Dus 2 draden in 1 automaat mag (ook zonder aftakklem) maar de automaat moet dan voorzien zijn van kooiklemmen. Als ik op google zoek naar het woord 'kooiklem groepenkast' kom ik uit bij automaten die lijken op die van mij. Kan iemand bevestigen of ik idd een kooiklem automaat heb?quote:Voorbeelden van deze extra uitbreidings componenten zijn bijvoorbeeld een:
- Beltransformator
- Stopcontact
- Programmaklok
- Relais
Deze extra componenten mogen parallel bij een bestaande groep worden geplaatst, indien
bij de montage, gebruik wordt gemaakt van de verschillende navolgende mogelijkheden:
- De installatieautomaat is voorzien van dubbele steekcontacten
- De installatieautomaat is uitgevoerd met kooiklemmen
- Bij kooiklemmen: alleen bedrading van hetzelfde type en diameter toepassen
- Bij gebruik van een aftakblokje
En toch heb ik daar gevoelsmatig geen vertrouwen in, om daar 2 draden onder te doen. Ik gebruik ten alle tijden zo'n aftakklem. Ik wil niet gierig doen om een paar rotcenten.quote:Op donderdag 6 juni 2013 17:17 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zeg onzin. Een kooiklem is een manier van knellen/klemmen van de draden door een plaatje op de draad te drukken, waarachter de schroef zit. Dus je draait je schroef niet op je draad maar op die plaat aan, samen met het vaste deel vormt dit dan de kooi.
En dat zeg ik dus ook niet, wat mij betreft ook geen meerdere draden erin.quote:Op donderdag 6 juni 2013 18:46 schreef cvboer het volgende:
[..]
En toch heb ik daar gevoelsmatig geen vertrouwen in, om daar 2 draden onder te doen. Ik gebruik ten alle tijden zo'n aftakklem. Ik wil niet gierig doen om een paar rotcenten.
Jij bent keurmeester/electrieker?quote:Op donderdag 6 juni 2013 21:04 schreef yurt het volgende:
AFGEKEURD.
Bij een inspectie is dit een reden om de verdeler af te keuren.
De oplossingen worden eerder in dit topic genoemd.
de "klemmetjes" waar cvboer het over heeft of een buiten de kast een lasdoos plaatsen. zijn prima oplossingen.
wat bij de aardrail gebeurt mag wel omdat deze klemmen hier voor geschikt zijn
quote:
Mooi, heb ik gelijk een vraag voor je: ik wil meerdere buitenlampen gaan schakelen, moet ik een enkelpolige of een dubbelpolige schakelaar toepassen?quote:
gewoon enkel polig.quote:Op donderdag 6 juni 2013 21:13 schreef cvboer het volgende:
[..]
Mooi, heb ik gelijk een vraag voor je: ik wil meerdere buitenlampen gaan schakelen, moet ik een enkelpolige of een dubbelpolige schakelaar toepassen?
Ik geloof er geen tering van.quote:
Hm, ik ga het als volgt aanleggen, lampen worden dubbelpolig geschakeld en ik monteer een allamat in de groepenkast erbij. Heb er weinig zin in om een opdonder te krijgen als ik die lamp aanraak.quote:Op donderdag 6 juni 2013 21:15 schreef yurt het volgende:
[..]
gewoon enkel polig.
tip;
deze buitenlampen hoeven niet achter de aardlek.
ook niet aan te raden vanwege storing gevoeligheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |