Die ruimte is er en moet ook benut worden, dat kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Maar studenten krijgen genoeg aangeboden om de punten te behandelen, voor een 8 of een 9 moeten ze zelf literatuur zoeken maar ze krijgen voor een 6 of 7 genoeg aangeboden. Jij weet hoe studenten zijn, een enkele uitgezonderd gaat niet verder op zoek naar aanvullende literatuur. Zodoende zijn veel studenten aan het einde van de bachelor onvoldoende in staat om zelf al aardig onderzoek te doen, bachelorthesis is tegenwoordig ook zo betuttelend als wat. Ik vind dat echt een zeer slechte ontwikkeling en ik ga zelfs zo ver dat je je tegenwoordig kan afvragen of een universiteit nog wel academisch is. Er zal geen student meer in een paper of essay zetten dat de visie van een professor in een hoorcollege niet klopt in hun ogen want......quote:Op maandag 19 november 2012 23:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Niet vaak heb ik zo iets herkenbaars gelezen.
Gelukkig is er altijd nog wel ruimte om zélf op zoek te gaan naar die verdieping en eigen visies. Maar inderdaad, velen worden aan het handje genomen.
Welke studie is dat dan Je doet alsof het voor elke opleiding zo isquote:Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
Dit bedoelde ik ook te zeggen. Het kán wel maar is vaak geen onderdeel waarop je hard afgerekend zal worden als je het niet doet. Maargoed, zolang de nadruk op kwantiteit en niet kwaliteit ligt blijven we deze trend doorzetten.quote:Op maandag 19 november 2012 23:25 schreef probeer het volgende:
[..]
Niet vaak heb ik zo iets herkenbaars gelezen.
Gelukkig is er altijd nog wel ruimte om zélf op zoek te gaan naar die verdieping en eigen visies. Maar inderdaad, velen worden aan het handje genomen.
Ik begeef me in de faculteit der letteren en om specifieker te zijn geschiedenis. En ik kan mij er kapot aan ergeren, als een historicus iets moet kunnen is het zelf in staat zijn om teksten te vinden, te analyseren en door middel van meta-analyse zelf tot conclusies te komen. Maar studenten krijgen alles aangeboden, in de hoorcolleges worden de meningen van professoren als waar aangenomen en in de werkgroepen wordt nog eens even het handje vastgehouden en gecontroleerd of iedereen wel zijn teksten heeft gelezen. Wat een verschrikking. Dat is niveau kleuterklas en heeft niets met het principe van academisch onderwijs te maken.quote:Op maandag 19 november 2012 23:38 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Welke studie is dat dan Je doet alsof het voor elke opleiding zo is
Hm op mijn opleiding is dat gelukkig niet zo. Je moet zelf weten of je naar de hoorcollege's/werkcollege's gaat, en de powerpointsheets zijn erg minimaal. Staan wat begrippen onder elkaar, maar wat ze inhouden moet je zelf maar uitvogelen. Ik ben redelijk tevreden over het niveau van mijn opleidingquote:Op maandag 19 november 2012 23:44 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ik begeef me in de faculteit der letteren en om specifieker te zijn geschiedenis. En ik kan mij er kapot aan ergeren, als een historicus iets moet kunnen is het zelf in staat zijn om teksten te vinden, te analyseren en door middel van meta-analyse zelf tot conclusies te komen. Maar studenten krijgen alles aangeboden, in de hoorcolleges worden de meningen van professoren als waar aangenomen en in de werkgroepen wordt nog eens even het handje vastgehouden en gecontroleerd of iedereen wel zijn teksten heeft gelezen. Wat een verschrikking. Dat is niveau kleuterklas en heeft niets met het principe van academisch onderwijs te maken.
Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.quote:Op maandag 19 november 2012 23:45 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Hm op mijn opleiding is dat gelukkig niet zo. Je moet zelf weten of je naar de hoorcollege's/werkcollege's gaat, en de powerpointsheets zijn erg minimaal. Staan wat begrippen onder elkaar, maar wat ze inhouden moet je zelf maar uitvogelen. Ik ben redelijk tevreden over het niveau van mijn opleiding
Mijn docenten zijn van een dermate hoog niveau dat ik niets anders had verwacht. Ze komen allemaal uit de praktijk Ook altijd mooi om verhalen te horen van die mensen over hoe slecht ze wel niet studeerden vroegerquote:Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Ligt imo ook enorm aan de docenten. Ik heb vakken gehad waarbij de primaire literatuur bestond uit het werk van de docent. Probeer tijdens het schriftelijk tentamen dan maar eens met een andere visie op de proppen te komen. Maar ook vakken (en docenten) waarbij zelf een literatuuronderzoek, analyses en een eigen insteek in de afrondende schriftelijke opdrachten de standaard is.quote:Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Kansloos ja, dat gebeurt op het hbo dus ook vaak. Vandaag gelukkig nog een docent die als antwoord op een studentje haar vraag "is deze les verplicht?" antwoordde dat het hem echt helemaal niks boeide, eigen verantwoordelijkheid, je moet het helemaal zelf weten, mij boeit het niets. Doorgaans halen zulke types die dan niet komen, geen voldoende. Sukkels.quote:Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Bij mijn opleiding worden genoeg boeken gebruikt die ook op het wo gebruikt worden, zal ongetwijfeld een verschil zitten in de tentamens, mja, als jij het boek uit je hoofd kent en de theorie kan toepassen, kan je mavo, havo, hbo of wo doen, je beschikt feitelijk over dezelfde kwaliteiten. Dat ligt dan ook maar net aan wat je volgt natuurlijk.quote:Op maandag 19 november 2012 23:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat zou een terechte opmerking zijn als ik niet tal van mensen zou kennen die de overstap hebben gemaakt naar exact dezelfde HBO-opleiding. Al die mensen zeggen dat het veel gemakkelijker is en ze halen zeer hoge cijfers. Ik heb trouwens ook de boeken ingezien.
Ik weet niet hoe het bij jouw opleiding was maar bij de opleiding die ik volg begint het vanaf jaar 1 serieus en is het eerste jaar niet een opwarmertje.
Mocht het niet duidelijk zijn, ik gebruik niet dat verkleinwoord met een denigrerende connotatie maar omdat schakelprogramma's in Nederland belachelijk kort zijn (30 EC's in het algemeen als het enigszins aansluit en zelfs dat vaak niet eens).
Ik kan bevestigen dat ook aan mijn universiteit meer aanwezigheidsplicht is ingevoerd, ook wordt er steeds meer gewerkt met deeltoetsen en verplicht inleveren van huiswerk (elke 4 weken, uiteraard met de nodige fraude) voor een deel van het eindcijfer. Het is niet fraai. Ik vermoed dat de oorzaak hiervan het financieringsstelsel is, de universiteiten worden immers beloond wanneer ze veel studenten aantrekken, behouden en doen slagen en ze worden gestraft in het geval van het tegenovergestelde. Tja, zo stimuleer je enkel kwantiteit, geen kwaliteit. Ironisch genoeg hebben steeds meer studenten dit in de gaten terwijl ze in Den Haag nog steeds liggen te slapen.quote:Op maandag 19 november 2012 23:48 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Precies, dat zelf uitvogelen en ook zelf kijken achter welke visie je schaart, dat is academisch. Er is op bepaalde vraagstukken geen antwoord dat juist is, zolang jij een visie maar prima kan onderbouwen met feitelijke kennis.
Het verschilt ongetwijfeld per universiteit maar ik merk dat op steeds meer universiteiten met met een aanwezigheidsplicht en dergelijke gaat werken. Om maar krampachtig te zorgen dat studenten niet te veel afhaken. Tja, zo wordt nooit het kaf van de koren gescheiden natuurlijk.
Het moet natuurlijk nooit je mentaliteit zijn om niet te komen omdat je geen zin hebt. Dat wil niet zeggen dat de docent er niet voor moet zorgen dat je ook kan slagen zonder er altijd te zijn. In de eerste plaats omdat niet iedereen altijd kan komen (daar zijn zeer legitieme redenen voor mogelijk), in de tweede plaats omdat sommige studenten nu eenmaal beter zelfstandig werken (niet zo'n issue als je gemiddeld 3-4 contacturen per dag hebt, wel als je vaak 8 contacturen per dag hebt) en omdat lang niet alle docenten hun vak goed beheersen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:08 schreef .FuckFace. het volgende:
Kansloos ja, dat gebeurt op het hbo dus ook vaak. Vandaag gelukkig nog een docent die als antwoord op een studentje haar vraag "is deze les verplicht?" antwoordde dat het hem echt helemaal niks boeide, eigen verantwoordelijkheid, je moet het helemaal zelf weten, mij boeit het niets. Doorgaans halen zulke types die dan niet komen, geen voldoende. Sukkels.
Om welke universiteit en studie gaat het? (Het is mij even niet duidelijk of bedrijfscommunicatie de studie of afstudeerrichting is).quote:Op dinsdag 20 november 2012 00:36 schreef finsdefis het volgende:
Het is trouwens enorm triest dat er bij ons bij de afdeling bedrijfscommunicatie (een degelijke ' ' is op zijn plaats hier) voor sommige vakken dezelfde boeken als op het hbo gebruikt worden. En dat wordt door de studentes (want het zijn alleen meiden en metro-/homoseksuelen) nog als moeilijk vak ervaren.
Zes uur in de week en enkel werkgroepen. Overigens - gezien mijn afgeven op werkgroepen in mijn vorige posts - houd ik geen absentielijsten bij en ga ik ook echt niet tot in den treuren de opgegeven literatuur behandelen. Als studenten met een bepaalde tekst niet uit de voeten kunnen leg ik het uit maar beperkt, dan zoeken ze maar andere teksten waarmee ze wellicht wel kunnen werken. Ik probeer juist die werkgroepen te benutten om ze eens met andere visies kennis te laten maken dan die van de professor. Extra verdieping.quote:Op maandag 19 november 2012 23:56 schreef probeer het volgende:
[..]
Ligt imo ook enorm aan de docenten. Ik heb vakken gehad waarbij de primaire literatuur bestond uit het werk van de docent. Probeer tijdens het schriftelijk tentamen dan maar eens met een andere visie op de proppen te komen. Maar ook vakken (en docenten) waarbij zelf een literatuuronderzoek, analyses en een eigen insteek in de afrondende schriftelijke opdrachten de standaard is.
Frank, geef je zelf ook colleges? Ik heb nog een paar EC in mn minor ruimte nodig ..
Verschilt volledig per persoon.quote:Op maandag 19 november 2012 22:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vervolg op KLB / Universiteit makkelijker dan hbo...
[..]
Theoretischer is moeilijker, net zoals de hoofdklasse amateurs moeilijker is qua voetbal dan de vierde klasse.
complete onzin, dat is hier echt niet zo. (TU/e)quote:Op maandag 19 november 2012 23:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
Het valt mij recent wel op dat men in het wo meer naar de hbo kant toe aan het gaan is. Het wordt minder academisch meer schoolser. Tegenwoordig heb je verplichte werkgroepen waar je als docent een presentielijst bij moet houden wie er komt opdagen en wie niet en bij een x-aantal keer afwezig wordt de desbetreffende student uitgesloten.
De literatuur wordt hapklaar aangeboden waar de studenten vervolgens vragen over moeten beantwoorden - soms hoeven ze niet eens voetnoten te plaatsen. Die stof wordt dan ook nog eens op een hoorcollege uitgekauwd waarop een professor het wel even uiteenzet en de studenten weinig aangemoedigd worden om zelf naar theorieën op zoek te gaan en zelfs een visie te vormen want de visie van een professor - en dat zal iedere academicus met mij eens zijn - is niet perse de waarheid. Erg jammer deze ontwikkeling.
De verschillende niveau's zouden volgens jou eigenlijk van gelijk niveau moeten zijn?quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:50 schreef sinepedraap het volgende:
Het is allebei school who gives a fuck
Het is niet omdat jij die niet begrijpt dat het nergens op slaat.quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:27 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Verschilt volledig per persoon.
Je voetbalvergelijking slaat nergens op.
Ik ben dan toch benieuwd welke opleiding jij daar volgt want mijn ervaring is juist wel dat het daar schoolser is geworden en dat dat nog erger is geworden met het Bachelorcollege.quote:Op dinsdag 20 november 2012 07:49 schreef dramatic het volgende:
[..]
complete onzin, dat is hier echt niet zo. (TU/e)
Het is voor sommige mensen een gevoelig onderwerp. Ik begrijp dat niet want er wordt nooit moeilijk gedaan over het immense niveauverschil bij bijvoorbeeld sporten of musiceren, integendeel. Zo gauw het om scholing gaat dan is het een taboe voor sommige mensen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:52 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
De verschillende niveau's zouden volgens jou eigenlijk van gelijk niveau moeten zijn?
Ik volg daar Software Science (1e jaars dus bachelor college). Ik ben tot heden geen presentielijst en verplichte aanwezigheid tegengekomen. Er worden boeken, artikelen en websites genoemd i.p.v. dat alles uitgekauwd wordt. Tijdens de hoorcolleges komt de gemiddelde professor er net aan toe de meeste onderwerpen te laten zien, maar zeker niet om alles zo ver uit te leggen dat er geen studie meer nodig zou zijn. Ofwel, ik ervaar alles precies tegengesteld aan Franks ervaring.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben dan toch benieuwd welke opleiding jij daar volgt want mijn ervaring is juist wel dat het daar schoolser is geworden en dat dat nog erger is geworden met het Bachelorcollege.
Het kan natuurlijk best sterk verschillen tussen faculteiten voor zo ver de faculteiten autonoom kunnen handelen. Een voorbeeld van een centraal opgelegde regel is dat de faculteiten met het Bachelorcollege maar maximaal 15 contacturen per week mogen inroosteren. Ook ik vind dat de programma's overladen waren en zijn (voor de ouderejaarsstudenten) (34 contacturen is niet ongebruikelijk bij sommige faculteiten) maar 15 lijkt mij wel erg laag, ik zou eerder het maximum op 20-25 zetten. Vier contacturen per dag is prima te doen, dan houd je voldoende tijd over om zelfstandig te werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |