abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119197420
Als je wachtwoord en andere zaken wilt encrypten dan is het handig om een salt te gebruiken, zodat deze sterker versleuteld worden en moeilijker zijn om via bruteforce aanvallen te kraken.

Maar nu vraag ik mij af, waar sla je deze salt veilig op? Ik kan mij voorstellen dat user specifieke salts voordeel hebben, omdat je dan niet één maar meerder hebt en kans dat de global salt wordt gestolen en gebruikt wordt om wachtwoorden te kraken kleiner wordt, maar waar sla je deze dan op? In de database in het zelfde records als de wachtwoord gegevens? bv: UserID, UserName, Password, Salt ?

Dan kan ik mij nog voorstellen dat een gecombineerde aanpak handig kan zijn: Global salt + wachtwoord + user salt
Op deze manier kun je een aardig sterk wachtwoord maken waar je zelfs nog niets hoeft bang te zijn dat één van je salt's wordt gestolen, maar de kans blijft altijd bestaan dat beide in handen komen.

Hoe kun je er voorzorgen dat deze zaken zo goed mogelijk op worden geslagen?
pi_119197589
Salt in het keukenkastje naast de pepper. Duh.
pi_119197715
een wachtwoord onthoud je of schrijf je op je pinpas naast je pincode
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_119197733
of je slaat hem op in je telefoon onder de naam P. Code of B. Ankpas
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_119197780
Gewoon bij de user record.
pi_119197786
Je hebt waarschijnlijk meer geluk op stackoverflow of eventueel Tweakers.
Bijvoorbeeld http://stackoverflow.com/(...)re-your-salt-strings
of http://stackoverflow.com/(...)-authentication-data
fotografie FTW
  woensdag 14 november 2012 @ 14:40:48 #7
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_119200865
Van wachtwoorden sla je eigenlijk alleen de hash op, waarbij je bij voorkeur gebruikmaakt van een algoritme in de SHA-familie. SHA-256 wordt veelgebruikt. Een verouderd algoritme, welke nog steeds wel veel gebruikt wordt, is het MD5 algoritme. De kans op zogenaamde collisions is bij laatstgenoemde echter groter. Dit houdt in dat de kans dat twee verschillende strings een zelfde hash opleveren groter is.

Omdat een string (bijvoorbeeld een wachtwoord) altijd dezelfde hash oplevert, zul je in een tabel waar enkel gehashte wachtwoorden (dus zonder salt) opgeslagen worden, meerdere hashes vinden die hetzelfde zijn. Hieruit kun je concluderen dat die gebruikers dezelfde wachtwoorden hebben gekozen.

Om te voorkomen dat hackers aan de gang gaan met je database en met behulp van rainbow tables in korte tijd veel wachtwoorden buit kunnen maken (immers, als er 1 gekraakt is, geldt dit wachtwoord ook voor alle andere gelijke hashes!), kun je per gebruiker een salt toevoegen.

Een salt is een willekeurige string van karakters die aan het (ongehashte) wachtwoord worden geplakt, waarna de hash van deze combinatie wordt opgeslagen. De salt zelf mag gewoon onversleuteld worden opgeslagen bij het user record.

Omdat voor iedere gebruiker een andere salt geldt, zullen alle hashes verschillend zijn, ook als meerdere gebruikers hetzelfde wachtwoord hanteren. Kortom, als een hacker nu 1 wachtwoord kraakt, betekent dit niet automatisch dat van een x aantal anderen ook meteen het wachtwoord gekraakt is.

Lang verhaal kort: salts sla je op bij de rest van inloggegevens.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 12:47 schreef Pakspul het volgende:
[..] waar je zelfs nog niets hoeft bang te zijn dat één van je salt's wordt gestolen [..]
Dit is irrelevant. Iedereen mag de salts weten, aangezien je daar niets aan hebt, zelfs niet in combinatie met het gehashte wachtwoord (+ salt), omdat hashes een vorm van one way encryption zijn. Oftewel, van A naar B is makkelijk, van B naar A is onmogelijk.
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
pi_119201143
Gewoon in het password field, geconcateneerd met de hash. Hier zijn conventies voor, bijv $5$<salt>$<SHA256 hash>
  woensdag 14 november 2012 @ 15:01:17 #9
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_119201501
quote:
2s.gif Op woensdag 14 november 2012 14:49 schreef Farenji het volgende:
Gewoon in het password field, geconcateneerd met de hash. Hier zijn conventies voor, bijv $5$<salt>$<SHA256 hash>
Juist met name de combinatie wachtwoord+salt wordt gehasht. En wordt er juist niet zomaar een salt aan een gehasht wachtwoord geplakt. Anders is het vrij eenvoudig de hash zonder salt er weer uit te filteren, waardoor het hele principe van een salt tenietgedaan wordt.

Of ik moet je verkeerd begrijpen, dat kan natuurlijk ook...
You know, I rather like this God fellow. He’s very theatrical. A little pestilence here, a plague there... Omnipotence...got to get me some of that.
pi_119202676
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:01 schreef PressPlayOnTape het volgende:

[..]

Juist met name de combinatie wachtwoord+salt wordt gehasht.
Joh, echt?
  woensdag 14 november 2012 @ 15:40:28 #11
381112 PressPlayOnTape
Loading.. Ready... Run!
pi_119202735
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 15:38 schreef Farenji het volgende:

[..]

Joh, echt?
Gezien je kinderachtige reactie heb ik je inderdaad verkeerd begrepen. Maar goed, niet iedereen is net als jij alwetend natuurlijk! Mijn welgemeende excuses! :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')