abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_121853876
Hallo allemaal,
Sinds een paar jaar ben ik behoorlijk enthousiast aan het fotograferen.
Nu wil ik eigenlijk wel eens weten of ik op de goede weg ben.
Willen jullie voor mij eens kritisch kijken naar een paar foto's en je mening er over geven?
Wat doe ik goed, en belangrijker, wat doe ik verkeerd en kan beter?

Alvast bedankt voor de moeite !

Panter Dierenpark Emmen.
Geschoten door een beslagen plexiglas raam.

Camera Model Canon EOS 550D
Tv( Shutter Speed ) 1/200
Av( Aperture Value ) 5.6
ISO Speed 3200

Graspop Metal Meeting

Camera Model Name FinePix T300
Tv (Shutter Speed) 1/60
Av (Aperture Value) 5.6

Zombie photoshoot Sloterdijk

Camera Model Canon EOS 350D DIGITAL
Tv( Shutter Speed ) 1/30
Av( Aperture Value ) 5.6
ISO Speed 400

Vuurwerk 2012

Camera Model Canon EOS 350D DIGITAL
Tv( Shutter Speed ) 3.2
Av( Aperture Value ) 5.6
ISO Speed 400
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_121858328
1.
De foto van is erg onscherp. Je zegt zelf al: geschoten door een beslagen raam.
Weinig kleur, wazig beeld. Compositie vind ik ok.

2.
Ik dacht eerst dat je alleen een foto van alleen een scherm had gemaakt, toen zag ik later nog een klein mannetje onderin! Probeer je onderwerp iets groter in beeld te krijgen? Toch vind ik deze gaaf.

3.
Gaaf onderwerp, maar het glas is smerig of beslagen dus zie je weinig detail in het onderwerp.

4.
Deze vind ik erg geslaagd. Scherp, mooie kleuren. Alleen de lantaarnpalen onderin leiden af.

Ik gooi zo maar even met mijn mening maar kan me voorstellen dat niet iedereen het er mee eens is.
  FOK!fotograaf maandag 21 januari 2013 @ 20:03:52 #3
18921 freud
Who's John Galt?
pi_121859104
@Panter: Volgens mij is hij ook niet echt scherp door bewegingsonscherpte. Hij mist ook contrast, waardoor je foto erg vaag is. Je hebt bijna geen ISO over, dus ik vrees dat je weinig anders had kunnen doen. Gezien je f-stop hebt je ook geen grote tele met wat groter diafragma. Soms is een goeie fotogewoon niet mogelijk ;).
@Graspop: leuke plaat, staat beetje scheef. Verder wel OK voor de cam.
Zombie: Tikkie te vaag voor mijn smaak, weinig contrast. Ik zou werken aan mijn z/w conversie. Is deze foto direct uit je cam?
Vuurwerk: netjes op statief, maar waarom die boom ervoor??
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_121860934
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:49 schreef Orbox het volgende:
1.
De foto van is erg onscherp. Je zegt zelf al: geschoten door een beslagen raam.
Weinig kleur, wazig beeld. Compositie vind ik ok.

Dit was in een soort van observatie koepel in de kooi van de panter.
Deze liep rondjes door zijn kooi heen, enige wat ik kon doen was volgen en schieten en hopen dat de autofocus er iets mee kon. Vanwege de condens aan de binnenkant was dat erg lastig.
Soort van safari maar dan in Holland
2.
Ik dacht eerst dat je alleen een foto van alleen een scherm had gemaakt, toen zag ik later nog een klein mannetje onderin! Probeer je onderwerp iets groter in beeld te krijgen? Toch vind ik deze gaaf.

Uiterste zoom van een klein cameratje ;)
3.
Gaaf onderwerp, maar het glas is smerig of beslagen dus zie je weinig detail in het onderwerp.

4.
Deze vind ik erg geslaagd. Scherp, mooie kleuren. Alleen de lantaarnpalen onderin leiden af.

Ik gooi zo maar even met mijn mening maar kan me voorstellen dat niet iedereen het er mee eens is.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_121955529
Allemaal goede composities,
Probeer lagere ISO waardes te gebruiken (max. 1000)
En bij de foto met de rocker mag de horizon iets rechter.
en de laatste foto zou ik iets dichter bij de boom hebben gestaan zodat je de lantaarnpalen minder ziet.

Stefan
pi_121957901
Ik ben zelf ook een beginnend fotograaf dus mijn kritiek mag je volledig in de wind slaan als je wilt! ;)

Persoonlijk vind ik, kijkend naar het feit dat je al enkele jaren bezig bent, het vreemd dat je deze 4 foto's hier neer zet om te laten beoordelen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel foto's je schiet en wat daar allemaal tussen zit, maar ik denk, kijkend naar foto nummer 4, dat daar veel mooiere foto's tussen zitten. Ik kan ook niet ontdekken wat voor soort fotograaf jij eigenlijk bent aangezien je nu foto's hebt van flora/fauna + concertfotografie + portret/model + nacht/sluitertijd opname, allemaal heel divers. Zijn dit juist foto's waar je veel twijfels over hebt?

Ik vind zelf foto 4 de mooiste foto, zeker in samenwerking met de boom die er mooi scherp op staat. De compositie is goed, maar de lantaarnpalen leiden inderdaad erg af. Daarnaast ben ik zelf erg fan van vuurwerk en lange sluitertijd fotografie dus deze valt sowieso al bij mij in de smaak :P

Ik ben ook in dierenpark Emmen geweest en ken de koepel, je moet ook maar net geluk hebben dat dat beest een beetje voor je lens wilt paraderen dus de foto is nog best geslaagd. Denk dat het meer aan de omstandigheden ligt dat de foto niet van goede kwaliteit is en niet aan de capaciteiten van jou of die van je camera. Hier mis je wat scherpte en kleur, maar dat laatste is iets wat je in photoshop nog wat kan herstellen. Schiet je op .raw trouwens?

De concertfoto vind ik persoonlijk te ver weg genomen van het podium en had deze zelf ook niet genomen als ik er had gestaan. Het publiek onderin houdt eigenlijk het croppen tegen omdat je anders een stuk van je popster mist (geen idee wie het is trouwens :') ) en soms moet je een foto dan ook maar niet maken denk ik eigenlijk.. Verder lijkt dit me vrij lastig in verband met het gebrek aan licht in combinatie met de iso-waardes die je moet halen ivm korte sluitertijden. Denk dat je snel bewegings-onscherpte krijgt in je foto of niet?

De zombie-foto is leuk opgezet, maar ik denk dat het model te vrolijk kijkt (lacht ze nou?) voor een zombie. De setting met het beslagen/vieze glas is erg tof gedaan, ik mis alleen wel wat scherpte en contrast in de plaat. Dat laatste is ook iets wat je bijvoorbeeld in photoshop goed kan herstellen als je in RAW schiet.
pi_121974470
@Thrilled,

bedankt voor je kritiek.
alle input is welkom dus ik sla nooit iets in de wind.

Ik heb inderdaad verschikkelijk veel foto's geschoten.
maar omdat ik eigenlijk nog nooit een echte peer-review heb gehad is het erg moeilijk om foto's uit te zoeken. Likes op facebook zijn makkelijk maar vaktechnisch heb je er niet veel aan.
Daarom ook deze post om het eens tegen collega's aan te houden.
Ik heb een beetje geprobeerd om alle genres erbij te halen om een soort van overzicht te maken.
Als je belangstelling hebt kan ik je wel een linkje sturen van mijn bucket, misschien staat er wat leuks bij waar je nog wat nuttigs over hebt te zeggen :)
Ik heb een aantal workshops in de planning staan om iets verder te komen dan facebook plaatjes schieter ;)
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_121974580
geef de link maar door hoor :)
pi_121974933
ik moet meer zien om iets te kunnen zeggen.

van deze 4 vind ik de zombie foto leuk, de andere zijn een beetje gewoontjes.
pi_121975124
Meer spul staat op

http://s1142.beta.photobucket.com/user/Helldeskr/story/8807
Dit is een beetje een dwarsdoorsnede van de foto's die ik in de loop van 2 jaar ofzo gemaakt heb.
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  donderdag 24 januari 2013 @ 10:36:13 #11
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_121975779
De technische kant is dan wel nog niet perfect maar de kadering en het onderwerp vastleggen daar heb je wel gevoel voor'
Vooral veel oefenen en proberen. Fouten maken is niet erg
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_121976822
bij veel fotos krijg ik de indruk dat je een stukje uit een grotere foto hebt geknipt, of in ieder geval bijgesneden?
pi_121977344
@Okiokinl
Klopt,
kadering en compositie is iets waar ik nog wat moeite mee heb op het moment van schieten
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  donderdag 24 januari 2013 @ 11:18:14 #14
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_121977403
Maar daavoor is juist het croppen uitgevonden
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_121977462
;)
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_121981704
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 11:16 schreef helldeskr het volgende:
@Okiokinl
Klopt,
kadering en compositie is iets waar ik nog wat moeite mee heb op het moment van schieten
ik denk dat je nu iets te veel cropt, omdat ik het dus zo zie dat het gedaan is.
onthou dat het niet alleen om het 'onderwerp' in je foto gaat, maar ook hoe het geplaatst is in een achtergrond. bijvoorbeeld, die foto met die pop, ben ik wel benieuwd waar die nou eigenlijk ligt, een soort ijzeren balk ofzo? dat wil ik dan juist zien. de pop is mooi als aandachtspunt in een grotere foto, bedoel ik. kijk altijd naar het hele plaatje.
pi_121982524
Goeie tip !
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  donderdag 24 januari 2013 @ 14:47:14 #18
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_121985314
Voor concertfotografie, als je niet in de pit mag staan dan is een zoomlens wel handig, je kunt niet de hele tijd wegkomen met een foto van het beeldscherm
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_122006392
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 14:47 schreef Stefan het volgende:
Voor concertfotografie, als je niet in de pit mag staan dan is een zoomlens wel handig, je kunt niet de hele tijd wegkomen met een foto van het beeldscherm
Ik vind persoonlijk concertfotografie zonder perstoegang niet echt de moeite waard. Je kan wel met een 500mm crop staan shinen op het veld maar straks klopt er iemand zn elleboog tegen aan.
pi_122040580
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 21:56 schreef Orbox het volgende:

[..]

Ik vind persoonlijk concertfotografie zonder perstoegang niet echt de moeite waard. Je kan wel met een 500mm crop staan shinen op het veld maar straks klopt er iemand zn elleboog tegen aan.
Is ook zo...
Bij Graspop waar ik die ene foto heb gemaakt mag je sowieso niet met "professionele" toestellen naar binnen.. dat ze daarbij ook de meest simpele dslr rekenen vind ik jammer maar vooruit..
Komt ook nog eens dat je op zo'n festival niet de hele dag wil sjouwen met een dikke camera.
perstoegang lijkt me altijd cool..maar hoe kom je aan zo'n accreditatie ?
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_122042375
1. Foto is dof, mist contrast en is onscherp. Plexiglas is natuurlijk de reden en daar valt weinig aan te doen, maar ik zou de kwaliteit in het geheel niet voldoende vinden om te tonen.
2. Wel aardig, maar lijkt scheef te staan. En ik zie vooral veel zwart of teveel aan de contrastslider gezeten. Gok dat er best wat meer verlichting op dat podium stond, dan is een iets langere sluitertijd aan te raden om wat meer licht/kleur te vangen.
3. Weet niet helemaal wat je met die foto wilt.
4. Die is wel leuk, alleen een beetje een standaard vuurwerkfoto. En er zit way too much sharpening overheen.
pi_122042736
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 18:56 schreef helldeskr het volgende:

[..]

perstoegang lijkt me altijd cool..maar hoe kom je aan zo'n accreditatie ?
Gestuurd worden door FOK!
pi_122121328
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 19:42 schreef Tom het volgende:
1. Foto is dof, mist contrast en is onscherp. Plexiglas is natuurlijk de reden en daar valt weinig aan te doen, maar ik zou de kwaliteit in het geheel niet voldoende vinden om te tonen.
Ik snap wat je zegt maar daar ben ik het niet helemaal mee eens..ook een beetje de hele reden van mijn vraag.
Ik ben grote fan van national geographic magazine en daar staan ook heel vaak foto's in die eigenlijk net zo vaag of onscherp zijn als bijvoorbeeld deze foto. Niet scherp of met een vreemde compositie.
Ik heb dan altijd iets van waarom zijn deze foto's dan wel goed genoeg voor zo'n prestigious magazine en de mijne niet ?
Kijk ik niet goed, of heb ik er gewoon geen verstand van :)
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
  FOK!fotograaf zondag 27 januari 2013 @ 17:43:57 #24
18921 freud
Who's John Galt?
pi_122121837
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 21:56 schreef Orbox het volgende:

[..]

Ik vind persoonlijk concertfotografie zonder perstoegang niet echt de moeite waard. Je kan wel met een 500mm crop staan shinen op het veld maar straks klopt er iemand zn elleboog tegen aan.
Mwoah, ik heb andere ervaring. Kan met de SX30 vaak prima platen maken.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_122124156
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:30 schreef helldeskr het volgende:

[..]

Ik snap wat je zegt maar daar ben ik het niet helemaal mee eens..ook een beetje de hele reden van mijn vraag.
Ik ben grote fan van national geographic magazine en daar staan ook heel vaak foto's in die eigenlijk net zo vaag of onscherp zijn als bijvoorbeeld deze foto. Niet scherp of met een vreemde compositie.
Ik heb dan altijd iets van waarom zijn deze foto's dan wel goed genoeg voor zo'n prestigious magazine en de mijne niet ?
Kijk ik niet goed, of heb ik er gewoon geen verstand van :)
Een foto kun je op twee punten beoordelen:
- Inhoudelijk: compositie, uniek moment, etc... beelden van de eerste landing op de maan zijn technisch ruk maar dat is zo uniek, het boeit dan niet.
- Technisch: contrast, kleur, belichting etc... bij dieren met opkomende zon en mooie scherptediepte of iets dergelijks.
Een foto die technisch goed is hoeft geen goede foto te zijn... maar dan moet de inhoud dat qua compositie of net het juiste moment dat er iets speciaals te zien is compenseren. Zo'n moment dat uniek is in de natuur... iets wat je als mens niet snel ziet. In dit geval is het 'gewoon' een panter in een dierentuin door dof plexiglas. Met alle respect natuurlijk want je bent beginner.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')