abonnement Unibet Coolblue
pi_119040321
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
:)
pi_119040377
crap ik sloot hem :')

nogmaals:

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 23:15 schreef WupWup het volgende:
Een gastroscopie? Want?
verdenking coeliakie :)
:)
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 9 november 2012 @ 23:41:07 #3
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_119041391
Wie hier drinkt de borstvoeding van zijn partner? :D
Je maintiendrai -XOXO-
  vrijdag 9 november 2012 @ 23:53:59 #4
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_119041967
Wumb is al tien stappen verder.. laat eerst maar eens bloed tappen ook en bijv maag echo of dat daar alles goed zit etc. er zijn wat stappen voor een gastroscopie :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_119042053
Oke. Ja dan inderdaad eerst bloed tappen op antistoffen (en gen evt). Maar dan moet je 'm niet glutenvrij te eten geven, dus nu snel bloed afnemen en daarna pas... Het zal niet op een paar dagen aankomen maar anders kans dat je geen antistoffen meer aanmaakt.
  zaterdag 10 november 2012 @ 01:18:43 #6
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_119044808
Echt ?
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 10 november 2012 @ 01:30:54 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_119044997
Wumb als je goed gelezen had dan had je gezien dat hij een verhoogde kans heeft gezien zijn zus .. En wel wat symptomen heeft maat ook weer dingen die er niet bijpassen.

Met de hoeveelheid die hij eet is het sowieso te weinig om nu echt geheel duidelijk beeld te krijgen en krijg je een situatie als bij oudste.. Niet genoeg antistoffen maar te weinig om niets te zijn en een marsh2 wat bij meesten artsen geen coeliakie diagnose geeft maar gezien bij foutjes de last en typische klachten toch wel erg coeliakie beeld omdat ze destijds gewoon weigerde te eten en bijkans geen gluten binnen kreeg en daarom vind Ik het iig de moeite waard om nu even zo te proberen kijken of het effect gaat geven. In deze periode zou verbetering zichtbaar/merkbaar worden en dan kan dat meegenomen worden .. Ik heb toch niet gelijk al morgen een afspraak daar zit geen spoed aan nu dus voor nu voelt dit goed.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_119046812
Evenstar, ik heb er helemaal geen verstand van, maar hoe ziet zo'n medische procedure er dan uit? Er staat me bij dat de jongste van mignonne juist absoluut niet op een glutenvrij dieet over mocht voor de diagnose binnen was, hoe zuur dat ook was. En dat dat iets te maken had met de darmwand die zich dan herstelt waardoor de diagnose vermoeilijkt wordt. Of juist de antistoffen. Of allebei. Anyway, ben je niet bang dat nu ingrijpen een eventuele diagnose moeilijker maakt? Het lijkt alsof je er vanuit gaat dat die diagnose er wel niet zal komen, maar dat weet je toch niet?

En hoe is dat indertijd bij je oudste gegaan? Heeft die uiteindelijk een officiële diagnose gekregen of niet?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_119047257
Ik snap het evenstar. Ik las inderdaad dat zijn zus het heeft. Het is wel de minst pijnlijke manier om gewoon te stoppen met gluten (al die onderzoeken zijn vervelend). Glutenbelasting kan evt. later ook nog, maar dat zal helemaal geen pretje worden. Wat Claudia zegt is ook waar.

Maar als bij zo'n kleintje de darmwand niet genoeg beschadigd is, hi krijgt nou eenmaal nog niet zo lang en niet zoveel gluten, ookal doet het minste of geringste aantasten, dan krijg je een misdiagnose...

De procedure gaat in ieder geval voor volwassenen ongeveer zo: bloedtest op anti-ttg, als die positief is evt ook nog op een van de genen, daarna pas darmbioptie. Waarschijnlijk worden er eerst ook nog andere allergieen of tekorten bekeken... En dan pas... Biopt.

Het is in ieder geval een lange procedure. Maar omdat zijn zus het al heeft zou het sneller moeten gaan.

[ Bericht 39% gewijzigd door Wumb op 10-11-2012 09:15:23 ]
pi_119047330
In Nederland is het zo dat als er een eerstegraads familielid is met gediagnosticeerde coeliakie, dat je in aanmerking komt voor familie-onderzoek, ongeacht klachten. Wij twijfelen nog over biopt voor de oudste.

Geen idee hoe het in Engeland zit of met een twijfel-diagnose als Marsh 2
:)
pi_119047347
Het familieonderzoek is onderzoek op een coeliakiegen.
In feite is elke marshwaarde coeliakie, immers de darmen worden aangetast, maar er wordt inderdaad getwijfeld bij marsh2.
pi_119047359
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 09:20 schreef Wumb het volgende:
Het familieonderzoek is onderzoek op een coeliakiegen.
In feite is elke marshwaarde coeliakie, immers de darmen worden aangetast, maar er wordt inderdaad getwijfeld bij marsh2.
Familieonderzoek bestaat ook uit biopsie :)
:)
pi_119047443
Oke dat wist ik niet.
Ik lees net een ervaring van iemand dat haar kind zelfs op 6 weken al de diagnose kreeg (wie geeft zijn kind dan ook eten op 6 weken :?). En met 8 maanden ander kind positief op het gen, biopt negatief.
pi_119047488
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 09:31 schreef Wumb het volgende:
Oke dat wist ik niet.
Ik lees net een ervaring van iemand dat haar kind zelfs op 6 weken al de diagnose kreeg (wie geeft zijn kind dan ook eten op 6 weken :?). En met 8 maanden ander kind positief op het gen, biopt negatief.
Mijn kind had anders ook met 6 weken oud al forse klachten die achteraf bezien door coeliakie kwamen, zij kreeg pas vanaf 6 maanden vast voedsel en kreeg tot 1 jaar borstvoeding. T is extreem vroeg maar ik kan het me wel voorstellen.

En positief genotype zegt niets. 30% tot 40% van de Nederlandse bevolking is drager van HLA-DQ 2, 2.5 of 8. Het betekent alleen dat als je negatief test op het genotype dat je hoogstwaarshijnlijk nooit coeliakie zult ontwikkelen, een test op genotype wordt vooral gebruikt als voorspellende waarde en om coeliakie uit te sluiten. Van de dragers heeft uiteindelijk nog steeds maar 1 of 2% daadwerkelijk coeliakie. mijnesen zijn allebei homozygoot drager van HLA-DQ 8, B. en ik mogelijk dus ook.
:)
pi_119048133
Ja er stond toevallig bij dat ze verstopt raakte van brood op 6 weken, vandaar.
pi_119048547
Ik dacht aan endoscopie, maar we hebben het inmiddels uitgezocht. Een endoscopische gastro-duodenumscopie it is :+
Evenstar, ik heb verder de ballen verstand van coeliakie, maar weet idd wel dat je voor een diagnose belasting moet hebben. Het lijkt me slimmer om eerst medisch te laten kijken en dan evt met een dieet te starten. Want, als het helpt, ga jij O dan weer opnieuw met gluten belasten om alsnog een diagnose te krijgen?
pi_119049683
Hoi, weer even een vraag. Ik ben nou al een tijdje overdag aan het kolven omdat ik zo'n pijn had van de spruw. Nu is het weer (na twee kuren) weg. En zijn mijn tepels eindelijk bijna kloofjes vrij *O* . Ik blijf toch overdag wel wat kolven omdat ik bang ben dat anders de pijn terug komt. Maar als ik kolf komt uit de ene kant 80-130 cc en de andere kant maar 40-60 cc. Is er wat mis met de mindere kant? Het was eerst de kant met meeste pijn. Maar nu beide pijnloos dus ik snap het niet.

Oh en ik kolf meestal meer dan dat hij met een voeding drinkt. Nu mag ik het weer bewaren en invriezen. Waar doen jullie dat in? Ijsklontjes zakjes hoorde ik, werkt dat?
pi_119049926
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 12:04 schreef Zolena het volgende:
Hoi, weer even een vraag. Ik ben nou al een tijdje overdag aan het kolven omdat ik zo'n pijn had van de spruw. Nu is het weer (na twee kuren) weg. En zijn mijn tepels eindelijk bijna kloofjes vrij *O* . Ik blijf toch overdag wel wat kolven omdat ik bang ben dat anders de pijn terug komt. Maar als ik kolf komt uit de ene kant 80-130 cc en de andere kant maar 40-60 cc. Is er wat mis met de mindere kant? Het was eerst de kant met meeste pijn. Maar nu beide pijnloos dus ik snap het niet.

Oh en ik kolf meestal meer dan dat hij met een voeding drinkt. Nu mag ik het weer bewaren en invriezen. Waar doen jullie dat in? Ijsklontjes zakjes hoorde ik, werkt dat?
Ik kolf aan de ene kant ook meer dan aan de andere kant. Wel meer dames geloof ik.

Ik gebruik aventbekers maar ijsklontjes zakjes kan natuurlijk ook!
  zaterdag 10 november 2012 @ 12:19:20 #19
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_119050018
Ik Ben me heel erg bewust van hoe de procedure gaat , en Ik snap ook jullie gedachtengang maar Ik zit met een kind dat echt erg weinig eet.. Twee sliertjes spaghetti twee keer per week als hij dat al haalt en een hapje brood per dag is te weinig om in een bloedtest zoveel verschillen te geven na 2 weekjes ongeveer ipv normaal brood gv brood te geven en gv pasta .. Zijn intake is belachelijk laag.. En Ik weet bij Arwen die intake niet veel hoger lag en zij een halfgare uitslag kreeg.
Arwen is alleen op hladq8 getest buiten antistoffen trouwens..
Ik wil niet onnodig een soort operatie laten doen als ik niet zeker genoeg ben en het lastige is hij heeft typische symptomen maar ook weer niet..
Hij groeit beroerd , hij poept vaag en dun ( zus verstopte juist) bolle buik en eet slecht..
Daarentegen ontwikkelt hij zich super, is eerder hyperactief dan non-actief.
Hij komt heel veel nog voor borstvoeding. Wat misschien ook weer spreekt voor malabsorptie.. Ik weet het niet en denk dan en heb ik het ook met mignonne over gehad en ook met Stefan spiegel ik niet teveel met Arwen ? Zou ik nu even die korte periode gv gaan zou dat iig verschil moeten geven.
Daarbij ga ik niet al volgende week maandag gelijk die bloedtest krijgen etc het is niet zo dat ik zeg van he hij heeft misschien coeliakie.. Ze gelijk biopt fiksen etc. Ik zorg dat genoeg tijd heb om weer te belasten.
En het is niet de ge-eikte weg maar het voelt zo goed om deze weg te nemen ., en mocht gv nu idd in die twee weken werken en hij gaat ook beter slapen hierdoor dan jay voor die paar nachten kan ik energie bijtanken om het hele gebeuren aan te kunnen en geeft mij dat extra strijdkracht mochten ze moeilijk doen!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_119050478
Als dit voor jou the way to go is dan is dat prima.
Persoonlijk denk ik dat als je via je GP om een bloedtest verzoekt dat je wel degelijk maandag al een bloedafname hebt, als hij er een cito bepaling van maakt (whatever that may be called bij jullie) dan heb je maandagmiddag of dinsdagochtend een uitslag van antistoffen. Ik heb inderdaad gezegd dat ik denk dat je je zeker niets in je hoofd haalt, zijn groeicurve is zorgwekkend en zijn symptomen + familie-anamnese ook. Maar juist daarom zou ik persoonlijk zelf graag een status-quo willen, als je nu glutenvrij gaat heb je niet de garantie dat ie ineens veel meer gaat eten of opneemt. Symptomen kunnen wellicht verbeteren maar voordat de darmwand zich hersteld heeft en er geen sprake meer is van malabsorptie ben je ruim verder dan 2 weken. Op zn vroegst maanden.

Mijn jongste is op dit moment weer afgevallen, ondanks dat de intake best verbeterd is.

en het feit dat Kleintjes dit advies geeft vind ik enigszins zorgwekkend, hij zou de grenzen van zijn kennis moeten bewaken, coeliakie is duidelijk niet zijn kennisdomein als je zulk advies geeft. Daar bedoel ik verder niets mee naar jou toe! maar ik vind het een bevreemdend advies van een diëtist/zorgverlener

Nouja goed, nu klinkt het net of ik je enorm afbrand, maar mn eerste zin is het belangrijkst, als dit voor jullie de juiste manier is die het beste gevoel geeft dan is dat het belangrijkst.
:)
pi_119050496
Mn grote kruipt net op schoot, en vraagt of mijn melk op is :o dafuq? ik vroeg nog welke melk? en toen wees ze naar mn borst :') grappig :D
:)
  zaterdag 10 november 2012 @ 12:48:32 #22
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_119050814
Uhm NHS hier hè .., dat gaat traaaaaaagggggg :+ Dat is echt niet te vergelijken met NL
Ik ga denk ik sowieso proberen om met de oude kinderarts contact op te nemen dat lijkt me eigenlijk het beste plan zien wat zij zegt..
En ik luister naar ieders advies en weegt voor mij even zwaar en daar vis Ik Uit met de kennis van hoe het zorg system hier is wat voor nu even de juiste weg is :)
Engaging Infinite Improbability Drive..
  zaterdag 10 november 2012 @ 13:17:51 #23
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_119051468
Ik wil niet rot doen hoor, maar er is een allergie topic....... O-)
pi_119051479
Het is geen allergie. :D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_119051536
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2012 13:18 schreef Ticootje het volgende:
Het is geen allergie. :D
ik wou het net posten :P
:)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')