abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119903848
Hier kan ik toch zo moe van worden.
Telkens als er nieuwsberichten verschijnen omtrent misdrijven en de strafrechtelijke afhandeling daarvan, zijn er reacties dat de daders toch een slap strafje krijgen en dat het Nederlandse strafklimaat en de Nederlandse rechter een lachertje is. Je leest of hoort zelfs reacties dat mensen voor moord/doodslag er met twee uurtjes schoffelen lekker makkelijk vanaf komen.

Ik heb het idee dat dit beeld is ontstaan door selectieve journalistiek (lees: de Telegraaf). Als je bijvoorbeeld kijkt naar de cijfers van het DJI, wat de feiten en cijfers bijhoudt van justitiële inrichtingen en justitiabelen, dan komt daar toch een ander beeld naar voren.

Bekijk bijvoorbeeld deze cijfers eens. Van de totale instroom van 2011 wordt uiteindelijk bijna 75% onherroepelijk veroordeeld. Daarbij heben vele verdachten ook nog eens in voorlopige hechtenis gezeten. Die mensen zitten dus vast nog voordat er een uitspraak is geweest. In Nederland geldt dus blijkbaar de regel ''vast tenzij '' ipv ''vrij tenzij ''.

Dan kan je nog afvragen wat voor straffen krijgen die veroordeelden dan? Vast allemaal een lullig schoffeluurtje toch? Ook dat is niet waar. Kijk maar naar deze tabel.

Over 2011 gezien kreeg 31% van de vrijheidsontnemende maatregel. Terwijl 22% een taakstraf kreeg. Het percentage taakstraffen is in de afgelopen 5 jaar gedaald terwijl het percentage vrijheidsontnemende straffen juist stijgt.

Nederland heeft per 100.000 inwonners 117 gedetineerden. Daarmee staan wij op de 6de plaats in Europa. Alleen Turkije (121), Schotland (145), Spanje (149), Engeland & Wales (149) en Polen (230) hebben meer gedetineerden per 100.000 dan Nederland.

Klacht: De ilussie dat Nederland een mild strafklimaat.
Grzegorz Brzęczyszczykiewicz - Chrząszczyżewoszyce powiat Łękołody
pi_119903915
Maar een jaar of drie vier vind je genoeg als je iemand zijn leven hebt ontnomen?

Want je hebt het mooi over de straf vorm, maar niet over de strafmaat. Heb je daar ook nog mooie cijfertjes van?
pi_119903956
edit

[ Bericht 96% gewijzigd door LudoSanders op 03-12-2012 23:44:23 (Leuk geweest.) ]
pi_119904038
quote:
99s.gif Op maandag 3 december 2012 23:41 schreef Prof_Hoax het volgende:
Maar een jaar of drie vier vind je genoeg als je iemand zijn leven hebt ontnomen?

Want je hebt het mooi over de straf vorm, maar niet over de strafmaat. Heb je daar ook nog mooie cijfertjes van?
Je kan niet oordelen of drie of vier jaar voldoende is voor het ontnemen van een leven. Dat moet je geval per geval bekijken. Je moet dan alle omstandigheden van het geval in beschouwing nemen en afwegen. In zijn algemeenheid kan je dat niet zeggen dus heb ik daar ook geen cijfers van.
pi_119904160
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:44 schreef Polacco het volgende:

[..]

Je kan niet oordelen of drie of vier jaar voldoende is voor het ontnemen van een leven. Dat moet je geval per geval bekijken. Je moet dan alle omstandigheden van het geval in beschouwing nemen en afwegen. In zijn algemeenheid kan je dat niet zeggen dus heb ik daar ook geen cijfers van.
Ik wil ook zeker niet oordelen over een straf, daar hebben wij gelukkig hogere machten voor hier in ons mooie landje. Maar wat ik denk dat je over het hoofd ziet, is dat mensen de term "mild strafklimaat" niet gebruikt omdat er wat mensen een taakstraf krijgen, maar omdat ze zo snel weer terug buiten staan.

Klein voorbeeldje, Pim Fortuin, wat jaartjes geleden vermoord, hele land in rep en roer. En de dader komt binnenkort (pin me niet op een jaar vast) vrij. Daar doelen, naar mijn mening en interpretatie, de mensen op als ze zeggen dat er een "mild strafklimaat is" vandaar dat ik wel nieuwsgierig ben naar cijfers daarover.

Boeiend topic wel verder, en terechte klacht. Onderbuik gevoel is slecht, en zeker als je ergens geen verstand van hebt. Ik loop ook geen slager binnen, ruk een stuk lam uit z'n vitrine en zeg dat het slecht vlees is. Heb ik helemaal geen idee van. Dus het geblaat over de straffen waar mensen geen weet van hebben --> :N
  maandag 3 december 2012 @ 23:50:11 #6
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_119904256
quote:
99s.gif Op maandag 3 december 2012 23:41 schreef Prof_Hoax het volgende:

Het is behoorlijk lastig dit in cijfers om te zetten daar de ene zaak de andere niet is.

Je kan per ongeluk iemands leven nemen, je kan iemand iets aandoen zonder diegene dood te willen maar het resultaat is toch de dood, je kan iemand doodmaken uit impuls, je kan iemand vermoorden. En dit is nog maar een notendop.

En dan hebben we het nog niet eens over de verzwarende of verzwakkende omstandigheden. Je kan dus niet in cijfers uitdrukken of een straf wel of niet genoeg is.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_119904309
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2012 23:50 schreef Samzz het volgende:

[..]

Het is behoorlijk lastig dit in cijfers om te zetten daar de ene zaak de andere niet is.

Je kan per ongeluk iemands leven nemen, je kan iemand iets aandoen zonder diegene dood te willen maar het resultaat is toch de dood, je kan iemand doodmaken uit impuls, je kan iemand vermoorden. En dit is nog maar een notendop.

En dan hebben we het nog niet eens over de verzwarende of verzwakkende omstandigheden. Je kan dus niet in cijfers uitdrukken of een straf wel of niet genoeg is.
Dat klopt, en ben ik volledig met je eens, en naar mijn mening is het ook daar waar TS de plank, rakelings, mis slaat :@

Zoals eerder gezegd, mijn interpretatie van de menigte die het over het zwakke straffen klimaat heeft, is over de duur van de straf, niet de aard.
  maandag 3 december 2012 @ 23:52:43 #8
351780 Piye
King of Kush
pi_119904360
Terechte klacht, maar ik ben het eens met de fipo dat de OP incompleet is. Nederland is namelijk ook nog eens 1 van de leiders van de EU is als het aankomt op hoeveel van de straf gevangen daadwerkelijk uit moeten zitten.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
pi_119904429
quote:
99s.gif Op maandag 3 december 2012 23:51 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Dat klopt, en ben ik volledig met je eens, en naar mijn mening is het ook daar waar TS de plank, rakelings, mis slaat :@

Zoals eerder gezegd, mijn interpretatie van de menigte die het over het zwakke straffen klimaat heeft, is over de duur van de straf, niet de aard.
Bij de menigte leven meer misvattingen. De algemene opvatting is ook dat men in Nederland overal maar mee wegkomt of dat je een lullig taakstrafje krijgt. Dat is gewoon niet waar.
  maandag 3 december 2012 @ 23:55:32 #10
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_119904460
quote:
99s.gif Op maandag 3 december 2012 23:51 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Ik las je reactie nadat ik mijne gepost had :P.

Je hebt wel gelijk, trouwens. Qua plank net misslaan. Maar ik moet ook zeggen dat een groot deel van Nederland geen flauw idee heeft hoe het strafrecht werkt en wat de impact van een bepaalde straf kan zijn.

Veel mensen hebben geen idee hoe erg het is om gevangen te zitten, niet kunnen doen wat jij wilt wanneer je dat wilt. Niet even naar de winkel, niet overmorgen gezellig bij de buurman op de koffie, niet naar de voetbalclub. Je dagritme wordt voor je bepaald, dat is niet bepaald een feestje.
pi_119904464
Tsja, als er uberhaupt al iemand wordt opgepakt na een misdaad.
  maandag 3 december 2012 @ 23:55:46 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_119904470
Een straf is pas hard genoeg als iemand gevierendeeld wordt op de Dam. Of naakt door de Kalverstraat heen getrokken wordt in een vat beslagen met spijkers. Dat zal men leren brood te stelen of overspel te plegen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_119904496
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 23:55 schreef Ryon het volgende:
Een straf is pas hard genoeg als iemand gevierendeeld wordt op de Dam. Of naakt door de Kalverstraat heen getrokken wordt in een vat beslagen met spijkers. Dat zal men leren brood te stelen of overspel te plegen.
Deze tekst in combinatie met je UI is erg disturbing :9
pi_119904540
quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 23:55 schreef Ryon het volgende:
Nog zo'n mythe. Hard straffen helpt geen flikker.
  maandag 3 december 2012 @ 23:58:59 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_119904590
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:52 schreef Piye het volgende:
Terechte klacht, maar ik ben het eens met de fipo dat de OP incompleet is. Nederland is namelijk ook nog eens 1 van de leiders van de EU is als het aankomt op hoeveel van de straf gevangen daadwerkelijk uit moeten zitten.
Heb jij daar de cijfers van, toevallig?
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:00:16 #16
351780 Piye
King of Kush
pi_119904636
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:57 schreef Polacco het volgende:

[..]

Mwah ik denk dat dit dan weer een mythe is. Lang straffen (dus 20 jaar cel in plaats van 10) is niet hetzelfde als hard straffen. Kijk maar naar Aziatische landen waar gevangenen ook gewoon heel slecht worden behandeld of waar nog lijfstraffen gehanteerd worden. Daar zijn de criminaliteitscijfers wel degelijk lager.

quote:
14s.gif Op maandag 3 december 2012 23:58 schreef Samzz het volgende:

[..]

Heb jij daar de cijfers van, toevallig?
Ik ben aan het zoeken, want ik heb er namelijk weleens een onderzoek naar gezien (niet het hele onderzoek doorgelezen natuurlijk), maar ik kan het nu niet zo makkelijk terugvinden.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:02:24 #17
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_119904709
Ik ben benieuwd en wacht rustig af :).
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:02:25 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_119904712
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 00:00 schreef Piye het volgende:

[..]

Mwah ik denk dat dit dan weer een mythe is. Lang straffen (dus 20 jaar cel in plaats van 10) is niet hetzelfde als hard straffen. Kijk maar naar Aziatische landen waar gevangenen ook gewoon heel slecht worden behandeld of waar nog lijfstraffen gehanteerd worden. Daar zijn de criminaliteitscijfers wel degelijk lager.
Misdaad in de Aziatische sloppenwijken wordt echter niet bijgehouden, terwijl wij wel elke scheet in onze achterstandswijken willen registreren.

In grote delen van China en in geheel Noord-Korea is criminaliteit al een tijdje geleden uitgeroeid.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:03:50 #19
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_119904763
quote:
13s.gif Op maandag 3 december 2012 23:39 schreef Polacco het volgende:
Hier kan ik toch zo moe van worden.
Telkens als er nieuwsberichten verschijnen omtrent misdrijven en de strafrechtelijke afhandeling daarvan, zijn er reacties dat de daders toch een slap strafje krijgen en dat het Nederlandse strafklimaat en de Nederlandse rechter een lachertje is. Je leest of hoort zelfs reacties dat mensen voor moord/doodslag er met twee uurtjes schoffelen lekker makkelijk vanaf komen.

Ik heb het idee dat dit beeld is ontstaan door selectieve journalistiek (lees: de Telegraaf). Als je bijvoorbeeld kijkt naar de cijfers van het DJI, wat de feiten en cijfers bijhoudt van justitiële inrichtingen en justitiabelen, dan komt daar toch een ander beeld naar voren.

[ afbeelding ]

Bekijk bijvoorbeeld deze cijfers eens. Van de totale instroom van 2011 wordt uiteindelijk bijna 75% onherroepelijk veroordeeld. Daarbij heben vele verdachten ook nog eens in voorlopige hechtenis gezeten. Die mensen zitten dus vast nog voordat er een uitspraak is geweest. In Nederland geldt dus blijkbaar de regel ''vast tenzij '' ipv ''vrij tenzij ''.

Dan kan je nog afvragen wat voor straffen krijgen die veroordeelden dan? Vast allemaal een lullig schoffeluurtje toch? Ook dat is niet waar. Kijk maar naar deze tabel.

[ afbeelding ]

Over 2011 gezien kreeg 31% van de vrijheidsontnemende maatregel. Terwijl 22% een taakstraf kreeg. Het percentage taakstraffen is in de afgelopen 5 jaar gedaald terwijl het percentage vrijheidsontnemende straffen juist stijgt.

Nederland heeft per 100.000 inwonners 117 gedetineerden. Daarmee staan wij op de 6de plaats in Europa. Alleen Turkije (121), Schotland (145), Spanje (149), Engeland & Wales (149) en Polen (230) hebben meer gedetineerden per 100.000 dan Nederland.

Klacht: De ilussie dat Nederland een mild strafklimaat.
Ik ben het helemaal eens met je uiteenzetting, Polacco. :D
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:05:33 #20
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_119904814
Nog zo'n vermoeiende mythe is dat levenslang in Nederland maar 25 jaar zou zijn. NEIN, godverdomme. Levenslang is precies dat wat er staat: levenslang.
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:05:47 #21
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_119904828
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 23:57 schreef Polacco het volgende:

[..]

Eens.
pi_119904875
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 00:00 schreef Piye het volgende:

[..]

Ik denk eerder dat de lage criminaliteitscijfers in Azië te maken hebben met hun cultuur.

Er zijn echter onderzoeken geweest naar het nut van (harder) straffen en telkens kwam daaruit dat het niet helpt. Het recidivecijfer gaat niet omlaag, dat blijft rond de 70% schommelen. het werkt in bepaalde gevallen zelfs averechts.
  dinsdag 4 december 2012 @ 00:07:14 #23
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_119904889
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 00:02 schreef Ryon het volgende:
terwijl wij wel elke scheet in onze achterstandswijken willen registreren.
Ja nou, de politie doet er alles aan om de aangiftebereidheid hoog te houden.

:')
pi_119904938
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 december 2012 00:05 schreef Terecht het volgende:
Nog zo'n vermoeiende mythe is dat levenslang in Nederland maar 25 jaar zou zijn. NEIN, godverdomme. Levenslang is precies dat wat er staat: levenslang.
Inderdaad levenslang is levenslang. De enige mogelijkheid om er onderuit te komen is de gratie. De kans dat die wordt verleend is echter nihil.
pi_119905116
quote:
Uit de berekeningen van Velthoven blijkt dat er jaarlijks ruim 8 miljoen misdrijven worden gepleegd. Maar van slechts 1,2 miljoen misdaden wordt daadwerkelijk aangifte gedaan. Het grootste percentage aangiften wordt geseponeerd en belandt dus in de prullenbak. Het aantal misdaden dat vervolgens wordt opgelost en waarbij de daders ook echt worden veroordeeld is bijna te verwaarlozen: dat geldt voor maar 1,8 procent van het aantal misdaden.

...

De uitkomsten van de studie worden bevestigd in het jaarlijkse rapport "Criminaliteit en Rechtshandhaving" van het ministerie van Justitie.
http://www.bnr.nl/program(...)n-slechts-18-procent

En dat volgens een onderzoeker aan de Universiteit van Leiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')