abonnement Unibet Coolblue
pi_122335904
Goede middag iedereen.
Wij hebben een oud huis (1917) gekocht. Wij hebben voor de koop een bouwkundige inspectie laten uitvoeren. Uit deze inspectie is naar voren gekomen dat de draagbalken onder de vloer (begane grond) rot zijn en schimmel bevatten. Dit is niet iets bijzonders voor een huis van bijna 100 jaar oud.
De oude balken worden vervangen door een "broodjes" vloer met beton. Dit gebeurd door een aannemer voordat we in gaan wonen.
Nu zit er waarschijnlijk nog de allereerste houten vloer planken in en deze is prachtig, Graag willen we deze vloer behouden maar ik denk niet dat deze er netjes en uitkomt een opnieuw gebruikt kan worden. Vloer zit gespijkerd op aan de draagbalken. Iemand tips?
Of moet ik kijken naar een andere oude vloer en waar kan ik deze vinden?
pi_122336631
Er bestaan speciale "spijkertrekkers" om spijkers uit planken te halen.



Verder is het een kwestie "van een beginnetje maken", om de rest van de planken met een koevoet er uit te kunnen halen.

Kijk wel heel goed of er geen schimmel/houtworm in de planken achterblijft; ander gaat ie alsnog "naar de haaien".

[ Bericht 20% gewijzigd door blomke op 01-02-2013 12:46:34 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122340578
Weet je wel zeker dat die ondervloer die direct op de balken is gespijkerd ook daadwerkelijk als afwerkvloer is bedoeld?
pi_122380169
Planken zitten gelijk aan de draagbalken vast.
Het gaat om een oppervlakte van ong 42 m2. en boven op de houten vloer staan de wanden en de trap .
Dus het is best nog een aardig werkje om dit te ondersteunen.
Maar krijg ik de oude planken er nog netjes ut en kan ik ze netjes terug plaatsen?
pi_122380746
Gewoon rustig met een moker van onder er tegen aanslaan. Dan komen de spijkers er vanzelf een stukje uit. Daarna voorzichtig een koevoet tussen balk en plank zetten.
pi_122382355
ff offtopic: waaaaaaarom? zo zonde om beton in een huis van 100 jaar te leggen!!! leg dan nieuwe balke terug!
pi_122382926
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:53 schreef Pollewoppie het volgende:
ff offtopic: waaaaaaarom? zo zonde om beton in een huis van 100 jaar te leggen!!! leg dan nieuwe balke terug!
Grootste bullshit post ever. Waarom moet de CONSTRUCTIE ook gelijk blijven? Dat is echt debiel...
pi_122384586
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:53 schreef Pollewoppie het volgende:
ff offtopic: waaaaaaarom? zo zonde om beton in een huis van 100 jaar te leggen!!! leg dan nieuwe balke terug!
TS probeert zijn grenen planken vloerdelen her te gebruiken, wat ik al aanmoedig omdat hier erg mooie vloeren van gemaakt kunnen worden met een beetje schuren en lakken. Om nou zoveel werk te verrichten en dan nieuwe balken te plaatsen lijkt mij ook niet handig, aangezien dat weer na een bepaalde tijd wegrot. Een betonvloer met de originele grenen vloerdelen lijkt me dan ook wel een mooie oplossing.
pi_122384824
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 17:11 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Grootste bullshit post ever. Waarom moet de CONSTRUCTIE ook gelijk blijven? Dat is echt debiel...
mischien persoonlijk maar een huis van 100 zou ik zo origineel mogelijk houden...

en een houten vloer klinkt ook veel authentieker...
  zaterdag 2 februari 2013 @ 18:39:12 #10
107521 Furia
snoopy weer
pi_122385791
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 18:06 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

mischien persoonlijk maar een huis van 100 zou ik zo origineel mogelijk houden...

en een houten vloer klinkt ook veel authentieker...
Wij hebben een deel hout op beton en een deel hout op steunbalken (waarvan we nog moeten kijken of ze rot zijn, houd m'n hart vast) en het klinkt gewoon hetzelfde.
pi_122401139
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 18:06 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

mischien persoonlijk maar een huis van 100 zou ik zo origineel mogelijk houden...

en een houten vloer klinkt ook veel authentieker...
Daar ben ik het mee eens! Maar soms ontkom je er niet aan de constructie aan te passen. Daarom is het goed dat TS zijn houten vloer wil behouden, en op de betonnen vloer wil leggen. Zelf zou ik ook het liefst in een oud huis wonen dat al 90 jaar niet meer is verbouwd en gerenoveerd (verneukt).
pi_122409114
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 23:51 schreef usernaamvergeten het volgende:

Zelf zou ik ook het liefst in een oud huis wonen dat al 90 jaar niet meer is verbouwd en gerenoveerd (verneukt).
Wij wonen in ee 98 jaar oud huis. Ben toch wel blij met HR++ glas, CV en gipsplaten tegen het plafnd, i.p.v. kraalschroten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122410402
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 09:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij wonen in ee 98 jaar oud huis. Ben toch wel blij met HR++ glas, CV en gipsplaten tegen het plafnd, i.p.v. kraalschroten.
poepdoos achter in de tuin ?

I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_122410527
Mijn poepdoos is gewoon binnen. Ja, echt.

Verder vloer netjes eruit wordt lastig maar alles kan met tijd en geduld.
Laat die handjes wapperen!
pi_122410747
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 11:04 schreef JerryLee het volgende:
poepdoos achter in de tuin ?
Mooie foto!

Oorspronkelijk zat er een hokje tegen de schuur aan. Ik heb de fundering daar van nog gevonden evenals 2 putten: een beerput en een zinkput.

Nu is de WC binnen; de gang tussen entree en keuken is daar aan opgeofferd
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122412992
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 09:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Wij wonen in ee 98 jaar oud huis. Ben toch wel blij met HR++ glas, CV en gipsplaten tegen het plafnd, i.p.v. kraalschroten.
ligt er ook weer aan! als je van die oude kozijnen hebt met 4 raampjes vind ik enkel hr glas een stuk mooier eruitzien ook al is het duurder en minder isolerend...
pi_122883279
Ik vervang de vloer door beton omdat ik over een poosje niet weer het zelfde gezeur wil.Dit blijft voor altijd goed. De oude planken kunnen niet terug, iedereen raad het me af, ook zit ik met opslag,
Ik ga dan ook kijken voor echte oude vloer delen. Ben benieuwd..

Heb ik gelijk een andere vraag, ik zit er over na te denken om toch een kruipluik te maken.
Niemand vind het nodig,. Leidingen en afvoer lopen alleen in de aanbouw. Je kan niet echt onder de nieuwe vloer kruipen. weinig hoogte. Maar je kan toch niet heel de vloer afsluiten? Ooit komt toch een keer een gelegenheid dat je onder de vloer moet? kabels weg werken ofzo?
Wat is jullie mening?
pi_122883497
ik heb t niet en mis t! is veel makkelijker met tv kabels enz weg werken!
pi_122886752
Is het mogelijk om van voor naar achter een rioolbuis te leggen, zodat je
daardoor een (meerdere) draad oid kunt trekken indien nodig.

Hier ligt > 8 meter onder de betonvloer door richting tuin > 7 meter
naar de schuur.
Een stevig touw erdoor, dan trekt het makkelijk.

Oh ja, dat was van vóor de mobiele tel. / Internet überhaupt bestond _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')