abonnement Unibet Coolblue
pi_127519498
Situtatie is als volgt. Rijd momenteel in een 2005 Scenic, diesel 197.000 km. Tijd voor vervanging aangezien ik bij de komende beurt, voor een nieuwe dist.riem, remblokken en banden komt te staan en dit eigenlijk niet meer in deze auto wil investeren. Om betrouwbaar te rijden en geen kapitalen voor onderhoud wil besteden zoek ik in eerste instantie een diesel van circa 4 jaar oud, rond de 120.000km op de teller en het liefst een stationwagen (ivm kinderen en dus ruimte nodig).
Budget wat ik hiervoor wil besteden is circa 10.000 euro. Hiervan komt 5.000 uit eigen middelen en de rest uit een lening. Toevallig kwam ik onlangs de nieuwe Renault Clio Estate tegen. Een mooie auto met voldoende ruimte voor ons en met een zeer prettig verbruik. Nieuwsgierig dat ik was toch eens gekeken wat het kost om dit beestje nieuw te kopen. Ik heb hiervoor 2 opties: Privelease via Toplease.nl of de 'Zorgeloos rijden actie van Renault'.

Privelease:
betreft Operational lease, alles inbegrepen. Eigen inbreng 5.000 euro. Excl. brandstofpas.

Zorgeloos rijden:
Verlengde garantie 4 jaar, incl. onderhoud excl. slijtagegevoelige delen (banden, remblokkken, remschijven). Aangezien ik niet meer eigen middelen in de auto wil steken, kies ik ervoor vwb het zorgeloos rijden een slottermijn van 25% van de cataloguswaarde te hanteren + een eigen inbreng van 5.000 euro.

Uit onderstaand excel-sheet blijkt dat Prive-lease iets duurder is dan een 2ehands auto maar voordeliger is dan de financieringsconstructie via Renault. Aangezien ik risico's mbt onverwachte uitgaven zoveel als mogelijk probeert te elimineren, neig ik toch naar de privelease constructie.

Wat vinden jullie hiervan. Er wordt vaak al snel geroepen om geen auto te kopen die je niet kunt betalen maar in mijn beleving gaat het uiteindelijk om het totale kostenplaatje. graag jullie gefundeerde op- en aanmerkingen ervan uitgaande dat ik best iets meer wil betalen voor het genot van een nieuwe auto en de zekerheid van geen onverwachte uitgaven. Ik zit niet te wachten op goedbedoelde adviezen om een oude stationwagon van 2.500 aan te schaffen omdat degene er zelf al jaren probleemloos mee rijdt. Heb zelf helaas een hoop negatieve ervaringen met auto's waar altijd wel wat aan mankeert.

[ Bericht 52% gewijzigd door Maharbal op 09-06-2013 01:13:48 ]
pi_127519862
Zit bij operational lease de wb er niet ook bij in?
pi_127519924
Waarom 5000 euro lenen voor een auto, dat is wel veel geld en link. Is het niet makkelijker om iets te zoeken van 5000 zonder jezelf in de schulden te werken?

Oh ik betrap mezelf erop geen antwoord te geven op je vraag. Als je dan toch gaat lenen, dan zou ik voor lease gaan. Geen risico en je kan nieuw rijden. Toch?

De meeste mensen doen een auto niet voor niets weg. Waarom doet iemand een diesel weg met maar 100.000km op de teller. Die zijn vaak duur of er is iets mis mee.

En reken er maar op dat ook zij niet vlak voor de verkoop alles vervangen en je dus alsnog banden, remblokken, etc moet doen.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 14:45:07 #4
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127520071
Kun je niet nog een jaartje doorrijden in je huidige auto en nog wat langer doorsparen? Remblokken zijn zo duur nog niet (genoeg mensen die dit zelf even kunnen) en distributieriem kan vast nog wel een jaartje mee.. Geld lenen voor een auto van 10000 vind ik enorm dom, genoeg goede betrouwbare auto's te vinden in een iets goedkopere categorie. Lenen voor luxe |:(
pi_127520198
En nog iets, Clio? Scenic? Ga liever voor een VAG auto, hoeft niet per se Audi of Volkswagen te zijn, maar kijk eens naar een Seat of Skoda (beste prijs kwaliteit).

Ik heb onlangs nog een TDI gekocht uit 2006, rijdt heerlijk.

http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr

Zoiets, rijdt echt 10x beter dan een Fransoos.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 14:54:49 #6
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127520467
Hoe kom je eigenlijk op je restwaarde van 2500 bij de Zorgeloos rijden variant? Ik begrijp dat je een slottermijn van 25% van de cataloguswaarde betaalt. Als ik dit terugreken dan ga je uit van een cataloguswaarde van 3333?!

Cataloguswaarde: 3333
Slottermijn: 25% van 3333 = 833
Restwaarde = 3333 - 833 = 2500

Dit lijkt mij aan de lage kant? Of ben je van plan er 10 jaar in te rijden? Of zie ik iets verkeerd?

Ook je berekening voor de occasion vind ik raar.. Je wilt een andere auto kopen vanwege de verwachte hoge onderhoudskosten aan je huidige auto en je gaat uit van dezelfde onderhoudskosten aan de "nieuwe" occasion? Waarom zou je dan überhaupt een andere occasion willen?
pi_127520703
--

[ Bericht 99% gewijzigd door sjors81 op 08-06-2013 14:31:37 ]
pi_127520789
--

[ Bericht 99% gewijzigd door sjors81 op 08-06-2013 14:32:48 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:07:24 #9
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127520990
Maarre
Je wil dus 5k zelf inbrengen en 5k lenen? Waarom is die lening nergens terug te zien, eigenlijk?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:10:18 #10
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127521131
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:02 schreef sjors81 het volgende:

[..]

Huidige auto, geeft de onderhoudskosten aan die ik in de afgelopen vier jaar heb gehad. Deze heb ik dan ook gehanteerd voor de nieuwe occasion. De slottermijn is 25% van de catalogusprijs: circa 5000 euro. Ik verwacht dat de auto na 4 jaar nog 7.500 oplevert (wellicht te optimistisch). hiervan is 5.000 nodig voor aflossing slottermijn en het restant a 2.500 hou je over.
Ah ik snap 'm :) Voorbarige reactie van mijn kant. En de leasekosten staan "vast" voor 4 jaar dan? Je rijdt zo'n 110.000 km in 4 jaar tijd, ik ga ervan uit dat de auto dan nog wel 7500 oplevert.. Tsja, blijft koffiedik kijken. Ikzelf zou 't wel fijn vinden om na 4 jaar de auto in eigen bezit te hebben, voor 'tzelfde geld is de auto dan nog tiptop in orde en hoef je dus niet over 4 jaar weer een dergelijke beslissing te maken.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:12:05 #11
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127521211
quote:
6s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:07 schreef hugecooll het volgende:
Maarre
Je wil dus 5k zelf inbrengen en 5k lenen? Waarom is die lening nergens terug te zien, eigenlijk?
Neem aan dat dit alleen van toepassing is op een occasion.. Voor lease geldt geen lening (vaste leasekosten na 5K inbreng, zo lees ik het) en voor de aanschaf van de nieuwe auto zal de lening hoger zijn dan 5K, en zal TS dit verwerkt hebben in zijn maandelijkse kosten, overigens wel benieuwd naar het gehanteerde percentage.
  Moderator vrijdag 7 juni 2013 @ 15:12:07 #12
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_127521214
lekker snugger. je in de schulden steken voor een andere auto :') als je geen nieuwe auto kunt betalen moet je m gewoon niet kopen, of anders had je maar gewoon moeten sparen.

antwoord is simpelweg dat ik gewoon geen van beide opties zou doen. En dan zie ik daar doodleuk staan dat je ook berekend hebt wat je meer kwijt gaat zijn tov de huidige situatie. Je kunt geen 5000 euro sparen, maar je kunt wel 100 eur per maand meer ophoesten 8)7

Ongelofelijk dit.. :')
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:12:48 #13
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_127521243
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:12 schreef iScream. het volgende:

[..]

Neem aan dat dit alleen van toepassing is op een occasion.. Voor lease geldt geen lening (vaste leasekosten na 5K inbreng, zo lees ik het) en voor de aanschaf van de nieuwe auto zal de lening hoger zijn dan 5K, en zal TS dit verwerkt hebben in zijn maandelijkse kosten, overigens wel benieuwd naar het gehanteerde percentage.
Mja ik vroeg me al af waar hij het voor nodig had en welk(e) percentage(s) hij hanteerde, vandaar
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:12 schreef CoolGuy het volgende:
verhaal
coole mensen 14.gif
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:26:26 #14
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127521848
En toch blijf ik het raar vinden dat je de kosten voor je huidige auto hetzelfde houdt als voor een eventuele nieuwe occasion. Je gaat uit van een investering van 10000 (bovenop de opbrengst van je huidige auto?). Dan ga ik er toch van uit dat je minder onderhoudskosten hebt (of je moet de verwachte toekomstige onderhoudskosten van je huidige auto omhoog bijschroeven. Dit is geen realistische vergelijking zo.
pi_127522064
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:26 schreef iScream. het volgende:
En toch blijf ik het raar vinden dat je de kosten voor je huidige auto hetzelfde houdt als voor een eventuele nieuwe occasion. Je gaat uit van een investering van 10000 (bovenop de opbrengst van je huidige auto?). Dan ga ik er toch van uit dat je minder onderhoudskosten hebt (of je moet de verwachte toekomstige onderhoudskosten van je huidige auto omhoog bijschroeven. Dit is geen realistische vergelijking zo.
Het is een vergelijking met zijn keuze er al in verwerkt. Hij wil alleen van ons horen, ja je hebt gelijk, doe dat maar. Zodat hij zich minder schuldig voelt.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:39:31 #16
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127522531
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:29 schreef JDx het volgende:

[..]

Het is een vergelijking met zijn keuze er al in verwerkt. Hij wil alleen van ons horen, ja je hebt gelijk, doe dat maar. Zodat hij zich minder schuldig voelt.
Tsja, dat vermoeden had ik ook al. Persoonlijk zou ik nooit geld lenen voor een auto (+ ook nog eens een restschuld na 4 jaar), dus optie nieuwe auto zou ik echt compleet onnozel vinden, tenzij je graag in een of ander reality-ikzitindeproblemen-programma op TV wilt over 4 jaar..

Bij de lease-variant stop je 5000 euro van je eigen geld in het project, dan ga ik er even van uit dat je een lease-contract voor 4 jaar tekent? Dit zo ik ook dom vinden, voor 'tzelfde geld vind je een andere baan of whatever en rij je ineens de helft minder kilometers, over op benzine dus.

Voor mij zou dan alleen de keuze overblijven tussen een andere occasion en de huidige auto. Volgens jouw redenatie zijn de kosten van een andere occasion, ondanks een investering van 10000 euro, hoger dan je huidige auto. Je huidige auto heeft nog niet schrikbarend veel kilometers en kan volgens mij nog prima een aantal jaar mee, de onderhoudspunten die je noemt zijn < 1000 euro totaal.

Ik weet niet hoe je financiele situatie verder is, maar als je 5000 wilt lenen (bovenop 5000 eigen geld), dan ga ik er van uit dat dit al je spaargeld betreft, aangezien je volgens mij nooit eerder gaat lenen dan je eigen geld op is, of je moet wel heel dom zijn. Lijkt me niet een erg fijn idee om geen buffer meer te hebben...

Kortom: Lekker blijven rijden in je Scenic :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:43:17 #17
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_127522714
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:26 schreef iScream. het volgende:
En toch blijf ik het raar vinden dat je de kosten voor je huidige auto hetzelfde houdt als voor een eventuele nieuwe occasion. Je gaat uit van een investering van 10000 (bovenop de opbrengst van je huidige auto?). Dan ga ik er toch van uit dat je minder onderhoudskosten hebt (of je moet de verwachte toekomstige onderhoudskosten van je huidige auto omhoog bijschroeven. Dit is geen realistische vergelijking zo.
Dat dus. Je beredeneert de cijfers naar jezelf toe TS.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_127522751
Ergens klopt er iets niet aan die berrekening. Ik vind het lijken alsof het zo in elkaar gezet is dat het per maand niet al teveel scheelt.

De punten die moeten gebeuren aan je Scenic gaan op termijn ook spelen bij een occassion. Daarnaast weet jij wat er verder 'mis' is met je huidige auto. Bij een occassion is dat altijd maar afwachten. De genoemde reparaties zijn zo'n auto echt nog makkelijk waard. Ik vind het klinken alsof je een excuus zoekt richting je vrouw om een nieuwe auto te rijden, terwijl zij deze wilt houden.
  Moderator vrijdag 7 juni 2013 @ 15:45:32 #19
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_127522814
Het slaat nergens op. Hij voelt ook wel aan dat er ergens iets niet in de haak is, want anders hoeft ie hier geen topic te openen. TS wil gewoon een nieuwe auto rijden, koste wat kost.

En dan kiest ie ook nog eens voor een fransoos :')
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:48:13 #20
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127522957
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:45 schreef CoolGuy het volgende:
Het slaat nergens op. Hij voelt ook wel aan dat er ergens iets niet in de haak is, want anders hoeft ie hier geen topic te openen. TS wil gewoon een nieuwe auto rijden, koste wat kost.

En dan kiest ie ook nog eens voor een fransoos :')
Hey hey, ik rijd al 4 jaar (100.000 km+) in een Peugeot 106je en buiten de slijtage-onderdelen alleen een keer de draagarm hoeven te vervangen! Niks mis met fransoosjes :P
  vrijdag 7 juni 2013 @ 15:48:49 #21
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_127522992
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:48 schreef iScream. het volgende:

[..]

Hey hey, ik rijd al 4 jaar (100.000 km+) in een Peugeot 106je en buiten de slijtage-onderdelen alleen een keer de draagarm hoeven te vervangen! Niks mis met fransoosjes :P
Dan heb je geluk.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_127523271
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:45 schreef CoolGuy het volgende:
Het slaat nergens op. Hij voelt ook wel aan dat er ergens iets niet in de haak is, want anders hoeft ie hier geen topic te openen. TS wil gewoon een nieuwe auto rijden, koste wat kost.

En dan kiest ie ook nog eens voor een fransoos :')
Als je leased maakt dat niet zoveel uit, aangezien je zelf de onderhoudskosten niet hoeft te betalen.
  Moderator vrijdag 7 juni 2013 @ 15:57:19 #23
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_127523379
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:54 schreef jroz het volgende:

[..]

Als je leased maakt dat niet zoveel uit, aangezien je zelf de onderhoudskosten niet hoeft te betalen.
Dat is waar, maar geldt dat ook bij de vorm die TS hier beschrijft?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_127523555
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:45 schreef CoolGuy het volgende:
Het slaat nergens op. Hij voelt ook wel aan dat er ergens iets niet in de haak is, want anders hoeft ie hier geen topic te openen. TS wil gewoon een nieuwe auto rijden, koste wat kost.

En dan kiest ie ook nog eens voor een fransoos :')
Eigenlijk is het enige juiste wat TS wil een Fransoos rijden.
pi_127523556
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is waar, maar geldt dat ook bij de vorm die TS hier beschrijft?
Operational lease: dus ja.
Je hebt ook nog financial lease, dan ben je helemaal een dief van je eigen portomonnee...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')