afgekeken: Flight (2012)

Denzel Washington speelt een coke- en drankverslaafde piloot die je bij een routine passagiersvluchtje ziet. De avond ervoor is hij het bed ingedoken met een stewardess, heeft wat lijntjes coke gesnoven en ook tijdens de vlucht mengt hij wat flesjes wodka in een fles jus. Tijdens de vlucht raakt het vliegtuig ineens in een duikvlucht en stort neer.Hij overleeft, net als bijna al zijn passagiers. Dan komt echter uit de bloedtests naar voren dat hij onder invloed was ten tijde van de vlucht. Moet hem nog afkijken, want viel in slaap :')

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 02-07-2013 10:13:13 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_128491301
Año bisiesto
Año bisiesto (2010)

Een film over een jonge vrouw, Laura, die alleen woont in een klein appartement in Mexico-city. De hele film blijven wij in haar appartement, terwijl zij zelf ook wel eens op stap gaat waarna we haar zien thuiskomen met een man die ze oppikt in de kroeg. Op een dag neemt ze Arturo mee naar huis, een man die meer interesse in haar lijkt te hebben dan haar andere bedpartners. Arturo speelt in op de fantasieën van Laura, en elke keer dat hij langskomt gaan ze iets verder.

Bijzonder film, mooie manier van filmen en vertellen, deprimerend verhaal. Ik weet niet echt wat ik er verder van moet denken, of dat ik hem aan kan bevelen. Het is wel een film die indruk heeft gemaakt in ieder geval.



Weekend
Weekend (2011/II)

We volgen Russel, een jonge man die gewend is aan zijn rustige leven en erg op zichzelf is. Bij het stappen ontmoet hij Chris, een aanwezige en sociale gast, en ze belanden bij elkaar in bed. De dag nadien blijkt er een klik te zijn, en ze brengen nagenoeg het hele weekend samen door. Langzaamaan leren we beide mannen beter kennen, en begrijpen we meer van hun chemie maar ook van hun terughoudendheid.

Ik vond dit een heel mooie en ontroerende film. Beide mannen zetten een geweldige rol neer, er zijn weinig woorden nodig om weer te geven hoe ze zich voelen. Er hangt een verdrietige maar ook rustgevende sfeer.. Zeker aan te raden deze film. '

But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_128504189
Olympus Has Fallen (2013)


Men neme:
- Een ex-Secret Service agent met een dramatisch verleden met de president
- Een Amerikaanse president die denkt alles aan te kunnen
- Een blik terroristische Koreanen
- 300 liter ongezuiverde Amerikaanse patriottisme
- 600 kilo zout om het overdreven gehalte te overzien
- Een hand-vol plotholes
Stop dit allemaal in een blender en plaats de mix in een blu-ray springvorm
120 minuten in de oven op 220 graden
En klaar is de film!

Met andere woorden:
Olympus is Fallen komt eigenlijk neer op 2 uur onbehouden knallen, overdreven sjit waarbij een Secret Agent (Gerard Butler) in z'n eentje in het Witte Huis weet te infiltreren terwijl een compleet batteljon soldaten het niet lukt.

Je zou zeggen, dit klinkt allemaal als een film die je links moet laten liggen maar ik heb me evengoed goed vermaakt en zeker die kilo's zout kwamen van pas om alles door de vingers te zien.

Zoek je een simpele film om met je vrienden een krat pils weg te werken dan is dit jou film!

IMDB: 6.6
Mijn cijfer: 6 voor het vermaak (maar de volgende keer graag wel een krat pils meeleveren)
pi_128504732
The Dark Knight (2008) - IMDb

Eindelijk een keer afgekeken, had hem als een van de eerste mensen binnen en nooit afgekeken. Daarna hoorde ik alle goede recensies en dacht ik, ok dan moet ik er toch eens goed voor gaan zitten.

Nooit gedaan, tot gisteren.

Goede film hoor, erg origineel in veel opzichten, een 9 is wel wat erg veel voor een superheldenfilm.

Maar toch zeker een 8 waard.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 17:11:05 #33
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_128504822
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:50 schreef JayHovah het volgende:
Olympus Has Fallen (2013)
[ afbeelding ]

Men neme:
- Een ex-Secret Service agent met een dramatisch verleden met de president
- Een Amerikaanse president die denkt alles aan te kunnen
- Een blik terroristische Koreanen
- 300 liter ongezuiverde Amerikaanse patriottisme
- 600 kilo zout om het overdreven gehalte te overzien
- Een hand-vol plotholes
Stop dit allemaal in een blender en plaats de mix in een blu-ray springvorm
120 minuten in de oven op 220 graden
En klaar is de film!

Met andere woorden:
Olympus is Fallen komt eigenlijk neer op 2 uur onbehouden knallen, overdreven sjit waarbij een Secret Agent (Gerard Butler) in z'n eentje in het Witte Huis weet te infiltreren terwijl een compleet batteljon soldaten het niet lukt.

Je zou zeggen, dit klinkt allemaal als een film die je links moet laten liggen maar ik heb me evengoed goed vermaakt en zeker die kilo's zout kwamen van pas om alles door de vingers te zien.

Zoek je een simpele film om met je vrienden een krat pils weg te werken dan is dit jou film!

IMDB: 6.6
Mijn cijfer: 6 voor het vermaak (maar de volgende keer graag wel een krat pils meeleveren)
Idd, gisteren ook gekeken en met een pilsje op de bank, verstand op nul, en je hebt een leuke avond.

Gisteren ook Evil Dead 2013 gekeken

Evil Dead (2013) - IMDb

Wat een draak van een film. Als je het origineel kent dan kan deze alleen maar tegenvallen en idd dus.
Ze proberen nog wel enkele scènes na te spelen maar een remake van Evil Dead zonder Ash is als Jurassic Park zonder dino`s zeg maar....

Als je het origineel niet kent heb ik maar een tip;
Kijk het origineel en laat deze links liggen

4/10
pi_128512666
HUMMINGBIRD



Hoewel het geen standaard statham filmpje was, vond ikhet een prima en zeer vermakelijke film om te zien en heb me er van het begin tot het eind erg mee vermaakt.
Vanaf het begin van de film zit er een lekkere vaart in de film en de film weet die vaart ook vast te houden. De film is een actie/drama film, met een aantal zeer leuke actiescènes en een (niet al te diepgaand) maar prima verhaal.
Kortom, zeker aan te raden en leuk om te zien
7
pi_128512789
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 17:11 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Idd, gisteren ook gekeken en met een pilsje op de bank, verstand op nul, en je hebt een leuke avond.

Gisteren ook Evil Dead 2013 gekeken

Evil Dead (2013) - IMDb

Wat een draak van een film. Als je het origineel kent dan kan deze alleen maar tegenvallen en idd dus.
Ze proberen nog wel enkele scènes na te spelen maar een remake van Evil Dead zonder Ash is als Jurassic Park zonder dino`s zeg maar....

Als je het origineel niet kent heb ik maar een tip;
Kijk het origineel en laat deze links liggen

4/10
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
  woensdag 3 juli 2013 @ 13:11:56 #36
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_128534995
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 20:56 schreef Tim86 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens IMDB is hij uncredited
  woensdag 3 juli 2013 @ 14:01:23 #37
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128537281
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 17:07 schreef JDx het volgende:
The Dark Knight (2008) - IMDb

Eindelijk een keer afgekeken, had hem als een van de eerste mensen binnen en nooit afgekeken. Daarna hoorde ik alle goede recensies en dacht ik, ok dan moet ik er toch eens goed voor gaan zitten.

Nooit gedaan, tot gisteren.

Goede film hoor, erg origineel in veel opzichten, een 9 is wel wat erg veel voor een superheldenfilm.

Maar toch zeker een 8 waard.
Heb je The Dark Knight rises ook al gezien? Ook een erg goede film :) Misschien nog wel beter (vind ik dan)
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  woensdag 3 juli 2013 @ 15:50:42 #38
300718 Kenju
Say It!!??
pi_128542420
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 00:02 schreef Tobi-wan het volgende:
Better Off Ted (2009-2010)
[ afbeelding ]

Zie wel vaker tv-series voorbij, vandaar dat ik deze hier ook maar eens een keer onder de aandacht breng.

Jammer genoeg is deze serie nooit ontdekt door het grote publiek en daarom na twee seizoenen al van de buis gehaald.
Deze serie is keihard gepromoot destijds, met wazige reclames voor Veridian Dynamics die ook in Nederland werden uitgezonden, waarvan het niet duidelijk was waar het nu precies voor was. Leuk gedaan. De productie van de serie zit ook gewoon geld in. Maar feit was dat er totaal geen ontwikkeling in zat. Na het tweede seizoen (welke niet volledig uitgezonden is, de laatste twee episodes hebben ze niet eens meer uitgezonden, maar zijn later wel online beschikbaar gemaakt, als ik me niet vergis) was alles nog steeds hetzelfde, en bleek de inspiratie voor de serie volledig verdwenen te zijn bij de schrijvers. Kortom, BoT is gewoon gestopt omdat het niet goed genoeg was. Het geeft alle kans gekregen, en had in het begin goede cijfers, maar het truukje werd uiteindelijk saai. Leuke serie inderdaad, maar meer dan deze twee seizoenen verdiende het echt niet.
WHOEOEOEOEHAAAAAAHAHAHA
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:19:31 #39
223886 Gaijin
Dah yah feel luckei?
pi_128543691
21 (2008) - IMDb
Gaat over een groep (briljante) MIT studenten, die onder leiding van hun wiskunde leraar (Kevin Spacey), kaarten tellen bij blackjack en daarmee tonnen met geld verdienen. Erg leuke film, met goede rollen van Jim Sturgess, Kevin Spacey en Lawrence Fishburn. Prima tussendoortje voor een saaie avond o.i.d.

imdb: 6,7/10 from 132.815 users
Ik: 7,5/10
pi_128544015
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:19 schreef Gaijin het volgende:
21 (2008) - IMDb
Gaat over een groep (briljante) MIT studenten, die onder leiding van hun wiskunde leraar (Kevin Spacey), kaarten tellen bij blackjack en daarmee tonnen met geld verdienen. Erg leuke film, met goede rollen van Jim Sturgess, Kevin Spacey en Lawrence Fishburn. Prima tussendoortje voor een saaie avond o.i.d.

imdb: 6,7/10 from 132.815 users
Ik: 7,5/10
Ik dacht even een 7,5 voor 21 and over? WTF! Maar 21, haha is inderdaad wel een leuke film, eens met je cijfer!

quote:
2s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:01 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Heb je The Dark Knight rises ook al gezien? Ook een erg goede film :) Misschien nog wel beter (vind ik dan)

Vanavond.
  woensdag 3 juli 2013 @ 16:54:32 #41
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_128545379
42



Een film over de entree van Jackie Robinson, de eerste zwarte speler in de Major League Baseball. Branch Rickey is een de executive van de Dodgers die een ster uit de zgn. Negro League naar de MLB wil brengen. Hij kiest voor Jack Robinson, een van de grote sterren daar. Probleem is alleen dat Jack een principieel iemand lijkt te zijn die de achterstand van zwarten niet zomaar neemt. Rickey neemt Robinson dan ook aan, op de voorwaarde dat hij belooft zich te beheersten wanneer de met zekerheid te verwachten scheldpartijen zijn richting op komen van medespelers, tegenstanders en het publiek. Uiteraard blijkt het een ware uitdaging voor Jack om tegen zijn trotse natuur in te gaan, en zoals gedurende de film blijkt, is Jack om verschillende redenen niet de enige met dit probleem.

Tsja, wat zal ik zeggen? Het is zeker geen slechte film. De rollen worden door de hoofdcast cast met verve gespeeld naar mijn mening. Harrison Ford in de rol van Rickey had ik niet eens herkend. Aan de andere kant hadden deze rollen naar mijn idee net zo goed door een ander gespeeld kunnen worden. Maar wellicht dat voor de MLB-fans een extra dimensie van herkenbaarheid zit in de manier waarop bepaalde karakters neergezet zijn. Dat was dus wel iets waar ik bang voor was, het gebrek aan affiniteit met honkbal en of dit iets zou uitmaken. Hoewel de film duidelijk ook niet-honkbalfans probeert aan te spreken en dat ook zeker wel doet, heb ik het idee dat de honkbalfans (of misschien Amerikanen in het algemeen) wel iets extra's uit deze film kunnen halen; Iets wat de hoge iMDb-rating ook doet vermoeden. Het herkennen van de sportieve emotie, de traditie, etc. etc. zijn zaken die aan mij gewoon niet besteed zijn. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van namen van karakters die echt een rol hebben gespeeld in het geheel. Echt bestaande namen van honkbalspelers, journalisten, beleidsmakers bij de bond en clubs, etc. Zegt ons allemaal niets.

Hoewel het thema in films natuurlijk meermaals teruggekomen is, moet ik zeggen dat ze in 42 er toch een eigen insteek aan gegeven hebben. Ten eerste wordt het er niet al te dik bovenop gelegd hoe vreselijk zwaar Robinson het wel niet heeft. Verder wordt het accent van beleving (hiermee bedoel ik een soort van perspectief zeg maar) niet alleen bij Robinson gelegd, maar misschien wel iets meer bij Branch Rickey, wat een interessante keus is.

Hiermee kom ik wel bij een nadeel. De film spreekt naar mijn idee de kijker op het emotionele vlak niet echt aan. Bijv. wat de beleving van rassenscheiding betreft, ligt de tijd dat de concrete mate waarmee een bepaalde groep zich afzet tegen de aanwezigheid van een zwarte zo ver achter ons, dat het lastig is om daar ook maar iets bij te voelen. Uiteraard een goede zaak, maar doordat ze zaken zo concreet liggen en de mening van de kijker zo erg verschilt van alles dat tegen Robinsons aanwezigheid is, wordt het lastig om een bepaalde beleving te hebben bij de film. Ook de beleving van Robinson en de mensen om hem heen, blijft redelijk op de vlakte.

Aan de ene kant kun je zeggen dat het goed is dat er geen onnodig emotioneel gezeik hij komt kijken. Het werkelijke verhaal rondom Jackie Robinson al goed genoeg en er hoeft geen emotioneel Hollywood gezeik bij te komen, waarmee het dus een degelijk biografisch verhaal is gebleven. Het gevolg is echter dat de film wel redelijk vlak is voor mensen die totaal niet bekend zijn met het verhaal. Iedereen weet immers wat er uiteindelijk gaat gebeuren, nl. dat Robinson de ster van het team, de competitie en en held van de sport in zijn algemeen wordt. De struggle wordt dus vooral met feiten en gebeurtenissen getoond, en niets meer. Er worden wel pogingen gedaan om een soort van uiting van emotionele verknoping weer te geven, maar verder dan individuele scènes gaat het niet.

iMDb: 7,6
Ik: 7

Ik vind het dan ook lastig om te zeggen of dit een aanrader is. Voor honkbalfans sowieso wel. En mensen die misschien wat met het thema hebben ook wel. Wil je echter een goede drama, dan zul je misschien verder moeten kijken.
pi_128548180
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 13:11 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Volgens IMDB is hij uncredited
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alex Pastoor:
"Een uitslag is altijd terecht, of het nou verdiend is of onverdiend"
Martin Verkerk:
''Ik bepaal of ik win of verlies. Als ik goed speel dan win ik, als ik slecht speel dan is de kans dat ik verlies aanwezig.''
pi_128548420
quote:
2s.gif Op woensdag 3 juli 2013 14:01 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Heb je The Dark Knight rises ook al gezien? Ook een erg goede film :) Misschien nog wel beter (vind ik dan)
Vele malen beter....

Christian Bale rocks..... _O_
I may not be your first, but to be your last would be perfect.....
pi_128548571
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 18:07 schreef RogerFederer_17 het volgende:

[..]

Vele malen beter....

Christian Bale & Anna Hathaway rocks..... _O_
I may not be your first, but to be your last would be perfect.....
pi_128557684
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 16:54 schreef Xaobotnik het volgende:
42

[ afbeelding ]

Een film over de entree van Jackie Robinson, de eerste zwarte speler in de Major League Baseball. Branch Rickey is een de executive van de Dodgers die een ster uit de zgn. Negro League naar de MLB wil brengen. Hij kiest voor Jack Robinson, een van de grote sterren daar. Probleem is alleen dat Jack een principieel iemand lijkt te zijn die de achterstand van zwarten niet zomaar neemt. Rickey neemt Robinson dan ook aan, op de voorwaarde dat hij belooft zich te beheersten wanneer de met zekerheid te verwachten scheldpartijen zijn richting op komen van medespelers, tegenstanders en het publiek. Uiteraard blijkt het een ware uitdaging voor Jack om tegen zijn trotse natuur in te gaan, en zoals gedurende de film blijkt, is Jack om verschillende redenen niet de enige met dit probleem.

Tsja, wat zal ik zeggen? Het is zeker geen slechte film. De rollen worden door de hoofdcast cast met verve gespeeld naar mijn mening. Harrison Ford in de rol van Rickey had ik niet eens herkend. Aan de andere kant hadden deze rollen naar mijn idee net zo goed door een ander gespeeld kunnen worden. Maar wellicht dat voor de MLB-fans een extra dimensie van herkenbaarheid zit in de manier waarop bepaalde karakters neergezet zijn. Dat was dus wel iets waar ik bang voor was, het gebrek aan affiniteit met honkbal en of dit iets zou uitmaken. Hoewel de film duidelijk ook niet-honkbalfans probeert aan te spreken en dat ook zeker wel doet, heb ik het idee dat de honkbalfans (of misschien Amerikanen in het algemeen) wel iets extra's uit deze film kunnen halen; Iets wat de hoge iMDb-rating ook doet vermoeden. Het herkennen van de sportieve emotie, de traditie, etc. etc. zijn zaken die aan mij gewoon niet besteed zijn. Maar er wordt ook gebruik gemaakt van namen van karakters die echt een rol hebben gespeeld in het geheel. Echt bestaande namen van honkbalspelers, journalisten, beleidsmakers bij de bond en clubs, etc. Zegt ons allemaal niets.

Hoewel het thema in films natuurlijk meermaals teruggekomen is, moet ik zeggen dat ze in 42 er toch een eigen insteek aan gegeven hebben. Ten eerste wordt het er niet al te dik bovenop gelegd hoe vreselijk zwaar Robinson het wel niet heeft. Verder wordt het accent van beleving (hiermee bedoel ik een soort van perspectief zeg maar) niet alleen bij Robinson gelegd, maar misschien wel iets meer bij Branch Rickey, wat een interessante keus is.

Hiermee kom ik wel bij een nadeel. De film spreekt naar mijn idee de kijker op het emotionele vlak niet echt aan. Bijv. wat de beleving van rassenscheiding betreft, ligt de tijd dat de concrete mate waarmee een bepaalde groep zich afzet tegen de aanwezigheid van een zwarte zo ver achter ons, dat het lastig is om daar ook maar iets bij te voelen. Uiteraard een goede zaak, maar doordat ze zaken zo concreet liggen en de mening van de kijker zo erg verschilt van alles dat tegen Robinsons aanwezigheid is, wordt het lastig om een bepaalde beleving te hebben bij de film. Ook de beleving van Robinson en de mensen om hem heen, blijft redelijk op de vlakte.

Aan de ene kant kun je zeggen dat het goed is dat er geen onnodig emotioneel gezeik hij komt kijken. Het werkelijke verhaal rondom Jackie Robinson al goed genoeg en er hoeft geen emotioneel Hollywood gezeik bij te komen, waarmee het dus een degelijk biografisch verhaal is gebleven. Het gevolg is echter dat de film wel redelijk vlak is voor mensen die totaal niet bekend zijn met het verhaal. Iedereen weet immers wat er uiteindelijk gaat gebeuren, nl. dat Robinson de ster van het team, de competitie en en held van de sport in zijn algemeen wordt. De struggle wordt dus vooral met feiten en gebeurtenissen getoond, en niets meer. Er worden wel pogingen gedaan om een soort van uiting van emotionele verknoping weer te geven, maar verder dan individuele scènes gaat het niet.

iMDb: 7,6
Ik: 7

Ik vind het dan ook lastig om te zeggen of dit een aanrader is. Voor honkbalfans sowieso wel. En mensen die misschien wat met het thema hebben ook wel. Wil je echter een goede drama, dan zul je misschien verder moeten kijken.
thx voor de duidelijke review, in dat geval laat ik hem liggen
  woensdag 3 juli 2013 @ 21:58:58 #46
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_128558036
Hotel Transylvania (2012) - IMDb

Hele vermakelijke en toffe animatiefilm, een film over slechterikken maar dan schattig en aardig. Het verhaal is niet geweldig maar de vele verwijzingen en de hoge grapdichtheid maken dit zeker een aanrader!

IMDB: 7.0
Ik: 8.0
  woensdag 3 juli 2013 @ 22:39:12 #47
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_128560204
World War Z


Afgelopen zaterdag naar World War Z geweest. Een zombie-achtige actie film, welke beschikt over genoeg actie maar mij te weinig verhaal. Het acteerwerk van Brad zorgde ervoor dat deze film iets bovengemiddeld eindigt. De actie in de film is mij ook net iets te familie vriendelijk, je mist toch een beetje 'gore' wat je wel hebt in films zoals 28 weeks later.

Ik zou bijna zelfs willen zeggen dat als je de trailer hebt gezien, heb je de film gezien.

Imdb 7.3
Mijn cijfer 6.3
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
pi_128562298
EVIL DEAD (2013)



Voordat ik mn mening over de film geef, ik beoordeel films (en deze dus ook) niet op het feit of het een remake is of niet, en of het origineel wel of niet beter is. Ik bekijk elke film op zich zelf.

Toch ging ik deze film met een beetje verwachtingen kijken, veel positieve reviews gelezen en tja ''evil dead''!! Maar helaas ben ik een klein beetje teleurgesteld in de film.
De hele spannings opbouw is slecht, en echt spannend word de film ook nergens...
Ik vind de film een beetje clichematig aanvoelen, hoe alles gebeurd, misschien als de film wat langer was geweest en er meer energy in t verhaal was gestoken dan had t nog best een toppertje kunnen worden..

Want de acteerprestaties zijn wel prima (voor een horror film!)
en de gore en de horror kills en effecten waren ook cool, en het verhaal OPZICH is ook prima...

Mja slecht uitgewerkt dus,

ik wou hem 5 geven, maar ik vond de kills nog wel leuk dus daar een half puntje extra voor
5.5
  donderdag 4 juli 2013 @ 06:31:57 #49
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128569062
Gisteren trouwens Flight afgekeken. Goede film. Steengoede rol trouwens ook van John Goodman als drugsdealer :D

En een stukje:

Viel me een beetje tegen. Het eerste half uur speelde zich bijna volledig af in een pools dorp met middenin een bos een grote mistbank. Ik merk al aan de acteurs dat het behoorlijke B-acteurs zijn :')
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 4 juli 2013 @ 08:34:27 #50
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_128569776
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 17:59 schreef Tim86 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toen sliep ik al half...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')