abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127463441
Er komt vanuit de voortuin 1 grondkabel mij meterkast in. Het idee is nu om een extra leiding te leggen uit de groepen kast naar deze kabel.

Ik wil bij een bestaande automaat nog een setje kabel aansluiten en deze via een pijp uit de groepenkast naar een lasdoos en dan deze draden aan de kabel verbinden. Maar....

Mag ik op in een groepenkast 2 setjes kabels op 1 automaat aansluiten?
pi_127463713
Dat mag. Als het even kan wel dezelfde dikte ader gebruiken.
pi_127464314
Ehm dit kan niet eens, er zitten maar 2 aansluitingen op een automaat. Dan moet je al 2 draadjes in die automaat gaan frotten.

Leg dan gewoon een lasdoos aan netjes buiten je groepenkast.

Of het wettelijk mag of niet wil ik ook wel eens weten.
Laat die handjes wapperen!
  Redactie Frontpage woensdag 5 juni 2013 @ 23:07:23 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_127464669
Waarom niet gewoon een extra automaat?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_127464684
In de praktijk lukt het wel. Ik heb mijn groepenkast vandaag open gehad en daar heeft een persoon ook 2 setjes draden op 1 automaat bevestigd (ik heb er een foto van, die kan ik straks of morgen even hier plaatsen). Vandaar dat ik op het idee kwam, maar ik vroeg mij idd af of dit wettelijk zo mag en bij brand de verzekering niet kan klagen hierover.

Edit: Aan een extra automaat heb ik ook even gedacht, maar een extra automaat kost weer geld, als het veilig is op deze manier en het wettelijk mag, kies ik liever voor deze optie. :)
pi_127465148
Buiten de groepenkast is beter. Waarom doe je dat niet?
pi_127465337
Omdat dat niet gaat passen, ik zal die foto's even uploaden. Ik kom hier morgen ochtend even op terug.
pi_127465780
heb je dan de extra aansluiting niet vóór je meter zitten? of begrijp ik je insteek nu verkeerd?
Zo ja. dan mag het natuurlijk zowiezo niet.
Waar ben je trouwens van plan deze aansluiting voor te gebruiken? en is een extra groep maken dan niet makkelijker?
  donderdag 6 juni 2013 @ 00:00:28 #9
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_127467170
Het mag wel, echter mag je geen 2 draden onder 1 klem doen. Je moet dan gebruik maken van
een aftakklem:
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_127471518
De aftakklem hoeft niet altijd, is wel bij twijfel altijd goed maar indien de draaddiktes gelijk zijn en er sprake is van een kooiklem, kun je wel 2 aders onder de standaard klem doen.
pi_127472324
Ik zou nog even wat foto's plaatsen om de situatie beter uit te leggen. Let niet op alle draden deze moeten nog beter worden weggewerkt.

Foto 1, Links boven hebben ze een lasdoos met stopcontact geplaatst. (zit nu die witte lamp in) Echter hier kan ik geen aftakking maken omdat ik de pvc pijp niet meer netjes (geen ruimte) naar beneden kan maken. Naar recht toe over de andere pvc pijpen is ook niet echt een optie. Moet ik over de andere pvc pijpjes heen.

De rechter pijp is de beltrafo. Dus geen stroom draden. Als dit nou wel strook draden waren was het makkelijk, want dan kan ik daar de aftakking maken met een lasdoos.

Foto2, Hier zie je dat er 2 setjes draden in 1 automaat zitten. Daarnaast is trouwens een aftakklem gebruikt. Nog niet heel goed gekeken, maar waarschijnlijk gaat een setje draden naar de gropenkast er naast.

Maar ik hoor nu dus verschillende verhalen of het wel of niet mag. Weet iemand zeker wat de regelgeving is? :) Misschien een linkje waar ik het kan nalezen. Ik heb al gezocht maar kan hier niks specifieks over vinden. Maar misschien zoek ik verkeerd...

Kan ik een aftakklem gewoon bij de lokale bouwmarkt kopen? Ik heb ze nog nooit gezien. Mijn groepenkast is van het merk Attema. Zijn die aftakklemmen merk gebonden?
pi_127480266
ik heb het denk ik gevonden, zie het citaat hieronder
quote:
Voorbeelden van deze extra uitbreidings componenten zijn bijvoorbeeld een:

- Beltransformator
- Stopcontact
- Programmaklok
- Relais

Deze extra componenten mogen parallel bij een bestaande groep worden geplaatst, indien
bij de montage, gebruik wordt gemaakt van de verschillende navolgende mogelijkheden:

- De installatieautomaat is voorzien van dubbele steekcontacten
- De installatieautomaat is uitgevoerd met kooiklemmen
- Bij kooiklemmen: alleen bedrading van hetzelfde type en diameter toepassen
- Bij gebruik van een aftakblokje
Dus 2 draden in 1 automaat mag (ook zonder aftakklem) maar de automaat moet dan voorzien zijn van kooiklemmen. Als ik op google zoek naar het woord 'kooiklem groepenkast' kom ik uit bij automaten die lijken op die van mij. Kan iemand bevestigen of ik idd een kooiklem automaat heb?

pi_127486072
Ik krijg toch wel een beetje het idee dat TS niet helemaal 100% weet wat die aan het doen is. Ik raad het TS dan ook verder af om door te gaan met het idee om dit zelf uit te voeren en een electricien in te schakelen die dit even fixed.
[/disclaimer]

Een kooiklemautomaat bestaat niet. Een kooiklem is iets wat je monteert op je automaat om daar 2 draden op aan te sluiten ipv 1. Die kun je gewoon kopen bij de meeste bouwmarkten en monteren op je automaat.
pi_127487437
Ik zeg onzin. Een kooiklem is een manier van knellen/klemmen van de draden door een plaatje op de draad te drukken, waarachter de schroef zit. Dus je draait je schroef niet op je draad maar op die plaat aan, samen met het vaste deel vormt dit dan de kooi.
  donderdag 6 juni 2013 @ 18:46:26 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_127489725
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 17:17 schreef Gieliovd het volgende:
Ik zeg onzin. Een kooiklem is een manier van knellen/klemmen van de draden door een plaatje op de draad te drukken, waarachter de schroef zit. Dus je draait je schroef niet op je draad maar op die plaat aan, samen met het vaste deel vormt dit dan de kooi.
En toch heb ik daar gevoelsmatig geen vertrouwen in, om daar 2 draden onder te doen. Ik gebruik ten alle tijden zo'n aftakklem. Ik wil niet gierig doen om een paar rotcenten.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_127489810
quote:
10s.gif Op donderdag 6 juni 2013 18:46 schreef cvboer het volgende:

[..]

En toch heb ik daar gevoelsmatig geen vertrouwen in, om daar 2 draden onder te doen. Ik gebruik ten alle tijden zo'n aftakklem. Ik wil niet gierig doen om een paar rotcenten.
En dat zeg ik dus ook niet, wat mij betreft ook geen meerdere draden erin.
pi_127495552
AFGEKEURD.

Bij een inspectie is dit een reden om de verdeler af te keuren.
ook bij kooiklemmen mogen er niet meerdere aders onder 1 klem.

De oplossingen worden eerder in dit topic genoemd.

de "klemmetjes" waar cvboer het over heeft of buiten de kast een lasdoos plaatsen zijn prima oplossingen.

wat bij de aardrail gebeurt mag wel omdat deze klemmen hier voor geschikt zijn

[ Bericht 9% gewijzigd door yurt op 06-06-2013 21:11:21 ]
  donderdag 6 juni 2013 @ 21:10:41 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_127495989
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:04 schreef yurt het volgende:
AFGEKEURD.

Bij een inspectie is dit een reden om de verdeler af te keuren.

De oplossingen worden eerder in dit topic genoemd.

de "klemmetjes" waar cvboer het over heeft of een buiten de kast een lasdoos plaatsen. zijn prima oplossingen.

wat bij de aardrail gebeurt mag wel omdat deze klemmen hier voor geschikt zijn
Jij bent keurmeester/electrieker?
pi_127496040
quote:
10s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:10 schreef cvboer het volgende:

[..]

Jij bent keurmeester/electrieker?
jep
  donderdag 6 juni 2013 @ 21:12:24 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_127496087
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:11 schreef yurt het volgende:

[..]

jep
^O^
  donderdag 6 juni 2013 @ 21:13:52 #21
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_127496161
quote:

[..]

jep
Mooi, heb ik gelijk een vraag voor je: ik wil meerdere buitenlampen gaan schakelen, moet ik een enkelpolige of een dubbelpolige schakelaar toepassen?
pi_127496285
quote:
10s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:13 schreef cvboer het volgende:

[..]

Mooi, heb ik gelijk een vraag voor je: ik wil meerdere buitenlampen gaan schakelen, moet ik een enkelpolige of een dubbelpolige schakelaar toepassen?
gewoon enkel polig.

tip;
deze buitenlampen hoeven niet achter de aardlek.
ook niet aan te raden vanwege storing gevoeligheid.
pi_127497986
quote:
jep
Ik geloof er geen tering van. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:12:15 #24
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_127499773
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:15 schreef yurt het volgende:

[..]

gewoon enkel polig.

tip;
deze buitenlampen hoeven niet achter de aardlek.
ook niet aan te raden vanwege storing gevoeligheid.
Hm, ik ga het als volgt aanleggen, lampen worden dubbelpolig geschakeld en ik monteer een allamat in de groepenkast erbij. Heb er weinig zin in om een opdonder te krijgen als ik die lamp aanraak.
pi_127501585
Vervang die lasdoos linksboven door zo één:

en ga met een pijpje helemaal naar boven en dan naar rechts, daar weer met een pijpje naar beneden waar je blijkbaar naar toe moet. :7
't gaat om hoe je ermee omgaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')