abonnement Unibet Coolblue
pi_124096822
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Vorige delen:

R&P / Depressie & Angst #1
R&P / Depressie & Angst #2
R&P / Depressie & Angst #3
R&P / Depressie & Angst #4
R&P / Depressie & Angst #5
R&P / Depressie & Angst #6
R&P / Depressie & Angst #7
R&P / Depressie & Angst #8
R&P / Depressie & Angst #9
R&P / Depressie & Angst #10
R&P / Depressie & Angst #11
R&P / Depressie & Angst #12
R&P / Depressie & Angst #13
R&P / Depressie & Angst #14 ..... waar we het kabinet NIET leuk vinden
R&P / Depressie & Angst #15 ..... zonder bijwerkingen!
R&P / Depressie & Angst #16
R&P / Depressie & Angst #17
pi_124101041
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:18 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Maar met medicatie is het biologische weg te strepen?
Dat, en gewenning aan een leefstijl zonder depressie. Ik zie het als een zaad dat ooit geplant is, waar omstandigheden kunnen dienen als water. Of mest, beter gezegd. :P

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 15:21 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik voel me eigenlijk meer neutraal of zo? Vreemd...
Dat is niet zo erg, zeker niet vergeleken met voorheen. Zie het als een schone lei. ;)
pi_124101785
Ah ja...
Lang wachten op de werking van dit medicijn wel.
Rustig aan.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 19:46:17 #4
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_124104503
Eerste post hier van mij! Gebruik al tien jaar (oid) anti-depressiva (Seroxat), en mijn depressie en angstklachten zijn wel redelijk onder controle. Zo erg dat ik ben gaan experimenteren met mijn dosis, en nog maar 0,5 per dag (en soms per twee dagen) slik.

Bloody hell, wat word ik gelijk weer bloedchagrijnig. Ook ben ik weer wat bevattelijker voor somberheid. Desondanks ben ik wel blij dit te kunnen ervaren, al vraag ik mij af of mijn omgeving er bij gebaat is. :P.

*leest mee verder :)
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_124105693
Waarom geven huisartsen vaak medicijnen als patiënten komen met bovenstaande klachten? Mijn inziens zou therapie veel beter op zijn plek zijn. Mocht dat niet helpen kunnen medicijnen een uitkomst zijn.
Ik heb een angststoornis gehad wat soms nog komt bovendrijven. Heb therapie gehad ( eerst therapeute eigen praktijk, later angsttherapeute) en eigenlijk tijdens die tijd weinig medicatie gebruikt behalve af en toe een slaappil.
Wil mezelf echt niet hiermee op de borst slaan, maar uit eigen ervaring weet ik dus dat therapie best doeltreffend kan werken.
pi_124105786
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 20:11 schreef Sunshine1982 het volgende:
Waarom geven huisartsen vaak medicijnen als patiënten komen met bovenstaande klachten? Mijn inziens zou therapie veel beter op zijn plek zijn. Mocht dat niet helpen kunnen medicijnen een uitkomst zijn.
Ik heb een angststoornis gehad wat soms nog komt bovendrijven. Heb therapie gehad ( eerst therapeute eigen praktijk, later angsttherapeute) en eigenlijk tijdens die tijd weinig medicatie gebruikt behalve af en toe een slaappil.
Wil mezelf echt niet hiermee op de borst slaan, maar uit eigen ervaring weet ik dus dat therapie best doeltreffend kan werken.
Medicijnen gaan toch meestal samen met therapie?
pi_124105947
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 20:13 schreef Gray het volgende:

[..]

Medicijnen gaan toch meestal samen met therapie?
Niet bij IPZO. Daar proberen ze het juist in eerste instantie met een medicijnloze therapie. Slaapmedicatie heb ik wel bij de therapeute ervoor gehad.
pi_124105997
Sinds wanneer is een huisarts opgeleid om te kunnen bepalen of je een psychische aandoening heb? mijns inziens hoort ie je met zulke klachten door te verwijzen naar een psychiater of indien minder ernstig naar een psycholoog.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 20:44:28 #9
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_124107464
Ik vind dit wel een 'mooi' en integer filmpje, en is voor sommigen misschien een steuntje in de rug.
En zo niet, dan niet.
En het heeft weinig tot niets met Eckhart Tolle - de man in beeld - van doen, overigens.

"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  zaterdag 16 maart 2013 @ 09:13:51 #10
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124122724
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 19:46 schreef Detroit het volgende:
Eerste post hier van mij! Gebruik al tien jaar (oid) anti-depressiva (Seroxat), en mijn depressie en angstklachten zijn wel redelijk onder controle. Zo erg dat ik ben gaan experimenteren met mijn dosis, en nog maar 0,5 per dag (en soms per twee dagen) slik.

Bloody hell, wat word ik gelijk weer bloedchagrijnig. Ook ben ik weer wat bevattelijker voor somberheid. Desondanks ben ik wel blij dit te kunnen ervaren, al vraag ik mij af of mijn omgeving er bij gebaat is. :P.

*leest mee verder :)
Ik ben pas ongeveer 2 a 2 en halve week bezig met seroxzat. Gebruik het tegen angsten. Wat is jou ervaring specifiek tegen angsten/fobiën?
Touching from a distance ~
  zaterdag 16 maart 2013 @ 09:39:55 #11
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_124123047
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:13 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Ik ben pas ongeveer 2 a 2 en halve week bezig met seroxzat. Gebruik het tegen angsten. Wat is jou ervaring specifiek tegen angsten/fobiën?
Hoe bedoel je dat? Of Seroxat bij mij goed tegen angsten helpt?
Of welke ervaring ik had met angsten/fobieën voor/tijdens het gebruik van Seroxat?

Seroxat heeft bij mij gigantisch goed geholpen wat dat betreft. Was ik voorheen bij ieder pijntje gelijk bang dat ik een ziekte onder de leden had, of dat het niet goed met mij zou eindigen, na gebruik daar totaal geen last meer van. Plus dat ik niet meer vanuit een gevoel van angst mijzelf afzonderde.

Daar heb ik nu gelukkig niet zo'n last meer van, en op die spaarzame momenten dat ik het nog wel heb, probeer ik het zo goed en zo kwaad als het gaat over mij heen te laten komen. :).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 16 maart 2013 @ 09:43:15 #12
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124123108
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:39 schreef Detroit het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? Of Seroxat bij mij goed tegen angsten helpt?
Of welke ervaring ik had met angsten/fobieën voor/tijdens het gebruik van Seroxat?

Seroxat heeft bij mij gigantisch goed geholpen wat dat betreft. Was ik voorheen bij ieder pijntje gelijk bang dat ik een ziekte onder de leden had, of dat het niet goed met mij zou eindigen, na gebruik daar totaal geen last meer van. Plus dat ik niet meer vanuit een gevoel van angst mijzelf afzonderde.

Daar heb ik nu gelukkig niet zo'n last meer van, en op die spaarzame momenten dat ik het nog wel heb, probeer ik het zo goed en zo kwaad als het gaat over mij heen te laten komen. :).
Wat de ervaring was betreft je angsten nadat je begonnen was met Seroxzat, maar dat heeft je goed geholpen dus, mooizo. :) Wat voor dosering neem je tegenwoordig nog van dat middel per dag?
Touching from a distance ~
  zaterdag 16 maart 2013 @ 09:46:15 #13
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_124123146
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:43 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Wat de ervaring was betreft je angsten nadat je begonnen was met Seroxzat, maar dat heeft je goed geholpen dus, mooizo. :) Wat voor dosering neem je tegenwoordig nog van dat middel per dag?
Tegenwoordig nog maar 0,5 per dag, of zelfs 0,5 per twee dagen. Maar 0,5 per twee dagen schijnt echt gigantisch weinig te zijn. Kan ik dus ook niet aanbevelen als je niet lekker in je vel zit.
Heck, ik word er dus soms gigantisch chagrijnig van, en bevattelijker voor somberheid. Tot nog toe gaat het wel. :).

Maar, merk je al iets bij jezelf dat het werkt? 20 mg, 1x per dag neem ik aan? Vanwege angstklachten/somberheid?
Als je vragen hebt, stel ze gerust aan deze gebruiker met jarenlange ervaring. (twijfelachtige eer, ik weet het :P)
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 16 maart 2013 @ 09:50:56 #14
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124123243
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:46 schreef Detroit het volgende:

[..]

Tegenwoordig nog maar 0,5 per dag, of zelfs 0,5 per twee dagen. Maar 0,5 per twee dagen schijnt echt gigantisch weinig te zijn. Kan ik dus ook niet aanbevelen als je niet lekker in je vel zit.
Heck, ik word er dus soms gigantisch chagrijnig van, en bevattelijker voor somberheid. Tot nog toe gaat het wel. :).

Maar, merk je al iets bij jezelf dat het werkt? 20 mg, 1x per dag neem ik aan? Vanwege angstklachten/somberheid?
Als je vragen hebt, stel ze gerust aan deze gebruiker met jarenlange ervaring. (twijfelachtige eer, ik weet het :P)
Jah ik slik 20mg per dag, hiervoor nog genoeg andere soorten medicatie gehad. Merk betreft angsten nog niet echt iets van het middel, m'n mood is wel iets verbeterd. Maar als ik nog vragen erover heb zal ik mij niet schromen je lastig te vallen erover. ;) Bij voorbaat dank al.
Touching from a distance ~
  zaterdag 16 maart 2013 @ 09:58:07 #15
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_124123351
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:50 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Jah ik slik 20mg per dag, hiervoor nog genoeg andere soorten medicatie gehad. Merk betreft angsten nog niet echt iets van het middel, m'n mood is wel iets verbeterd. Maar als ik nog vragen erover heb zal ik mij niet schromen je lastig te vallen erover. ;) Bij voorbaat dank al.
Die andere soorten werkten niet goed ofzo? Heb je goede hoop dat deze wel raak is?
Bij mij was Seroxat gelijk raak, dus in die zin ben ik een beetje verwend. ;).

Hoe zijn die angsten bij jou dan? Echt dagbepalend? Dat ze continu op de achtergrond sluimeren? Als dat het geval is, dan is het al een hele vooruitgang als je bijvoorbeeld nog maar een overzichtelijk deel van de tijd er last van hebt.
Zo is het bij mij een beetje, ik liep de hele dag zowat in angst, en er viel door de Seroxat wel een hoop van mij af door daar niet meer de hele tijd mee bezig te hoeven zijn. Soit, nog steeds af en toe wel eens angst voelen, maar dat is dan te handelen!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 16 maart 2013 @ 10:02:07 #16
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124123401
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:58 schreef Detroit het volgende:

[..]

Die andere soorten werkten niet goed ofzo? Heb je goede hoop dat deze wel raak is?
Bij mij was Seroxat gelijk raak, dus in die zin ben ik een beetje verwend. ;).

Hoe zijn die angsten bij jou dan? Echt dagbepalend? Dat ze continu op de achtergrond sluimeren? Als dat het geval is, dan is het al een hele vooruitgang als je bijvoorbeeld nog maar een overzichtelijk deel van de tijd er last van hebt.
Zo is het bij mij een beetje, ik liep de hele dag zowat in angst, en er viel door de Seroxat wel een hoop van mij af door daar niet meer de hele tijd mee bezig te hoeven zijn. Soit, nog steeds af en toe wel eens angst voelen, maar dat is dan te handelen!
Laatste jaren is het een constant iets. Kom eigenlijk nog maar weinig buiten, bel eigenlijk ook nooit en voel me zeer ongemakkelijk bij het opendoen van de voordeur wanneer aangebeld wordt.
Touching from a distance ~
  zaterdag 16 maart 2013 @ 13:04:20 #17
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_124127020
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 10:02 schreef Purplesparks het volgende:

[..]

Laatste jaren is het een constant iets. Kom eigenlijk nog maar weinig buiten, bel eigenlijk ook nooit en voel me zeer ongemakkelijk bij het opendoen van de voordeur wanneer aangebeld wordt.
Jeutje. Dat klinkt heavy!
Dan is iedere verbetering in jouw gemoedstoestand meegenomen. Ik zal voor je duimen dat het wat doet, in positieve zin dan! :).
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  zaterdag 16 maart 2013 @ 20:27:53 #18
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_124140759
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 13:04 schreef Detroit het volgende:

[..]

Jeutje. Dat klinkt heavy!
Dan is iedere verbetering in jouw gemoedstoestand meegenomen. Ik zal voor je duimen dat het wat doet, in positieve zin dan! :).
Dankje, hoop het ook.
Touching from a distance ~
pi_124143506
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 18:23 schreef Gray het volgende:
[..]

Dat is niet zo erg, zeker niet vergeleken met voorheen. Zie het als een schone lei. ;)
Klopt, gevoelsmatig is het een schone lei, maar aan de andere kant kan ik mijn overige klachten niet negeren. Ik heb een hoop om rekening mee te houden (op psychisch vlak dan) en ben nog niet van al m'n klachten af.
pi_124159889
quote:
7s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 20:44 schreef DO2 het volgende:
Ik vind dit wel een 'mooi' en integer filmpje, en is voor sommigen misschien een steuntje in de rug.
En zo niet, dan niet.
En het heeft weinig tot niets met Eckhart Tolle - de man in beeld - van doen, overigens.

Die ken ik! Super vind ik die! Heeft als inspiratie gediend voor mij. O+

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 21:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Klopt, gevoelsmatig is het een schone lei, maar aan de andere kant kan ik mijn overige klachten niet negeren. Ik heb een hoop om rekening mee te houden (op psychisch vlak dan) en ben nog niet van al m'n klachten af.
Moet je ook zeker niet doen, die andere klachten negeren. Pas wanneer het geen klachten meer zijn kan je de strijdbijl begraven. Of onder je kussen leggen, want je weet maar nooit. :P
pi_124204511

Vind dit zo'n mooi nummer!!!
S. 2014
J. 2016
  maandag 18 maart 2013 @ 14:58:05 #22
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124206865
Hey detroit!!! Zijn we nou samen aan het afbouwen joh!? Wat leuk!

Ik heb het ook al in het medicatietopic gezet, maar ik ben mijn citalopram aan het afbouwen, slikte 30, nu 25. Rustig aan dus. Ben nu wel duf, kan daar misschien van zijn, kweetniet.
Hoop er wel helemaal vanaf te komen en anders stap ik misschien wel over op sintjanskruid. Ik vind de bijwerkingen gewoon bloedirritant :(
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_124206970
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:59 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

Vind dit zo'n mooi nummer!!!
Inderdaad erg mooi :D
pi_124208662
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:58 schreef Murmeli het volgende:
Hey detroit!!! Zijn we nou samen aan het afbouwen joh!? Wat leuk!

Ik heb het ook al in het medicatietopic gezet, maar ik ben mijn citalopram aan het afbouwen, slikte 30, nu 25. Rustig aan dus. Ben nu wel duf, kan daar misschien van zijn, kweetniet.
Hoop er wel helemaal vanaf te komen en anders stap ik misschien wel over op sintjanskruid. Ik vind de bijwerkingen gewoon bloedirritant :(
Ik heb dat ook geslikt, vervelende bijwerkingen idd. Jammer he dat die anti depressivas zoveel bijwerkingen hebben. Heeft het wel geholpen bij je angst of dat niet?
  maandag 18 maart 2013 @ 18:22:30 #25
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124215392
Ja, helpt best goed, tegen angst en depressie.
Misschien blijf ik nog wel een lagere dosis slikken hoor.

Ben wel echt ubergaar vandaag. Net ff liggen dutten en nu gaat ie wel weer :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')