abonnement Unibet Coolblue
pi_121590661
Hallo, ik heb een gisttank van 30 liter en ben van plan om hier (in plaats van wort) suikerwater in te laten vergisten. Nu heb ik bij scheikunde geleerd dat men door middel van electrolyse uit water O2 en H2 kan krijgen. Ook staat ethanol in mijn Binas niet bij reductoren of oxidators (al is een Binas natuurlijk onvolledig). Zou ik dan twee elektroden in mijn gisttank kunnen doen (na de vergisting) zodat ik een alcoholgehalte van ongeveer 40 procent kan bereiken?
pi_121591180
Alcohol breekt juist heel goed af door electrolyse, Daarom word alcohol ook gebruikt in sommige brandstofcellen. Methanol, ethanol en isopropanol, reageren allemaal naar waterstof. en residu. Destileren is de beste optie, en je hebt schone alcohol zonder de resten en je hoeft niet te filtreren.

Ze maken zelfs enkele merken alcoholvrij bier door electrolyse.
🐱
  woensdag 16 januari 2013 @ 01:20:16 #3
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121622487
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:43 schreef Monsieursander het volgende:
Hallo, ik heb een gisttank van 30 liter en ben van plan om hier (in plaats van wort) suikerwater in te laten vergisten. Nu heb ik bij scheikunde geleerd dat men door middel van electrolyse uit water O2 en H2 kan krijgen. Ook staat ethanol in mijn Binas niet bij reductoren of oxidators (al is een Binas natuurlijk onvolledig). Zou ik dan twee elektroden in mijn gisttank kunnen doen (na de vergisting) zodat ik een alcoholgehalte van ongeveer 40 procent kan bereiken?
Hehe het is duidelijk wat je motieven zijn ;)

Maar zoals hierboven is vermeld werkt electrolyse niet om alcohol te zuiveren.

Er is ook nog omgekeerde destillatie waarbij je de vloeistof juist veel kouder maakt. Hierbij heeft alcohol een lager vriespunt. Bij koude temperaturen zal water dus ijskristallen gaan vormen en heb je dus na afkoeling en filtratie een vloeistof met een hoger percentage alcohol. Een verschil is echter dat het totaal anders smaakt omdat smaakstoffen nu op een andere manier gescheiden worden. (hoeft niet per se slecht te zijn). Deze techniek wordt bij sommige moderne drankjes toegepast bijvoorbeeld bij bieren van boven de 20%.
Deze techniek is echter wel erg lastig om thuis toe te passen omdat de meeste koelsystemen die je in koelkasten aantreft niet veel lager dan -20 a -25 graden kan komen. En aangezien wodka (ongesuikerd) van 40% vrijwel nooit bevriest zal je dus ook niet tot een procentje of 40% kunnen komen.

Destilleren op de ouderwetse manier is eigenlijk nog de simpelste en goedkoopste manier voor de doe-het-zelver. Gelukkig is dat vrij goed te doen als je rekening houdt met enkele punten. Ik ben zelf begonnen met het thuis destilleren afgelopen lente. Ik heb nu al iets van 200 a 250 liter stookwijn van suikerwater gedestilleerd wat mij toch zeker wel een liter of 40a 50 aan drinkbare alcohol a 40% heeft opgeleverd. Qua smaak zit het vrij goed en ik wordt ook steeds beter. Vooral Ouzo lukt me aardig. Zolang je je aan enkele simpele regels houd kun je het hartstikke veilig doen. Door alleen gewone kristal suiker te vergisten kun je nooit producten als methanol in je mengsel krijgen.

En de apparatuur is niet veel meer als een elektrische kookplaat a 20 euro een pan en 20 euro koper + uurtje solderen. Mocht je meer willen weten stuur maar een PM.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_121760616
Waarom zou je zuurstof en waterstof uit water willen krijgen, terwijl je ethanol wilt maken? Ethanol maken via vergisting gaat anaeroob, dus liever geen zuurstof.

edit: ah na vergisting

Destillatie.
pi_121760737
quote:
7s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:58 schreef GekkePoes het volgende:
Alcohol breekt juist heel goed af door electrolyse, Daarom word alcohol ook gebruikt in sommige brandstofcellen. Methanol, ethanol en isopropanol, reageren allemaal naar waterstof. en residu. Destileren is de beste optie, en je hebt schone alcohol zonder de resten en je hoeft niet te filtreren.
Alcohol zuiver geleid geen elektriciteit en lijkt me daarom helemaal niet geschikt voor elektrolyse.
pi_121760773
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:49 schreef boyv het volgende:

[..]

Alcohol zuiver geleid geen elektriciteit en lijkt me daarom helemaal niet geschikt voor elektrolyse.
Zuiver niet, maar dan hoef je er niets meer mee te doen.
🐱
pi_121760892
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 13:49 schreef GekkePoes het volgende:

[..]

Zuiver niet, maar dan hoef je er niets meer mee te doen.
Ik begrijp niet waar je het over hebt man.

[ Bericht 85% gewijzigd door boyv op 19-01-2013 15:17:15 ]
pi_121762297
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:43 schreef Monsieursander het volgende:
Hallo, ik heb een gisttank van 30 liter en ben van plan om hier (in plaats van wort) suikerwater in te laten vergisten. Nu heb ik bij scheikunde geleerd dat men door middel van electrolyse uit water O2 en H2 kan krijgen. Ook staat ethanol in mijn Binas niet bij reductoren of oxidators (al is een Binas natuurlijk onvolledig). Zou ik dan twee elektroden in mijn gisttank kunnen doen (na de vergisting) zodat ik een alcoholgehalte van ongeveer 40 procent kan bereiken?
Ik vermoed van niet tijdens de electrolyse komen sterke oxidators vrij die het ethanol zullen oxideren tot azijnzuur.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_121762418
In de industrie destilleren ze met membramen, misschien wil dat met een omgekeerd osmosefilter. Zou in principe moeten werken en kost je een paar tientjes.
  maandag 21 januari 2013 @ 18:36:46 #10
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_121854832
Bedenk ten eerste dat gist niet groeit op uitsluitend suiker en water. Om te kunnen overleven heeft gist tenminste een kleine hoeveelheid aan zouten nodig, en als je wilt dat je gist echt hard aan de slag gaat ook aminozuren en allerlei andere stofjes. Die vind je wel in graanextracten zoals wort, maar niet in suikerwater.

Je gaat dan dus een verdunde oplossing van suiker, alcohol en zouten in water (+een hoop troep in de vorm van gistcellen en wat die nog als bijproduct hebben gemaakt). Het zou best kunnen dat je de alcohol inderdaad oxideert tot azijnzuur, dat weet ik zo gauw niet. Ook als dat niet gebeurt raak je niet je dooie gist, zouten, suiker en andere meuk die tijdens de vergisting is ontstaan kwijt. Mocht je van plan zijn je alcohol nuttig te gebruiken, ben je dus beter af met distillatie.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  maandag 21 januari 2013 @ 18:38:23 #11
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_121854882
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 14:38 schreef machtpen het volgende:
In de industrie destilleren ze met membramen, misschien wil dat met een omgekeerd osmosefilter. Zou in principe moeten werken en kost je een paar tientjes.
Dit is wel een optie, maar je hebt zeer hoge druk nodig om het water door het membraan heen te persen. Ik denk niet dat je die apparatuur ook voor een paar tientjes kan vinden.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
pi_121855104
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:38 schreef ludicrous_monk het volgende:

[..]

Dit is wel een optie, maar je hebt zeer hoge druk nodig om het water door het membraan heen te persen.
Gewoon dezelfde druk die op het leidingwater staat.
  dinsdag 22 januari 2013 @ 14:42:25 #13
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121888984
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:36 schreef ludicrous_monk het volgende:
Bedenk ten eerste dat gist niet groeit op uitsluitend suiker en water. Om te kunnen overleven heeft gist tenminste een kleine hoeveelheid aan zouten nodig, en als je wilt dat je gist echt hard aan de slag gaat ook aminozuren en allerlei andere stofjes. Die vind je wel in graanextracten zoals wort, maar niet in suikerwater.

Je gaat dan dus een verdunde oplossing van suiker, alcohol en zouten in water (+een hoop troep in de vorm van gistcellen en wat die nog als bijproduct hebben gemaakt). Het zou best kunnen dat je de alcohol inderdaad oxideert tot azijnzuur, dat weet ik zo gauw niet. Ook als dat niet gebeurt raak je niet je dooie gist, zouten, suiker en andere meuk die tijdens de vergisting is ontstaan kwijt. Mocht je van plan zijn je alcohol nuttig te gebruiken, ben je dus beter af met distillatie.
Gelukkig heb je zakjes kant en klaar bij brouwmarkt met een (turbo)gist + voeding

Dan is het simpelweg 6-8 kg suiker opgelost in 25 liter en je gooit je zakje gist erbij en je hebt in een dag of 5-8 14% alcohol!

Je hebt wel gelijk dat andere methoden al snel het probleem met zich meebrengen dat je alcohol + de vieze stoffen overhoud. Bij destillatie kun je dat goed sturen. Bij omgekeerde destillatie (invriezen) houd je een geconcentreerde drap over met minder water dus dit is alleen lekker als je drankje al lekker is. De stookwijn van alleen suiker+turbogist smaakt nu niet echt geweldig. Zelf mijn gedestilleerde stooksel moet nog een 2e keer gedestilleerd worden om de gistsmaak er af te halen. De eerste keer is ook wel te drinken en het komt er met mijn apparatuur al rond de 60% uit na de eerste stook. Maar de gist overheerst en maakt het gewoon niet echt lekker waardoor een 2e 3e of 4e stook nog steeds wonderen doet. Al drink ik eerste stook ook nog welleens door een vruchtensapje.
Inter faeces et urinam nascimur,
  dinsdag 22 januari 2013 @ 17:39:09 #14
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_121896220
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 14:42 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Gelukkig heb je zakjes kant en klaar bij brouwmarkt met een (turbo)gist + voeding

Dan is het simpelweg 6-8 kg suiker opgelost in 25 liter en je gooit je zakje gist erbij en je hebt in een dag of 5-8 14% alcohol!

Je hebt wel gelijk dat andere methoden al snel het probleem met zich meebrengen dat je alcohol + de vieze stoffen overhoud. Bij destillatie kun je dat goed sturen. Bij omgekeerde destillatie (invriezen) houd je een geconcentreerde drap over met minder water dus dit is alleen lekker als je drankje al lekker is. De stookwijn van alleen suiker+turbogist smaakt nu niet echt geweldig. Zelf mijn gedestilleerde stooksel moet nog een 2e keer gedestilleerd worden om de gistsmaak er af te halen. De eerste keer is ook wel te drinken en het komt er met mijn apparatuur al rond de 60% uit na de eerste stook. Maar de gist overheerst en maakt het gewoon niet echt lekker waardoor een 2e 3e of 4e stook nog steeds wonderen doet. Al drink ik eerste stook ook nog welleens door een vruchtensapje.
Houd je de temperatuur goed in de gaten? Als dat goed doet, dan zou je in minder destillaties dezelfde zuiverheid moeten kunnen halen.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
  woensdag 23 januari 2013 @ 12:02:24 #15
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121930663
Jah k werk met een electrisch kookstelletje en een thermostaat. Alleen die thermostaat is behoorlijk irritant met zn hysterese van een graad of 7. Daar moet ik wel iets beters op verzinnen. Maar als ik een liter of 12 stookwijn erin gooi dan duurt het nu al een uur of 6-7 voor ik dat een beetje weggestookt heb. Als ik de temperatuur lager hou dan gaat de snelheid natuurlijk ook achteruit. Bovendien zul je toch altijd moeten klimmen in je temperatuur omdat het kookpunt steeds hoger word.

Maargoed ik ben nog niet zo heel lang ermee bezig en per stook heb ik er minder werk aan en smaakt het beter :)
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_122218792
Freeze distillation: https://www.dmt-nexus.me/forum/default.aspx?g=posts&t=13362

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 14:42 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Zelf mijn gedestilleerde stooksel moet nog een 2e keer gedestilleerd worden om de gistsmaak er af te halen. De eerste keer is ook wel te drinken en het komt er met mijn apparatuur al rond de 60% uit na de eerste stook. Maar de gist overheerst en maakt het gewoon niet echt lekker waardoor een 2e 3e of 4e stook nog steeds wonderen doet. Al drink ik eerste stook ook nog welleens door een vruchtensapje.
Filteren door een laag actieve kool is een optie. Al verschillen de meningen, hier beweert er één dat enkel mensen met een slechte installatie het nodig hebben. http://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=19837
  woensdag 30 januari 2013 @ 13:41:55 #17
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_122252454
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 17:08 schreef meth1745 het volgende:
Freeze distillation: https://www.dmt-nexus.me/forum/default.aspx?g=posts&t=13362

[..]

Filteren door een laag actieve kool is een optie. Al verschillen de meningen, hier beweert er één dat enkel mensen met een slechte installatie het nodig hebben. http://homedistiller.org/forum/viewtopic.php?f=4&t=19837
Kool is inderdaad de bekende methode, bij smaak correctie. Wodka's hebben sowieso enkele "Wasbeurten" hiervan.

Maar toch wel een gekut, je moet niet aan norrit beginnen want dat is echt te duur, maar je hebt bij brouwmarkt gewoon koolstof poeder of slurrie. Echter is het grote probleem dat het wel erg fijne deeltjes zijn en dat een koffiefilter toch redelijk wat koolstofpoeder doorlaat. Daarnaast zit je filter echt heel erg snel verstopt waardoor het een hoop gedoe is als je geen speciale filter met pomp gebruikt.

Echter heb je ook andere poedertjes die wat van de scherpte wegnemen.

De vraag is welke smaak er bedoeld wordt in dat topic. De scherpte zal inderdaad afhankelijk zijn van de apparatuur die je gebruikt echter betwijfel ik of het voor alle smaken geld.

Ik heb zelf een RVS pan + koperen kolom en koeler. Ik heb al zitten denken om een paar afgezaagde koperen pijpjes onderin mijn pan te leggen. Koper zorgt voor katalyse en binden van allerlei ongewenste stoffen zoals zwavel verbindingen.
Inter faeces et urinam nascimur,
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')