Dat kan echt niet. Heb ik begin dit jaar de prestigieuze Yvonne award gekregen voor de subforum TRV, heb ik bijna een jaar lang geen reisverslag gepost! Gelukkig is het jaar nog niet om, en hierbij op de valreep een fotoreisverslag.
Voor de luie mensen die liever naar een video kijken ipv foto’s, hier de hele reis in 2 videos (2 x 19 minuten):
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151304631026142https://www.facebook.com/photo.php?v=10151352721861142Alweer Afrika? Het is alweer de 4e keer richting het warme continent. Het blijft een absoluut fascinerende continent waar toerisme nog in de kinderschoenen staat. In het rijtje van “goh, dat zou ik toch ooit eens moeten gaan bezoeken” stond ook Madagascar, uniek door haar flora en fauna omdat ze sinds begin der tijden niet meer met het vaste land heeft vast gezeten. Met een paar muisklikken ging Madasgascar van het rijtje “goh, dat zou ik toch ooit eens moeten gaan bezoeken” naar het rijtje “binnenkort ben ik hier”.
Goed, laten we maar snel beginnen. Nou ja snel… Eenmaal aangekomen in Antananarivo, moet er natuurlijk eerst de douane formaliteiten worden afgehandeld. Aangezien er maar 1 internationale vlucht staat gepland voor de hele dag, moet dit natuurlijk geen probleem zijn. Oh ja, dit is natuurlijk Afrika. Er zijn 4 ambtenaren nodig om 1 paspoort te verwerken, wat niet erg bevorderlijk is voor de doorstroming. Na 2 uur wachten in een snikhete hal (ondanks dat het net middennacht is geweest) krijg ik de felbegeerde stempel met bijbehorende krabbels van de beambten. Het zou eigenlijk geen verrassing moeten zijn, maar ik vond het toch enigszins frappant dat er nog een grote groep mensen bij de bagageband stonden te wachten. Blijkbaar was na 2 uur nog niet alle bagage uitgeladen…
Na een avondje rust verlaten we al snel Antananarivo op weg naar de binnenlanden.
Randje van Antananarivo, pad tussen de rijstvelden
Bedrijvigheid rondom de stad, hier een baksteen fabriek die van kilometers ver te ruiken is
ARBO regels? Nog nooit van gehoord bij deze aluminium fabriekje.
Iets verder de stad uit en we zitten meteen tussen de rijstvelden. Niet echt de Afrika die ik voor ogen had, het doet bijna Aziatisch aan met de rijstvelden, en soms zelfs Zuid Amerikaans met haar Inca-achtige terrassen.
Op weg naar een van de bergdorpjes voor een pittige wandeling
En ik maar zuchten op het steile pad terwijl de kinderen langsrazen
Lokale kinderen in een van de dorpjes. In tegenstelling tot sommige andere Afrikaanse landen zijn de kinderen hier absoluut niet schuw voor een camera. In plaats om snoepjes te bedelen, vragen ze alleen maar om op de foto te worden gezet, waar ik natuurlijk graag aan meewerk. Hilariteit natuurlijk als we besluiten korte videoclips op te nemen. Binnen de kortste keren staan tientallen kinderen om mij heen, proberen mee te staren wanneer ik de videofilmpjes terugspeel.
Op den duur begon men wel een beetje heel erg opdringerig te worden. Hoe houdt je dan een meute kinderen in bedwang? Het geniale idee kwam naar boven om hun wat spelletjes te leren en zodoende bezig te houden. Feit dat hun Frans ongeveer net zo slecht was als die van mij, hielp niet mee. Gelukkig kan je best ver komen met wat gebaren. Met veel gebaren en een lach leer ik ze een spelletje met wat steentjes, een spel dat ik van enkele kinderen tijdens mijn laatste reis in Ethiopië heb geleerd. Verder kan ik met trots zeggen dat de kinderen in het dorp nu ook het edele spel van “hinkelen” kennen. Geweldig om zo met de kinderen te kunnen spelen.
Nadat we door alle ideeën heen waren besloten de kinderen het geheel om te draaien. Zij begonnen spontaan hun eigen spelletjes te demonstreren, van een ruige tikkertje tot dans-in-een-kringetje krijgen we voorgeschoteld. Ik vermoed overigens dat ze het alleen puur deden zodat we nog meer foto’s van hun gingen maken, waarin ze voortreffelijk slaagden overigens.
Een van de betere dorpen
We laten even de heuvels van Madagascar achter ons en gaan richting het regenwoud, het Ranomafana nationale park om precies te zijn. Via hobbelige slingerwegen komen we aan in het park
Uitzicht vanuit mijn hutje
Tja, geen brug in de buurt
En we beginnen aan onze dagtocht door het park
Reden dat veel mensen deze kant op komen, de lemuren.
Een van de leuke jungle bruggetjes
In de grote parken is het redelijk gesteld met de bewegwijzering. Echter zit je vaker naast het pad, tussen de bomen door aan het klauteren om een leuke lemuur te kunnen zien.
Aliens bestaan!
Het dorpje naast het park. Rechts op de foto een vernielde brug. Tijdens de laatste opstand hebben de rebellen vele bruggen vernietigd om de zittende regering dwars te zitten. Vele bruggen zijn nog niet goed herbouwd, dus hebben de dorpelingen van hout een tijdelijke brug gebouwd.
Madagascar heeft veel verschillende klimaten en afwisselende landschappen. Van het regenwoud is het slechts een halve dag rijden daar het dorre binnenland.
Prachtige rots bij een lemuren reservaat
Jochie op een zebu, de Afrikaanse variant van de koe (smaakt bijna hetzelfde!)
Ringstaart maki van dichtbij.
Moeders met 2 kinderen
Ook gaaf, megagrote kameleon.
Overal waar we stoppen komen er wel kinderen tevoorschijn.
We moeten even stoppen voor de zonsondergang.
Poort naar het zuiden. Deze berg markeert de grens tussen de verschillende stammen. Volkssport nummer 1 was het stelen van zebu’s van naburige stammen. Zodra je deze berg met de zebu’s was gepasseerd, mocht je de zebu’s houden.
Vlak voor Isalo. Achter de bergen zit een plateau dat omringt is door bergen, het lijkt op een soort verloren wereld. Men is hier zeer bijgelovig. Het wijzen met een vinger naar de bergen is not-done, je vinger zou er dan op korte termijn afvallen. Onze gids is redelijk westers georiënteerd, maar hij heeft genoeg anecdotes waarin mensen inderdaad hun vingers zijn verloren na het wijzen naar de bergen. Als hij de bergen moet aanwijzen, dan doet hij dat consistent met gebogen vingers.
Plateau in Isalo
Rotsen op het plateau
Gortdroge omgeving
Heerlijk koel zwemplekje. Het is ruim 37 graden, dus een duik in het koude water was wel welkom. Echter het eruit komen en dan weer verder lopen viel zwaar. Dan realiseer je ineens hoe snikheet het is en begint de dorst sneller toe te nemen dan dat je kan drinken. Ruim 2 liter aan water zou voldoende moeten zijn voor een ochtendwandeling, maar halverwege kom ik al snel aan het einde van mijn watervoorraad. Heb ik dan niks geleerd van de vorige keer dat ik in Afrika bijna zonder water kwam te zitten
Nog eventjes door een valleitje heen klauteren en we zijn van het plateau af.
Kampvuur en sterren
Sterren waren goed te zien, hoe goed? Zo goed:
Melkweg met linksonder een vallende ster
Prachtige onweersbui in de nacht
Eindelijk, enkele van de beroemde baobab bomen.
Kinderen op een lokale markt. Het is een ouderwetse staarwedstrijdje waar de westerlingen tegenover de kinderen plaatsnemen en we elkaar nieuwsgierig bekijken.
Markt zelf
Route National nummer 9. Ooit een goed onderhouden asfalt weg, totdat de Franse kolonisten weggingen. Nu is het slechts een zandpad. We doen er ruim 2 uur over om het 35km lange stuk naar de kust af te leggen. Dankzij de hobbels zitten we regelmatig met onze hoofd tegen het dak van het busje aan.
Lokale “bus”
We komen net voor zonsondergang aan bij de west kust. Prachtig uitzicht over het Kanaal van Mozambique
Vanuit onze hotelletje hebben we uitzicht over het naburige visserdorp. Alle bedrijvigheid is goed te zien.
Alle vissers zijn uit op zee
De vissers komen rond het middaguur massaal terug van het vissen.
Wandeltocht door de Spiny Forest, gelegen net achter het strand. Waarom het Spiny Forest heet? Alles heeft stekels
Goed dit was het voor nu, er volgt nog een 2e deel zeer binnenkort.