Soms bekruipt mij het idee dat lager opgeleiden, en dat zijn er nogal wat in Nederland, een hekel hebben aan slimme mensen.
Al op jonge leeftijd werd ik soms vervelend benaderd door mensen, vooral ouders van kinderen en kinderen, omdat ik, zonder dat ik het doorhad, een vrij hoge intelligentie bleek te hebben. Eerlijk gezegd was ik daar zelf nog niet zo mee bezig, ik wou gewoon lekker spelen e.d. Maar blijkbaar zagen ze aan mij dat ik wat slimmer was, en dus was ik een wijsneus e.d.
Het lijkt wel alsof lager opgeleiden, de meerderheid in Nederland, een cultuur creeeren waarin zij de overmacht hebben. Opleiding doet er niet toe, werkervaring geldt alleen, universitair opgeleiden hebben geen praktische vaardigheden en zo kan ik nog wel doorgaan.
Ik merk dat ik me soms buitengesloten voel in een wereld waarin iedereen wel geblondeerd haar lijkt te hebben, 'gezellige dingen doet op Facebook', lekker gaat shoppen met mams en op 20-jarige leeftijd al gaat samenwonen en trouwen. Lekker, gezellig.
Ze zeggen wel eens dat de hoger opgeleiden in Nederland de elite zijn, maar is dat nog wel zo? De televisie is overgenomen door kwaliteitsprogramma's als 'Sterren Springen' en Wilders populistische partij viert hoogtij. Geen gezeik, iedereen rijk.
Oftewel: rijkdom voor iedereen, en niet op basis van kwaliteiten of intelligentie. Kwaliteiten hebben intelligente mensen overigens niet volgens domme mensen want ze zijn praktisch incapabel ofzo

Persoonlijk vind ik lager opgeleide mensen vaak prima mensen, aardig, spontaan, gezellig (ja ook ik houd daarvan) maar die tendens van tokkie-gedrag moeten vertonen om 'normaal' te zijn, tja, het voelt soms zo geforceerd om op een lager niveau gaan zitten. Alsof de enige manier om met elkaar om te gaan een soort volkse manier is.
Vroeger had een universitaire diploma respect, je kon wat. Tegenwoordig wordt je gezien als iemand zonder vaardigheden, omdat je slim bent en meer hebt geleerd dan de meeste mensen. Lijkt me een beetje omgekeerde logica?
Sowieso moet iedereen tegenwoordig HBO kunnen doen, zelfs blonde Anita's, terwijl het hoger onderwijs toch echt wel bestemd was voor de middenklasse. Tegenwoordig is het een veredelde MBO-opleiding voor scooterjeugd. En de intelligentie van die mensen is wel hetzelfde gebleven, alleen het hoort er tegenwoordig bij om tokkie gedrag te vertonen, ook al ben je zelf vrij slim.
Je moet 'gezellig' zijn, blond gesteild haar hebben, veel lagen make-up op, lekker uitgaan in de kroeg met kutmuziek zonder contact met elkaar te maken en ondertussen doe je wel een HBO opleiding

Vroeger had een HBO opleiding tenminste nog status en was het geen 'gezellige' opleiding voor slimme meiden die voor de show dom moeten overkomen, hihi. Want het zijn stuk voor stuk toch wel slimme meiden. Maarja, zonder tokkie uiterlijk trek je natuurlijk weer geen mannen aan.
Oftewel: domineert de elite nog wel de samenleving of is het tegenwoordig de massa die de elite domineert?