abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:42:14 #1
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_125190276
Mijn dochter viert morgen haar verjaardag en wil als onderdeel van de verjaardag een speurtocht(je) in de wijk. Ik heb weinig tijd ter beschikking. Was van plan van te voren boekje met vragen/opdrachten voor te bereiden en op de dag zelf nog even de pijlen en aanwijzingen in de buurt uit te gaan zetten. Had al bedacht er een aantal Party en Co opdrachten in te zetten waarbij de deelnemers elkaar dingen laten raden, een opdracht met detailfoto's van objecten die wij zelf thuis of rond het huis hebben, waarbij de kids het voorwerp bij moeten raden.

Hebben jullie nog voorstellen voor opdrachtjes en vragen? Er is helaas weinig groen in de wijk, natuur is ook niet echt de buurt. De omgeving is een jaren 70 woonwijk met rijtjeshuizen, er is wel een speeltuintje met een glijbaan, schommels en duikelrekken.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  † In Memoriam † vrijdag 12 april 2013 @ 11:45:43 #2
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125190392
je bent lekker op tijd!
misschien heeft de bieb een boek over kinderfeestjes te leen?
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:45:53 #3
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_125190398
Heb je google al geprobeerd? Is niet bedoelt als dooddoener, hoor, maar daar staan echt veel ideetjes wat betreft speurtochten. Daarbij, we kennen je wijk niet en weten niet hoe jij de speurtocht zelf vorm wilt geven toch?
I'm so glamourous I piss glitter!
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:46:21 #4
384971 JoeyDB
Hakuna matata
pi_125190421
verstop enveloppen met daarin cijfers die ze kunnen vinden door de vraag goed te beantwoorden? Alle cijfers bij elkaar vormt dan een woord ( gefeliciteerd of iets in die geest )
Op vrijdag 24 mei 2013 14:53 schreef Monopoly het volgende:
JoeyDB, een man waar vele vrouwen een natte vagijn van krijgen
Dat komt door zijn luide paringdans die hij heeft geleerd van de Nquzuu 'Krela stam in Donker Afrika.
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:48:18 #5
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_125190485
Ik weet het, ben d'r laat mee. Google heb ik geprobeerd, die laat vooral commerciele resultaten zien of erg onderwerpgebonden speurtochten zoals in de natuur ofzo.

Ik zoek gewoon wat leuke voorbeelden van opdrachtjes die te doen zijn en niet eens heel erg omgevinggebonden...
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 12 april 2013 @ 11:52:14 #6
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_125190621
Opdrachten
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en duur van de speurtocht zet je onderweg opdrachten uit. Bij een kruispuntroute bijvoorbeeld hang je bij ieder kruispunt een kaartje op met op de ene kant een vraag of opdracht en op de andere kant de route getekend.

Om inspiratie op te doen wat gekke opdrachten op een rijtje:
Werp een rol wc-papier zo ver mogelijk, vergeet niet het uiteinde vast te houden.
Zeg het alfabet van achter naar voor op.
Rol 1 iemand in wc-papier en maak je weer los zonder handen.
Draai 20 rondjes rond je vinger en loop dan op een rechte lijn.
Zing een gek liedje, of een liedje over een bepaald onderwerp.
Bedenk een liedje op de melodie van Vader Jacob.
Maak met grassprietjes het woord GRASSPRIETJES.
Loop als een struisvogel, fluit (met beschuit?) als een vogeltje of huil als een weerwolf
Iedereen staat in een rij met de benen gespreid. De laatste kruipt door de benen naar voor en sluit vooraan aan.
Trek je gekste gezicht.
Spring over de krokodillenrivier (die je vantevoren tekent op de stoep).
Maak een heksensoepje met minstens 6 (afhankelijk van de omgeving meer of minder) verschillende ingredienten.

Tussen de opdrachten door vinden grotere kinderen het leuk om vragen te beantwoorden.
Bijvoorbeeld:
Welke kleuren heeft de vlag van Nederland?
Hoe herken je een mannetjeseend?
Hoe heet de graaf die vampier is?
Wat verloor Assepoester op de grote trap?
Waar werkt geen kok: in een gevangenis, ziekenhuis, vliegtuig of op een schip?
Noem vijf verschillende bomen
Noem een dier met acht poten
Weet je een woord voor hond in een andere taal?
Wat zijn de kleuren van de regenboog?
Noem drie verschillende planeten

Tips bij het uitzetten van een speurtocht
Houd rekening met het temperament van de kinderen wanneer je beslist hoe lang de route moet worden.
Kinderen rennen veel onderweg; ze gaan dus ongeveer twee keer zo snel als jij erover deed om de route uit te zetten.
Zet de route zo kort mogelijk vantevoren uit, helaas zijn er vaak genoeg mensen die kaartjes weghalen of attributen voor spelletjes meenemen.
Loop eerst een route, maak aantekeningen van bruikbare dingen onderweg zoals spannende sluipsteegjes, denk de speurtocht daarna uit en loop hem dan nog een keer om alle kaartjes, pijlen etc uit te zetten.
Laat de kinderen onderweg wat lekkers vinden; een boom waar rozijnenkettingen in gehangen zijn bijvoorbeeld of een bloembak vol fruitspiezen.
Zet onderweg ook spelletjes klaar als opdracht. Koekhappen hang je gemakkelijk klaar tussen twee bomen, voor een eierrace laat je een doosje eieren met lepels achter.
Pauzeer of eindig bij een speeltuin. De kinderen kunnen lekker rennen, vinden misschien wel een mand met drinken en wat te eten of een schat en jij kunt even uitpuffen.


via google: speurtocht maken 1e hit.
I'm so glamourous I piss glitter!
  † In Memoriam † vrijdag 12 april 2013 @ 12:28:27 #7
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125191899
heb je een thema? dan kan je wat gerichter spelletjes bedenken.
hoeveel kinderen komen er?
heb je bemande posten? daar kan je opdrachtjes laten doen en dan een munt oid winnen, de meeste munten wint?
  vrijdag 12 april 2013 @ 12:46:11 #8
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_125192712
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 11:52 schreef RockabeIIa het volgende:

-knip-

via google: speurtocht maken 1e hit.
Die had ik uiteraard al gezien.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 12:28 schreef lady-wrb het volgende:
heb je een thema? dan kan je wat gerichter spelletjes bedenken.
hoeveel kinderen komen er?
heb je bemande posten? daar kan je opdrachtjes laten doen en dan een munt oid winnen, de meeste munten wint?
10 meiden, wilde ik in 2 groepen splitsen. Er zijn geen bemande posten. Was van plan van te voren de opdrachtjes te verzinnen/printen en attributen vergaren en in 2 tassen te stoppen. Ieder team heeft een volwassene ter begeleiding en ik heb een aap van bijna 10 die voor hand- en spandiensten in te zetten is.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  † In Memoriam † vrijdag 12 april 2013 @ 12:48:47 #9
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125192812
handtassenrace?
twee teams, elk een handtas en attributen om erin te doen moeten ze opzoeken.kam/spiegel, lipstick enz.
heb je wellicht kennisen in de buurt, waar ze aan mogen bellen voor een opdracht?
  vrijdag 12 april 2013 @ 12:52:26 #10
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_125192946
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 12:48 schreef lady-wrb het volgende:
handtassenrace?
twee teams, elk een handtas en attributen om erin te doen moeten ze opzoeken.kam/spiegel, lipstick enz.
heb je wellicht kennisen in de buurt, waar ze aan mogen bellen voor een opdracht?
En wat is de opdracht dan van die handtassen? Moeten ze de attributen dan in de omgeving zoeken?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  † In Memoriam † vrijdag 12 april 2013 @ 13:01:35 #11
37843 lady-wrb
kortaf
pi_125193266
nou bijvoorbeeld ja, of je maakt er een spel van als hieronder

ik heb bij mijn zoon zijn piratenfeest een vlottenrace gehouden. (geen speurtocht overigens)
een pallets met een stok en een piratenvlag alsl vlot (en twee stapels dezelfde attributen)
twee teams rennen om de beurt en pakken iets voor hun vlot: reddingsboei, schatkist, zwaard weet ik veel het is al jaren geleden. en dan wie het eerst klaar is.
  vrijdag 12 april 2013 @ 17:45:35 #12
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_125202825
Een rebus die ze moeten oplossen? En bij een goed antwoord krijgen ze een hint of een puzzelstuk? Die maken samen iets te raden of een schatkaart waarmee een prijs te winnen is?

Vragen zijn misschien makkelijker te bedenken als je een soort thema bedenkt. Wat vind je dochter leuk? Natuur of beauty of beesten of voetbal of ballet... Er is vast iets te verzinnen.
Aan de hand daarvan zijn opdrachten en vragen ook makkelijker te googelen.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')