abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_118623142
Ik zit met het volgende probleem. In ons huis wat verwarmd wordt door stadsverwarming is er 1 radiator die niet warm wil worden. Alle andere radiatoren (begane grond, 1e en 2e verdieping) worden gewoon warm. De radiator die niet warm wil worden heb ik geprobeerd te ontluchten maar er komt vrijwel direct water uit. Ik krijg de radiator alleen warm als ik via het ontluchtingsventiel water laat lopen. Dan wordt de radiator wel gewoon warm en voelen de aanvoer- en retourleiding warm aan.

Echter als ik de thermostaat daarna weer omlaag draai, de radiator laat afkoelen en daarna de thermostaat weer op 23 graden zet wordt de radiator wederom niet warm. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
pi_118624176
Het zouden 2 dingen kunnen zijn naast lucht in de radiator.

Ten eerste zou het kunnen dat de pin die doorgang naar je radiator regelt vast zit. Je kan dit nagaan door de kop van de radiatorkraan eraf te draaien en te kijken of je de pin met je vinger kan indrukken en of hij dan weer omhoog komt. Zo nee kan je even met een tang hem heen en weer halen. (niet te ruw)

Het tweede wat er aan de hand kan zijn is dat het voet ventiel misschien dicht zit. Die zit tussen je radiator en de retour leiding. Ook deze kan je er zo afschroeven en dan met een schroevendraaier stellen.

Succes!
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_118624215
Zit er bij de "uitgang" van de radiator misschien nog een kraantje / ventiel dat dicht staat?
pi_118624217
thermostaat knop die vast gekalkt is.
als je de knop eraf haalt door de ring erachter los te draaien, dan zie je een klein pennetje zitten. als je deze en paar keer heen en weer beweegt komt hij meestal wel weer los.

edit te laat iemand anders was me al voor
geen ondertitel mogelijk I.V.M. technische storing.
pi_118624678
Als die knop is vast gekalkt hoe kan het dat de radiator warm wordt als ik de verwarming "spoel" via het ventiel (zit aan de andere kant van de radiator)

Ik ga het zo wel proberen,natuurlijk. Het is trouwens een ouderwetse draai kraan. Aan de buitenkant zie ik niet 123 hoe ik die plastic dop eraf kan krijgen.
pi_118625752
Als je hem laat 'bloeden' komt er warm water in via de retour (daar zit ook nog wel wat druk op).
Let wel: teveel water aftappen kan erg nadelig zijn voor je druk. Dan moet je misschien weer bijvullen.

Maak even een foto van de kraan. Verschillende mensen op dit forum kunnen je dan zo vertellen hoe het zou moeten.
pi_118630197


Dit is de kraan.
pi_118630389
Dit is geen th.-kraan. Hoe zit het bij de retour? Afvoer?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118630871


Dit is de aanvoer en retour. Het is dus stadsverwarming. Heb geen ketel dus geen druk problemen of iets dergelijks. Aanvoer naar de radiator is ook goed. Voel de buizen onder de vloer warm worden.
pi_118633863
Staat het voetventiel voldoende open?
Even de moer boven de retour van het onderblok afhalen en hoogstwaarschijnlijk met een imbus bedienen.
pi_118634093
Dat is die moer helemaal rechts toch? Kan ik dat doen zonder eerst de radiator leeg te laten lopen?
pi_118637780
Ja ,dat kan. Kijk dan van bovenaf, of je je inbus (imbus) in een 6-kantje kan steken.

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 30-10-2012 21:19:55 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118766844
THnx dat was de oplossing. Vorige bewoners hebben de retour blijkbaar afgesloten..
pi_118898235
Pas wel goed op met het zomaar open zetten van ingeregelde afsluiters. Deze imbus afsluiter zal op een bepaalde stand moeten staan. Zet je deze teveel open zal dit comfort problemen gaan geven op andre plekken van je woning. De betreffende radiator zal te veel warmte afstaan en anderen radiatoren krijgen te weinig warm water en zullen kouder gaan aanvoelen en dus te weinig vermogen gaan leveren voor de betreffende ruimte. Dit zou kunnen resulteren in een grotere warmtevraag en dus een hoger energie verbruik.
Je zal de installatie opnieuw in kunnen laten regelen door een erkende installateur.
pi_118900869
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2012 18:20 schreef edwinhammen het volgende:
Pas wel goed op met het zomaar open zetten van ingeregelde afsluiters. Deze imbus afsluiter zal op een bepaalde stand moeten staan. Zet je deze teveel open zal dit comfort problemen gaan geven op andre plekken van je woning. De betreffende radiator zal te veel warmte afstaan en anderen radiatoren krijgen te weinig warm water en zullen kouder gaan aanvoelen en dus te weinig vermogen gaan leveren voor de betreffende ruimte. Dit zou kunnen resulteren in een grotere warmtevraag en dus een hoger energie verbruik.
Je zal de installatie opnieuw in kunnen laten regelen door een erkende installateur.
Gewoon een kwart slagje verder openen en kijken wat er gebeurt. Met een radiator van deze afmetingen, zal je echt niet direct een verstoring van je warmteverdeling door het huis, krijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118901692
Voor inregelen kun je ook thermostickers gebruiken, hiervoor zijn verschillende systemen, afhankelijk van het gebruikte temperatuursregime.
Bijvoorbeeld de set welke voor een kleine ¤23 aangeboden wordt door: http://www.bries.nl/
pi_118947300
Precies Blomke, regelen met met kleine slagen. Ik begrijp uit de reactie van Magrec dat hij de inbus helemaal heeft open gedraaid. Dan is de regeling toch echt van slag. Zeker als dit een radiator is die op een slaapkamer of op een zolderverdieping staat, gaat zeker comfort problemen geven. De slaapkamer wordt bloedheet en de woonkamer is niet warm te stoken.
Zorg dat de radiator een mooi temperatuur verloop heeft, boven in de radiator lekker warm onder de radiator goed afgekoeld. Als de onderkand van de radiator ook heet is dan de inbusafsluiter weer een stuk dicht draaien.

Leuk die thermostikkers, alleen doen deze niet meer dan het aangeven wan de temperatuur van de radiator op zijn hoogste punt. Die zal bij stadverwarming altijd dezelfde temperatuur zijn aangezien de aanvoertemperatuur atlijd gelijk is. Bij ketelgestooke CV installatie kan het interresant zijn te weten op welke temperatuur de ketel stookt, hoe hoger de temperatuur hoe groter de kans op een slechter rendement van de ketel. Bij stadsverwarming heb je geen rendementsverlies als je met andere temperaturen gaat stoken, dus zal een thermostikker in dit geval niet doeltreffend zijn.
pi_118947657
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:22 schreef edwinhammen het volgende:
Precies Blomke, regelen met met kleine slagen. Ik begrijp uit de reactie van Magrec dat hij de inbus helemaal heeft open gedraaid. Dan is de regeling toch echt van slag. Zeker als dit een radiator is die op een slaapkamer of op een zolderverdieping staat, gaat zeker comfort problemen geven. De slaapkamer wordt bloedheet en de woonkamer is niet warm te stoken.
Zorg dat de radiator een mooi temperatuur verloop heeft, boven in de radiator lekker warm onder de radiator goed afgekoeld. Als de onderkand van de radiator ook heet is dan de inbusafsluiter weer een stuk dicht draaien.

Leuk die thermostikkers, alleen doen deze niet meer dan het aangeven wan de temperatuur van de radiator op zijn hoogste punt. Die zal bij stadverwarming altijd dezelfde temperatuur zijn aangezien de aanvoertemperatuur atlijd gelijk is. Bij ketelgestooke CV installatie kan het interresant zijn te weten op welke temperatuur de ketel stookt, hoe hoger de temperatuur hoe groter de kans op een slechter rendement van de ketel. Bij stadsverwarming heb je geen rendementsverlies als je met andere temperaturen gaat stoken, dus zal een thermostikker in dit geval niet doeltreffend zijn.
Ik snap je punten niet helemaal (kan aan mijn leeftijd liggen):

1. de TS heeft stadsverwarming, dus met een regeling die van slag is of raakt, heeft ie niet van doen.
2. ik denk dat de meeste CV systemen o.b.v. eigen ketel werken; dan is zo'n thermosticker een heel goed hulpmiddel. Al zou ik zelf gewoon een thermokoppel met afleesunit van m'n werk meenemen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118948440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:22 schreef edwinhammen het volgende:
Precies Blomke, regelen met met kleine slagen. Ik begrijp uit de reactie van Magrec dat hij de inbus helemaal heeft open gedraaid. Dan is de regeling toch echt van slag. Zeker als dit een radiator is die op een slaapkamer of op een zolderverdieping staat, gaat zeker comfort problemen geven. De slaapkamer wordt bloedheet en de woonkamer is niet warm te stoken.
Zorg dat de radiator een mooi temperatuur verloop heeft, boven in de radiator lekker warm onder de radiator goed afgekoeld. Als de onderkand van de radiator ook heet is dan de inbusafsluiter weer een stuk dicht draaien.

Leuk die thermostikkers, alleen doen deze niet meer dan het aangeven wan de temperatuur van de radiator op zijn hoogste punt. Die zal bij stadverwarming altijd dezelfde temperatuur zijn aangezien de aanvoertemperatuur atlijd gelijk is. Bij ketelgestooke CV installatie kan het interresant zijn te weten op welke temperatuur de ketel stookt, hoe hoger de temperatuur hoe groter de kans op een slechter rendement van de ketel. Bij stadsverwarming heb je geen rendementsverlies als je met andere temperaturen gaat stoken, dus zal een thermostikker in dit geval niet doeltreffend zijn.
Deze moet je niet op de aanvoer plaatsen maar op de retour.

Overigens zijn er ook sets met stickers voor aanvoer en retour, welke ik zeker voor particulier gebruik beter vindt.

Het gaat erom dat de retourtemperatuur een stuk lager is dan de aanvoertemperatuur.
Dit is natuurlijk afhankelijk van het temperatuursregime, dit kan 90/70 zijn maar bijvoorbeeld ook 55/45
Ofwel bij 90 graden aanvoer wil je 70 graden retour hebben uit je radiator, bij 55 graden aanvoer wil je 45 graden retour hebben.
Een hogere retourtemperatuur is energieverspilling, een te lage retourtemperatuur geeft comfortklachten en ook energieverspilling.

Door alleen de imbus steeds een klein stukje te draaien weet je nog steeds niet of het echt goed is, blijft ook indicatief, dan zijn stickers voor particulieren beter.

Wil je het echt goed doen, dan kost dat rekenwerk zie hiervoor isso.
pi_118948543
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik snap je punten niet helemaal (kan aan mijn leeftijd liggen):

1. de TS heeft stadsverwarming, dus met een regeling die van slag is of raakt, heeft ie niet van doen.
2. ik denk dat de meeste CV systemen o.b.v. eigen ketel werken; dan is zo'n thermosticker een heel goed hulpmiddel. Al zou ik zelf gewoon een thermokoppel met afleesunit van m'n werk meenemen.
Hij maakt dan ook deels een denkfout.
pi_118950671
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:44 schreef klipper het volgende:

[..]

Deze moet je niet op de aanvoer plaatsen maar op de retour.

Overigens zijn er ook sets met stickers voor aanvoer en retour, welke ik zeker voor particulier gebruik beter vindt.

Het gaat erom dat de retourtemperatuur een stuk lager is dan de aanvoertemperatuur.
Dit is natuurlijk afhankelijk van het temperatuursregime, dit kan 90/70 zijn maar bijvoorbeeld ook 55/45
Ofwel bij 90 graden aanvoer wil je 70 graden retour hebben uit je radiator, bij 55 graden aanvoer wil je 45 graden retour hebben.
Een hogere retourtemperatuur is energieverspilling, een te lage retourtemperatuur geeft comfortklachten en ook energieverspilling.

Door alleen de imbus steeds een klein stukje te draaien weet je nog steeds niet of het echt goed is, blijft ook indicatief, dan zijn stickers voor particulieren beter.

Wil je het echt goed doen, dan kost dat rekenwerk zie hiervoor isso.
Klipper, je hebt helemaal gelijk. Inregelen op deze manier blijft indicatie. Wil je de installatie echt goed inregelen zal er een berekening op losgelaten moeten worden. En zeer ervaren monteur kan op gevoel inregelen en zal in de richting komen van een goede verdeling.

Ook wat de stikkers betreft, je zou de retour moeten meten. Maar als ik de gebruiksaanwijzing lees staat er toch echt dat je hem bij de kraan, lees aanvoer, moet plaatsen. Dit heeft mijn inziens niet zoveel zin.
pi_118950841
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:25 schreef edwinhammen het volgende:

Ook wat de stikkers betreft, je zou de retour moeten meten. Maar als ik de gebruiksaanwijzing lees staat er toch echt dat je hem bij de kraan, lees aanvoer, moet plaatsen. Dit heeft mijn inziens niet zoveel zin.
Meestal wordt er voor een delta T van max. 20 graden over de radiator gekozen, ik dacht dat dat komt uit het modulatiegedrag van de ketel. Geeft je radiator een grotere delta T, dan moduleert de ketel terug. Het is dus wel van belang zowel aanvoer als retour temp. te meten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118951887
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Meestal wordt er voor een delta T van max. 20 graden over de radiator gekozen, ik dacht dat dat komt uit het modulatiegedrag van de ketel. Geeft je radiator een grotere delta T, dan moduleert de ketel terug. Het is dus wel van belang zowel aanvoer als retour temp. te meten.
Dan nog is de retourtemperatuur meer van belang dan de aanvoer. Een modulerende ketel maakt bij grotere warmtevraag de aanvoertemperatuur hoger, hierdoor gaat de delta t omhoog wat resulteerd in een hoger afgifte vermogen van de radiator.
In deze topic gaat het om een radiator op stasverwarming. Daarbij is de aanvoertemperatuur altijd constant. Waarbij de warmteleverncier een minimale delta T eist. Als je daar één radiator een te hoge doorstroming creeert gaat de retourtemperatuur omhoog en de delta t wordt dus lager. Lager delta t betekend minder afgifte vermogen en dus comfot problemen.
pi_118960304
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:25 schreef edwinhammen het volgende:

[..]

Klipper, je hebt helemaal gelijk. Inregelen op deze manier blijft indicatie. Wil je de installatie echt goed inregelen zal er een berekening op losgelaten moeten worden. En zeer ervaren monteur kan op gevoel inregelen en zal in de richting komen van een goede verdeling.
Zie nu waar de denkfout zit, je kijkt niet bij de inregelstickers, maar bij de indicatie stookkosten stickers.
De indicatiestookstickers moeten bij de aanvoer, de inregel bij de retour.
Een betere set is met aanvoer en retour stickers zodat je duidelijk het temperatuursverschil over langere tijd kan controleren, zeker om het zelf te doen is dat beter.
quote:
Ook wat de stikkers betreft, je zou de retour moeten meten. Maar als ik de gebruiksaanwijzing lees staat er toch echt dat je hem bij de kraan, lees aanvoer, moet plaatsen. Dit heeft mijn inziens niet zoveel zin.
Nogmaals dat is de indicatie stookkosten set.
pi_118960454
De methode is gebaseerd op het gebruik van liquid-cristal thermostickers op de radiatoren, waar- mee u de retourtemperatuur per radiator direct en continue af kunt lezen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')