abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127199504
Binnenkort heb intaketoetsen op de hogeschool waar ik mijn opleiding ga volgen. Heb mijzelf ingeschreven en even de voorbeeldtoetsen bekeken o.a. wiskunde.

Ik tref aan dat je het ZONDER rekenmachine moet oplossen.

Mijn vraag is dus hoe ik even snel kan bijspijkeren. Overigens heb ik ook nog eens wiskunde A gehad, waar deze materie niet eens in behandeld is.
pi_127199692
'Even'?

Dit soort dingen krijg je door door veel te oefenen, oefenen, oefenen. En nog meer oefenen.

Download dit boek: http://staff.science.uva.nl/~craats/BasisboekWiskunde2HP.pdf

En hup, aan de slag. Wat is 'binnenkort' overigens en had je niet eerder kunnen bedenken dat je wellicht wat wiskunde bij moest spijkeren?
Ja doei.
pi_127199843
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 12:56 schreef motorbloempje het volgende:
'Even'?

Dit soort dingen krijg je door door veel te oefenen, oefenen, oefenen. En nog meer oefenen.

En hup, aan de slag. Wat is 'binnenkort' overigens en had je niet eerder kunnen bedenken dat je wellicht wat wiskunde bij moest spijkeren?
Ik sta een 8 voor wiskunde (A) op de HAVO en mijn centraal examen ging ook wel redelijk. Overigens kan ik alles oplossen met rekenmachine, maar zonder rekenmachine niet.. en de wiskunde wat ik net gepost had, is gewoon wiskunde b... zover ik weet?

Houdt het pdf-boekje wel rekening om zonder rekenmachine alles op te lossen?
  donderdag 30 mei 2013 @ 13:13:35 #4
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_127200404
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 13:00 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik sta een 8 voor wiskunde (A) op de HAVO en mijn centraal examen ging ook wel redelijk. Overigens kan ik alles oplossen met rekenmachine, maar zonder rekenmachine niet.. en de wiskunde wat ik net gepost had, is gewoon wiskunde b... zover ik weet?

Wat kan je niet zonder rekenmachine dan? Ook al zou ik een rekenmachine hebben, dan zou ik hem denk ik nergens voor gebruiken aangezien ik met de hand altijd sneller zou zijn.
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 13:00 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ze zouden de GR gewoon moeten verbieden op de middelbare school, daar leer je echt niets van. Je hebt een 8 voor wiskunde A, maar in feite heb je een 8 voor rekenmachinevaardigheden 8)7 . Doorgaans gaan wiskundeboeken gelukkig over wiskunde (zo ook dit boek), en niet over rekenmachinevaardigheden, dus ik zou dat boek zeker doornemen.
2000 light years from home
pi_127200603
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 13:13 schreef Merkie het volgende:

[..]

Wat kan je niet zonder rekenmachine dan? Ook al zou ik een rekenmachine hebben, dan zou ik hem denk ik nergens voor gebruiken aangezien ik met de hand altijd sneller zou zijn.

[..]

Ze zouden de GR gewoon moeten verbieden op de middelbare school, daar leer je echt niets van. Je hebt een 8 voor wiskunde A, maar in feite heb je een 8 voor rekenmachinevaardigheden 8)7 .
Alles behalve vraag 3 en 22.

Machten, worteltrekken, discriminant, > (vraag 13). Daar heb ik moeite mee.
  donderdag 30 mei 2013 @ 13:21:05 #6
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_127200663
2-4 kan je niet? 2*2*2*2 = 16. Antwoord: 1/16. Maar dan moet je wel weten dat a-b = 1/ab :P.

Ik zou die pdf van motorbloempje doorwerken, dan kom je er wel :Y .

Overigens kan je de helft van de vragen al oplossen door wat simpele rekenregels te onthouden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Machtsverheffen.
pi_127200792
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 13:21 schreef Merkie het volgende:
2-4 kan je niet? 2*2*2*2 = 16. Antwoord: 1/16. Maar dan moet je wel weten dat a-b = 1/ab :P.

Ik zou die pdf van motorbloempje doorwerken, dan kom je er wel :Y .

Overigens kan je de helft van de vragen al oplossen door wat simpele rekenregels te onthouden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Machtsverheffen.
Omdat er een - teken voor de macht stond, begreep ik het niet.

Overigens snap ik het vermenigvuldigen (grote getallen zoals 455 x 555) en het delen ook niet eens meer |:( :') , ben het zwaar verleerd... terwijl ik er toen ik klein was nog een meester in was. Ik ben het compleet met je eens. Het is tegenwoordig geen wiskunde a meer, maar rekenmachine beheersing A.

Het moet echt afgeschaft worden dat hele GR en Casio gebeuren.
  donderdag 30 mei 2013 @ 13:32:08 #8
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_127201098
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 13:24 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Omdat er een - teken voor de macht stond, begreep ik het niet.

Overigens snap ik het vermenigvuldigen (grote getallen zoals 455 x 555) en het delen ook niet eens meer |:( :') , ben het zwaar verleerd... terwijl ik er toen ik klein was nog een meester in was. Ik ben het compleet met je eens. Het is tegenwoordig geen wiskunde a meer, maar rekenmachine beheersing A.

Het moet echt afgeschaft worden dat hele GR en Casio gebeuren.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor, je hebt het zo onder de knie denk ik. Je moet gewoon ff oefenen :).
pi_127201191
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 13:32 schreef Merkie het volgende:

[..]

Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor, je hebt het zo onder de knie denk ik. Je moet gewoon ff oefenen :).
Klopt inderdaad. Maar hoe kan ik goed voorbereid zijn op dit soort vragen? Alleen die pdfje van motorbloempje?
  donderdag 30 mei 2013 @ 13:35:26 #10
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_127201244
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 13:34 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Maar hoe kan ik goed voorbereid zijn op dit soort vragen? Alleen die pdfje van motorbloempje?
Als je dat helemaal snapt dan ben je wel voorbereid denk ik ja.
pi_127207342
Het grootste deel van de stof die jij moet beheersen heb jij wel gehad in de eerste 3 leerjaren van het HAVO. Maar ja, als je altijd het grafisch rekenmachientje gebruikt dan leer je niet zo veel. ;)
Werk met dat boekje van van der Craats zonder een rekenmachine te gebruiken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_127208224
Als je H1 t/m H9 (en dan kon je H7 zelfs overslaan geloof ik) kan maken van dat boek zonder GR zit je goed. Vraag het voor de zekerheid even na, of leg de stof uit het boek naast de vragen, maar meer hoef je geloof ik niet te weten.
pi_127226881
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 15:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het grootste deel van de stof die jij moet beheersen heb jij wel gehad in de eerste 3 leerjaren van het HAVO. Maar ja, als je altijd het grafisch rekenmachientje gebruikt dan leer je niet zo veel. ;)
Werk met dat boekje van van der Craats zonder een rekenmachine te gebruiken.
Inderdaad, dit is gewoon 3 HAVO niveau
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_127229051
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 12:56 schreef motorbloempje het volgende:
'Even'?

Wauw, heel erg bedankt :o Hier staat precies de stof in waar ik problemen mee heb :)

--

En de opgaven die in de beginpost staan zijn inderdaad 3 of 4 havo/vwo materiaal ;) En juist heel veel wiskunde A :o Waar heb je trouwens dat oefen toetsje vandaan?
pi_127229497
Leer je niet ook in 2- of 3-HAVO dat formuletje (-b/2a) wat je krijgt als je x berekent voor f'(x) = 0 met f(x) een tweedegraadsfunctie? In dat geval zou hij alles hebben geleerd in 3-HAVO wat hij moet leren. Ik weet bijvoorbeeld dat je dan de discriminant hebt geleerd, hoe je met haakjes werkt etc.
Ik vind trouwens dat je zelf de wortelformule en de discriminant zou moeten kunnen afleiden, laat leerlingen in 3-HAVO maar eens zelf die afleiding geven tijdens een toets. Prima te doen en je krijgt er heel wat meer inzicht van dan wanneer je hersenloos een formuletje gebruikt.

Yep, dat toetsje is prima te doen. Als hij serieus met dat boekje van van der Craats aan de slag gaat dan mag het geen probleem zijn voor hem om voor dit toetsje te slagen.

quote:
14s.gif Op donderdag 30 mei 2013 22:57 schreef JoelBaka het volgende:
Waar heb je trouwens dat oefen toetsje vandaan?
Website van de school natuurlijk.
#NoDAPL
pi_127234232
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 23:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Leer je niet ook in 2- of 3-HAVO dat formuletje (-b/2a) wat je krijgt als je x berekent voor f'(x) = 0 met f(x) een tweedegraadsfunctie? In dat geval zou hij alles hebben geleerd in 3-HAVO wat hij moet leren. Ik weet bijvoorbeeld dat je dan de discriminant hebt geleerd, hoe je met haakjes werkt etc.
Ik vind trouwens dat je zelf de wortelformule en de discriminant zou moeten kunnen afleiden, laat leerlingen in 3-HAVO maar eens zelf die afleiding geven tijdens een toets. Prima te doen en je krijgt er heel wat meer inzicht van dan wanneer je hersenloos een formuletje gebruikt.

Yep, dat toetsje is prima te doen. Als hij serieus met dat boekje van van der Craats aan de slag gaat dan mag het geen probleem zijn voor hem om voor dit toetsje te slagen.

[..]

Website van de school natuurlijk.
Oplossen etc is geen probleem. Alleen wanneer de wortel komt bij kijken. Heb vandaag even alles opgefrist. Blijf toch haken bij die discriminant, wortel trekken en nog een paar.

De vragen die ik dus niet begrijp zijn:

12, 13, 17, 18, 19, 20 , 21, 23 ,24, 25

De rest is mij gelukt.
  vrijdag 31 mei 2013 @ 00:22:14 #17
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_127234532
Kijk hier eens eventjes.
http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=3107

Hoe je een ongelijkheid oplost kan je zelf bedenken door even logisch na te denken. Je weet dat 15>13. Stel dat je nu vermenigvuldigt met -1. -15>-13 of -15 < -13
Dus...?
15>13, stel nu dat je 2 optelt of aftrekt aan beide kanten van het ongelijkheidsteken, zou je dan hetzelfde ongelijkheidsteken behouden? Simpelweg uitproberen geeft je het inzicht.

Ik ga je niet met alle opgaves helpen, onder andere omdat je er niets aan hebt. Werk een wiskundelesboek door, daar heb je meer aan. Dat boek van van der Craats volstaat ruimschoots voor wat je nodig hebt maar er zijn ook alternatieven, bijv. een soortgelijk Vlaams lesboek.

[ Bericht 31% gewijzigd door Bram_van_Loon op 31-05-2013 00:30:01 ]
#NoDAPL
pi_127235724
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2013 12:51 schreef Sucuk het volgende:
Binnenkort heb intaketoetsen op de hogeschool waar ik mijn opleiding ga volgen. Heb mijzelf ingeschreven en even de voorbeeldtoetsen bekeken o.a. wiskunde.

Ik tref aan dat je het ZONDER rekenmachine moet oplossen.

[ afbeelding ]

Mijn vraag is dus hoe ik even snel kan bijspijkeren. Overigens heb ik ook nog eens wiskunde A gehad, waar deze materie niet eens in behandeld is.
welke opleiding?
pi_127236344
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kijk hier eens eventjes.
http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=3107

Hoe je een ongelijkheid oplost kan je zelf bedenken door even logisch na te denken. Je weet dat 15>13. Stel dat je nu vermenigvuldigt met -1. -15>-13 of -15 < -13
Dus...?
15>13, stel nu dat je 2 optelt of aftrekt aan beide kanten van het ongelijkheidsteken, zou je dan hetzelfde ongelijkheidsteken behouden? Simpelweg uitproberen geeft je het inzicht.

Ik ga je niet met alle opgaves helpen, onder andere omdat je er niets aan hebt. Werk een wiskundelesboek door, daar heb je meer aan. Dat boek van van der Craats volstaat ruimschoots voor wat je nodig hebt maar er zijn ook alternatieven, bijv. een soortgelijk Vlaams lesboek.
Ik snap het niet? Ik weet ook niet hoe de stof mbt vraag 13 & 15 heet? Waarin de > teken voorkomt? Nog nooit gezien..

Voor de rest materie nog even doornemen en dan moet het wel goedkomen.
pi_127236771
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 01:24 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik snap het niet? Ik weet ook niet hoe de stof mbt vraag 13 & 15 heet? Waarin de > teken voorkomt? Nog nooit gezien..

Je gaf eerder aan opgave 3 te snappen, dus dan moet opgave 13 en 15 ook wel lukken.
In opgave 3 moet je een vergelijking oplossen (welke waarde moet x hebben, zodat de vergelijking klopt)
In opgave 13 en 15 wordt bijna hetzelfde gevraagd, alleen is het daar geen vergelijking, maar een ongelijkheid: in plaats van = (is gelijk aan) staat er > (is groter dan)
Dan moet jij dus aangeven voor welke waarden van x wordt voldaan aan de ongelijkheid:
Voorbeeld: x + 1 > 16
Het oplossen gaat op dezelfde wijze als bij een vergelijking: je trekt aan beide kanten 1 af en krijgt de oplossing: x > 15
pi_127236830
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 01:24 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Ik snap het niet? Ik weet ook niet hoe de stof m.b.t. vraag 13 & 15 heet? Waarin het > teken voorkomt? Nog nooit gezien.
Dit zijn ongelijkheden. Het teken > betekent groter dan en het teken < staat voor kleiner dan. Het is de bedoeling dat je - op een systematische manier - bepaalt voor elke waarde(n) van x deze ongelijkheden gelden. Nummer 13 doe je als volgt. De opgave luidt:

7x - 3 > 3x + 9

Nu is hier de werkwijze om eerst alle termen met x in het linkerlid te krijgen en alle termen zonder x in het rechterlid. Om dit te bewerkstelligen gaan we eerst bij beide leden 3 optellen. Dit geeft:

7x - 3 + 3 > 3x + 9 + 3

En dus hebben we nu:

7x > 3x + 12

Nu trek je van beide leden 3x af. Dit geeft:

7x - 3x > 3x + 12 - 3x

En dus hebben we nu:

4x > 12

Nu zijn we er bijna, we hoeven nu alleen nog beide leden door 4 te delen. Dan krijgen we:

x > 3

Dit is de gezochte voorwaarde waaronder de oorspronkelijke ongelijkheid geldt. Controleer dit door een paar getallen kleiner dan 3 én een paar getallen groter dan 3 in te vullen in de oorspronkelijke ongelijkheid.

quote:
Als ik zo je lijst zie denk ik dat het met jou nooit meer goed gaat komen.
pi_127237065
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 01:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit zijn ongelijkheden. Het teken > betekent groter dan en het teken < staat voor kleiner dan. Het is de bedoeling dat je - op een systematische manier - bepaalt voor elke waarde(n) van x deze ongelijkheden gelden. Nummer 13 doe je als volgt. De opgave luidt:

7x - 3 > 3x + 9

Nu is hier de werkwijze om eerst alle termen met x in het linkerlid te krijgen en alle termen zonder x in het rechterlid. Om dit te bewerkstelligen gaan we eerst bij beide leden 3 optellen. Dit geeft:

7x - 3 + 3 > 3x + 9 + 3

En dus hebben we nu:

7x > 3x + 12

7x - 3x > 3x + 12 - 3x

En dus hebben we nu:

4x > 12

Nu zijn we er bijna, we hoeven nu alleen nog beide leden door 4 te delen. Dan krijgen we:

x > 3

Dit is de gezochte voorwaarde waaronder de oorspronkelijke ongelijkheid geldt. Controleer dit door een paar getallen kleiner dan 3 én een paar getallen groter dan 3 in te vullen in de oorspronkelijke ongelijkheid.

[..]

Valt reuze mee. Dit zijn CE cijfers en geen SE. SE sta ik allemaal 7ens en 8en.
pi_127237089
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 01:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

7x - 3 > 3x + 9

7x - 3 + 3 > 3x + 9 + 3

En dus hebben we nu:

7x > 3x + 12

7x - 3x > 3x + 12 - 3x

En dus hebben we nu:

4x > 12

x > 3

[..]

Hoe weet je trouwens wanneer je bv bij de linkerlid/rechterlid moet aftrekken/optellen.
pi_127237140
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 02:04 schreef Sucuk het volgende:

[..]

Hoe weet je trouwens wanneer je bv bij de linkerlid/rechterlid moet aftrekken/optellen.
Door te bepalen hoe je uiteindelijk op een antwoord van de vorm x > ... moet uitkomen:
Als je opgave van de vorm 4x + 17 > ... is zul je eerst die 17 weg willen halen aan de linkerkant. Dan moet je er dus 17 van aftrekken en aan de rechterkant hetzelfde doen.
Vervolgens wil je van 4x terug naar x dus deel je beide kanten door 4.
pi_127253975
vraag 16, 17 en 19? Hoe doe je die zonder rekenmachine? Die zijn toch heel lang... dat kan je niet uit je hoofd berekenen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')