abonnement Unibet Coolblue
pi_124946142


Bitcoin mining. Een leuke bezigheid die kan leiden tot uit de hand gelopen hobbie's.

Mining is genereren van (data) blocks. Als jouw pc als eerste een block "gevonden" heeft zal het zijn bevinding het netwerk rondsturen. Na verificatie van het netwerk word je hiervoor beloond met 50 bitcoins. Hierna gaat het netwerk verder met het zoeken naar het volgende block.

Met de steeds hoger wordende difficulty is het niet onverstandig om in een pool te minen. Ander kan je namelijk erg lang bezig zijn om een block te vinden.

In een pool werk je in een groep samen om een block te vinden, waarbij de verdiende Bitcoins verdeeld worden onder de leden. Hierdoor heb je een stabiel inkomen van Bitcoins.

Bitcoin is een virtuele munteenheid. Voor meer informatie:
https://en.bitcoin.it/wiki/Main_Page

Discussies over economisch gerelateerde zaken graag in dit topic:
http://forum.fok.nl/topicchain/last/1416

In dit topic gaan we er van uit dat je al weet wat bitcoins zijn. Post hier al je bevindingen. Bijvoorbeeld wat is de beste value for money, welke tweaks gebruik je om het maximale uit je hardware te krijgen. Of show hier je mining rig. :D

Wil je weten of jouw hardware geschikt is om te minen?
https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Software gerelateerde zaken kunnen hier uiteraard ook besproken worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-04-2013 19:32:16 ]
pi_124946178
Als je van die [img]-tag een [rimg] maakt ziet de OP er beter uit :P.
జ్ఞ‌ా
pi_124946220
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2013 11:25 schreef µ het volgende:
Als je van die [img]-tag een [rimg] maakt ziet de OP er beter uit :P.
Tags!
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:02:17 #4
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_124947041
Bitcoins mining? Nice. Iemand een link naar hoe dat werkt? :)
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:02:38 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_124947051
ik weet wel een beetje wat bitcoins zijn.
maar wie geeft opdracht tot het minen ?
wie is de opdrachtgever die wereldwijn miljoenen pc's 24/7 wil laten rekenen. welke berekeningen ten behoeve van wie ? NASA ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_124947207
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:02 schreef sturmpie het volgende:
ik weet wel een beetje wat bitcoins zijn.
maar wie geeft opdracht tot het minen ?
Niemand :s).
quote:
wie is de opdrachtgever die wereldwijn miljoenen pc's 24/7 wil laten rekenen. welke berekeningen ten behoeve van wie ? NASA ?
Iedereen doet het op eigen initiatief.

Bitcoin is een protocol; een set afspraken die "we" met elkaar maken. Bij die afspraken zit dat als je hard genoegt "mined", je bitcoins ontvangt. Iedereen kan zelf beslissen dat te proberen :s).
జ్ఞ‌ా
pi_124947265
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:02 schreef sturmpie het volgende:
ik weet wel een beetje wat bitcoins zijn.
maar wie geeft opdracht tot het minen ?
wie is de opdrachtgever die wereldwijn miljoenen pc's 24/7 wil laten rekenen. welke berekeningen ten behoeve van wie ? NASA ?
Het minen is het in stand houden en beveiligen van het Bitcoin netwerk.
Alle energie van iedere machine (van PC of ASIC tot FPGA) gaat in het beveiligen, controleren van transacties en vinden van blocks.

De broncode is openbaar, iedere programmeur kan die inzien en controleren.

Er is geen opdrachtgever, er is alleen de "Bitcoin chain" en alle computers die minen houden de chain in stand.
Meer computers = meer netwerkpower.

Er worden 6 blocks met Bitcoins per uur gevonden (nu 25 per block, halveert iedere 4 jaar).

Als het netwerk sterker wordt door meer/sterkere computers, corrigeert het netwerk automatisch (om de 2016 blocks )de moeilijkheidsgraad zodat er niet meer dan 6 blocks per uur worden gevonden. Als er minder computers zijn, zakt de moeilijkheidsgraad om ook weer op 6 blocks per uur uit te komen.
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:13:05 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_124947381
ik heb wel eens op youtube gekeken hoe je "bit-coiner" kan worden.
maar vond het redelijk ingewikkeld. niet echt iets waar je snel mee weg bent.

ik zou het op zich wel willen proberen met een ouwe Dell pc.p4 2.8ghz 2mb-ram
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:15:10 #9
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_124947446
Maar het idee van bitcoin is toch juist dat er geen transaction fees zijn, en dat er geen geld bijgedrukt kan worden? Dmv mining gebeurt iig 1 van deze 2 dingen dus wel?
pi_124947457
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:13 schreef sturmpie het volgende:
ik heb wel eens op youtube gekeken hoe je "bit-coiner" kan worden.
maar vond het redelijk ingewikkeld. niet echt iets waar je snel mee weg bent.
Het minen zelf heeft inderdaad een wat hogere drempel.
Het gebruik van Bitcoins is echter eenvoudig met de Bitcoin client.
Downloaden, installeren, wachten tot de blockchain ook op jouw computer is ingeladen (duurt even), klaar.
pi_124947482
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:13 schreef sturmpie het volgende:
ik heb wel eens op youtube gekeken hoe je "bit-coiner" kan worden.
maar vond het redelijk ingewikkeld. niet echt iets waar je snel mee weg bent.
Minen heb ik nooit gedaan. Ik heb gewoon wat geld overgemaakt naar een exchange en heb die dingen gekocht :s).
జ్ఞ‌ా
pi_124947501
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:15 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Maar het idee van bitcoin is toch juist dat er geen transaction fees zijn, en dat er geen geld bijgedrukt kan worden? Dmv mining gebeurt iig 1 van deze 2 dingen dus wel?
Je zou kunnen kiezen geen transactiefees te betalen.

Ik betaal zelf 0.0005 bitcoin per transactie, dan komt het sneller aan.
జ్ఞ‌ా
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:18:10 #13
396386 sturmpie
for night & nature
pi_124947517
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:16 schreef µ het volgende:

[..]

Minen heb ik nooit gedaan. Ik heb gewoon wat geld overgemaakt naar een exchange en heb die dingen gekocht :s).
jij hebt bitcoins gekocht als investering ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_124947547
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:15 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Maar het idee van bitcoin is toch juist dat er geen transaction fees zijn, en dat er geen geld bijgedrukt kan worden? Dmv mining gebeurt iig 1 van deze 2 dingen dus wel?
Er zijn wel transaction fees. Dit zijn eigenlijk "bids", ofwel biedingen.
Als je een fee meestuurt wordt jouw transactie direct in de blokken opgenomen en sneller verwerkt.
Zo'n fee is typisch 0,0005 BTC.

Er zullen uiteindelijk 21 miljoen Bitcoins zijn in 2140. Nu zijn dat er 11 Miljoen dus de komende 130 jaar komen er nog 10 miljoen bij, waarvan het grootste deel in de komende 3,5 jaar (block halveert iedere 4 jaar).

Er zit dus een absoluut maximum aan het aantal Bitcoins.
Daarna kan je als miner nog steeds geld verdienen omdat je nog steeds blocks vindt maar dan zitten er alleen nog fees in ipv nieuwe munten.

De fees gaan dus uiteindelijk weer naar de miners, degenen die het netwerk in stand houden.

Ook alle nieuwe transacties zitten in die blokken.
Je Bitcoin client haalt deze blokken iedere keer binnen als ze gevonden zijn, vandaar ook het "downloaden van de blockchain", ofwel iedere Bitcoin walletheeft de complete lijst van blokken met alle transacties vanaf het begin op zijn computer staan.

Als je je client een paar dagen niet gebruikt hebt en dan weer start, zal hij verbinding maken met zo'n 8 willekeurige "peers" (andere computers met de wallet) en zo de missende blocks weer binnenhalen.
Je ziet je recente transacties ook pas bevestigd als er vanaf dat moment minimaal 6 blocks gevonden zijn (typisch duurt dat 1 uur, omdat 6 blokken per uur).
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:20:14 #15
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_124947573
quote:
3s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:17 schreef µ het volgende:

[..]

Je zou kunnen kiezen geen transactiefees te betalen.

Ik betaal zelf 0.0005 bitcoin per transactie, dan komt het sneller aan.
Dat verklaart, thx :)
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:25:36 #16
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_124947679
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zijn wel transaction fees. Dit zijn eigenlijk "bids", ofwel biedingen.
Als je een fee meestuurt wordt jouw transactie direct in de blokken opgenomen en sneller verwerkt.
Zo'n fee is typisch 0,0005 BTC.

Er zullen uiteindelijk 21 miljoen Bitcoins zijn in 2140. Nu zijn dat er 11 Miljoen dus de komende 130 jaar komen er nog 10 miljoen bij, waarvan het grootste deel in de komende 3,5 jaar (block halveert iedere 4 jaar).

Er zit dus een absoluut maximum aan het aantal Bitcoins.
Daarna kan je als miner nog steeds geld verdienen omdat je nog steeds blocks vindt maar dan zitten er alleen nog fees in ipv nieuwe munten.

De fees gaan dus uiteindelijk weer naar de miners, degenen die het netwerk in stand houden.

Ook alle nieuwe transacties zitten in die blokken.
Je Bitcoin client haalt deze blokken iedere keer binnen als ze gevonden zijn, vandaar ook het "downloaden van de blockchain", ofwel iedere Bitcoin walletheeft de complete lijst van blokken met alle transacties vanaf het begin op zijn computer staan.

Klinkt als een leuk systeem, hopen dat het allemaal serieus geïmplementeerd gast worden in het dagelijks leven. :D het lijkt me alleen niet dat minen dan nog lang een rendabele bezigheid blijft, meer hobby dus. Ga me er toch eens in verdiepen. Minen jullie zelf ook?
pi_124947721
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:25 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:

[..]

Klinkt als een leuk systeem, hopen dat het allemaal serieus geïmplementeerd gast worden in het dagelijks leven. :D het lijkt me alleen niet dat minen dan nog lang een rendabele bezigheid blijft, meer hobby dus. Ga me er toch eens in verdiepen. Minen jullie zelf ook?
Er wordt al 2 jaar gezegd dat minen straks niet meer uitkan vanwege de hogere difficulty die we iedere keer weer krijgen.

Uiteindelijk vliegt dan toch altijd weer de prijs iets omhoog en kan het weer prima uit.
Op dit moment kan het voor mij dik uit.

Heb nog 2 HD7970 videokaarten in bestelling én een 60Ghash/s ASIC.
pi_124947732
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:25 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:

[..]

Klinkt als een leuk systeem, hopen dat het allemaal serieus geïmplementeerd gast worden in het dagelijks leven. :D het lijkt me alleen niet dat minen dan nog lang een rendabele bezigheid blijft, meer hobby dus. Ga me er toch eens in verdiepen. Minen jullie zelf ook?
Ik wil me erin verdiepen, maar mij. Macbook is me iets te duur om alle onderdelen te laten slijten als het niets oplevert.
Because you know i'm all about that ass
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:27:57 #19
396386 sturmpie
for night & nature
pi_124947742
Live Bitcoin koers: 1 BTC = 109.90 EUR

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 11:23 schreef MaGNeT het volgende:
Als jouw pc als eerste een block "gevonden" heeft zal het zijn bevinding het netwerk rondsturen. Na verificatie van het netwerk word je hiervoor beloond met 50 bitcoins. Er worden 6 blocks met Bitcoins per uur gevonden
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:09 schreef MaGNeT het volgende:
Er worden 6 blocks met Bitcoins per uur gevonden
dan verdien je dus:

6 x 50 btc x ¤110 = ¤33.000
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_124947755
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:27 schreef sturmpie het volgende:
Live Bitcoin koers: 1 BTC = 109.90 EUR

[..]

[..]

6 x 50 btc x ¤110 = ¤33.000
Nee, er worden in totaal 6 blocks per uur gevonden.
Dat moet je dus verdelen over alle miners, wereldwijd.

Minen doe je in pools, groepjes van mensen die zich daar aangemeld hebben om te minen.
Als een pool een block vindt, wordt dat block verdeeld over alle miners in die pool t.o.v. hun bijdrage aan de pool.

Verder zitten er momenteel geen 50BTC maar 25BTC in 1 block, die waarde halveert iedere 4 jaar dus in 2016 zijn het er nog maar 12,5 per block.
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:28:58 #21
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_124947769
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:27 schreef sturmpie het volgende:
Live Bitcoin koers: 1 BTC = 109.90 EUR

[..]


[..]

dan verdien je dus ¤660 per uur ?
Totaal wereldwijd 6 blocks per uur neem ik tich aan ;)
Edit: spuit 11.
  zaterdag 6 april 2013 @ 12:30:15 #22
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_124947801
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er wordt al 2 jaar gezegd dat minen straks niet meer uitkan vanwege de hogere difficulty die we iedere keer weer krijgen.

Uiteindelijk vliegt dan toch altijd weer de prijs iets omhoog en kan het weer prima uit.
Op dit moment kan het voor mij dik uit.

Heb nog 2 HD7970 videokaarten in bestelling én een 60Ghash/s ASIC.
Zou dit kunnen werken met mijn 6850 in x-fire? Ga uit mn werk direct aan de slag :D
pi_124947832
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:30 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:

[..]

Zou dit kunnen werken met mijn 6850 in x-fire? Ga uit mn werk direct aan de slag :D
Sowieso je kaarten niet in x-fire zetten.
De Bitcoin mining software (zoals CGMiner) spreekt iedere kaart apart aan.
Voor het totaal maakt dat niet uit, behalve dat 2 losse kaarten aanspreken efficiënter werkt dan in crossfire.

Een HD6850 is goed voor zo'n 200 - 250 Mhash/s dus met 2 kaarten 400-500Mhash/s.
Dat is 0,026 tot 0,033 Bitcoin per dag bij de huidige difficulty.
Ofwel, zo'n 3,50 tot 4 Dollar per dag.
pi_124947918
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Sowieso je kaarten niet in x-fire zetten.
De Bitcoin mining software (zoals CGMiner) spreekt iedere kaart apart aan.
Voor het totaal maakt dat niet uit, behalve dat 2 losse kaarten aanspreken efficiënter werkt dan in crossfire.

Een HD6850 is goed voor zo'n 200 - 250 Mhash/s dus met 2 kaarten 400-500Mhash/s.
Dat is 0,026 tot 0,033 Bitcoin per dag bij de huidige difficulty.
Ofwel, zo'n 3,50 tot 4 Dollar per dag.
Da is niet zo veel of wel?
Because you know i'm all about that ass
pi_124947935
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 april 2013 12:34 schreef blow... het volgende:

[..]

Da is niet zo veel of wel?
Ik kijk niet meer naar de prijs in Dollars, aangezien ik Bitcoins aan het minen ben en geen Dollars. Ik zie over 5 jaar wel wat ze dan doen :) Dan kan 1 Bitcoin wel op 10.000 Dollar zitten.

Vorig jaar, toen de Bitcoin op 10-15 Dollar stond zei men bij 0,5 Bitcoin per dag ook "Da is niet zo veel of wel?" terwijl diezelfde 0,5 BTC nu 70 Dollar oplevert.

Minen doe ik voor de toekomst.
M'n stroomrekening heb ik wel iets omhoog gegooid, zodat ik geen verrassingen krijg.
In mijn geval met 90 Euro per maand omhoog :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')