Draaibank niet. Heb ik denk ik weinig nodig en als dat wel zo is kan ik de draaibank van de stadswerkplaats Groningen gebruiken.quote:
Voornamelijk zal ik aluminium gaan bewerken. Een alu-plaat van bv 60x60 cm en 1,5cm dik weegt maar 15 kilo. Bovendien denk ik: aluminium is zo zacht, heb ik daar echt krachtstroom voor nodig? Of is dat onterecht? Wat kost krachtstroom aanleggen eigenlijk (ongeveer)? Het financiele aspect is minder een probleem dan de ruimte. De machine moet op een vlizozolder zonder vaste trap komen te staan...quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:19 schreef JurriaanK het volgende:
:Lijkt me niet te doen, eerlijk gezegd. Kleine freesbanken op 220V die toch stukken van 600x600 mm kunnen bewerken bestaan niet. In 'kleine' freesbanken heb je de chinese variant (volgens mij alleen goed te gebruiken als je al verstand hebt van frezen en weet wat je moet verbeteren) en de nauwkeurige machines (Duits, bijvoorbeeld). Die werken allemaal op krachtstroom en kosten een vermogen, omdat elke hobbyist die weinig ruimte heeft graag zo'n machine wil.
Ga er maar van uit dat als het investeren in krachtstroom geen optie is, het investeren in een freesbank en de bijbehorende gereedschappen zeker geen optie is.
Ik heb voor het (ver)bouwen van draaibanken wat gereedschap om ijzer te bewerken (lastrafo, haakse slijper, zware gebruikte kolomboor), maar ook voor die machines is krachtstroom al noodzakelijk. Een plaat van 60x60 die dik genoeg is om er ook nog in te frezen weegt waarschijnlijk meer dan een kolomboor op 220V.
Dus:
1) ja, dat maakt veel uit
2) dat ligt er aan wat je wil maken en hoe nauwkeurig het moet zijn. De prijzen daarvan zijn volgens mij ook al niet te vergelijken met het nemen van krachtstroom
3) Als je ziet dat op dit (http://link.marktplaats.nl/672230240), een kleine Huvema boor/freescombinatie voor maximaal 370x160 mm op 230V, al 650 euro geboden wordt...
Volgens de advertentie weegt deze machine al 225 kg, dus voor transport moet je dan al aan 3/4 man denken.
4) Zal op zich wel gaan, denk ik, maar de machine hierboven bv. lijkt me niet geschikt voor lange mk3 boren.
Maak je je kolomboor stuk als je die zijdelings gaat belasten? Is er een manier om met een X-Y-tafel en kolomboor toch een redelijke nauwkeurigheid te halen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:43 schreef JurriaanK het volgende:
Een kolomboor heeft andere lagers dan een freesbank, want een kolomboor heeft geen zijdelingse belasting op de spindel, freesbanken wel. Een XY tafel voor 60x60 cm til ik niet meer in m'n eentje, en de combinatie met een vlizotrap lijkt me echt een nachtmerrie.
Ik weet niet of je aluminium met een traploze handfrees kunt frezen? Wellicht is dat een optie? En anders toch eens bij een constructiebedrijf in de buurt langsgaan en vragen of ze op een zaterdag morgen ook kleine klusjes voor particulieren uitvoeren.
Krachtstroom van de netbeheerder is niet zo duur, volgens mij. Lees het na op de site van je eigen netbeheerder. De aanpassingen aan meterkast en huisinstallatie kunnen wel serieus geld kosten.
freesje hoort niet te breken, in elk geval niet als je voeding goed is ingesteld.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:56 schreef blomke het volgende:
Wat voor onderdelen wil je dan maken?
Bij zijdelingse belasting van een kolomboor, zul je afwijkingen krijgen. Ik denk dat het eerst het boortje/freesje afbreekt.
Ik fotografeer bij extreme vergrotingen (5 tot 80x) en ben daarvoor bezig met het maken van een horizontale "setup" waarbij de camera gemonteerd is op een rail met stappemotor en USB-aansturing voor de verplaatsing. Die setup bestaat onder andere uit een grote aluminiumplaat waar alles op de juiste plek gemonteerd moet worden en daarvoor moet ik een redelijk aantal gaten (onder andere voor camera, verlichting, fliters en objectpositionerings-inrichting) op nauwkeurige posities hebben.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:56 schreef blomke het volgende:
Wat voor onderdelen wil je dan maken?
Bij zijdelingse belasting van een kolomboor, zul je afwijkingen krijgen. Ik denk dat het eerst het boortje/freesje afbreekt.
Ik weet dus niet of het maar eenmalig is, ik vermoed eigenlijk van niet. Sowieso heb ik daarnaast nog een hoop veel kleinere onderdelen (varierend van 2 x 2 cm tot 10 x 20 cm) nodig. Van die laatste verwacht ik veel vaker aanpassingen te doen en onderdelen te veranderen of bij te maken.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:22 schreef JurriaanK het volgende:
Als het maar eenmalig is, dan zou ik een mooie tekening maken en eens informeren bij iemand die freeswerk doet. Op marktplaats bijvoorbeeld. Zelfs als dat een paar honderd euro kost, lijkt het me de eenvoudigste manier.
Toen ik voor een draaibank wat in elkaar gelast had wat aan de bovenkant helemaal vlak moest zijn, heb ik het ook laten frezen door iemand. Het betrof een obect van 80x30 cm. Ik herinner me de prijs als een paar tientjes.
15 mm alu is lastig te snijden. En ik denk dat je qua gatdiameter ook wel op 1 a 1,5x de plaatdikte zit.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:28 schreef densmee het volgende:
als het alleen maar gaat om gaten boren dan kun je het misschien ook laten lasersnijden, doe ik ook regelmatig en dat is ook niet te duur
Het grootste wat ik wil is 3/8" (dus ca. 1 cm) en het kleinste is waarschijnlijk M3 of M4.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:46 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
15 mm alu is lastig te snijden. En ik denk dat je qua gatdiameter ook wel op 1 a 1,5x de plaatdikte zit.
Dat ga je niet redden met laser, ook niet in staal. Waterstralen is misschien nog een optie, maar ik heb geen idee hoe klein die kunnen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:49 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Het grootste wat ik wil is 3/8" (dus ca. 1 cm) en het kleinste is waarschijnlijk M3 of M4.
Wat is het voordeel daarvan boven een kolomboor met XY-tafel die je alleen gebruikt om te boren en niet om te frezen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:55 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Dat ga je niet redden met laser, ook niet in staal. Waterstralen is misschien nog een optie, maar ik heb geen idee hoe klein die kunnen.
Centers laten graveren door de laser en dan met de hand centerpunten slaan en met de kolomboor boren zou ook nog kunnen.
quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:49 schreef nielsgeode het volgende:
Gezien de kosten en het gedoe is het wellicht ook de moeite om eerst te proberen of ik die hoge nauwkeurigheid wel echt nodig heb. Volgens mij haal je met een goeie schuifmaat en een punch-tool om markering aan te brengen makkelijk een nauwkeurigheid van een halve milimeter, en wellicht is dat genoeg. Voor het netjes recht boren van de gaten op een grote alu-plaat zou ik een bovenfrees kunnen gebruiken, toch?
als je het toerental ver genoeg terug kan draaien gaat dat wel,quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:49 schreef nielsgeode het volgende:
Gezien de kosten en het gedoe is het wellicht ook de moeite om eerst te proberen of ik die hoge nauwkeurigheid wel echt nodig heb. Volgens mij haal je met een goeie schuifmaat en een punch-tool om markering aan te brengen makkelijk een nauwkeurigheid van een halve milimeter, en wellicht is dat genoeg. Voor het netjes recht boren van de gaten op een grote alu-plaat zou ik een bovenfrees kunnen gebruiken, toch?
Wat bedoel je met het afdraaien van je boor tot 8 mm?quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:18 schreef densmee het volgende:
[..]
[..]
als je het toerental ver genoeg terug kan draaien gaat dat wel,
afhankelijk van de diameter zal je je boor moeten afdraaien tot 8 mm, en je zult korte boren moeten gebruiken ivm beperkte hoogte frees
ik neem aan dat je geen variabele spantang in je machine hebt dus je zult de schacht van de boor op een vaste maat moeten maken, waarschijnlijk 8 mmquote:Op donderdag 2 mei 2013 20:19 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Wat bedoel je met het afdraaien van je boor tot 8 mm?
Wat is een variabele spantang? Ik heb uberhaupt nog geen bovenfrees, die zal ik eerst moeten aanschaffen. Ik heb al even gezocht op internet naar wat praktische tips en online info over hoe zo'n ding te gebruiken maar er is niet zoveel te vinden waar ik echt wat aan heb.quote:Op donderdag 2 mei 2013 20:20 schreef densmee het volgende:
[..]
ik neem aan dat je geen variabele spantang in je machine hebt dus je zult de schacht van de boor op een vaste maat moeten maken, waarschijnlijk 8 mm
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |