Ik sta een 8 voor wiskunde (A) op de HAVO en mijn centraal examen ging ook wel redelijk. Overigens kan ik alles oplossen met rekenmachine, maar zonder rekenmachine niet.. en de wiskunde wat ik net gepost had, is gewoon wiskunde b... zover ik weet?quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:56 schreef motorbloempje het volgende:
'Even'?
Dit soort dingen krijg je door door veel te oefenen, oefenen, oefenen. En nog meer oefenen.
Download dit boek: http://staff.science.uva.nl/~craats/BasisboekWiskunde2HP.pdf
En hup, aan de slag. Wat is 'binnenkort' overigens en had je niet eerder kunnen bedenken dat je wellicht wat wiskunde bij moest spijkeren?
Wat kan je niet zonder rekenmachine dan? Ook al zou ik een rekenmachine hebben, dan zou ik hem denk ik nergens voor gebruiken aangezien ik met de hand altijd sneller zou zijn.quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:00 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik sta een 8 voor wiskunde (A) op de HAVO en mijn centraal examen ging ook wel redelijk. Overigens kan ik alles oplossen met rekenmachine, maar zonder rekenmachine niet.. en de wiskunde wat ik net gepost had, is gewoon wiskunde b... zover ik weet?
Houdt het pdf-boekje wel rekening om zonder rekenmachine alles op te lossen?
Ze zouden de GR gewoon moeten verbieden op de middelbare school, daar leer je echt niets van. Je hebt een 8 voor wiskunde A, maar in feite heb je een 8 voor rekenmachinevaardighedenquote:Op donderdag 30 mei 2013 13:00 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik sta een 8 voor wiskunde (A) op de HAVO en mijn centraal examen ging ook wel redelijk. Overigens kan ik alles oplossen met rekenmachine, maar zonder rekenmachine niet.. en de wiskunde wat ik net gepost had, is gewoon wiskunde b... zover ik weet?
Houdt het pdf-boekje wel rekening om zonder rekenmachine alles op te lossen?
Alles behalve vraag 3 en 22.quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:13 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wat kan je niet zonder rekenmachine dan? Ook al zou ik een rekenmachine hebben, dan zou ik hem denk ik nergens voor gebruiken aangezien ik met de hand altijd sneller zou zijn.
[..]
Ze zouden de GR gewoon moeten verbieden op de middelbare school, daar leer je echt niets van. Je hebt een 8 voor wiskunde A, maar in feite heb je een 8 voor rekenmachinevaardigheden.
Omdat er een - teken voor de macht stond, begreep ik het niet.quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:21 schreef Merkie het volgende:
2-4 kan je niet? 2*2*2*2 = 16. Antwoord: 1/16. Maar dan moet je wel weten dat a-b = 1/ab.
Ik zou die pdf van motorbloempje doorwerken, dan kom je er wel.
Overigens kan je de helft van de vragen al oplossen door wat simpele rekenregels te onthouden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Machtsverheffen.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor, je hebt het zo onder de knie denk ik. Je moet gewoon ff oefenenquote:Op donderdag 30 mei 2013 13:24 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Omdat er een - teken voor de macht stond, begreep ik het niet.
Overigens snap ik het vermenigvuldigen (grote getallen zoals 455 x 555) en het delen ook niet eens meer![]()
, ben het zwaar verleerd... terwijl ik er toen ik klein was nog een meester in was. Ik ben het compleet met je eens. Het is tegenwoordig geen wiskunde a meer, maar rekenmachine beheersing A.
Het moet echt afgeschaft worden dat hele GR en Casio gebeuren.
Klopt inderdaad. Maar hoe kan ik goed voorbereid zijn op dit soort vragen? Alleen die pdfje van motorbloempje?quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:32 schreef Merkie het volgende:
[..]
Zo ingewikkeld is het allemaal niet hoor, je hebt het zo onder de knie denk ik. Je moet gewoon ff oefenen.
Als je dat helemaal snapt dan ben je wel voorbereid denk ik ja.quote:Op donderdag 30 mei 2013 13:34 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Klopt inderdaad. Maar hoe kan ik goed voorbereid zijn op dit soort vragen? Alleen die pdfje van motorbloempje?
Inderdaad, dit is gewoon 3 HAVO niveauquote:Op donderdag 30 mei 2013 15:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het grootste deel van de stof die jij moet beheersen heb jij wel gehad in de eerste 3 leerjaren van het HAVO. Maar ja, als je altijd het grafisch rekenmachientje gebruikt dan leer je niet zo veel.
Werk met dat boekje van van der Craats zonder een rekenmachine te gebruiken.
Wauw, heel erg bedanktquote:Op donderdag 30 mei 2013 12:56 schreef motorbloempje het volgende:
'Even'?
Dit soort dingen krijg je door door veel te oefenen, oefenen, oefenen. En nog meer oefenen.
Download dit boek: http://staff.science.uva.nl/~craats/BasisboekWiskunde2HP.pdf
En hup, aan de slag. Wat is 'binnenkort' overigens en had je niet eerder kunnen bedenken dat je wellicht wat wiskunde bij moest spijkeren?
Website van de school natuurlijk.quote:Op donderdag 30 mei 2013 22:57 schreef JoelBaka het volgende:
Waar heb je trouwens dat oefen toetsje vandaan?
Oplossen etc is geen probleem. Alleen wanneer de wortel komt bij kijken. Heb vandaag even alles opgefrist. Blijf toch haken bij die discriminant, wortel trekken en nog een paar.quote:Op donderdag 30 mei 2013 23:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Leer je niet ook in 2- of 3-HAVO dat formuletje (-b/2a) wat je krijgt als je x berekent voor f'(x) = 0 met f(x) een tweedegraadsfunctie? In dat geval zou hij alles hebben geleerd in 3-HAVO wat hij moet leren. Ik weet bijvoorbeeld dat je dan de discriminant hebt geleerd, hoe je met haakjes werkt etc.
Ik vind trouwens dat je zelf de wortelformule en de discriminant zou moeten kunnen afleiden, laat leerlingen in 3-HAVO maar eens zelf die afleiding geven tijdens een toets. Prima te doen en je krijgt er heel wat meer inzicht van dan wanneer je hersenloos een formuletje gebruikt.
Yep, dat toetsje is prima te doen. Als hij serieus met dat boekje van van der Craats aan de slag gaat dan mag het geen probleem zijn voor hem om voor dit toetsje te slagen.
[..]
Website van de school natuurlijk.
welke opleiding?quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:51 schreef Sucuk het volgende:
Binnenkort heb intaketoetsen op de hogeschool waar ik mijn opleiding ga volgen. Heb mijzelf ingeschreven en even de voorbeeldtoetsen bekeken o.a. wiskunde.
Ik tref aan dat je het ZONDER rekenmachine moet oplossen.
[ afbeelding ]
Mijn vraag is dus hoe ik even snel kan bijspijkeren. Overigens heb ik ook nog eens wiskunde A gehad, waar deze materie niet eens in behandeld is.
Ik snap het niet? Ik weet ook niet hoe de stof mbt vraag 13 & 15 heet? Waarin de > teken voorkomt? Nog nooit gezien..quote:Op vrijdag 31 mei 2013 00:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Kijk hier eens eventjes.
http://www.wisfaq.nl/showfaq3.asp?Id=3107
Hoe je een ongelijkheid oplost kan je zelf bedenken door even logisch na te denken. Je weet dat 15>13. Stel dat je nu vermenigvuldigt met -1. -15>-13 of -15 < -13
Dus...?
15>13, stel nu dat je 2 optelt of aftrekt aan beide kanten van het ongelijkheidsteken, zou je dan hetzelfde ongelijkheidsteken behouden? Simpelweg uitproberen geeft je het inzicht.
Ik ga je niet met alle opgaves helpen, onder andere omdat je er niets aan hebt. Werk een wiskundelesboek door, daar heb je meer aan. Dat boek van van der Craats volstaat ruimschoots voor wat je nodig hebt maar er zijn ook alternatieven, bijv. een soortgelijk Vlaams lesboek.
Je gaf eerder aan opgave 3 te snappen, dus dan moet opgave 13 en 15 ook wel lukken.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 01:24 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik snap het niet? Ik weet ook niet hoe de stof mbt vraag 13 & 15 heet? Waarin de > teken voorkomt? Nog nooit gezien..
Voor de rest materie nog even doornemen en dan moet het wel goedkomen.
Dit zijn ongelijkheden. Het teken > betekent groter dan en het teken < staat voor kleiner dan. Het is de bedoeling dat je - op een systematische manier - bepaalt voor elke waarde(n) van x deze ongelijkheden gelden. Nummer 13 doe je als volgt. De opgave luidt:quote:Op vrijdag 31 mei 2013 01:24 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Ik snap het niet? Ik weet ook niet hoe de stof m.b.t. vraag 13 & 15 heet? Waarin het > teken voorkomt? Nog nooit gezien.
Als ik zo je lijst zie denk ik dat het met jou nooit meer goed gaat komen.quote:Voor de rest materie nog even doornemen en dan moet het wel goedkomen.
Valt reuze mee. Dit zijn CE cijfers en geen SE. SE sta ik allemaal 7ens en 8en.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 01:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit zijn ongelijkheden. Het teken > betekent groter dan en het teken < staat voor kleiner dan. Het is de bedoeling dat je - op een systematische manier - bepaalt voor elke waarde(n) van x deze ongelijkheden gelden. Nummer 13 doe je als volgt. De opgave luidt:
7x - 3 > 3x + 9
Nu is hier de werkwijze om eerst alle termen met x in het linkerlid te krijgen en alle termen zonder x in het rechterlid. Om dit te bewerkstelligen gaan we eerst bij beide leden 3 optellen. Dit geeft:
7x - 3 + 3 > 3x + 9 + 3
En dus hebben we nu:
7x > 3x + 12
Nu trek je van beide leden 3x af. Dit geeft:
7x - 3x > 3x + 12 - 3x
En dus hebben we nu:
4x > 12
Nu zijn we er bijna, we hoeven nu alleen nog beide leden door 4 te delen. Dan krijgen we:
x > 3
Dit is de gezochte voorwaarde waaronder de oorspronkelijke ongelijkheid geldt. Controleer dit door een paar getallen kleiner dan 3 én een paar getallen groter dan 3 in te vullen in de oorspronkelijke ongelijkheid.
[..]
Als ik zo je lijst zie denk ik dat het met jou nooit meer goed gaat komen.
Hoe weet je trouwens wanneer je bv bij de linkerlid/rechterlid moet aftrekken/optellen.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 01:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit zijn ongelijkheden. Het teken > betekent groter dan en het teken < staat voor kleiner dan. Het is de bedoeling dat je - op een systematische manier - bepaalt voor elke waarde(n) van x deze ongelijkheden gelden. Nummer 13 doe je als volgt. De opgave luidt:
7x - 3 > 3x + 9
Nu is hier de werkwijze om eerst alle termen met x in het linkerlid te krijgen en alle termen zonder x in het rechterlid. Om dit te bewerkstelligen gaan we eerst bij beide leden 3 optellen. Dit geeft:
7x - 3 + 3 > 3x + 9 + 3
En dus hebben we nu:
7x > 3x + 12
Nu trek je van beide leden 3x af. Dit geeft:
7x - 3x > 3x + 12 - 3x
En dus hebben we nu:
4x > 12
Nu zijn we er bijna, we hoeven nu alleen nog beide leden door 4 te delen. Dan krijgen we:
x > 3
Dit is de gezochte voorwaarde waaronder de oorspronkelijke ongelijkheid geldt. Controleer dit door een paar getallen kleiner dan 3 én een paar getallen groter dan 3 in te vullen in de oorspronkelijke ongelijkheid.
[..]
Als ik zo je lijst zie denk ik dat het met jou nooit meer goed gaat komen.
Door te bepalen hoe je uiteindelijk op een antwoord van de vorm x > ... moet uitkomen:quote:Op vrijdag 31 mei 2013 02:04 schreef Sucuk het volgende:
[..]
Hoe weet je trouwens wanneer je bv bij de linkerlid/rechterlid moet aftrekken/optellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |