abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 januari 2013 @ 06:33:59 #1
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_121623455
Momenteel verbouwen en moderniseren we een oude boerderij. Een van de dingen waar we interesse in hebben is duurzame energie, zoals een eigen warmtepomp met grondboringen. Als we de leveranciers moeten geloven is het de beste uitvinding sinds het wiel natuurlijk, maar ik ben eigenlijk op zoek naar meningen van mensen die zo'n ding hebben aangeschaft.

Mocht je ervaring hebben met een warmtepomp en je wilt wat informatie delen dan zou ons dat enorm helpen. Ook als je maar op een of een paar vragen antwoord hebt, schroom aub niet! :)

- Wat zijn de nadelen die je pas merkte nadat je het in gebruik had? of werkt het nou echt zo geweldig als ze zeggen?
- Hoe hoog is je stroomrekening ongeveer nu je de pomp hebt?
- Wat was je werkelijke terugverdientijd? Ze berekenen ons vanalles voor, maar viel het in praktijk positief uit, negatief uit, of klopte het redelijk?
- Welk type/merk heb je (als je dit wilt vertellen natuurlijk)

Alle informatie is zeer welkom, alvast bedankt! :)

Als ik zoek in oude topics dan vind ik alleen een topic uit 2007, en gezien de ontwikkelingen in deze techniek is dat niet meer relevant waarschijnlijk.
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_121623509
ik las waterpomp :@

Maar goed, ik vel zelf helemaal geen mening over dit topic, maar heb je Oom Google geraadpleegd en wat ben je daar wijzer van geworden?
pi_121623626
Moet je hier nou eingenlijk nog een vergunning voor hebben of mag iedereen dit bij zijn huis aanleggen?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_121624548
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 07:26 schreef DroogDok het volgende:
Moet je hier nou eingenlijk nog een vergunning voor hebben of mag iedereen dit bij zijn huis aanleggen?
Naar wat ik vernomen heb de laatste keer dat ik daar was, moet je er een vergunning voorhebben en die zou je alleen krijgen als je het systeem omkeerbaar maken deed.
Dus in de zomer koelen en in de winter verwarmen, of dat klopt 100 proc. weet ik niet.

probeer zoekterm aardwarmte

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2013 09:03:18 ]
  woensdag 16 januari 2013 @ 18:53:18 #5
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_121646538
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 06:57 schreef Hetkapitaal het volgende:
ik las waterpomp :@

Maar goed, ik vel zelf helemaal geen mening over dit topic, maar heb je Oom Google geraadpleegd en wat ben je daar wijzer van geworden?
Ja ook al flink gegoogled, maar meeste bedrijven (en reacties) lijken uit belgie te komen. Weinig nuttigs kunnen vinden, en moeilijk in te schatten of het stiekem bedrijven zijn die zelf reageren; bij FOK! ken ik de users wat beter
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
pi_121647701
User DS4 heeft een warmtepomp in zijn nieuwe huis.
pi_121653584
Een goed aangelegd systeem is geweldig om te hebben, een slecht aangelegd systeem is een drama om te hebben.
Kijk uit met de goedkope aanbieders van deze systemen, een goed aangelegd systeem kost gewoon aardig wat.

Helaas heb ik vele slecht aangelegde systemen meegemaakt, maar gelukkig ook vele goed aangelegde systemen.

Laat het gewoon goed voorrekenen en bekijkt goed hoe lang het duurt voor het systeem geld gaat opleveren t.o.v. conventionele systemen.
pi_121654986
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 18:53 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ja ook al flink gegoogled, maar meeste bedrijven (en reacties) lijken uit belgie te komen. Weinig nuttigs kunnen vinden, en moeilijk in te schatten of het stiekem bedrijven zijn die zelf reageren; bij FOK! ken ik de users wat beter
Desnoods in het Engels, kom je vast uit. Aantal Nederlandstaligen is ver minder.
  maandag 21 januari 2013 @ 13:23:31 #9
21210 Paladin82
In Black and White
pi_121841363
Ik kan alleen ervarings deskundige zijn, wij hebben een warmtepomp in ons koophuis, maar met huur constructie op het systeem (als je ooit zoiets tegen komt nooit doen) maargoed verder met de pomp. In ons geval is ie 100% electrish met een 200 liter boiler erbij. Hij verwarmd in de winter en koelt in de zomer. Dit werkt verder helemaal top, de 200 liter water is ook altijd mooi warm al is het na een minuut of 30/35 wel op en zal je moeten wachten op nieuw warm water.

Qua gebruik hebben we de nodige horror stories gezien van mensen die 5500kw in een kwartaal er doorheen gooide etc, ik was dus nogal ongerust.

Het eerste jaar nu (we hebben wel een nieuwbouwhuis uit 2011 dus isolatie waarden 2009/2010) en komen inclusief ons eigen gebruik (dus inductie koken, grote plasma tv, veel pc's ed uit op 6000kw).

Dit is voor een 2 persoons huishouden, in een rijtjeshuis van rond de 180m2 die zowel voor als achter vrij zicht heeft dus we hebben niet de volledige stadsluwte om het maar zo te zeggen.

al met al ben ik met het warmtepomp idee erg tevreden, echter de huurconstructie bij ons maakt het gewoon heel erg duur, met gewoon een cv en airco was ik goedkoper uit geweest.

als je de keus hebt, hoor ik van de ervaringsdeskundige dat je beter een warmtepomp met gas dan electra kan hebben dan ben je heel erg zuinig.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_121844951
Het mooiste is natuurlijk als je het combineert met andere systemen, zonnecollectoren om het water in die boiler te verwarmen.
En PV-panelen om het elektraverbruik wat naar beneden te brengen.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:04:38 #11
63722 z80
I fink you freaky
pi_121859151
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 13:23 schreef Paladin82 het volgende:
Ik kan alleen ervarings deskundige zijn, wij hebben een warmtepomp in ons koophuis, maar met huur constructie op het systeem (als je ooit zoiets tegen komt nooit doen) maargoed verder met de pomp. In ons geval is ie 100% electrish met een 200 liter boiler erbij. Hij verwarmd in de winter en koelt in de zomer. Dit werkt verder helemaal top, de 200 liter water is ook altijd mooi warm al is het na een minuut of 30/35 wel op en zal je moeten wachten op nieuw warm water.

Qua gebruik hebben we de nodige horror stories gezien van mensen die 5500kw in een kwartaal er doorheen gooide etc, ik was dus nogal ongerust.

Het eerste jaar nu (we hebben wel een nieuwbouwhuis uit 2011 dus isolatie waarden 2009/2010) en komen inclusief ons eigen gebruik (dus inductie koken, grote plasma tv, veel pc's ed uit op 6000kw).

Dit is voor een 2 persoons huishouden, in een rijtjeshuis van rond de 180m2 die zowel voor als achter vrij zicht heeft dus we hebben niet de volledige stadsluwte om het maar zo te zeggen.

al met al ben ik met het warmtepomp idee erg tevreden, echter de huurconstructie bij ons maakt het gewoon heel erg duur, met gewoon een cv en airco was ik goedkoper uit geweest.

als je de keus hebt, hoor ik van de ervaringsdeskundige dat je beter een warmtepomp met gas dan electra kan hebben dan ben je heel erg zuinig.
ik ben al een tijdje aan het rond kijken/lezen voor een warmte pomp. maar bij mij is het de bedoeling de gas installatie er compleet uit te doen.
gas bij stoken betekend een gas aansluiting + elk jaar een schoorsteen veger over de vloer die beide geld kosten. de schoorsteen veger is hier in Duitsland verplicht als je een verbrandings-apparaat hebt.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:11:40 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121859640
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:04 schreef z80 het volgende:

[..]

ik ben al een tijdje aan het rond kijken/lezen voor een warmte pomp. maar bij mij is het de bedoeling de gas installatie er compleet uit te doen.
gas bij stoken betekend een gas aansluiting + elk jaar een schoorsteen veger over de vloer die beide geld kosten. De schoorsteen veger is hier in Duitsland verplicht als je een verbrandings-apparaat hebt.
Hoog tijd dat ze dat hier in NL ook gaan doen.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121860191
@cvboer, Voor houtkachels snap ik dat, maar voor een cv-ketel ook ? (zoals Z80 schrijft)
pi_121861237
De schoorsteenveger is een heel belangrijk persoon in Duitsland, hij keurt alle verbrandingsinstallaties, dus ook gastoestellen en na zijn goedkeuring mag er pas gestookt worden.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:25:15 #15
63722 z80
I fink you freaky
pi_121862544
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:19 schreef bluemoon23 het volgende:
@cvboer, Voor houtkachels snap ik dat, maar voor een cv-ketel ook ? (zoals Z80 schrijft)
ik stook gas en om de paar jaar gaat de ragebol door de schoorsteen. dan blijkt er elke keer toch wat verbrandingsresten achter te zijn gebleven. niet veel maar als je nooit de schoorsteen veegt kan dit toch gevaarlijk worden.
en de schoorsteen veger controleert de uitstoot van de ketel om te zien of deze nog goed en volledig brand.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_121862843
quote:
stroomrekening
Daar schrokken wij van op basis van http://www.warmtepomp-info.nl/bron/.
En toen voor deze woning niet gedaan.
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_121869685
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:34 schreef exlurker het volgende:
De schoorsteenveger is een heel belangrijk persoon in Duitsland, hij keurt alle verbrandingsinstallaties, dus ook gastoestellen en na zijn goedkeuring mag er pas gestookt worden.
Dat heb ik wel eens vaker gehoord, volgens mij keurt/controleert de brandweer in Duitsland ook nog iets bij nieuwbouw of niet ?

quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:25 schreef z80 het volgende:
en de schoorsteen veger controleert de uitstoot van de ketel om te zien of deze nog goed en volledig brand.
Dat is natuurlijk al weer wat uitgebreider dan de gemiddelde schoorsteenveger in NL die alleen een ladder en een paar borstels bij zich heeft (simpel gesteld natuurlijk, sommige hebben ook camera`s etc)
pi_121876823
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:57 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat heb ik wel eens vaker gehoord, volgens mij keurt/controleert de brandweer in Duitsland ook nog iets bij nieuwbouw of niet ?

[..]

Dat is natuurlijk al weer wat uitgebreider dan de gemiddelde schoorsteenveger in NL die alleen een ladder en een paar borstels bij zich heeft (simpel gesteld natuurlijk, sommige hebben ook camera`s etc)
Of het nu ook nog zo is, weet ik niet, maar enkele jaren terug kwam de schoorsteenveger de installatie keuren en bij goedkeuring mocht de installatie pas in bedrijf.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 10:26:21 #19
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_121879300
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:57 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Alleen of je 3 meter van de zij-erfgrens blijft. Mijn nieuwe buren niet, die zaten op 2,25m. Je wil niet weten hoeveel ellende dat is geweest en hoe men het "opgelost" heeft.

Ik ben het overigens met de meesten hier eens dat een schoorsteenveger ook in NL verplicht zou moeten worden. In ieder geval voor haarden/houtkachels etc. Dwz. Keuring na/bij aanleg, elk jaar verplicht reinigen en keuring op het stookmateriaal. Let dan eens op hoeveel schoorsteenbranden voorkomen worden.

Ontopic:
Ik heb zelf geen ervaringen met warmtepompen, ik schrijf ze wel vaak genoeg voor. Alleen is dat vaak voor utiliteitsgebouwen of luxe woningen(in de categorie als die van DS4)
In ons nieuwe huis gaan we zeker een wp, met koelmogelijkheid toepassen incl. PV-cellen.
Ik wil niet meer afhankelijk zijn van een energieleverancier. Alleen een wateraansluiting en klaar...
  dinsdag 22 januari 2013 @ 10:27:42 #20
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_121879333
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 08:33 schreef exlurker het volgende:

[..]

Of het nu ook nog zo is, weet ik niet, maar enkele jaren terug kwam de schoorsteenveger de installatie keuren en bij goedkeuring mocht de installatie pas in bedrijf.
Klopt helemaal.
pi_121881286
Ik heb een Nibe F370 en die zorgt voor verwarming en warm water.
Nu het buiten -16 is en mijn zolder nog steeds niet helemaal optimaal geisoleerd is (en het trappegat gewoon open is), houdt het ding mijn begane grond met moeite op +20. Maargoed, ik verwacht dat het helemaal geen probleem meer is zogauw de zolder geen warmtelekkage meer heeft.
Warm water om te douchen: met een spaardouche kan je 18 minuten douchen op de economystand. Met de "luxe" stand aan, is het tot dusverre nog niet gelukt om het warm water op te krijgen.
Ik gebruik uitsluitend stroom, geen bijverwarming uit een bron of zonnepanelen ofzo. Stroommeter moet ik nog aflezen.
Is een huis aan het bouwen in Noorwegen:
Topicreeks: Huis bouwen in Noorwegen
pi_121896845
Net even gekeken. Sinds de stroommeter geinstalleerd is in juli/augustus heb ik 10144 kWh verbruikt.
Valt me bijzonder mee gezien de situatie met de koude zolder en het veelvuldig gebruik van bouwlampen. En ter vergelijking, in mijn vorige, veel kleinere huis, verstookte ik ca 18000 per jaar.
pi_121955927
Verwarmt iedereen in je woonplaats in Noorwegen elektrisch ?
Of is er wel een mogelijkheid om op het aardgasnetwerk aan gesloten te worden ?
pi_122246978
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 21:05 schreef bluemoon23 het volgende:
Verwarmt iedereen in je woonplaats in Noorwegen elektrisch ?
Of is er wel een mogelijkheid om op het aardgasnetwerk aan gesloten te worden ?
Electrisch is de voornaamste verwarming ja, en dan vaak met hout (of olie) bijstoken. Op sommige plekken is er stadverwarming.
Er is geen aardgasnetwerk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')