Mijn advies zou zijn. Doe het zelf, maar begin niet direct met al je geld beleggen.quote:Op maandag 7 januari 2013 23:44 schreef Moody het volgende:
Als zelfstandig ondernemer van 31 jaar zonder belegging-ervaring zit ik in dubio.
Zal ik doorgaan met sparen van een kapitaal op een internet-spaarrekering (momenteel Moneyou met 2,4% rente) of beginnen met beleggen?
Ik heb me al wat verdiept in internetbrokers zoals Binck en Alex en twijfel nog of ik het vermogensbeheer zelf ga doen of uit handen geef. Zelf doen is misschien leuker (??), maar uit handen geven zal misschien (in het begin) meer rendement opleveren.
Wat is jullie ervaring met internetbrokers en hun vermogensbeheer?
Eerder behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst... je ziet daar ook dat ze overal tussen januari 2011 en januari 2012 een negatief resultaat hebben gehaald.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:02 schreef Moody het volgende:
Algemene vraag: Wat is er dan mis met de aandelenmarkt??
25k inleggen en (volgens hun verhaal) een aanzienlijk rendement behalen.
Is het aan te raden om dit een jaartje te doen? In de tussentijd kan ik me verdiepen in betere (??) alternatieven.
Allereerst: Een geweldige avatarquote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:07 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Eerder behaalde resultaten bieden geen garanties voor de toekomst... je ziet daar ook dat ze overal tussen januari 2011 en januari 2012 een negatief resultaat hebben gehaald.
En zoals altijd met dit soort dingen: doe het alleen met geld dat je kan missen. Het kan fout gaan, en zorg dat je daardoor niet in de problemen komt.
Ik heb me redelijk verdiept in de risico's, maar dat zegt nog niet dat ik weet welke broker ik moet pakken in het labyrint van aanbieders.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:21 schreef piepeloi55 het volgende:
De reden dat je dit vraagt geeft imo aan dat je weg moet blijven van de beleggingswereld. Tenminste voorlopig, totdat je je beter verdiept hebt in die wereld en de bijbehorende risico's.
Een broker an sich zal niet het grootste punt zijn. Eerst de zaken goed onder controle hebben (kennis .. beleggen voor dummies etc.).quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:26 schreef Moody het volgende:
[..]
Ik heb me redelijk verdiept in de risico's, maar dat zegt nog niet dat ik weet welke broker ik moet pakken in het labyrint van aanbieders.
Let op: Ik heb nog wel wat ondersteuning nodig, dus ik kan niet direct gaan voor vrij beleggen. Ik wil daar (op dit moment) niet eens voor gaan, want de tijd ontbreekt gewoon. Risico's zijn ok, maar een schop in de goede richting is zeer welkom. Misschien raak ik in de toekomst wel verslaafd aan beleggen, dan veranderd dit natuurlijk
Is een Binck, Alex of Saxo een goed idee of zijn er (minder bekende) betere alternatieven?
Dit zijn twee verschillende diensten. Een internetbroker voert domweg de transacties uit die jij intypt. Als je nog niets weet van aandelen en je weet niet welke je wilt kopen, dan heeft het dus geen zin om daar een rekening te openen. Brokers publiceren vaak wel 'research' over bepaalde bedrijven, maar zonder beleggingservaring geven dergelijke rapporten je erg weinig richting. De rapporten zijn vaak te positief, niet objectief of gewoon slecht.quote:Op maandag 7 januari 2013 23:44 schreef Moody het volgende:
Wat is jullie ervaring met internetbrokers en hun vermogensbeheer?
In het IEX forum zat iemand die een paar ton had bij Van Lanschot. Bij de crash van 2008 verdween daarvan zo'n 40%. Vervolgens werd diegene door Van Lanschot verzocht op te hoepelen (in wat nettere bewoordingen) omdat hij/zij onder de vermogensgrens voor die bank was gekomen. Terwijl de oorzaak daarvan natuurlijk bij de veel te volatiele beleggingskeuzes van Van Lanschot zelf lag.quote:Op woensdag 9 januari 2013 02:49 schreef monkyyy het volgende:
En mijn ouders zaten bij ING private banking, ze hadden 6 cijfers vermogen, maar die waren niet rijk genoeg. Op een dag besloten ze over te stappen naar ABN, ING belde niet eens waarom ofzo, domme, domme staatsbank.
Ik ben het met je eens. De TS stelde echter een serieuze vraag, dus ik wilde het op een beetje objectieve wijze uitleggenquote:Vermogensbeheer door banken is een kluchtspel geworden in dit land.
Nog een kleine toevoeging; iShares STOXX Europe 600 zou een goed alternatief kunnen zijn; iets goedkoper dan de iShares MSCI-Europe (0,20% ipv 0.35% beheerskosten) en een iets grotere spreiding (600 ipv 437 posities).quote:Op woensdag 9 januari 2013 10:21 schreef SeLang het volgende:
Zou je toch een deel van je geld voor langer dan 10-20 jaar kunnen missen en je schrikt niet terug voor het risico en het lage rendement dat valt te verwachten als je bij de huidige waarderingen koopt, dan kun je overwegen om voor een deel van je geld een low cost indextracker te kopen op een brede aandelenindex zoals MSCI-Europe (bijvoorbeeld iShares MSCI-Europe - kost je nog steeds 0,35% per jaar maar daar heb je dan verder geen omkijken meer naar). Je zult dan waarschijnlijk een beter rendement hebben dan de vermogensbeheerder je kan geven.
Niet perse mee eens. Zoals ik al schreef is er overweldigend bewijs dat de meeste beleggers de markt toch niet kunnen verslaan, dus als TS zou besluiten dat hij een deel van zijn geld voor 20 jaar kan missen en zou willen beleggen in aandelen (ondanks de hoge waarderingen en dus laag te verwachten rendement) dan kan hij dat het beste in een brede index tracker stoppen. Dat is een keer kopen en daarna heb je er nooit meer omkijken naar.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:03 schreef Shispeed het volgende:
Wat ik hier nog mis is dat beleggen veel tijd kost, zeker wanneer je net begint, en dus veel moet uitzoeken. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar de meeste zelfstandigen hebben niet zo veel tijd.
Hij geeft in zijn OP wel een hint dat hij het zelf beheren (misschien) leuk zal vinden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:55 schreef SeLang het volgende:
P.s. ik begrijp best dat veel mensen het leuk vinden om te hobby-en met aandelen, maar dat is niet het doel van TS. Die wil gewoon rendement halen op z'n vermogen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |