abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:03:45 #1
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128395747
quote:
Turks broodjespaleis verovert Nederland

Nu telt Nederland nog zes vestigingen van de Turkse fastfoodketen Simit Sarayi. Over twee jaar moeten het er vijftig zijn.

Een brommerzaak runde Erkan Lale er eerst. Maar een half jaar geleden werd de winkel op de Amsterdamse Kinkerstraat omgebouwd tot het eerste filiaal van Simit Sarayi in de hoofdstad. En dat lijkt geen verkeerde beslissing.

De komende tijd volgen in Amsterdam namelijk zaken bij de Arena, de Dappermarkt en Nieuw-West. Als klap op de vuurpijl opent op de Nieuwendijk in het centrum, pal naast concurrenten Burger King en Mc Donalds, een Simit Sarayi met zitplaatsen op vier verdiepingen.

Erkan Lale werkt samen met compagnon Hakan Aydin. "Hakan is een goede vriend. Hij had de eerste zaak geopend in Rotterdam en zei tegen mij: 'Je moet nu echt meedoen. Dit wordt groot'."

Een 'simit' is een Turkse bagel. 'Sarayi' betekent paleis. Broodjespaleis is dus de letterlijke vertaling. "Hier wordt het wel eens de Turkse Bakker Bart genoemd. Maar dat is onterecht. Wij zijn chiquer en hebben een groter assortiment", zegt Lale.

Istanbul

De zaak aan de Kinkerstraat is smaakvol ingericht, met kwalitatief hoogwaardig meubilair. De zaak ademt Istanbul, maar is niet over-the-top Turks. "Als je besluit een zaak te openen, lever je je sleutels in en gaan de ontwerpers van Simit Sarayi aan de slag. Een paar weken later is alles ingericht. Je kan dan meteen beginnen."

De broodjes en gebakjes worden allemaal diepgevroren ingevlogen uit Turkije. Daar bakken 4000 werknemers in twee fabrieken dagelijks typische Turkse lekkernijen. "En dat is meteen het geheim van Simit Sarayi", zegt Lale, "Je krijgt bij ons de echte Turkse smaak. Die vind je nergens anders in Nederland."

Sesampitjes

In de restaurants gaan er alleen nog wat eigeel voor de glans en sesampitjes over de broodjes heen, voor ze in de oven worden afgebakken. "Dat scheelt ook in de kosten natuurlijk. Als we alles ter plekke zelf zouden moeten maken, zouden we dure koks nodig hebben. Wie hier komt werken is binnen een paar dagen volleerd."

In tegenstelling tot Turkije, wordt er in Nederland tot nu toe alleen ontbijt en lunch in de restaurants geserveerd. Maar dat gaat veranderen. Twee Turkse koks hebben de afgelopen maanden geëxperimenteerd met avondmaaltijden en een selectie gemaakt van ongeveer twintig gerechten.

Die worden binnenkort geprepareerd in een kleine fabriek bij Den Haag, van waaruit ze worden gedistribueerd naar de rest van Nederland én Europa.

De vestigingen in Rotterdam en Den Haag worden vooral bezocht door Turken. Maar de Kinkerstraat trekt een gevarieerder publiek. "Ik denk dat hier 50 procent Turk is", zegt Lale, "De rest is vooral Nederlands of Marokkaans."

Sandwiches

Variatie in klanten en locaties betekent ook dat het aanbod moet variëren. "Je kan natuurlijk niet aankomen met één concept en tegen de mensen zeggen dat ze het daar maar mee moeten doen."

Bij de nieuwe zaak bij de Amsterdamse Arena worden bijvoorbeeld veel gezonde sandwiches geserveerd. "Daar zitten veel kantoren, die willen we natuurlijk ook bedienen," aldus Lale.

Het gaat dus hard met het broodjespaleis. En dat terwijl het Turkse bedrijf pas sinds 2001 bestaat. In die tijd verrezen in Turkije honderden vestigingen en laat het bedrijf Mc Donald's ver achter zich.

"Turkije is nu vol", zegt Lale. Dus wordt er over de grenzen gekeken. De vijftig zaken in Nederland zijn slechts onderdeel van een grotere expansie. "Egypte, Marokko, Amerika en Europa, dat zijn de markten waar we ons op gaan richten de komende tijd."

Financiering

In Nederland komt het geld voor die uitbreidingen uit Turkije en ook van de ING. "Zij willen wel investeren. Ze kwamen hier binnen en zagen hoe mooi het was en dat de zaak altijd vol zit. Dan komt die financiering wel los", zegt Lale. Om hoeveel geld het gaat, is niet duidelijk.

Voor die buitenlandse expansie trekt Simit Sarayi werkelijk heel wat uit de kast. Sinds mei draait een reclamespot op de Turkse zenders met daarin de Atletico Madrid-stervoetballer Arda Turan.

De bij Turken razend populaire voetballer eet daarin zijn buik rond in het restaurant in de Kinkerstraat. Naar verluidt kreeg Turan voor de commercial zo’n acht ton.

Sneijder

"Voor de opening bij de Arena hebben we Wesley Sneijder op het oog [die momenteel in Turkije voetbalt, red.]. Hij heeft aangegeven wel geïnteresseerd te zijn, maar aan Sneijder hangt natuurlijk ook een behoorlijk prijskaartje."
Goed of slecht nieuws? Mijn inziens goed nieuws. Alle investeringen in deze tijden zijn goed nieuws. Dit brengt werkgelegenheid voor bouwvakkers en meer bijbanen voor jongeren. Alleen maar positief.
pi_128396000
Een Turkse voedselketen heb ik geen moeite mee zolang ik niet direct word geconfronteerd met de islam. :)
hee hallo
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:12:25 #3
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128396259
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:08 schreef Scootermuisje het volgende:
Een Turkse voedselketen heb ik geen moeite mee zolang ik niet direct word geconfronteerd met de islam. :)
Haha, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Uiteraard zal het veel allochtonen trekken gezien het assortiment, dus een islamitisch tintje zal je er altijd aan over houden, maar er mee geconfronteerd worden zoals jij het voor ogen hebt, dat zeker niet.
  Forum Admin zaterdag 29 juni 2013 @ 17:13:09 #4
232445 crew  Specularium
pi_128396322
Hier om de hoek zitten al iets van 257 Turkse eettenten.
  Forum Admin zaterdag 29 juni 2013 @ 17:13:52 #5
232445 crew  Specularium
pi_128396371
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:08 schreef Scootermuisje het volgende:
Een Turkse voedselketen heb ik geen moeite mee zolang ik niet direct word geconfronteerd met de islam. :)
:').
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:14:37 #6
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128396418
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:13 schreef Specularium het volgende:
Hier om de hoek zitten al iets van 257 Turkse eettenten.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk iets heel anders worden. Je moet je onderscheiden van je concurrenten en Simat Sarayi wil internationaal gaan nu ze het meeste al uit Turkije hebben geëxploiteerd.
pi_128396452
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:08 schreef Scootermuisje het volgende:
Een Turkse voedselketen heb ik geen moeite mee zolang ik niet direct word geconfronteerd met de islam. :)
Nou maak dan je borst maar nat.

In Turkije is het in restaurants namelijk doorgaans zo dat je je schoenen uit moet doen, je hebt er lage tafeltjes die naar Mekka zijn gericht, waaraan je dan zit gehurkt op een kleedje, zodat je voor het eten nog even kan bidden. Vijf keer per dag klinkt ook de muhezzin luid door het restaurant, en vaak hebben ze een open keuken zodat je als gast kan zien of de dieren wel halal worden geslacht.
pi_128396467
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:13 schreef Specularium het volgende:

[..]

:').
:6
hee hallo
pi_128396491
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Nou maak dan je borst maar nat.

In Turkije is het in restaurants namelijk doorgaans zo dat je je schoenen uit moet doen, je hebt er lage tafeltjes die naar Mekka zijn gericht, waaraan je dan zit gehurkt op een kleedje, zodat je voor het eten nog even kan bidden. Vijf keer per dag klinkt ook de muhezzin luid door het restaurant, en vaak hebben ze een open keuken zodat je als gast kan zien of de dieren wel halal worden geslacht.
Met een grote boog omheen dus.
hee hallo
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:18:24 #10
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_128396568
Slimme zet, het is weer eens wat anders...
Genoeg broodjeszaken die pistoletjes met kaas en een verlept blaadje sla verkopen, slim om daar een ander concept tegenover te zetten.
pi_128396575
Dit zijn pas mensen die hard werken!
pi_128396581
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:

[..]

Met een grote boog omheen dus.
:')
Zie!
pi_128396601
Islamisering!!
pi_128396615
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:

[..]

Met een grote boog omheen dus.
Eng hè ? andere culturen :')
pi_128396621
Niets mis met de Turkse broodjes :9~
Hier staat niets.
pi_128396626
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:

[..]

Met een grote boog omheen dus.
:D
pi_128396657
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:

[..]

Met een grote boog omheen dus.
Hap hap hap :D

Wat ik schreef is natuurlijk complete lariekoek. Ik dacht dat dat wel duidelijk was, maar blijkbaar niet dus.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:20:38 #18
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128396662
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:18 schreef SiGNe het volgende:
Slimme zet, het is weer eens wat anders...
Genoeg broodjeszaken die pistoletjes met kaas en een verlept blaadje sla verkopen, slime om daar een ander concept tegenover te zetten.
Zeker, helemaal mee eens. Dat is de voornaamste reden dat het artikel mij op viel. Als het een standaard Turks keten was geweest, dan hadden we er ook niks van vernomen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jellereppe op 29-06-2013 22:20:14 ]
pi_128396706
Simit Sarayi is wel een toffe keten.

Ik begreep dat de keten Mado ook naar Nederland wil komen. Ben benieuwd. Ze hebben in ieder geval lekker ijs. :9

http://en.mado.com.tr/
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:22:02 #20
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128396724
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:21 schreef De_Guidance het volgende:
Simit Sarayi is wel een toffe keten.

Ik begreep dat de keten Mado ook naar Nederland wil komen. Ben benieuwd. Ze hebben in ieder geval lekker ijs. :9

http://en.mado.com.tr/
_O_
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:22:30 #21
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_128396741
Iemand er al eens gegeten? Lijkt me best een mooi concept.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:23:13 #22
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128396767
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:22 schreef Klaploper het volgende:
Iemand er al eens gegeten? Lijkt me best een mooi concept.
Nog nooit. Anders had ik mijn ervaringen gepost. Ben zeker meer dan benieuwd.
pi_128396777
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:20 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Zeker, helemaal mee eens. Dat is een de reden dat dit artikel mij op viel. Als het een standaard Turks keten was geweest, dan hadden we er ook niks van vernomen.
Ja het is echt een keten. Geen standaard tokotje ofzo.



  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:23:55 #24
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128396795
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:23 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Ja het is echt een keten. Geen standaard tokotje ofzo.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Netjes, heel netjes. Dit is zeker onderscheidend.
pi_128396840
Krijg je wel een speelgoedje bij het kindermenu?
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')